درصحن: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سومین هفته مهرماه را بیشتر به مباحث مربوط به برجام و خروج احتمالی آمریکا از آن و راهبردهای ایران گذراندند. آنها با برگزاری جلسه ای غیرعلنی با محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه، راهبردهای ایران در پی شکست احتمالی توافق هسته ای ایران و کشورهای ۵+۱ را بررسی کردند. بررسی همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق از دیگر مباحث جلسه غیرعلنی بوده است. اما در لابلای اخبار مجلس، پیشنهادی از سوی سازمان بازرسی کل کشور به نمایندگان بیرون آمد، که نشان می داد مجلس ایران تاکنون قانونی برای مبارزه با رانت خواری تصویب نکرده است.

سراج رئیس سازمان بازرسی کشور از مجلس خواست که قانونی برای مبارزه با رانت تصویب کند. او گفته: «در رابطه با رانت قانونی نداریم. باید کمک کنید در این زمینه قانون وضع شود و از شما انتظار داریم در وضع قانون کمک کنید. موضوع دیگر انحصارگری است که شورای رقابت هم در این خصوص تلاش هایی کرده است، اما در زمینه ضدرقابتی موفق نبوده است. همچنین در موضوع  عدم شفافیت با وجود اینکه قانون دولت الکترونیک وجود دارد، اما متاسفانه شفافیت نیست.»

سراج در حالی خواهان همکاری مجلس در تصویب قانون رانت است که تدوین لوایح قضایی از جمله وظایف قوه قضاییه است و روشن نیست چرا قوه قضاییه که از عواقب فقدان خلاء قانونی در مبارزه با رانت مطلع بوده، تاکنون لایحه ای به دولت برای ارائه به مجلس ارائه نکرده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین با بیان اینکه ۸۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه کل کشور به دستگاههای دولت تعلق دارد، گفته: «8 هزار میلیارد از این میزان، بودجه دانشگاه ها و هیات امناست. بسیاری از فسادهایی که اتفاق می افتد در این 800 هزار میلیارد تومان است. برای نمونه دیروز گزارشی از یکی از دانشگاه‌های یک شهر کوچک به ما رسید که در آن یک کارپرداز 200 میلیون تومان و دیگری 500 میلیون تومان از یک دانشگاه کوچک اختلاس کرده‌اند.»

نزاع نایب رئیس مجلس و دادستان کل کشور

در پی واکنش دادستان کل کشور به سخنان علی مطهری نایب رئیس مجلس و متهم کردن او به دروغگویی، علی مطهری او را به پایین آمدن از برج عاج و شنیدن صدای قربانیان دستگاه قضایی دعوت کرده و گفته: «اگر جنابعالی از آن برج عاج پایین بیایید و خانواده‌های بازداشت‌شدگان پی در پی به محضر شما شرفیاب شوند و نحوه بازداشت فرزندشان در محل کار یا منزل را توضیح دهند که چگونه آنها را تحقیر کرده و آبرویشان را برده‌اند و یا از رفتار بازجویان و بازداشت‌های طولانی‌مدت انفرادی غیرقانونی و یا از محرومیت آنها از گرفتن وکیل بگویند و اینکه به بهانه امنیتی بودن اتهام صرفاً باید وکیل مورد قبول قوه قضاییه معرفی شود و از آن سو اصلا فهرستی از چنین وکلایی وجود ندارد، آری اگر شما هم در جریان این امور قرار بگیرید متوجه می‌شوید که سخن من دروغ نبوده است.»

علی مطهری پیش از در یادداشتی با اشاره به بازداشت های غیرقانونی روزنامه نگاران خطاب به دستگاه قضایی نوشته بود: ««تا کی باید ما نمایندگان مجلس خصوصاً نمایندگان تهران ملجأ و پناه خانواده‌های این بازداشت‌شدگان باشیم و پی در پی به ما مراجعه کنند در حالی که کار زیادی هم از ما برنمی‌آید.» منتظری دادستان کل کشور نیز در پاسخ گفته بود: «یک بار شده که بیایی و از پرونده افراد عادی حمایت کنی. اگر شما مدعی آزادی هستی چرا برای همه این سنگ را به سینه نمی زنی؟ چرا دروغ می گویی؟»

