درصحن- شوراها: کاهش تعداد اعضای شورای شهر کرمان از ۱۵ نفر در دوره چهارم به ۱۱ نفر در دوره پنجم، سبب شد که تعداد زنان از شش نفر به دو نفر کاهش یابد. ولی ریزش زنان شورای چهارم، شامل حال «زهرا ایرانمنش» نشد تا او بعنوان یکی از پرسابقه ترین اعضای شورای شهر کرمان، کرسی اش را برای چهارمین دوره حفظ کند. زهرا ایرانمنش و مهناز معصوم زاده دو عضو شورای یازده نفره شهر کرمان هستند. در میان اعضای علی البدل شورای پنجم کرمان نیز دو زن به نام های  زهرا لری و حمیده عرب نژاد نیز حضور دارند که در صورت خروج عضوی از اعضای اصلی شورا، شانس حضور در صحن شورا را خواهند داشت.

زهرا ایرانمنش کیست؟

زهرا ایرانمنش در سال ۱۳۴۵ در خانواه ای مذهبی در شهر کرمان بدنیا آمد. پدرش حجت السلام علی ایرانمنش، امام جمعه موقت کرمان و مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان بود که در سال ۱۳۶۷ ترور و کشته شد.

زهرا ایرانمنش تحصیلات اش را در کرمان پشت سر گذاشت. او پس از اخذ مدرک دیپلم راهی دانشگاه شهید باهنر کرمان شد و لیسانس خود را در رشته ادبیات فارسی اخذ کرد. او به وصیت پدر، شغل معلمی را برگزید و مشغول تدریس در مدارس شهر کرمان شد. او همزمان با تدریس، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ادبیات فارسی را از سرگرفت و تا پایان مقطع دکترا، تحصیلات خود را ادامه داد.

انتخابات دوره اول شوراها، فرصتی بود تا او علاوه بر کار معلمی، وارد رقابت های انتخاباتی شود. حضور او در انتخابات، با اقبال عمومی هم روبرو شد تا او با ورود به شورای اول کرمان، فصل تازه ای را از زندگی سیاسی-اجتماعی اش آغاز کند.

عضویت در شورای کرمان اما باعث نشد که او تدریس در دانشگاه را کنار بگذارد. او علاوه بر عضویت در شورا به تدریس در دانشگاه فرهنگیان کرمان ادامه داد و به ریاست پردیس فرهنگیان رسید.

زهرا ایرانمنش در شورای دوم کرمان غیبت داشت و بیشتر وقت خود را صرف تحصیل و تدریس در دانشگاه کرد. انتخابات شورای سوم فرصت مجددی برای او بود تا به شورای شهر کرمان بازگردد.

او در انتخابات شورای چهارم، نیز پیروز میدان رقابت بود. ایرانمنش پس از چهار سال عضویت در شورای چهارم، با حمایت ائتلاف امید موفق شد بعنوان منتخب سوم کرمان وارد شورای پنجم این شهر شود. این در حالی بود که جنجال ایجاد شده در خصوص قرارداد شهرداری با پسرش (آقای موذن زاده) به نمایندگی از شرکت جهاد نصر، باعث ریزش آراء اش نشد. در یکی از آخرین جلسات شورای چهارم، موضوع قرارداد شهرداری با شرکت جهاد نصر به جنجال کشیده شد. در این جلسه زهرا ایران‌منش در ارتباط با حضور پسرش به‌عنوان نماینده جهاد نصر در جلسه قبل شورا، خطاب به گیلانی (منتقد این قرارداد) گفت: «شما همیشه می‌گفتید با ورود پیمانکاران کرمانی موافقید ولی جلسه قبل زمانی که فهمیدید پسر من از طرف جهاد نصر حضور پیدا کرده جلسه وارد تنش شد باید بگویم که من همیشه سعی کردم به قانون پایبند باشم.» گیلانی هم پاسخ داد: «من مشکلی با شخص خاصی ندارم و من فقط خواستار طی روال قانونی شدم. الان هم هیچ محدودیتی نیست و احترام همه اعضا برای ما واجب است.» گیلانی با بیان اینکه بستگان درجه یک اعضای شورای شهر نمی توانند طرف قرارداد شهرداری باشند نسبت به این اقدام اعتراض کرده بود.

سوابق اجرایی و مدیریتی

زهرا ایرانمنش علاوه بر ۱۴ سال عضویت در شورای شهر کرمان، همیشه در حوزه آموزشی فعالیت داشته است. مهمترین مسوولیت های اجرایی او به این شرح است:

  • عضو شورای اسلامی شهر کرمان دوره اول، سوم، چهارم و پنجم
  • معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
  • مدرس مراکز آموزش عالی و تربیت معلم استان کرمان
  • رئیس کمیسیون جوانان شورای اسلامی شهر کرمان دوره اول
  • نماینده بانوان استان کرمان در مجمع زنان شوراهای اسلامی کشور
  • نماینده شورای اسلامی شهر کرمان در سازمان بنیاد شهید و ایثارگران و سازمان ملی جوانان
  • رئیس کمیسیون بانوان ، جوانان و مشارکت های مردمی شورای اسلامی شهر کرمان ، دوره سوم و چهارم
  • رئیس دانشگاه فرهنگیان کرمان
  • رئیس پردیس دانشگاه شهید باهنر کرمان

زمینه سازی برای مشارکت زنان وظیفه مسوولان است

زهرا ایرانمنش چه بعنوان رئیس پردیس دانشگاه شهید باهنر کرمان و چه بعنوان رئیس کمیسیون خانواده و جوانان شورای شهر، از هر فرصتی برای طرح مسایل زنان استفاده می کند. او در سخنانی، زمینه سازی برای حضور و مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی را وظیفه مسوولان می داند و می گوید: «دولت بر اساس قانون موظف است که حقوق زنان را رعایت کند اما نگاه دولت‌مردان به ظرفیت‌های بانوان در کرمان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.»

او معتقد است زنان باید همانند مردان در در همه عرصه های عمرانی، آبادانی، خودسازی و جامعه سازی سهیم باشند.

ایرانمنش در یکی از جلسات شورا با انتقاد از اعضاء نسبت به بی تفاوتی در خصوص مسایل زنان می گوید: «همه ما در شعارهای انتخاباتی‌مان گفتیم به امور بانون رسیدگی می‌کنیم.» او نسبت به کمبود فضاهای عمومی برای زنان در سطح شهر کرمان اعتراض کرده و معتقد است زنان کرمان به پارک های بیشتری نیاز دارند.

خانواده

زهرا ایرانمنش دختر شهید حجت السلام علی ایرانمنش است. پدرش امام جمعه موقت و مدیرکل آموزش و پرورش شهر کرمان بود که در سال ۱۳۶۷ توسط مخالفان انقلاب اسلامی ترور شد. پدرش پسر دایی شهید محمد جواد باهنر نخست وزیر دولت شهید رجایی بود. علی ایرانمنش از نیروهای انقلابی کرمان بود. مادرش فاطمه دانایی در سال ۱۳۹۲ درگذشت.

همسرش حمید موذن زاده از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در جنگ ایران و عراق مشارکتی فعال داشته است. پسرش نیز با شرکت جهاد نصر در حوزه عمران و ساخت و ساز فعالیت دارد.

محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس هفتم تا نهم، و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و از چهره های شناخته شده اصولگرایان، شناخته شده ترین فامیل، ایرانمنش است. خانواده باهنر و ایرانمنش از شناخته ترین خانواده های کرمان هستند.