درصحن: نمایندگان مجلس دهم هفته سوم مرداد ماه را به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت حسن روحانی، اختصاص دادند و حتی روز پنج شنبه نیز در صحن حاضر شدند تا روند رای اعتماد وزرای پیشنهادی را سرعت بخشند، اما خبر اعتصاب غذای مهدی کروبی، تا حدود زیادی فکر و ذکر اعضای فراکسیون امید مجلس را به خود مشغول کرد تا حین بررسی صلاحیت کابینه معرفی شده، آن را پیگیری و مذاکراتی با رئیس مجلس، معاون اول رئیس جمهور و برخی وزراء را در دستور کار قرار دهند.

مهدی کروبی رئیس سابق مجلس و از رهبران در حصر جنبش سبز، که هفته گذشته بعد از جراحی قلب به حصر خانگی بازگشته بود، در پی تداوم حضور ماموران امنیتی در منزل اش دست به اعتصاب غذا زد و اعلام کرد تا خروج نیروهای امنیتی از منزل اش و برگزاری دادگاه علنی به اعتصاب غذا ادامه می دهد. اعتصاب غذایی که در البته در روز اول او را دوباره راهی بیمارستان کرد.

در پی اعلام این خبر، مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس در صحن علنی خواستار رسیدگی فوری به مساله حصر مهدی کروبی شد و گفت: «دکتر روحانی رییس جمهور عزیزمان می خواهم که اگر پخش خبر اعتصاب غذای آقای کروبی جدی است موضوع را پیگیری کند . رییس جمهوری همچنین آقای دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت را بفرستند که موضوع را پیگیری کند. و وزیر اطلاعات را بفرستند که این موضوع که نیروهای امنیتی داخل خانه باشند یا بیرون را حل کنند.»

الیاس حضرتی دیگر عضو فراکسیون امید نیز در پیام توئیتر نوشت: «بعد از شنیدن خبر  اعتصاب غذا آقای کروبی، با لاریجانى، جهانگیرى، قاضى زاده هاشمى و علوى، صحبت کردم و از دکتر هاشمى خواستم به ایشان سرى بزنند.» قاسم میرزایی نیکو عضو کمیته رفع حصر نیز از وعده وزرای اطلاعات و کشور برای پیگیری و حل موضوع خبر داد.

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید نیز بعد از جلسه این کمیسیون به خبرنگاران گفته: «دغدغه اصلی ما بحث سلامتی آقای کروبی و همچنین اصل موضوع حصر است. اعضای فراکسیون و اعضای کمیته حصر و دیگر اعضای فراکسیون پیگیر موضوع حصر هستند و قطعاً قضیه را تا حل اصل موضوع پیگیری خواهیم کرد.»

فعالیت های اقتصادی محور اعتراض مخالفان وزارت قاضی زاده هاشمی

مخالفان تداوم فعالیت قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان، با پرده برداری از فعالیت های اقتصادی شخص وزیر و معاونین اش او را به تبدیل وزارت بهداشت به حیاط خلوت برای فعالیت های اقتصادی متهم کردند و مدعی شدند که وزیر شرکت هایی بصورت غیرقانونی در زیرمجموعه وزارت خانه ایجاد شده است.

احمد علیرضا بیگی با قرائت نطقی شدید علیه وزیر بهداشت گفت: «شرکت هایی مانند آواپردیس ، آوا سلامت و موسسات مشابه زیر نظر جناب وزیر تشکل شده که غیر دولتی است در صورتی که تاسیس شرکت‌های غیر دولتی باید به تصویب مجلس برسد. پس چطور این شرکت‌ها به صورت غیر قانونی تشکیل شده و فعالیت می‌کند که گرداندگان آنها همه مدیران وزارت بهداشت هستند. این همان حیاط خلوتی است که موجب فساد است.» او مدعی شد که  دیوان عدالت اعلام کرده این شرکت ها غیر قانونی است و اضافه کرد: «از طرفی در چهار سال گذشته علیرغم کسری بودجه ۴۰۰ میلیارد تومان در بانک‌های مختلف مثل بانک پاسارگاد و ملت سپرده گذاری شده که وزارت بهداشت بهره آن را دریافت می‌کند، این هم در حیاط خلوت دیگری است.»

