درصحن: «سینماهای مصادره شده را به مردم و جامعه هنری برمی گردانیم.» این جذابترین وعده محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در سومین هفته شهریور ۹۶ بود. او گفت: «مدیریت شهری در حال برنامه ریزی برای احیای سینماهای مصادره شده در اوایل انقلاب اسلامی است. این سنماها که در اختیار نهادهای انقلابی قرار گرفته را به جامعه هنری بر می گردانیم تا مردم فیلم های مورد علاقه خود را در آنها به تماشا بنشینند.»

رئیس و اعضای شورای شهر تهران با پشت سر گذاشتن مراحل انتخاب شهردار، تعیین هیات رئیسه شورا و هیات رئیسه کمیسیون های تخصصی، حالا مجال یافته اند تا از ساختمان شورا بیرون آیند و به مراکز مختلف شهر سر بزنند. محسن هاشمی رئیس شورا این هفته به همراه محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورا و حجت نظری عضو شورا و مجتبی عبدالهی معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در «روز سینما» به سینما آزادی رفتند و از برنامه های خود برای حمایت از سینما گفتند. محسن هاشمی از برنامه شورا برای احیای سینماهای مصادره شده خبر داد ولی اطلاعات بیشتری از این سینماها و نهادهای مصادره کننده نداد.

محسن هاشمی در این دیدار همچنین از پیگیری مدیریت شهری برای تامین یارانه بلیت سینما خبر داد و  افزود: «امیدواریم در این زمینه نیز بتوانیم یارانه ای را نیز همانند تمامی ارگانها برای شهروندان در نظر بگیریم تا با این اتفاق سینما رونق بیشتری داشته باشد.»

محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز از رویکرد متفاوت مدیریت جدید شهری نسبت به هنر و سینما خبر داد و گفت: «ما سینما را به مثابه دروازه و پل ارتباطی جامعه و هنر می دانیم.

رویکرد ما در این دوره افزایش زیرساخت ها و پردیس های سینمایی است به طوری که طی ۴ سال آینده در هر منطقه از تهران یک پردیس سینمایی ایجاد شود و با تکمیل زیرساخت ها به اقتصاد هنر و سینما کمک خواهد شد.»

حق شناس همچنین به احیای سینماهای قدیم شهر تهران اشاره کرد و گفت:« یکی از این سینماها در خیابان لاله زار بوده که تلاش می‌شود آن را احیا کنیم تا شهروندان با حضور در این سینما بتوانند از فیلم های مورد نظر خود استفاده کنند.»

آشتی کنان دولت و شهرداری

یک هفته پس از دعوت محمد علی نجفی شهردار تهران از سوی حسن روحانی رئیس جمهور برای شرکت در جلسات هیات دولت، علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی با حضور در جلسه شورای شهر تهران، آشتی کنان دولت و شهرداری تهران را کامل کرد. علی ربیعی بی دعوت رسمی شورای شهر در شورا حاضر شد و دلیل آن را افزایش همکاری شورا/شهرداری با وزارت کار و رفاه برای کاهش رنج مردم دانست.

ارتباط دولت و شهرداری تهران طی ۱۴ سال گذشته، چندان دوستانه نبود، بطوریکه با انتخاب محمود احمدی نژاد به شهرداری تهران، دیگر شهردار به جلسات هیات دولت دعوت نشد. غیبت شهردار تهران در جلسات هیات دولت پس از ۱۴ سال غیبت، شکسته شد و نجفی شهردار جدید تهران به عضویت هیات دولت در آمد تا رفت و آمد میان دولت و شهرداری از سرگرفته شود.

علی ربیعی در این دیدار خود را نماینده دولت در شورا و شهرداری معرفی کرد و گفت: «بحث کودکان، سالمندان، عدم وقوع حوادثی همچون پلاسکو، ایمن کردن تهران، رسیدگی به جنوب و حاشیه شهرها، رسیدگی به گروه‌های آسیب‌پذیر و مهارت‌آموزی با استفاده از مراکزی که در مرکز شهر تهران قرار دارند از جمله اختیاراتی است که می‌تواند زمینه همکاری مشترک این وزارتخانه با شورا باشد.»