نایب رئیس مجلس در پاسخ به منتظری نوشته است: «اقتدار قوه قضاییه با اصلاح آن حفظ می‌شود نه با کم‌طاقتی در مقابل انتقادها. نگاه خود را نسبت به مقوله حفظ نظام اصلاح کنید. نظام جمهوری اسلامی آنچنان که شما خیال می‌کنید یک نهال لرزانی که با هر بادی این سو و آن سو می‌رود، نیست. بلکه درخت تنومندی است که ریشه در ایمان اسلامی مردم دارد. راه حفظ آن محدود کردن آزادی بیان نیست بلکه آزادی بیان ضامن بقای آن است.»

داعش به مجلس حمله کرد، مجلس باب ملاقات مردمی را بست

در پی حمله داعش به ساختمان نمایندگان مجلس، حفاظت مجلس در اقدامی امنیتی، دیدار مردم با نمایندگان شان در روزهایی که مجلس جلسه علنی دارد را ممنوع و در ساختمان ملاقات مردمی را بست. اسدالله عباسی عضو هیات رئیسه مجلس اما منکر امنیتی بودن این تصمیم شده و گفته: «موضوع به این شکلی که مطرح شده، نیست. بنابر مصوبه هیات رییسه مجلس قرار شد در روزهای سه‌شنبه که جلسات کمیسیون‌های تخصصی هم برگزار می‌شود، برای این‌که نمایندگان بتوانند با تمرکز بیشتر به مسائل مورد بحث در کمیسیون‌ها توجه داشته باشند، ملاقات مردمی محدود شود.»

این در حالی است که نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به اعتراض یکی از نمایندگان مبنی بر بستن در ساختمان ملاقات های مردمی نمایندگان به روی مردم، گفته: «بسته بودن دفاتر نمایندگان در روزهای جلسه علنی مصوبه هیات رییسه نیست و قطعاً این موضوع را پیگیری می‌کنیم.» مسعود پزشکیان این ادعا را در پی تذکر حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر بیان کرد.

در پی حمله داعش به مجلس، ساختمان ملاقات مردمی نمایندگان در روزهایی که مجلس جلسه علنی دارد تعطیل شد

به گفته عباسی عضو هیات رئیسه مجلس، بنابر رویه جدید قرار است با اعلام زمان قبلی که می‌تواند روزهای دوشنبه یا عصر یکشنبه باشد، امکان ملاقات مردمی را فراهم کنیم که مردم هم بدانند که در این روزهای مشخص می‌توانند با مراجعه به مجلس، با نمایندگان‌شان ملاقات کنند.

عضو ناظر هیات رییسه مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره علت دیوارکشی‌های اخیر پیرامون ساختمان پارلمان توضیح داد: «دیوارکشی به تصمیم دستگاه‌های حفاظتی و امنیتی مجلس انجام شده است.هیات رییسه مصوبه‌ای نداشته و این مسئله بنابه خواست مسئولان امنیتی و حفاظتی کشور اعمال شده و ما نمی‌توانیم آن‌چنان در این امور دخالت کنیم.»

رئیس مجلس سوال از رئیس جمهور را به صلاح نمی داند

اعتراض نمایندگان مجلس به هیات رئیسه در خصوص چرایی عدم ابلاغ سوال نمایندگان از رئیس جمهور با این پاسخ نایب رئیس مجلس مواجه شد که علی لاریجانی سوال از رئیس جمهور را به صلاح نمی داند.

سوال از رئیس جمهور اگرچه در حقوق نمایندگان قید شده ولی تا پیش از مجلس هشتم تابو بود اما جمعی از نمایندگان مجلس هشتم به رهبری علی مطهری با احضار محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت به مجلس و طرح سوال، این تابو را شکستند.

این هفته ۱۵۲ نماینده خواستار ارجاع فوری سوال از رئیس جمهور درباره مشکلات سپرده گذاران به کمیسیون مربوطه شدند. در بیانیه نمایندگان آمده است: «سپرده‌گذاران ۱۰ ماه است که در خیابان ها سرگردان هستند و امضاء کنندگان این بیانیه از هیئت رئیسه و به ویژه رئیس جمهور درخواست کردند تا نسبت به ارجاع موضوع به کمیسیون مربوطه اقدام کند.»

