درصحن-شوراها: شورای شهر تهران هفته آخر شهریور تعطیل بود تا اعضاء به تعطیلات تابستانی بروند، ولی انتشار عکس فیش هزینه خرید ۲۱ دستگاه پژو پرشیا و ۲۱ تبلت، در فضای مجازی حواشی گسترده ای برای شان ایجاد کرد، تا آنها در ماه اول فعالیت با این حقیقت مواجه شوند که شعار شورا و شهرداری شیشه ای، نیازمند اعضا و مدیرانی پاسخگوست.

اصل ماجرا این بود که شهرداری به تقاضای شورای شهر، ۲۱ ماشین پژو پرشیا برای اعضای شورای پنجم تهران خرید تا ماشین های قدیمی شورا که به گفته برخی از اعضاء فرسوده شده بودند از رده خارج شوند. برای مکاتبات اداری نیز یک تبلت در اختیار اعضاء گذاشته شد. ماشین ها و تبلت های خریداری شده، جزء اموال شورا و در اختیار اعضاء است. این اولین حاشیه بزرگ شورای پنجم بوده و به نظر می رسد شورای تهران در این دوره از حاشیه سازی ها مصون نخواهد بود.

بلافاصله پس از انتشار این خبر، مجید فراهانی عضو شورا، با اعلام اینکه از خودروی قدیمی شورا استفاده می کند و خودروی جدید را تحویل نمی گیرد، نگاهها را به سوی دیگر اعضاء سوق داد تا مردم واکنش دیگران را نیز بشنوند. زهرا صدراعظم نوری دیگر عضو شورا که سابقه شهرداری منطقه هفت تهران را نیز داراست در این خصوص اما از اقدام شهرداری در خرید خودروها و تبلت ها حمایت و آن را ابزار کار مورد نیاز اعضای شورا برای اعمال وظایف نمایندگی عنوان کرد. او می گوید: «ظاهراً شورا ۸۰ خودروی فرسوده دارد که نگهداری از آنها هزینه‌بر بوده و نیازی هم به ۸۰ دستگاه خودرو ندارد، درنتیجه به صورت طبیعی فقط خودروهایی برای تردد ۲۱ نماینده اختصاص داده می‌شود. لذا تمامی این ۸۰ خودروی فرسوده و مستهلک که نگهداری‌شان به صرفه نیست تبدیل به خودروهای نو که هزینه کمتری دارند؛ می‌شوند. این ۲۱ خودرو نیاز تشکیلات اداری است و هر تشکیلاتی برای رفت و آمد پرسنل اش از خودروهای اختصاصی استفاده می‌کند.»

اسناد منتشر شده خرید ۲۱ دستگاه خودرو پژو پرشیا و ۲۱ تبلت برای اعضای شورای شهر تهران


صدراعظم نوری درباره لزوم خرید تبلت برای اعضای شورا نیز ادامه داد: «امروز کارهای اداری در تمام دنیا بدون کاغذ، اینترنت و اتوماسیون اداری انجام می‌شود و هر فردی باید دستگاهی برای کار کردن داشته باشد. وقتی وارد شورا شدیم هیچ کامپیوتری
برای استفاده در دفاترمان نبود و برای ارسال مراسلات مانند هر دستگاه اداری دیگری نیاز به کامپیوتر داریم. این دستگاه‌ها شخصی نبوده و متعلق به اعضای شورا نیستند.»

مصطفی تاجزاده از فعالان سیاسی اصلاح طلب در واکنش به خودروها و تبلت های خریداری شده با بیان اینکه این امری عادی است ولی با اشاره به مشکلات مالی شهرداری، خواستار بازگرداندن خودروهای خریداری شده و استفاده از خودروهای قدیمی شورا توسط اعضاء شد. او در این خصوص گفته: «در شرایطی که دولت، مجلس، شهرداری و شورای شهر از کمبود منابع گله می‌کنند و حتی نگران پرداخت حقوق پرسنل و یارانه‌ها هستند، هر نوع اقدام غیرضرور فاقد توجیه است؛ چه به لحاظ کمبود منابع و چه از نظر افکار عمومی.»

مالیات مردم را نمی توان در عزاداری ها خرج کرد

زهرا صدراعظم نوری از واگذاری ده میلیون تومان بن جهت اعطاء به حسینیه ها و هیات های مذهبی برای تامین هزینه های برگزاری مراسم محرم خبر داده و گفته: «هرساله نمایشگاهی با عنوان عطر سیب برگزار می‌شود که یکسری اقلام و اجناس متعلق به گروه‌های مذهبی و هیات‌ها به نمایش گذاشته شده و بن‌هایی به هیات‌ها واگذار می‌شود، شهرداری تعدادی از این بن‌ها را هم به اعضای شورا می‌دهد تا به هیات‌ها بدهند. امسال هم این کار تکرار شد و به هرکدام از اعضای شورا ۱۰ میلیون تومان بن دادند تا به هیات‌ها کمک کنند.»

او با بیان اینکه شخصا بن های دریافتی را به شهرداری بازگردانم اضافه کرده: «به عنوان نماینده مردم در شورای پنجم با این رویه مخالف هستم. با وجود احترامی که برای همه تشکل‌ها و هیات‌های مذهبی قائل هستم، با این رویه اساساً مخالف بوده و اعتقاد دارم مردم تهران وقتی منابع درآمدی شهرداری را از طریق پرداخت عوارض تامین می‌کنند، مایل نیستند این عوارض به این نحو هزینه شود. وقتی مردم پولی برای عوارض می‌دهند نباید صرف خرج خرید برنج و روغن برای هیئت‌های مذهبی شود.»

