درصحن: چهره‌های شاخص کابینه پیشنهادی حسن روحانی، همچون زنگنه و ظریف، یک مخالف مشترک داشتند. او کسی نبود جز سید محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر اصفهان که ظریف را آقای برجام و شایسته برکناری خواند و گفت: اگر جای روحانی بودم ظریف را کنار می‌گذاشتم و یکی را مثل ابطحی (خودش) می‌گذاشتم تا به جای لبخند و قدم زدن کنار رودخانه، با شجاعت و خشونت باشد. جنس انتقاد او با تداوم وزارت زنگنه البته متفاوت بود. او به زنگنه اتهام فساد زد و گفت: «روشن بگویید خودتان، معاونانتان، و رئیس دفترتان در باشگاه خصوصی اندیشه ورزان نفت و نیروی ایرانیان چه می کنید؟» او حضور دولتی ها در این شرکت خصوصی را سرچشمه فساد و باعث تضاد منافع عنوان کرد.

 

محمد جواد ابطحی کیست؟

سید محمد جواد ابطحی در سال ۱۳۳۵ در خانواده ای مذهبی در خمینی شهر اصفهان متولد شد. تحصیلات اش را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق خصوصی ادامه داد.

در سوابق اش هیچ جا به فعالیتی در جریان انقلاب ۵۷ یا حضور در جبهه‌های جنگ ایران و عراق اشاره نشده است.

پیشه او تا پیش از ورود به مجلس معلمی بود. ابطحی در جریان انتخابات مجلس هشتم، از حوزه محل تولدش، اعلام کاندیداتوری کرد و برای اولین بار موفق شد به مجلس راه یابد. تقارن مجلس هشتم با وقایع سال ۱۳۸۸، ابطحی را در کنار تندروترین چهره های مجلس قرار داد. او به عضویت فراکسیون پایداری در آمد و به عنوان حامی محمود احمدی نژاد، طی نطق‌های متعدد خود را به عنوان مخالف سرسخت جنبش سبز معرفی کرد. اما این چهره چندان به مذاق مردم خمینی شهر خوش نیامد تا در انتخابات مجلس نهم، محسن صرامی فروشانی را جایگزین او کنند.

ابطحی اما باردیگر در جریان انتخابات مجلس دهم اعلام کاندیداتوری کرد و توانست با استفاده از دوپینگ شورای نگهبان (رد صلاحیت رقیب اصلی‌اش محسن صرامی نماینده وقت خمینی شهر) برای بار دوم به مجلس راه یابد. او در این دوره از انتخابات 45 هزار و ۵۱۴ رای معادل ۴۳ درصد آراء را کسب کرد.

ابطحی که در مجلس هشتم در کمیسیون شوراها عضویت داشت در مجلس دهم به کمیسیون آموزش و تحقیقات پیوست. حذف اکثریت نیروهای تندرو و افراطی از مجلس، سبب شد تا ابطحی به عنوان معدود بازمانده از فراکسیون پایداری، به عنوان یکی از جدی‌ترین مخالفان دولت حسن روحانی در این مجلس نام گیرد.

مصاحبه‌های تند و تیز ابطحی علیه حسن روحانی و برادرش حسین فریدون، پای او را به دادگاه باز کرد. او مدعی شد: «مالامیری (از بدهکاران نظام بانکی ایران) ارتباطات نزدیکی با خانواده حسین فریدون برادر رئیس جمهور داشته است. اسناد واریز پول، به حساب دختر حسین فریدون در لندن و کانادا وجود دارد که نشان‌دهنده ارتباطات مالی بین فریدون و مالامیری است. از طرفی آقای رستگار از شعبه دوبی بانک ملت برای مالامیری وام‌های کلان اخذ می‌کند و  مالامیری این وام‌ها را در بانک ملت ایران تبدیل به ریال و سپرده‌گذاری با سود بالا می‌کند! مالامیری مجموعاً حدود 2 هزار میلیارد تومان وام دریافت کرده است.»

او پیش از اعلام کاندیداتوری محمود احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ طی مصاحبه‌هایی برای آمدن او زمینه سازی کرده بود. ابطحی در یک مصاحبه می‌گوید: «احمدی نژاد در قلوب مومنین و مردم جا دارد و البته اشرافی ضد احمدی نژاد و دولت‌اش هستند که می‌خواهند بریزند، بپاشند و بخورند.» پیش بینی او این بود که جبهه پایداری به طور قطع از بازگشت مجدد احمدی نژاد استقبال می‌کند. او گفته بود: «اولویت اول دوستان ما درجبهه پایداری همچنان آقای احمدی نژاد است هرچند که برخی از اصولگرایان به دنبال چهره جدید دیگری هستند.»

