بررسی بودجه سال ۹۵ در آخرین ماه حیات مجلس نهم

در صحن: با اتمام تعطیلات نوروزی،‌ نمایندگان مجلس برای از سرگیری فعالیت های پارلمانی، به صحن مجلس بازگشتند تا آخرین روزهای دوران نمایندگی را با بررسی مهمترین لایحه سال،‌ یعنی لایحه بودجه سال ۱۳۹۵، پشت سرگذارند. هفتم خرداد ماه سال جاری مجلس دهم افتتاح و نمایندگان بازمانده از ورود به این مجلس با پارلمان ایران خداحافظی و کرسی های خود را به نمایندگان تازه وارد مجلس دهم خواهند داد.

براساس اعلام رسمی مجلس شورای اسلامی نمایندگان با رسیدگی به لایحه احکام دائمی برنامه توسعه کشور،‌ یکشنبه فعالیت خود در سال جدید را شروع می کنند ولی با تکمیل گزارش نهایی کمیسیون تلفیق،‌ و ارائه لایحه بودجه سال جاری به هیات رئیسه، جلسات باقی مانده از هفته جاری به بررسی این لایحه اختصاص خواهد یافت. مطابق قانون مجلس در زمان رسیدگی به لایحه بودجه،‌ هر روز در دو نوبت صبح و عصر جلسه علنی برای رسیدگی به این لایحه تشکیل خواهد داد و بقیه طرح ها و لوایح در دستور کار به پایان رسیدگی به لایحه بودجه، موکول خواهد شد.

 

علاوه بر لایحه احکام دائمی برنامه توسعه و لایحه بودجه سال ۹۵،‌ چندین طرح و لایحه مهم در دستور کار نمایندگان قرار دارد. رسیدگی به طرح جرم سیاسی اعاده شده از شورای نگهبان،‌ طرح منع تبلیغات و معرفی محصولات غیر مجاز، لایحه تاسیس بیمه همگانی حوادث غیرمترقبه،‌ لایحه کاهش ساعت زنان و .. از جمله مهمترین طرح ها و لوایح در دست بررسی است.

شورای نگهبان در جلسه روز ۱۲ اسفند سال ۹۴ با بررسی قانون جرم سیاسی مصوب چهارم بهمن سال ۹۴، برخی مواد این قانون را دارای ابهام دانست و با برگشت دادن این طرح به مجلس، خواستار رفع ابهام شد، تا بتواند پس از رفع ابهام وارد محتوای قانون مصوب مجلس شود. جرم سیاسی با وجود اینکه در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده ولی به دلیل اینکه قانون عادی تعیین کننده مصادیق و تعریف جرم سیاسی هنوز به تصویب نرسیده در عمل مغفول مانده است و تمام متهمان جرایم سیاسی در دادگاه عادی و با اتهام هایی امنیتی یا تحت عنوان اهانت به مقام های سیاسی،‌ مورد محاکمه و مجازات قرار گرفته اند.

شورای نگهبان در نامه ای که به مجلس فرستاده نوشته: عبارت «سلب غیرقانونی آزادی افراد» در بند (پ) ماده 3، با عبارت «نقض آزادی‌های مشروع دیگران» در بند (د) ماده 16 قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته‌شده مصوب 1360/6/7 مذکور در بند (پ) ماده 2 قابل جمع نیست و ایجاد ابهام می‌نماید؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

 

چنانچه لایحه بودجه سال ۹۵ در جلسه فردا به هیات رئیسه تقدیم نشود، احتمال دارد که نمایندگان بتوانند وارد طرح جرم سیاسی شوند، در غیر اینصورت رسیدگی به این طرح به جلسات پس از بررسی قانون بودجه موکول خواهد شد، که در این صورت ممکن است حتی رسیدگی به این طرح، به عمر مجلس نهم نرسد.

 

رسیدگی به سوال نمایندگان

نمایندگان مجلس علاوه بر فعالیت قانونگذاری،‌ در بعد نظارت نیز فعال بوده و با احضار دو وزیر دولت حسن روحانی به مجلس،‌ به بررسی سوال نماینده بجنورد از وزیر ورزش و سوال نماینده مشهد از وزیر جهاد کشاورزی خواهند پرداخت.

 

موسي الرضا ثروتي نماينده بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان از وزير محترم ورزش و جوانان معتقد است این وزارتخانه پس از ادغام با سازمان ملی جوانان، مسایل جوانان را رها کرده و به آن توجهی ندارد. لذا کم توجهی به امور جوانان و عدم رسیدگی به ورزش استانها، دو سوال ثروتی از گودرزی است. موسی الرضا ثروتی پس از طرح این سوالات در کمیسیون مربوطه از پاسخ های گودرزی قانع نشد تا وزیر ورزش مجبور شود برای پاسخگویی در صحن علنی مجلس حاضر شود. ثروتی در این خصوص گفته: احتمالا مجلس به گودرزی کارت زرد خواهد داد که اگر اینگونه شود احتمالا استیضاح اش در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

با توجه به زمان باقی مانده به پایان عمر مجلس نهم به نظر نمی رسد تهدید به استیضاح گودرزی عملی شود.

 

نصراله پژمانفر نماينده مشهد و كلات دیگر نماینده مجلس نهم است که در این هفته سوالی را از حجتی وزير جهاد كشاورزي در صحن علنی خواهد پرسید.  

مجلس در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه جلسه علنی خواهد داشت.