وزیر کار و رفاه اجتماعی قبل از حضور در جلسه رسمی شورا، به دیدار محمد علی نجفی شهردار تهران رفت و با شهردار تهران به توافق برای تشکیل شورای همکاری رسید. نجفی پس از این دیدار گفت: «تشکیل شورای متشرک مشتمل بر چندین کارگروه در کنار مشخص کردن موارد دارای اولویت و فوریت و ارجاع موضوعات و مشکلات شهر به این شورا می تواند به هم افزایی هر چه بیشتر بیافزاید و منجر به تصمیم گیری های بهتری شود. پیشنهاد من این است نام شورای هماهنگی برنامه ها و فعالیت های اجتماعی شهرداری و وزارت تعاون را برای این کمیته همکاری برگزینیم و اولین گزارش شورا یک ماه بعد ارایه شود.»

علی ربیعی نیز پس از دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر تهران به خبرنگاران گفته: «جلسات را به صورت ماهانه با شهردار تهران برگزار خواهیم کرد و شش کمیته برای حل مسائل تهران تشکیل می‌دهیم.»

به گفته ربیعی در جلسه مشترک شهرداری و وزارت رفاه در خصوص ساخت پناهگاه‌ برای شب‌خواب‌ها، ایمنی کار و بهداشت محیط کار، ایمن‌سازی ساختمان‌هایی نظیر پلاسکو، زنان سرپرست خانوار، معلولان و سالمندان، بحث تکدی‌گری ، کودکان کار و دستفروشان بحث و مذاکر شده است. ربیعی گفته: «دست فروشان با لباس متحد شکل می توانند در سطح شهر کار کنند.» او اضافه کرده: «استفاده از پارک‌ها و مناطقی که دولت و شهرداری در اختیار دارند برای برپایی شنبه بازار یا جمعه بازار به منظور فروش کالاهایی که در کارگاه‌های کوچک تولید می‌شوند نیز صحبت شده است.» تنها تصمیم علی ربیعی و علی نجفی در این دیدار تشکیل شورای همکاری بوده ولی نکته اصلی بوجود آمدن اراده همکاری در دولت و شهرداری و پایان دادن به ۱۴ سال نزاع رسانه ای میان طرفین و متهم کردن یکدیگر به کم کاری است.

ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم دکل ها

کمتر از یک ماه از پایان کار محمد باقر قالیباف شهردار سابق تهران، مدیرعامل برق منطقه ای تهران از بی توجهی به تذکرهای شرکت برق تهران نسبت به ساخت و سازها در حریم دکل های برق فشار قوی، گلایه کرده و گفته: «صدور غیرقانونی مجوز ساخت و ساز در حریم دکل ها، ما را دچار دردسر کرده است.» غلامرضا خوش خلق در عین حال از جابجایی دکل ها به مناطق خارج شهر استقبال کرده و گفته: «ما نه تنها تاکنون تجاوزی به حریم مردم نکرده‌ایم بلکه اجازه ساخت و ساز در این مناطق را نیز نمی‌دهیم. زمانی که این دکل‌ها جاگذاری می‌شوند ملکی در حریم آن‌ها وجود ندارد ولی متاسفانه به مرور زمان ساخت و سازهای در این مناطق صورت می‌گیرد که باعث تجاوز به حریم شبکه می‌شود.»

وی با تاکید بر اینکه جابجایی خطوط بسیار هزینه‌بر است و به سادگی رخ نخواهد داد، ادامه داد: «شورای شهر اگر اراده‌‎ای برای حل این موضوع داشته باشد، وزارت نیرو نیز آماده است تا با شورا در جهت حل این مسائل همکاری فنی و کارشناسی داشته باشد؛ چرا که رفع این مشکل تنها در توان این مجموعه نیست و مدیریت شهری نیز باید با تامین مالی طرح به کمک این مجموعه بیاید.»

انتخاب یک نماینده از شورا برای پیگیری وضعیت دکل ها، در دستور کار این هفته شورا قرار داشت ولی اعضاء رای به تعویق این انتخاب در جلسات بعد دادند. محسن هاشمی رئیس شورا دلیل تعویق انتخاب نماینده را درگیر بودن سه کمیسیون سلامت، شهرسازی و عمران در این موضوع دانست و گفت: «آنها باید در جلسه ای مشترک تعیین کنند چه نماینده ای در کارگروه این مصوبه باشد.»

