درصحن- شوراها: مریم گنجی عضو شورای شهر ابهر، فقدان منابع مالی و درآمد مستقل شوراها  را عامل تضعیف جایگاه نظارتی شوراها می داند و بر این باور است که نداشتن تجربه و آشنا نبودن با وظایف شوراها و فقدان دانش مدیریت شهری در بین اعضای شوراها، سبب افت کیفی شوراها در ایران شده است . او می گوید: «اصلاحات اعمال شده در قانون شوراها نیز تحدید کننده و در مغایرت با روح اسلامی شوراست.» این عضو شورای شهر ابهر معتقد است تخصیص دو درصد از بودجه شهرداری ها به شوراهای فرادست از ضرورت های اصلاح قانون شوراها، برای افزایش کارآمدی شورای شهرستان و شورای استان هاست.

مریم گنجی کیست؟

مریم گنجی دو سال پس از پیروزی انقلاب ۵۷ یعنی در سال ۱۳۵۹ در ابهر متولد شد. کودکی او مصادف بود با جنگ ایران و عراق. با پایان جنگ او به سن مدرسه و تحصیل رسید. او تحصیلات اش را تا پایان مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. گنجی در سال ۱۳۹۱ موفق شد در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری از دانشگاه تبریز، از رساله فوق لیسانس خود دفاع کند و فارغ التحصیل شود.

«ارزیابی بهینه بودن ساختار و کارکرد فضای عمومی شهری از دیدگاه شهروندان- بانوان» با تمرکز مطالعاتی روی پارک بانوان ابهر، عنوان رساله فوق لیسانس او بود. گنجی در مقدمه این رساله می نویسد: «ساکنان شهرها در استفاده از این فضاها حقوق برابر دارند، لذا ایجاد فضاهایی مناسب و بهینه برای ‏تمامی گروه های سنی و جنسی و به ویژه گروه های آسیب پذیر نظیر کودکان، زنان، سالخوردگان و ناتوانان ‏جسمی، بخشی از وظایف برنامه های توسعه شهری قلمدادوازاهمیت بالای برخوردار می باشد. مطالعات ‏گسترده جهانی نشان می دهد ایجاد چنین فضاهایی در شهر جدای از ایجاد کنش اجتماعی، از حاشیه نشین ‏شدن گروه های خاص در استفاده از فضاهای عمومی شهر کاسته و زمینه را جهت تعامل اجتماعی و بازتولید ‏فرهنگ اجتماعی شهر فراهم خواهد کرد.»

مریم گنجی، یک سال پس از فارغ التحصیلی، در جریان انتخابات شورای چهارم از حوزه انتخابیه ابهر اعلام کاندیداتوری کرد و موفق شد با کسب آراء لازم راهی صحن شورای ابهر شود. او در شورای چهارم به عضویت کمیسیون عمران درآمد و بر کرسی نایب رئیسی تکیه زد.

مریم گنجی با رای اعضای شورای ابهر به عضویت شورای شهرستان ابهر و با رای اعضای شورای شهرستان به عضویت شورای استان زنجان درآمد تا در اولین حضورش در شورای شهر ابهر، عضویت در دو شورای فرادست را تجربه کند. مریم گنجی به نمایندگی از شورای استان زنجان در امور بانوان منصوب شد.

انتخابات شورای پنجم ابهر، فرصت اعلام کاندیداتوری مجددی بود برای مریم گنجی تا خود را و کارنامه چهارساله اش را به رای مردم بگذارد. او در این دوره از انتخابات با کسب ۴ هزار ۷۷۲ رای به عنوان نفر هفتم و آخرین عضو اصلی به شورای شهر ابهر راه یافت. سمیرا دودانگه دیگر زن ابهری، با کسب ۶ هزار و ۳۴۱ رای نفر اول شد و خانم شیما افشاری بعنوان نفر ششم به شورای شهر ابهر راه یافت تا ۳ کرسی از ۷ کرسی شورای پنجم ابهر به زنان تعلق گیرد. ابهر از این حیث در ردیف شهرهایی است که بیشترین حضور زنان را در میان اعضای شورای شهر به نام خود ثبت کرده است.

مریم گنجی شوراها را از ارکان مردم سالاری دینی می داند و معتقد است اختصاص یک فصل از ۱۴ فصل قانون اساسی به شوراها نشانه اهمیت این نهاد مردمی در قانون اساسی است.

مریم گنجی عدالت، عمران و سرور و شادمانی را شعارهای شورای شهر ابهر می داند و معتقد است: «شوراهاي اسلامي تبلور مسئوليت اجتماعي مردم است كه به شكل قانونمند و با اتكا به آرا مردم عمل مي كنند.»

گنجی «ساخت بیمارستان ۲۲۲ تختخوابی»، «ساخت مصلی شهر» ، «ایجاد مجتمع تفریحی و گردشگری»، «ایجاد اشتغال و رشد صنعت»، «توسعه پارک بانوان» و «تخصیص اعتبار سالن همایش هزار نفری شهرداری» را مهمترین تقاضاهای مردم ابهر از دولت حسن روحانی می داند.

نقشه جامع فرهنگی شهرها و نقش زنان

مریم گنجی معتقد است نقشه جامع فرهنگی شهرها باید با در نظر گرفتن نقش و تاثیر زنان تدوین شود و می گوید: «بانوان با حضور در مراکز فرهنگی و در حوزه های تخصصی می توانند در تدوین این نقشه موثر باشند.»

به گفته مریم گنجی، در تدوین نقشه جامع فرهنگی ‌شهر و روستاها با بررسی اسناد بالادستی در حوزه‌های فرهنگی کشور و استان و تبیین مولفه‌های‌ فرهنگی و اولویت بخشی‌ به این مولفه‌ها و تدوین‌ بخش‌های کالبدی یا سخت افزاری و محتوایی و نرم‌افزاری‌ در حوزه‌های فرهنگ به ویژ‌ه حوزه بانوان و مشخص کردن اولویت‌ها از مهم‌ترین اهداف تدوین نقشه جامع فرهنگی شهرها و روستاهاست.

گنجی با بیان اینکه تنها ۱۴ درصد از زنان زنجان شاغل هستند می گوید: «با توجه به اينكه بيشتر بانوان خانه دار هستند و تاثيرگذاري بيشتري در تربيت و شكل دهي افكار فرزندان جامعه دارند  نياز به ارتقا سطح آگاهي و سلامت بانوان  نيازي ضروري و انكار ناپذير است.» او از ساخت پارک بانوان ابهر حمایت می کند و آن را از برنامه های شهرداری ابهر می داند.

معماری رو به زوال ابهر

بافت فرهنگی و زایل شدن معماری ابهر از دغدغه های مریم گنجی است. او معتقد است معماری ابهر رو به زوال است و می گوید: «همه امور به سمت معماری اروپایی و غربی حرکت می کند.» او می افزاید: «معماری سنتی شهر ابهر با تعریض‌های انجام شده در مناطق قدیمی شهر در حال نابودی است.» او اما هنوز برنامه ای برای احیای بافت فرهنگی و ارزشهای معماری ابهر ارائه نکرده است.

عضو شورای شهر ابهر نیز با اعلام نارضایتی از وضعیت بهسازی بافت های فرسوده در این شهر می گوید: «کم بودن تسهیلات بانکی و مشکلات دریافت این تسهیلات، روند بهسازی بافت های فرسوده را با کندی مواجه کرده است.» با باور او اطلاع رسانی نحوه و میزان خدمات به بافت های فرسوده از طریق رسانه ها می تواند در ترغیب مردم برای مشارکت بیشتر در این زمینه موثر واقع شود.