در صحن: در حالیکه حدود هفت ماه دیگر به موعد تبلیغات انتخاباتی فرصت باقی است، برخی نمایندگان مجلس در اقدامی غیر قانونی به تبلیغات زودرس روی آورده اند. تبلیغاتی که تنوعی از روش های سنتی و نوین تبلیغاتی را دربرمی گیرد. خبرگزاری های داخلی برخی از این تبلیغات را در گزارش های خبری خود بازتاب دادند. خبرگزاری ایلنا از رقابت های انتخاباتی در آرامستان های کرمانشاه خبر داد.

به نوشته این خبرگزاری، برخی نمایندگان کنونی مجلس برای دور نماندن از گردونه رقابت های مجلس و نیز تمدید نمایندگی خود اقدام به تهیه نامه های تسلیت به خانواده های عزادار کرمانشاهی برای جلب آرا بیشتر می کنند. چندی پیش یکی از شهروندان کرمانشاهی که به تازگی همسر خود را از دست داده گفته یک هفته از فوت همسرم نگذشته بود که یکی از نمایندگاه فعلی مجلس با کاغذ سربرگ‌دار مجلس و نیز مهر خود به صورت کتبی درگذشت همسر بنده را تسلیت گفته بود و در پایین نیز مهر و امضای خود را مرقوم کرده بود. یکی دیگر از ساکنان میدان گلستان کرمانشاه که به تازگی یکی از افراد خانواده خود را از دست داده، با تایید اینکه نامه‌ای با همان مضمون تسلیت به دست وی رسیده، گفته: بعد از فوت پدربزرگم نامه‌ای ازسوی یکی از نمایندگان فعلی مجلس به دست بنده رسید که در آن به صورت کتبا و نیز با ذکر نام دقیق متوفی مصیبت وارده را به خانواده معزا تسلیت گفته بودند که این امر باعث ایجاد شبهه همه اعضای خانواده شد. براساس این گزارش حضور در محافل خصوصی و ایلی، دیدار با بزرگان ایلات و عشایر و به اصطلاح گرفتن بیعت از این دست افراد، به امری عادی و روزمره برای نامزدهای انتخابات مجلس تبدیل شده است. کمک‌های موردی به خانواده‌های حاشیه‌نشین شهر، وعده و وعید‌های خارج از حوزه مدیریتی و… از دیگر شیوه‌های تبلیغاتی است که امروز بیشتر نامزدهای مجلس در این حوزه از آن استفاده می‌کنند.

فرماندار لردگان نیز از رواج تبلیغات انتخابات در آرامستانها انتقاد کرده و گفته: فرماندار این روزها در برخی موارد مشاهده می‌شود کسانی که قصد نامزدی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارند، در مجالس ترحیم و نظیر آن توسط مداحان با الفاظی غلوآمیز و غیر از آنچه که در آن فرد وجود دارد، دعوت به سخنرانی می‌شود که این مسئله ناپسند است و خود باعث التهاب و تنش در جامعه می‌شود. او از مداحان خواستهدر کار خود از چنین رفتارهایی پرهیز کنند و به ملتهب شدن فضای شهرستان دامن نزنند.

تبلیغات در گورستانها و مراسم ترحیم از جمله تبلیغات سنتی است که همواره وجود داشته و محدود به ایام انتخابات نیست بلکه نمایندگان مجلس در طول دوران نمایندگی می کوشند در مراسم ختم افراد شناخته شده حضور داشته باشند تا خود را در معرض دید مردم قرار دهند. اما شرکت در هر مراسمی اتفاقی است که در دوران انتخابات روی می دهد. نشریه «آّبادان شهر خدا» در گزارشی آورده است: برخی نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس شورای اسلامی که ترجیح می دهند، شخصی تبلیغات کنند، به محض اینکه مناسبتی در تقویم بیابند، از این مناسبت در راستای معرفی خود و تبریک آن مناسبت اقدام می کنند. حضور در مجالس خاکسپاری یا عزاداری در نقاط مختلف شهرستان و تاکید بر اعلام نام نامزد بالقوه از دیگر شیوه هایی است که از سوی این افراد در حال انجام است. برخی نامزدهای احتمالی در شهرستان آبادان نیز با مراجعه به شهروندان، در خصوص میزان موفقیت خود در مسوولیت های پیشین، نظرسنجی می کنند. البته برخی دیگر نیز از این قافله عقب نمانده و با انتشار جزوه هایی که اگرچه خود تاکید دارند تنها برای بیان عملکرد است ولی بوی انتخاباتی از آن می آید، در خصوص اعلام توانمندی خود به شهروندان اقدام کرده اند.