به گفته این نماینده مخالف تداوم وزارت قاضی زاده هاشمی، معاون دارو و غذای قاضی زاده هاشمی خود به عنوان یک وارد کننده و صادر کننده دارو به صورت خصوصی فعالیت می‌کند، همه این مسایل با جناب وزیر در میان گذاشته شده و امروز ثابت شده است.  بیگی گفت: «شما باید اعلام کنید پشتیبان او چه کسانی است و باید برای این مسایل پاسخگو باشید باید اعلام کنید لنزهای آمریکایی آلکان متعلق به چه کسی است و چه کسانی از وارد کردن آن سود می‌برند. بنده خوشحال می شوم که اگر بگویید خبر ندارید.»

قاضی زاده هاشمی کاندیدای وزارت بهداشت در پاسخ گفت: «شخص خود من نیز نسبت به فساد بسیار حساس هستم بنابراین اگر کسی موردی دارد باید به دستگاه قضایی مراجعه کند.» او اضافه کرد: «خدا را شاکرم که به هیچ کار اقتصادی جز کار خود نپرداختم. نه در زمین و نه در ساخت‌وساز. از طرفی فرزندان وخواهر و برادرهایم هیچ کدام راه وزارت بهداشت را نمی‌دانند. فقط یکی از برادرانم به عنوان نماینده اسبق مجلس برای رسیدگی به کار مردم در وزارتخانه حضور پیدا می‌کند.»

اعتراض به مدرک تحصیلی حجتی پس از ۸ سال وزرات

عجیب ترین اعتراض نمایندگان مخالف تداوم وزارت محمود حجتی، اعتراض مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود به مدرک تحصیلی محمود حجتی بود، حال آنکه محمود حجتی ۸ سال است که وزیر کشاورزی بوده است.

مهرداد لاهوتی عضو فراکسیون مستقل های مجلس در مخالفت با محمود حجتی به مدرک تحصیلی او اشاره کرد و گفت: «مهندس حجتی مهندس راه و ساختمان رشته عمران است. ایشان قیر، آسفالت و بتن را خوب می‌شناسند، آیا کشاورزی کشور را می‌توانند به خوبی بشناسند؟ آیا بعد از حدود ۴۰ سال هنوز دکترای کشاورزی نداریم که در راس بخش کشاورزی کشور گذاشته شود. سوابق مدیریتی ایشان هم نشان می‌دهد که در حوزه کشاورزی سابقه کار نداشته است.»

محمود حجتی ۴ سال در دولت دوم سید محمد خاتمی و ۴ سال در دولت اول حسن روحانی وزیر کشاورزی بوده، ضمن اینکه او ۴ سال نیز سابقه وزارت راه و ترابری را در کارنامه دارد و پیش از آن نیز رئیس سازمان جهاد سازندگی بوده است.

محمود حجتی نیز در پاسخ گفت: «هیچگاه از کودکی تا به الان از کشاورزی فاصله نداشته ام و کشاورز نیز بوده ام، داشتن لیسانس عمران در میزان فعالیت در عرصه های مختلف این بخش تاثیری ندارد، مگر قرار است کار تخصصی، ریز و بالینی انجام دهم، این امورات کار معاونین و کارشناسان است و نتیجه عملکرد آنها را نیز باید در شاخص‌ها پیگیری کنیم.»

وزیر دفاع؛ وزیر بی مخالف

تا روز پنج شنبه ۲۶ مرداد، نمایندگان مجلس صلاحیت ده وزیر پیشنهادی را بررسی کردند و صلاحیت مابقی وزراء روز شنبه آینده بررسی خواهد شد. نکته جالب اینکه در میان ده وزیری که صلاحیت شان مورد بررسی قرار گرفت، وزیر دفاع هیچ مخالفی نداشت و وزیر دادگستری نیز تنها یک مخالف داشت.

