درصحن:۸۶ نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری به حسن روحانی رئیس جمهور ایران، خواستار تلاش او برای جلوگیری از ایجاد محدودیت علیه محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق ایران شدند. آنها در این تذکر همچنین برخورد با فعالان حزبی اصلاح طلب را غیر قابل قبول عنوان کردند.

دادگاه ویژه روحانیت با صدور حکمی هرگونه حضور محمد خاتمی در مجامع عمومی و دیدار با دوستان و فعالان سیاسی  را برای مدت سه ماه ممنوع اعلام و حکم به حبس خانگی او برای سه ماه داده است. با انتشار عمومی این خبر، حسن روحانی رئیس جمهور از این حکم انتقاد کرد و پرسید آیا دعوت مردم به رای دادن در انتخابات تنبیه دارد؟

نمایندگان امضاء کننده این تذکر جملگی از اعضای فراکسیون امید در مجلس دهم هستند که رئیس جمهور را مسوول پیگیری حقوق شهروندان دانسته اند.

فراکسیون امید یکی از سه فراکسیون سیاسی مجلس است که اعضای آن با حمایت سید محمد خاتمی و احزاب اصلاح طلب به مجلس راه یافته اند. نیمی از اعضای ائتلاف امید در انتخابات مجلس دهم، با راهیابی به مجلس به فراکسیون مستقل ها پیوسته اند.

صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه که این روزها به دلیل افشای دستگیری دخترش زهرا لاریجانی به اتهام جاسوسی برای انگلستان، تحت فشار است در واکنش به انتقاد حسن روحانی نسبت به ایجاد محدودیت برای سید محمد خاتمی گفته: «اخیراً برادر بزرگواری گفته است که قوه قضاییه از سر بیکاری دائماً اقدام به احضار افراد می‌کند. این سخنان بسیار کم لطفی است. در پاسخ باید گفت که قوه قضاییه حسب وظیفه اصلی و ذاتی خود اقدام به رسیدگی قضایی و اجرای عدالت می‌کند، دستگاه قضایی با دریافت گزارشها و یا دریافت شکایت، باید در صورت اقتضا افرادی را احضار کند و از آنان تحقیق به عمل آورد. بنابراین قوه قضاییه از سر بیکاری افراد را احضار نمی کند. اگر بیکاری وجود دارد این شما هستید که چهار سال کشور را رها کردید و دور برجام سینه زدید گویی کشور کار و مشکل دیگری ندارد. ما هم کار داریم و هم محکم در مسیر قانونی خود ایستاده ایم.