درصحن-شوراها: اعضای شوراها با انتخاب هیات رئیسه، شهردار و شکل گیری کمیسیون های تخصصی، تصویب قوانین جدید و اصلاح قوانین جاری را کلید زدند. اعضای شورای تهران در سومین هفته مهرماه سال ۱۳۹۶، درحالیکه عمر شورای پنجم به دوماهگی نزدیک می شود، ترمیم قوانین برای اصلاح ساختار شهرداری و امکان نظارت بیشتر بر مدیریت شهری را با تصویب جلوگیری از واگذاری غیرقانونی املاک شهرداری به خیریه ها، را آغاز کرد.

واگذاری غیرقانونی املاک نجومی به افراد حقیقی و موسسات خیریه توسط شهرداری تهران به مدیریت محمد باقر قالیباف، طی یکسال گذشته حواشی زیادی ایجاد کرد. این پرونده در قوه قضاییه در جریان است و هنوز حکم نهایی صادر نشده است.

براساس مصوبه شورای پنجم تهران، هرگونه واگذاری املاک، اراضی و اموال غیرمنقول شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه به صورت حق بهره‌برداری به رایگان یا با شرایط معین به موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله موسسات خیریه، بیمارستان‌ها، مساجد، هیات‌ها و… باید پس از ارائه لایحه توسط شهرداری تهران یا در قالب طرح توسط اعضای شورای به تصویب شورای اسلامی شهر تهران برسد.

براساس این مصوبه کلیه مصوبه‌های شوراهای اسلامی شهر تهران و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های داخلی شهرداری تهران مغایر با این مصوبه لغو می‌شود. همچنین براساس تبصره دوم نیز شهرداری مکلف است؛ کلیه واگذاری‌های مغایر این ماده واحده را تا قبل از اجرایی شدن ظرف یک ماه به شورا گزارش دهد. همچنین هرگونه تخصیص بودجه از تاریخ اجرایی شدن این مصوبه به کد پروژه‌های موجود و یا ایجاد ردیف و کد پروژه جدید در سال‌های ‌آینده قبل از طی شدن فرآیند این مصوبه ممنوع است.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در جریان تصویب این طرح با اشاره به پس ندادن املاک شهرداری توسط سازمان های سابقا خیریه، می گوید: « در زمانی که قانون کمک شهرداری‌ها به مراکز آموزشی و فرهنگی و … تصویب شد، امکانات شهرداری به این اندازه توسعه پیدا نکرده بود و با توسعه امکانات شهرداری‌ها، واگذاری‌ها نیز به شدت افزایش پیدا کرد و این واگذاری‌ها به صورت مجانی و بعضا با ترک تشریفات واگذار می‌شد.»

وی می افزاید: «این طرح تاکید بر اموالی دارد که مجانی و یا با کمترین دریافتی واگذار می‌شوند، چرا که بسیاری از این واگذاری‌ها به موسسات و افرادی شده که دیگر فعالیت فرهنگی و خیریه انجام نمی‌دهند و املاک را نیز بر نمی‌گردانند و حتی این املاک تخلیه شده و از آن استفاده نمی‌شود، اما به شهرداری هم پس نمی‌دهند.»

پاداش خوش حسابی

شورای شهر تهران با یک فوریت تقاضای محمد علی نجفی شهردار تهران مبنی بر پرداخت تخفیف ۳۵ درصدی عوارض شهری به خوش حسابان موافقت کرد.

بر اساس این لایحه در صورتی که صاحبان واحدهای تجاری و اداری نسبت به پرداخت بدهی‌های خود در طی دوره زمانی لازم الاجرا شدن این مصوبه تا پایان دیماه 96 صرفا به صورت نقدی به حساب خزانه شهرداری تهران مبادرت کنند 35 درصد پاداش و جایزه خوش حسابی نسبت به وجه واریزی دریافت خواهند کرد. همچنین جایزه مذبور نسبت به وجوه واریزی طی دوره زمانی ابتدای بهمن ماه امسال تا پایان فرودین 97 معادل 30 محاسبه و اجرا خواهد شد.

جزئیات این لایحه پس از بررسی در کمیسیون مربوطه در صحن شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

۳۰ هزار میلیارد تومان، حداقل بدهی به جا مانده از قالیباف

محمد علی نجفی شهردار تهران حداقل بدهی به جا مانده از مدیریت قالیباف در شهرداری تهران را ۳۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرده و گفته: «ما در مدیریت بدهی‌ها و منابع و مدیرت هزینه بحث زیادی داریم؛ ولی حجم بدهی‌ها چیزی نیست که در کوتاه‌مدت بتوان آن را کنترل کرد. حداقل بدهی‌های قطعی تایید شده ۳۰ هزار میلیارد تومان است.»

نجفی درخصوص جلسه شهرداری با دولت درباره بدهی‌های دولت به شهرداری نیز گفته:« یک جلسه با آقای نوبخت و یک جلسه با آقای کرباسیان داشتیم که در هر دو جلسه تصمیم‌گیری شد کمیته مشترکی برای این که ارقام را که مورد نظر هر دو طرف باشد را دربیاوریم و ارائه کنیم بنابراین یک مقدار طول می‌کشد.»

وی ادامه داد: «جلسه با آقای نوبخت از این جهت مهم بود که اولا در مورد ردیف‌های بودجه‌ای امسال در قانون بودجه و شهرداری مورد بررسی قرار گرفت؛ مانند پرداخت ۶۰ درصد سهم شهرداری از جرائم رانندگی که آقای نوبخت قول پرداخت دادند و ثانیا در مورد احکام بودجه شهرداری در فاینانس دولت مشخص شود.»