مصطفی کواکبیان نماینده تهران در این خصوص از رئیس مجلس خواست به دلیل نبود مخالف، موافقان نیز صحبت نکنند تا روند رسیدگی به صلاحیت وزراء سرعت بیشتری پیدا کند ولی علی لاریجانی این تقاضا را رد و آن را مغایر آیین نامه داخلی مجلس عنوان کرد تا موافقان از حق اظهارنظر استفاده کنند.

موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی که صلاحیت آنها در این هفته مورد بررسی قرار گرفت به این شرح اند:

وزرای پیشنهاد وزارتخانه موافقان مخالفان
۱ محمد بطحایی آموزش و پرورش محمد بیرانوندی

جبار کوچکی‌نژاد

فرهاد تجری

ولی داداشی

قاسم جاسمی

محسن بیگلری

۲ محمد آذری جهرمی ارتباطات و فنآوری اطلاعات حسین افضلی

رمضانعلی سبحانی فر

محمدرضا رضایی کوچی

حمیده زرآبادی

محمدعلی پورمختار

نادر قاضی پور

۳ محمود علوی اطلاعات علاءالدین بروجردی

نادر قاضی پور

محمدحسین قربانی

کاظم دلخوش اباتری

محمدقسیم عثمانی

علی مطهری

۴ مسعود کرباسیان اقتصاد و دارایی فریده اولادقباد

عبدالحمید خدری

کمال‌الدین شهریاری

ولی ملکی

سید هادی بهادری

رسول خضری

۵ محمد جواد ظریف امور خارجه بهرام پارسایی

طیبه سیاوشی شاه عنایتی

زهرا ساعی

محمدجواد ابطحی

محمدعلی پورمختار

محمدرضا پور ابراهیمی

۶ حسن قاضی زاده هاشمی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی احمد بیگدلی

مرتضی صفاری نطنزی

سید مرتضی خاتمی

غلامرضا تاجگردون

محمدقسیم عثمانی

هادی بهادری

احمد علیرضابیگی

ولی ملکی

۷ علی ربیعی تعاون، کار و رفاه اجتماعی غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

محمد محمودی شاه نشین

سید فرید موسوی

محمدصادق حسنی جوریابی

فرج الله رجبی

امیرخجسته

فرج الله رجبی

۸ محمود حجتی جهاد کشاورزی فریدون احمدی

شهبار حسن پور بیگلری

 جلال محمود زاده

صدیف بدری

مهرداد بائوج لاهوتی

محسن علوی

محمد حسینی

۹ علیرضا آوایی دادگستری محمدکاظمی

حسن بهرام نیا

اکبررنجبرزاده  

محسن بیگلری
۱۰ علی حاتمی دفاع شهروز برزگر

امیرحسین قاضی زاده هاشمی

جلیلی رحیمی جهان آبادی

مخالف نداشت
۱۱ عباس آخوندی راه و شهرسازی رحیم زارع

ادامه دارد…

محمود صادقی

ادامه دارد…

گفتنی است در بررسی صلاحیت وزراء سه موافق و سه مخالف حق اظهارنظر دارند که به قید قرعه موافقان و مخالفان انتخاب می شوند. برخی از موافقان یا مخالفان نیمی از وقت خود را به دیگر نمایندگان دادند از این رو در موافقت یا مخالفت برخی وزراء بیش از سه نفر صحبت کرده اند. روند رسیدگی به صلاحیت عباس آخوندی نیز در جلسه روز پنج شنبه شروع شد و ادامه مذاکرات به جلسه روز شنبه موکول شد. پس از پایان مذاکرات صلاحیت وزراء به رای گذاشته می شود.

رئیس جمهور هنوز کسی را برای وزارت آموزش، تحقیقات و فنآوری انتخاب نکرده لذا طبق قانون تا معرفی وزیر به مجلس و اخذ رای اعتماد، رئیس جمهور مکلف است یک نفر را به عنوان سرپرست برای اداره این وزارتخانه تعیین کند یا شخصا سرپرستی را عهده دار شود.