به گفته زهرا صدراعظم نوری این مراسم دستوری از بالا به پایین و دولتی نیست و هرکس با توانی که دارد در آن شرکت می‌کند. در همین راستا باید تلاش کنیم حرکت‌های خوب و مثبت مردم که جنبه داوطلبانه دارند را دولتی نکنیم و در سازمان‌ها و تشکیلات غیرداوطلبانه وارد نشویم تا حالت مردمی بودن آن شدت پیدا کند.

این در حالی است که با مصوبه شورای چهارم تهران، شهرداری مکلف است ده میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری را به ستاد برگزاری مراسم اربعین اعطاء کند. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه امسال شهرداری تهران مسوولیت کمیته های خدمات شهری و نظافت را در مراسم اربعین عهده دار است گفته: «کارمندان شهرداری که برای انجام خدمات در این برنامه حاضر می شوند انتظار حق ماموریت و اضافه حقوق نداشته باشند.» محسن هاشمی گفته می کوشیم مردمی بودن مراسم را حفظ کنیم.

خداحافظی تهرانی ها با تاکسی پیکان

با مصوبه هیات وزیران، تهرانی ها باید با تاکسی های پیکان خداحافظی کنند، چراکه براساس این مصوبه، تردد تاکسی های پیکان در سطح شهر تهران از اول ماه مهر ممنوع است. این خبر را رئیس اتحادیه تاکسی داران اعلام کرده و گفته: «پروانه فعالیت این تاکسی ها را در تهران باطل کردیم و دیگر این تاکسی ها حق فعالیت ندارند.» مرتضی ضامنی گفته: «مالکان این تاکسی ها می توانند نسبت به نوسازی تاکسی اقدام کنند ولی دیگر با پیکان نمی توانند فعالیت کنند.»

ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز در وضعیت عقب گرد

تعداد اتوبوس های شهری اهواز از ۴۰۰ دستگاه در سال ۱۳۸۵ به ۱۷۰ اتوبوس در سال ۱۳۹۶ رسیده است. کعب عمیر رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز با اعلام این خبر گفته: «جای تأسف دارد که کلان‌شهری مثل اهواز برخلاف سایر شهرهای هم‌رده در زمینه حمل‌ونقل عمومی با عقب‌گرد مواجه شده است.»

وی همچنین یادآور شده: «ایستگاه‌های مکانیزه نیز تعدادشان کم است. در اهواز ۷۲ خط‌ داریم و این خطوط نیاز به ایستگاه‌های بیشتری دارند. طبق برآوردی که انجام دادم در اهواز به ۳۰۰ ایستگاه خط واحد نیاز است.»

شورای جدید خرم آباد و چالش بدهی ۲۴۴ میلیارد تومانی شهرداری

اعضای شورای پنجم خرم آباد، در حالی اداره شهر را در دست گرفته اند که شهرداری این شهر، با یک بدهی ۲۴۴ میلیارد تومانی دست و پنجه نرم می کند. اردشیر دریکوندی رئیس شورای شهر خرم آباد در این خصوص گفته: «اطلاعاتی که به ما داده‌اند و طبق حسابرسی‌های اولیه ۲۴۴میلیارد تومان شهرداری بدهی دارد که البته ممکن است تا ۳۰۰میلیارد تومان هم برسد، این مبلغ البته شامل حال پروژه‌ها نمی‌شود. با توجه به منابع مالی شهرداری، مبلغ بدهی نگران‌کننده است.» او این سخنان را به نمایندگان لرستان در مجلس دهم گفته و اضافه کرده: « در شهر یک سری وظایفی وجود دارد که به عهده شهرداری است و برخی از آنها تداخل کاری با دستگاه‌های دولتی دارد و نیاز است تجمیع شوند، این خلا باید از طریق مجلس اصلاح شود. با توجه به مشکلاتی که شهر با آن روبرو است نیاز به پیگیری‌هایی از طریق وزارت خانه‌هاست تا یک سری امتیازات مانند ماشین‌آلات و قیر یارانه‌ای گرفته شود.» رئیس شورای شهر خرم آباد خواستار حمایت نمایندگان مجلس برای تخصیص صدرصدی ارزش افزوده به شهرداری ها شده است.

هوای پاک، شهروند مسوول می خواهد

شهردار و جمعی از اعضای شورای شهر تهران در اقدامی نمادین در روز بدون خودرو با مترو به بازار تهران رفتند و مسیری را پیاده طی کرده و مستقیم با مردم سخن گفتند. محمد علی نجفی شهردار تهران در این خصوص گفته: «این یک اقدام نمادین برای یادآوری این مهم به مردم بود که اگر هوای پاک می خواهند باید همکاری کنند. یکی از کارهایی که شهروندان می توانند انجام دهند این است که مسیرهایی که نیاز به طی کردن با خودرو نیست را به صورت پیاده طی کنند.»

او با بیان اینکه مردم از شلوغی خطوط مترو در ساعات اولیه روز و ساعات پایانی وقت کاری، گلایه مندند، گفته: «برنامه های مربوط به حمل و نقل عمومی مشخص است، فقط مساله منابع مالی و محدودیت آن مواجه ایم که باید برای آن فکری کنیم. در حال حاضر فاصله بین دو قطار مترو ۵ دقیقه است که امیدواریم با افزایش تعداد واگن ها و قطارها این میزان را به ۳.۵ دقیقه برسانیم.»