سایت کرمانشاه دیلی نیز از انتقاد تند امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب در خطبه های نماز جمعه در خصوص تبلیغات زودرس انتخاباتی خبرداده و به نقل از امام جمعه این شهرستان نوشته: در واقع تخریب شخصیت ها و دروغ بستن به دیگران شروع شده است. به نوشته این سایت، در شهرستان اسلام آبادغرب تا حدودی برخی از کاندیداها مشخص شده اند و بعضی از ایشان نیز از هم اکنون با دیدارها و حضور خویش در مراسمات اجتماعی و سیاسی بیش از پیش خود را در فضای جامعه نمایان ساخته اند.

شرکت در مراسم ختم و ارسال پیام تسلیت تنها روش تبلیغی نامزدان انتخابات آتی نیست، توسل به شیوه های نوین تبلیغی و استفاده از تکنولوژی و شبکه های اجتماعی نوظهور نیز در میان نامزدان جاری است. خبرگزاری دانا از تبلیغات گسترده نامزدان انتخابات در شهرستان بناب با استفاده از شبکه های اجتماعی خبر داده و نوشته: برخی از کاندیدای احتمالی شهرستان بناب که از اهمیت و قدرت بالای شبکه های اجتماعی آگاه هستند و با توجه به هشدارهای مکرر مسئولین کشوری با ایجاد صفحه های فراوان در اینستاگرام و فیس بوک و حتی گاهاً در سایتهای شخصی خود تبلیغات هدفندی را آغاز کرده اند. این در حالی است که برخی از کاندیدای احتمالی انتخابات مجلس در سال ۹۴ به صورت گسترده به شبکه های اجتماعی روی آورده اند و علاوه بر فعالیت در فیسبوک در شبکه های اجتماعی موبایلی واتس آپ و وایبر نیز فعالیت هایی سازمان یافته و هدفمند انجام می دهند.

شروع تبلیغات زودهنگام تبلیغات انتخاباتی در حالی است که همواره مسوولان وزارت کشور نسبت به برخورد با ناقضان قانون هشدار می دهند ولی در عمل این هشدارها نتوانسته است نقش بازدارنده ایفا کند. معاون سیاسی وزارت کشور نسبت به آغاز زودهنگام تحرکات تبلیغاتی و انتخاباتی هشدار داده و گفته: در این رابطه ما از هم‌اکنون اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و با تأمین نیازهای انتخاباتی، امکانات و تجهیزات را آماده‌سازی می‌کنیم. به گفته محمد حسین مقیمی: بسیاری افراد از هم‌اکنون به شکل غیررسمی فعالیت‌ خود را برای انتخابات آغاز کردند، در حالی که این خلاف قانون است و اگر موردی در این خصوص به ما منعکس شود، حتماً بدون اغماض با آنها برخورد خواهد شد.

خیز مقام های مسول برای انتخابات مجلس دهم

با پایان یافتن مهلت استعفای مقام های مسول برای اعلام کاندیداتوری مجلس دهم، اگرچه آمار دقیق استعفاها اعلام نشد ولی اخبار جسته و گریخته از استعفای حدود 65 مقام دولتی از جمله دو استاندار حکایت دارد. بعد از استعفای استاندار قم، خبری از استعفای سید محمد احمدی، استاندار فارس منتشر شد. هنوز خبری از تایید یا رد این استعفاها منتشر نشده است. طبق ماده 29 قانون انتخابات، مقام های مسول چنانچه علاقه به شرکت در انتخابات مجلس دهم دارند باید شش ماه قبل از آغاز زمان ثبت نام از مقام خود استعفا دهند. این استعفا باید به تایید مقام مافوق رسیده باشد.

در میان استعفا دهندگان اسامی دو استاندار، چند معاون استاندار، چندین فرماندار، مسولان آموزش و پرورش مناطق مختلف کشور، مسولان صدا و سیما و روسای دانشگاههای کشور دیده می شود. فهرست استعفا دهندگان که در واقع فهرست اولیه نامزدان انتخابات مجلس دهم می باشد را در گزارش در صحن می توانید ببینید.