 

سران فتنه در حصر می‌خورند و می‌خوابند

شکایت دولت روحانی از ابطحی تنها به دلیل افشای روابط پشت پرده حسین فریدون با مالامیری نبود، بلکه سخنرانی او در خصوص رهبران جنبش سبز و متهم کردن حسن روحانی به عنوان دستور دهنده حصر از دیگر دلایل شکایت از او بود. ابطحی طی سخنانی در جمع مردم خمینی شهر گفته بود: «نظام بعد از 25 بهمن‌ماه 88 و بعد از صدور بیانیه و دفاع از تکفیری‌ها به دستور حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای آن‌ها حصر خانگی ایجاد کرد، این در حالی است که تا قبل از این تاریخ سران فتنه آزاد بودند.» او اضافه کرده بود: «امروز تمام امکانات رفاهی و تفریحی برای سران فتنه مهیاست و آن‌ها فقط می‌خورند و می‌خوابند، شرایطی که برای سران فتنه فراهم است برای من به‌ عنوان نماینده مجلس مهیا نیست.»

او بدون اینکه اشاره کند که آیا نامه نمایندگان مجلس هشتم به رئیس قوه قضاییه را امضاء کرده یا نه، در این سخنرانی به این نامه اشاره کرده و گفته: «در دوره مجلس هشتم تخلفات و جرم‌هایی که به سران فتنه برمی‌گردد به تایید و امضای 140 نماینده مجلس هشتم رسید و تحویل قوه قضائیه شد. نمایندگان خواستار اشد مجازات شده اند چراکه کشته شدن مردم عادی، شهادت بسیجیان و دیگر اقشار مردم یکی از جرائم سران فتنه است.»

ابطحی به مصاحبه و سخنرانی علیه رهبران جنبش سبز بسنده نکرده و در یادداشتی که در روزنامه نسل فردا منتشر شد رسما خواستار اعدام رهبران جنبش سبز شد. او در این یادداشت می نویسد: «اینکه مطرح می‌شود اگر سران فتنه دستگیر شوند تبدیل به قهرمان خواهند شد توجیه مناسبی نیست چراکه مردم و حتی طرفداران این افراد در یک سال گذشته و نیز حتی نمایندگان اقلیت مجلس در قبال این افراد موضع گرفته‌اند. الان زمینه برای برخورد با این افراد آماده است و چون جرم این افراد هم با مصادیقی چون اقدام علیه امنیت ملی، جاسوسی، افساد فی‌الارض و محاربه سنگین است فکر نمی‌کنم که کمتر از اعدام برای آنها در نظر گرفته شود.»

 

مبتکر پیش بینی صفحه صیغه در شناسنامه ها

طرح لایحه اصلاح قانون خانواده در مجلس هشتم با انتقادهای گسترده جامعه زنان همراه شد، اما اعتراض زنان به این لایحه نه تنها بر جواد ابطحی تاثیر نگذاشت بلکه او پیشنهاد کرد تا صفحه‌ای برای درج صیغه به شناسنامه ایرانیان اضافه شود. او معتقد است: «برای اینکه مشکل فساد، بی‌بند وباری و تجاوز در جامعه کاهش پیدا کند، باید زودتر موضوع ازدواج موقت را در میان جوانان توسعه دهیم و فرهنگسازی را آغاز کنیم.» او از روحانیون می‌خواهد در این فرهنگ سازی پیش قدم شوند و می‌گوید: «برای اینکه هیچ گونه سو استفاده ای از طرف مردانی که متاهل‌اند پیش نیاید سازمان ثبت احوال با همکاری مجلس شورای اسلامی برگه‌ای برای ثبت ازدواج موقت نیز در داخل شناسنامه اضافه شود که همه چیز در این خصوص قانونمند شود.»

ابطحی این لایحه را پاسخ به نیاز جامعه و جوانان دانست و از نمایندگان مجلس خواست که از جو «فمنیست‌های آنطرف آبی» نترسند. او از تعدد زوجات مردان دفاع کرده و می‌گوید: «تعدد زوجات نص صریح قرآن است.»

 

خانواده

جواد ابطحی فرزند حجت السلام نعمت الله ابطحی از روحانیون خمینی شهر اصفهان است. مادرش خانم شاهنوشی که در سال ۱۳۹۶ فوت کرد دختر آیت الله ملا مصطفی شاهنوشی (ملاآخوند) بود. او متاهل است. پسر اول اش با دریافت معافیت پزشکی و اخذ بورس تحصیلی از دولت ایران راهی سوئد شد تا در این کشور تحصیل کند. اعطای بورس تحصیلی غیرقانونی در دولت محمود احمدی نژاد از جمله پرونده هایی است که چند سالی است مفتوح است هر چند رهبر ایران با دستور کش ندهید، خواستار مختومه کردن این پرونده شده است. ابطحی دریافت بورس تحصیلی برای فرزند اش را تایید کرده و مدعی شده او شاگرد اول بوده است. او اعمال مداخله در دریافت معافیت پزشکی را نیز رد کرده و گفته گرفتن معافیت پزشکی که هنر نیست.

او در مصاحبه ای در سال ۱۳۹۰ پسر دوم‌اش را نیز دانشجوی دانشگاه یزد معرفی کرده است.