درصحن: اعتراض ها و انتقادات نمایندگان اصلاح طلب مجلس دهم به بی توجهی رئیس جمهور به ضرورت استفاده از زنان و اهل تسنن در کابینه به رغم توضیحات رئیس جمهور کماکان ادامه دارد. سکینه الماسی نماینده کنگان در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در تذکری به رئیس جمهور خواستار پاسخ صریح و شفاف به این سوال شد که چه کسی مانع حضور زنان در کابینه شده است.

سکینه الماسی با اشاره به وعده های رئیس جمهور مبنی بر استفاده بیشتر از زنان و سنی ها در دولت دوم خود، گفت: «روی گردانی از وعده ها موجب بی اعتمادی به نظام اسلامی می شود، از جمله وعده هایی که به صورت مکرر از سوی جناب عالی و نزدیکان و همکاران شما به مردم داده شده رعایت عدالت در بهره مندی همه مردم فارغ از معیارهای جنسیتی، مذهبی، نژادی و غیره برای بهره مندی از فرصت های ارتقای سیاسی و اداری بوده است.»

او اضافه کرد: «امروز بخشی از قابل توجهی از جامعه به طور جدی نگران است که تکلیف شعارهایی با محوریت استفاده از ظرفیت عظیم زنان در کابینه چه شد، چگونه است که تاکید می کنید در انتخاب کابینه تحت هیچ فشاری نبوده اید اما دلیل عدم انتخاب زن را به طور تلویحی  برخی مخالفت ها بیان می کنید. اگر این گونه است آیا بهتر نیست صادقانه، باصراحت و شفافیت به مردم بیان کنید و بگوید منشا این اختلافها و مخالفت ها از کجاست؟»

حسن روحانی در جریان معرفی اعضای کابینه اش به مجلس، خطاب به نمایندگان گفته بود: «فرقی بین زنان و مردان نیست. ما برای حضور زنان و جوانان باید برنامه داشته باشیم که البته گیرهای فرهنگی در این میان بی‌اثر نیست که باید آنها را برطرف کنیم. به شدت علاقه‌مند بودم که در دولت دوازدهم سه وزیر زن معرفی کنم، اما نشد. حضور زنان در سطح‌های بالا باید صورت بگیرد.»

حسن روحانی در حالی از زنان در هیات وزیران استفاده نکرد که پیش از این تابوی ورود زنان به هیات وزیران توسط محمود احمدی نژاد شکسته بود. حسن روحانی نه تنها از زنان در هیات وزیران استفاده نکرد بلکه دو سازمان مهم گردشگری و محیط زیست که در دولت قبل در کنترل زنان بود را نیز به مدیران مرد واگذار کرد.