از سرگیری برخورد با دست فروشان از مهر

پس از چندین ماه بحث و گفتگو در خصوص چگونگی ساماندهی دست فروشان، معاون شهرداری تهران از تشکیل ستاد برخورد با تخلفات شهری خبر داده و گفته: «طرح برخورد با وانتی های سد معبر کننده از مهرماه در دستور کار این ستاد و پلیس راهور قرار می گیرد.» ابوالقاسم چیذری با بیان اینکه بارها به وانتی ها و خودروهایی که در کنار خیابانها و میادین و بزرگراهها به سبکی خطرآفرین توقف می کنند تا کالایی بفروشند تذکر داده ایم، گفته: «با افرادی که با زیر پا گذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی و نیز، غصب معابر عمومی که حق همه شهروندان است، سبب ایجاد ترافیک، افزایش خطر تصادف، اتلاف عمر شهروندان، سخت شدن رفت و آمدها و تضییع حقوق شهر و شهروندان می‌شوند و به نوعی معجون تخلفات راهنمایی و رانندگی به شمار می‌آیند برخورد می کنیم.»

او مدعی شده: «اغلب خودروهای دستفروش علاوه بر اینکه در معابر ممنوع توقف می‌کنند، پلاک آنها هم مخدوش است و  دارای شرایط مناسب معاینه فنی نیز نیستند.»

شهرداری تهران و شورای شهر هنوز نتوانسته اند راه حلی عملی برای حل مشکل سد معبر دست فروشان و ساماندهی آنها پیدا کنند. طبق قانون شهرداری مکلف به رفع سد معبر است. از سوی دیگر دست فروشان مدعی هستند که راه دیگری برای تامین معاش زندگی نمی شناسند.

راهکار شورا برای حل مشکل معلولان

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران خواستار تشکیل کمیته دائمی برای پیگیری و حل مشکل معلولان شده و گفته: «این کمیته باید تسهیلات، زمینه ها و برنامه هایی که وضعیت زندگی شهری را برای معلولین فراهم می‌کند به شورا ارایه کند، قطعا بررسی‌ها و اقدامات در این حوزه و نتایج آن مورد حمایت شورا قرار خواهد گرفت.» به گفته محمد جواد حق شناس، تعداد معلولان ایران از میانگین جهانی بالاتر است. او اضافه کرده: «معلولین متاسفانه ضمن اینکه از درد معلولیت رنج می برند، به دلیل نبودن فرهنگ مناسب شهری، نمی توانند در سطح شهر، محل کار یا محل زندگی از حداقل استانداردها برخوردار باشند و جامعه نتوانسته این ملزومات را برای آن ها فراهم کند که این نیازمند بازنگری کلی در نگرش عموم جامعه نسبت به وضعیت معلولین است.»

به باور رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، در حال حاضر امکانات شهرداری متضمن رفع مشکل معلولان نیست، بنابراین شورا باید برای جلب مشارکت عمومی برای حل مشکل معلولان اقدام کند.

تعیین تکلیف شهرهای بی شهردار

منتخبان شورای پنجم در تعدادی از کلان شهرها هنوز موفق به ایفای اولین وظیفه نمایندگی خود نشده اند. انتخاب شهردار اولین و مهمترین وظیفه اعضای شوراها در هر دوره است. تبریز، گرگان، زنجان، قزوین از جمله مراکز استانی هستند که هنوز شهردار خود را نشناخته اند.

این هفته تکلیف شهرداری اردبیل مشخص شد. در رقابت مابین حامد عاملی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و حمید لطف اللهیان شهردار سابق اردبیل، لطف اللهیان با هشت رای از ۱۱ رای ماخوذه در مقابل سه رای عاملی شهردار اردبیل شد.

اعضای شورای شهر زنجان هنوز میان سه گزینه گیر کرده اند و انتخاب شهردار به جلسات آتی موکول شده است.

در تبریز نیز منتخبان شورا، به دو دسته ۷ و ۵ نفره تقسیم شده اند. گروه هفت نفره اصلاح طلبان شورا، رای لازم برای انتخاب شهردار مورد نظر خود را دارند ولی لابی ها برای پیدا کردن چهره ای که مورد قبول اقلیت شورا نیز باشد ادامه دارد. فرج قلی زاده عضو شورای تبریز در این خصوص گفته: «بهتر است شهردار تبریز با 7 رای و به صورت ناپلئونی انتخاب نشود و به همین دلیل نیز اعضای شورا در این جلسه روی هیچ یک از گزینه ها نتوانستند به اجماع برسند.»

تعطیلات تابستانی شورا

اعضای شورای شهر تهران که فعالیت خود را بطور غیررسمی از زمان اعلام نتایج انتخابات پنجمین دوره شوراها (هفته اول خرداد ماه) آغاز کرده، هفته آینده در تعطیلات تابستانی خواهند بود و جلسه رسمی ندارند.