درصحن- شوراها: اعضای شورای پنجم شهر گرگان، با انتخاب یک زن به ریاست شورا، نوید بخش ارتقای جایگاه زنان در مدیریت شهری شدند. گرگان مرکز استان گلستان، تنها کلانشهری است که ریاست شورایش به یک زن به نام «فائزه عبدالهی» رسیده است. اما اولین حکم صادره از سوی شورای شهر گرگان به ریاست خانم عبدالهی با رضایت عمومی همراه نبوده و شهر را متشنج کرده است. اعضای شورای پنجم گرگان پس از انتخاب هیات رئیسه، حکم به برکناری صادقلو شهردار گرگان دادند اما این حکم به مزاق مردم گرگان خوش نیامد تا با تجمع در مقابل ساختمان شورای شهر، خواستار بازپس گیری رای خود شوند. تصمیم شورای پنجم گرگان، برای جمعی از مردم این شهر شوک آور بود، چراکه عبدالهی و اکثریت منتخبان گرگان با لیست حامیان صادقلو وارد شورا شده بودند بهمین دلیل نیز معترضان آنها را منافق خواندند.

فائزه عبدالهی کیست؟

فائزه عبدالهی در سال ۱۳۴۶ در گرگان به دنیا آمد. او تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده و از چهره های مذهبی شهر به شمار می آید و در بسیاری از نهادهای مذهبی استان همچون ستاد امربه معروف و سازمان تبلیغات اسلامی و بسیج عضویت داشته است.

فائزه عبدالهی اولین بار در جریان انتخابات دومین دوره شورای شهر گرگان، اعلام کاندیداتوری کرد و به شورا راه یافت و با انتخاب مجدد در انتخابات سومین دوره شورا، به مدت ده سال کرسی خود را در شورای شهر گرگان حفظ کرد.

عبدالهی اما در انتخابات دوره چهارم شوراها، که با ائتلاف «توسعه پایدار گرگان» وارد رقابت های انتخاباتی شده بود، جایگاهی بهتر از رتبه پانزدهم پیدا نکرد تا در لیست اعضای علی البدل شورا قرار گیرد. او که رابطه نزدیکی با مجمع اصلاح طلبان استان داشت، با بازماندن از ورود به شورای چهارم، راهی استانداری شد تا مدیریت امور بانوان استانداری را عهده دار شود. سیزده ماه بعد، نبی هزار جریبی برای ورود به مجلس دهم از شورای شهر استعفاء داد تا فائزه عبدالهی که در نوبت ورود به شورا قرار گرفته بود در دوراهی شورا یا استانداری قرارگیرد. نهایتا عبدالهی ترجیح داد که مدیرکلی امور بانوان استانداری گلستان را رها و برای سومین بار راهی شورا شود. در آن مقطع، ناظران و تحلیل گران محلی، حضور عبدالهی را عامل تقویت حامیان صادقلو شهردار وقت گرگان در شورای شهر می دانستند.

فائزه عبدالهی که در شورای چهارم از جمله حامیان صادقلو شهردار وقت گرگان به شمار می آمد، در جریان انتخابات شورای پنجم، در لیست حامیان صادقلو قرار گرفت و توانست با کسب ۲۰ هزار و ۵۱۲ رای بعنوان نفر ششم به شورای پنجم راه یابد، ولی با ورود به شورا و تکیه بر کرسی ریاست شورای پنجم، به یکبار با همراهی اکثریت شورا، رای به برکناری صادقلو داد. این تصمیم شورا به مذاق مردم خوش نیامد و با تجمع در برابر ساختمان شورای شهر، خواستار تجدیدنظر در رای خود شدند.

سوابق اجرایی و مدیریتی

فائزه عبدالهی از پرسابقه ترین اعضای شورای پنجم گرگان است. او برای چهار دوره متوالی عضو شورا بوده از این جهت او بیشتر عمر حرفه ای خود را در شورا گذرانده و کمتر مجال فعالیت در دیگر حوزه ها را داشته است. مهمترین سوابق اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • رئیس شورای پنجم شهر گرگان
  • عضو شورای شهر گرگان در دوره های دوم تا پنجم
  • مدیرکل امور بانوان استانداری گلستان
  • عضو هیئت رییسه مجمع بانوان کلان شهرها و مراکز استان های کشور
  • عضو کمیسیون های فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری کلان شهرها و مراکز استان های کشور
  • نایب رییس شورای اسلامی شهر گرگان(به مدت 3 سال)
  • کارشناس ارشد تشکل های دینی و انجمن های اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی
  • مشاور فرماندار در امور بانوان و جوانان
  • دبیر کمیسیون امور بانوان
  • مسئول بانوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گلستان
  • مسوول واحد خواهران سازمان تبلیغات اسلامی استان گلستان
  • عضو فعال بسیج
  • نایب رییس هیأت ژیمناستیک استان و نایب رییس هیأت جانبازان استان گلستان
  • عضو هیأت مدیره ی ورزش های رزمی استان گلستان

شیوه‌های قهری در امر به معروف جوابگو نیست

فائزه عبدالهی بعنوان مسول بانوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گلستان بر این باور است که شیوه های قهری در امر به معروف و نهی از منکر جوابگو نیست. او می گوید: « باید تغییر نگرش به وجود بیاوریم.» او می افزاید: «امر به معروف و نهی از منکر تنها حجاب نیست، حجاب واجب است اما دروغ هم نباید گفت و افترا و تهمت هم نباید زد. بی تفاوتی و بی توجهی به دیگران و جلوگیری از از هم پاشیدن زندگی دیگران هم باید مورد توجه باشد.»

عبدالهی بعنوان مدیرکل امور بانوان استانداری گلستان، نگاه سنتی به زنان دارد و از جمله حامیان تقویت نهاد خانواده است. او معتقد است: «جامعه زنان به عنوان هدایت گر و بازارسازی نقش مهمی دارند و اگر بخواهیم جامعه سالم داشته باشیم باید نهاد خانواده را تقویت کنیم.»

خانواده

فائزه عبدالهی متاهل و دارای دو فرزند به نام های مرتضی و مطهره است. نام همسرش احمدی است. اطلاعات بیشتری از خانواده او در فضای مجازی موجود نیست.