اختلاف میان اعضای شورای همدان

دعوت نشدن دو عضو اصولگرای شورای همدان به نشست اعضای این شورا با استاندار همدان، با واکنش یکی از اعضا روبرو شد. علی رحیمی فر عضو شورای شهر همدان از اینکه در این نشست دعوت نشده معترض است و می گوید: «از این رفتار رئیس و تعدادی از اعضای شورای شهر همدان گله‌مندم و به نوعی آن را توهین‌آمیز می‌دانم، امیدواریم سهوی بوده و تکرار نشود.»

رئیس و اکثریت اعضای شورای همدان، اصلاح طلب و عضو فراکسیون امید هستند.

وی اضافه کرده: «اینکه تعدادی خاص ولو اگر در اکثریت باشند انتخاب شهردار همدان را به خود نسبت دهند کار اشتباه و چالش‌ برانگیزی است و به شهردار منتخب این حس منتقل می‌شود که غیبت تعدادی از اعضا در جلسه با استاندار به نشانه مخالفت با او بوده است.»

عضو شورای اسلامی شهر همدان با تاکید بر اینکه رای خود را براساس تکلیف داده و همیشه پای آن ایستاده‌ایم، عنوان کرد: «شهردار همدان این را بداند که با 11 رای اعضای شورای شهر همدان به عنوان شهردار همدان انتخاب شده است.»

شهردار کرج و پراکندگی اطلاعات املاک و نیروی انسانی

شهردار تازه منصوب شده کرج، اطلاعات املاک و نیروی انسانی این شهرداری را پراکنده و مبهم خوانده و به کمیسیون تعیین وضعیت املاک ماموریت داده تا شهرداری را از این بلاتکلیفی خارج کند.

اصغر نصیری در جلسه شورای شهر کرج با اعلام این خبر گفته: «کمیسیون تعیین وضعیت املاک کرج ایجاد شده و از هفته آینده مستقر خواهد شد.»

وی اضافه کرد: «تاکنون بخشی از این اطلاعات جمع آوری شده است».

شهردار کرج در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم جذب سرمایه‌گذار برای پروژه های کرج، از شورای شهر خواست تا با توجه به لایحه شهرداری‌، چهارچوب جذب سرمایه را مشخص کند.

نامه شهردار رشت به خودش و واکنش سازمان بازرسی کل کشور

سرپرست شهرداری رشت که پیش از این در سمت معاونت حمل و نقل و زیربنایی شهرداری این شهر فعالیت داشته در نامه ای به خود خواستار واگذاری یک باب منزل مسکونی به خود شده است.  افشای این نامه عجیب، بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشته است.

جمشیدپور با عنوان معاونت حمل و نقل این نامه را به خودش با عنوان سرپرست شهرداری رشت نوشته و خودش نیز آن را پاراف و دستور اقدامات لازم به معاونین شهرداری داده است. او این منزل با بعنوان معاونت حمل و نقل دریافت کرده نه به عنوان سرپرست که اگر شورا رای به شهرداری فرد دیگری داد باز بتواند از این منزل استفاده کند.

ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص گفته: «به مسئله شهرداری رشت هم همان روز بازرسی کل ورود کرد و متوجه شدند که این آقا خانه هم دارد و حق دریافت خانه ندارد.»

تخلف شهرداری ها در دفن زباله های بیمارستانی

یک نماینده مجلس از تخلف شهرداری ها در دفن زباله های بیمارستانی خبر داده و گفته: «طبق قانون شهرداری ها عوارض تفکیک زباله های بیمارستانی را از بیمارستان ها دریافت می کنند ولی زباله ها را تفکیک نشده یکجا دفن می کنند.

رسول خضری عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی اضافه کرده: «شهرداری ها تاکنون به وظیفه خود در دفن و بی خطرسازی زباله های بیمارستانی عمل نکردند.»

او روشن نکرده است که شهرداری کدام شهر مرتکب چنین تخلفی شده و از مصاحبه او اینگونه بر می آید که تمام شهرداری ها را متهم به چنین تخلفی می داند. به گفته خضری شهرداری این منابع را جای دیگری هزینه کرده و زباله های بیمارستانی را همانند زباله های عادی دفن می کنند.

خضری با تاکید براینکه بیمارستان ها خود باید از دستگاه های زباله سوز استفاده کنند، گفته: «اگر زباله های بیمارستانی مراحل بی خطرسازی را طی نکند، بیماری های بسیاری به انسان منتقل شده و به طور حتم عفونت ناشی از سرایت بیماری در طولانی مدت قابل درمان خواهد بود؛ اما شهرداری در صورت قرارداد باید زباله های بیمارستانی را جدا از زباله های دیگر بی خطر و سپس دفن کند.»

حکم اخراج را اجرا نمی کنم

دستور به اجرای حکم اخراج عضو زرتشتی شورای شهر یزد با واکنش رئیس شورا مواجه شده است. غلامعلی سفید رئیس شورای شهر یزد این حکم را مغایر با شرع، آزادگی و قانون دانسته و گفته: «تا زمانی که او ریاست شورای شهر یزد را بر عهده دارد، این حکم را اجرا نخواهد کرد مگر کس دیگری به عنوان رئیس شورا انتخاب شود.»

او اضافه کرده: «شخص او و شورای شهر یزد، تمام قد پشت سر این عضو خود ایستاده‌اند و اجازه نمی‌دهند عضوی که رأی مردم را دارد، از شورا بیرون برود.»

دیوان عدالت اداری مستند به نامه شورای نگهبان مبنی بر ممنوعیت عضویت اعضای اقلیت های دینی در شهرهایی که اکثریت آن مسلمان هستند رای به اخراج سپنتا نیکنام، عضو شورای شهر یزد و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه داده است او در دوره چهارم نیز به مدت ۴ سال عضو شورا بوده است.