قاضی پور نماینده ارومیه در تذکری گفت: «مردم چند روز است شبانه‌روز مقابل قوه قضاییه و استانداری تجمع کرده و می‌خوابند. شما که فردی آزاده هستید، چرا سوال از رییس‌جمهوری را مطرح نمی‌کنید. رییس‌جمهوری باید پاسخ دهد.» علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ گفت: «اقدامات خوبی انجام شده و مشکل به‌تدریج در حال پیشرفت است اما این اقدامات کافی نیست. قوه قضاییه، مجلس، بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیر موضوع هستند. بنابر آیین‌نامه مجلس سوال از رییس‌جمهوری باید ارجاع می‌شد. منتها آیین‌نامه صراحت دارد که رئیس‌ مجلس باید سوال از رییس‌جمهوری را ارجاع کند که احتمالاً صلاح ندانسته‌اند.»

نشات گاز عامل مرگ دانشجوی شهرکردی

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس علت فوت دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد را نشات گاز مونواکسید کربن دانسته و گفته: «اعضای کارگروه ویژه کمیسیون بهداشت پارلمان روز سه‌شنبه 18 مهر برای بررسی دقیق موضوع به شهرکرد سفر کردند. آنچه برای کارگروه  مسجل شد و به تائید پزشکی قانونی نیز رسیده، علت فوت این دانشجو انتشار گاز مونوکسید کربن بوده است.»

به گفته اکبر ترکی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گاز از طریق دود‌کش‌های موتور‌خانه خوابگاه به سقف کاذب منتشر و از آنجا در حمام‌ها ورود داشته است.

نماینده فریدون‌شهر در مجلس تصریح کرد: «قرار شده تا کارشناسان دادگستری، نظام مهندسی، اداره گاز و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنند تا مشخص شود  قصور از سوی چه شخص و یا چه دستگاهی صورت گرفته تا پرونده به دادگستری ارجاع شود.»

شکایت ۷۰ نماینده از هیات نظارت بر انتخابات شوراها

۷۰ نماینده مجلس هیات نظارت بر انتخابات شوراها مرکب از ۵ نماینده مجلس را متهم به کوتاهی در بررسی دقیق صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها کرده و از آنها به هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان شکایت کرده اند.

محمد جواد جمالی سخنگوی این هیات با اعلام این خبر گفته: « رسیدگی به شکایت 70 نماینده از هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در دستور کار هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان قرار دارد.»

به گفته جمالی قرار است در جلسه آتی هیئت نظارت پس از بررسی مدارک و مستندات موجود و استماع نظرات نمایندگان نتیجه نهایی در این‌باره اعلام شود.

شکایت سپاه صاحب الزمان اصفهان و دادستانی اصفهان از علی مطهری نایب رئیس مجلس از دیگر دستور جلسات هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس است.

لاریجانی به روسیه رفت، مجلس یک هفته تعطیل شد

علی لاریجانی رئیس مجلس به همراه هیاتی برای شرکت در نشست سالیانه اتحادیه بین المجالس عازم روسیه شد. مراسم افتتاحیه این اجلاس روز شنبه و مراسم اختتامیه روز سه شنبه هفته آینده برگزار می شود.

اتحادیه بین المجالس هر ساله با حضور هیات های پارلمانی سراسر جهان برگزار می شود.  کاظم جلالی، یوناتن بت کلیا، مصطفی کواکبیان، اسماعیلی، اسدالله عباسی، مهدی فرشادان، کوروش کرم‌پور و خانم سیده فاطمه حسینی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دکتر لاریجانی را در این سفر همراهی کرده و به عنوان اعضای هیأت پارلمانی در مجمع عمومی و کمیته‌های فرعی اجلاس اتحادیه بین المجالس شرکت خواهند  داشت.

مجلس شورای اسلامی هفته آینده تعطیل است و نمایندگان به حوزه های انتخابیه سفر خواهند کرد.