درصحن-شوراها: همزمان با بررسی اعتبار نامه وزیران پیشنهادی دولت حسن روحانی در مجلس دهم در هفته سوم مرداد ماه، منتخبان شوراهای سراسر کشور نیز طرح ها و برنامه های کاندیداهای شهرداری ها را مورد بررسی قرار داده و در برخی از کلانشهرها گزینه نهایی را برگزیدند. دوره پنجم شوراها از اول شهریور ماه رسما فعالیت خود را آغاز و انتخاب هیات رئیسه و انتخاب شهردار اولین دستور جلسه شوراها خواهد بود.

تقی زاده خامسی؛ شهردار جدید مشهد

پس از منتخبان شورای تهران که محمد علی نجفی را به سمت شهرداری برگزیدند از شورای شهر مشهد نیز خبر رسید که قرعه به نام «تقی زاده خامسی» افتاده و او شهردار آتی مشهد خواهد بود. «غلامرضا انصاری» عضو شورای شهر تهران و استاندار سابق خراسان و «تقی زاده خامسی» معاون خدمات شهری شهرداری تهران در دوران غلامحسین کرباسچی، دو گزینه منتخبان شورای شهر مشهد بودند که پس از بررسی برنامه آنها، و انصراف غلامرضا انصاری، هر ۱۵ عضو شورای اصلاح طلب شهر مشهد رای به شهرداری تقی زاده خامسی دادند. تقی زاده خامسی (زاده ۱۳۳۶ مشهد)، دانش آموخته رشته مهندسی عمران از دانشگاه نیویورک امریکا و امیرکبیر تهران است.  

گزینه های شهرداری اصفهان به عدد چهار رسیدند

منتخبان شورای پنجم اصفهان نیز پس از بررسی لیست بیست نفره کاندیداهای شهرداری اصفهان، ۸ نفر را برگزیده و وارد مرحله سوم بررسی برنامه کاندیداها شده و از میان ۸ کاندیدای اصلی، چهار گزینه را برای رقابت در دور نهایی برگزیدند.

«سید‌مهدی ابطحی» معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان، «سید رضا عقدایی» معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان، «مهدی فاتحی» رئیس شورای راهبردی شهرهای جدید کشور و شهردار بهارستان و «قدرت‌الله نوروزی» فرماندار اصفهان در دولت اصلاحات، چهار کاندیدای اصلی شهرداری اصفهان هستند که از میان آنها یک نفر مسوولیت شهرداری اصفهان را برعهده خواهد گرفت.

در آخرین جلسه بررسی سوابق گزینه های شهرداری اصفهان، شهردار فعلی نیز بعنوان یک گزینه در شورا حاضر شد ولی اعلام کرد که با اعتقاد به ضرورت گردش نخبگان و مدیران، از نامزدی شهرداری اصفهان انصراف می دهد.

منتخبان شیراز و ۵ کاندیدا

منتخبان شورای شهر شیراز نیز از میان ۸ گزینه اصلی، ۵ گزینه را برای دور نهایی برگزیده اند. در میان گزینه های مطرح، حیدر اسکندرپور با 11 رای بیشترین شانس را داراست. بعد از او عبدالحمید معافیان با 10 رای از شانس بالایی برای انتخاب برخورداند بعد از آنها محمد‌رضا حسن‌پور با 8 رای، سید احمد موسوی و نادر طیبی نیز با 7 رای در لیست کاندیداهای شهرداری شیراز قرار دارند.

شنبه آینده هر پنج گزینه شهرداری شیراز، با حضور در شورا، برنامه خود را ارائه و منتخبان شورا، پس از استماع برنامه کاندیداها، گزینه نهایی را انتخاب خواهند کرد.

منتخبان کرج و جستجو میان مدیران شهرداری تهران

منتخبان اصلاح طلب شورای شهر کرج نیز برای سپردن کرسی شهرداری این شهر، به مطالعه و تحقیق میان مدیران شهرداری تهران مشغولند تا از میان آنها یک نفر را برگزینند. ۴ نفر از مدیران شهرداری تهران در حال حاضر جدی ترین گزینه های شهرداری کرج هستند. خلیلی رحمانی رئیس موقت شورای پنجم کرج، مصطفی سلیمی با سابقه شهرداری مناطق گوناگون تهران، نصیری از شهرداران مناطق تهران، نوذرپور از شهرداران مناطق تهران، مقدس‌زاده از شهرداران مناطق تهران به همراه محسن صادقی از مدیران وزارت کشور را پنج گزینه اصلی شهرداری کرج معرفی کرده است.

شهردار ارومیه و دو رقیب اصلی

محمد حضرت پور شهردار فعلی ارومیه گزینه اصلی شهرداری این شهر برای ۴ سال آینده است اما او دو رقیب جدی هم دارد. عادل فتاحی منتخب شورای پنجم ارومیه، رقبای شهردار فعلی ارومیه را سیدجواد محمودی معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی در دولت احمدی نژاد و جواد شریف‌نژاد فرماندار اورمیه در این دولت معرفی کرده است. آنها از میان ۹ کاندیدای مطرح برگزیده شده اند.

منتخبان شورای یزد هشت گزینه پیش روی خود دارند و در برخی از شهرها مثل تبریز و کرمان نیز هنوز گزینه ای بصورت جدی مطرح نشده است. ضمن اینکه در برخی از شهرها همچون قم و ساری نیز نظر اعضای شورا، بر تمدید ماموریت شهردار فعلی است.

رقابت ۵ نفره برای کرسی ریاست شورای پنجم

منتخبان شوراها، علاوه بر انتخاب شهردار باید به زودی هیات رئیسه شورا را نیز برگزینند. محسن هاشمی با اعلام نامزدی خود از الویری، مسجد جامعی، رسولی و امینی بعنوان دیگر رقبایش برای ریاست شورای پنجم تهران خبر داده و گفته: «شنبه آینده به‌صورت جدی در جلسه شورا به بحث هیات رییسه شورای پنجم خواهیم پرداخت و تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.»

علاوه بر پنج کاندیدایی که محسن هاشمی از آنها بعنوان گزینه ریاست شورا نام برده، احتمال دارد یکی از شش زن شورا نیز برای ریاست اعلام کاندیداتوری کند. از اعظم صدرنوری بعنوان گزینه فراکسیون زنان شورای پنجم بعنوان کاندیدا یاد می شود.

تحمیل بار مالی تازه توسط شورای چهارم به شهردار آتی تهران

اعضای شورای چهارم در آخرین ماه فعالیت خود، بار مالی تازه ای به شهردار آتی تهران تحمیل کردند. آنها شهردار آتی تهران را مکلف کردند تا ۱۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری را به ستاد اربعین پرداخت کند. اگرچه برخی از اعضاء، این تعهد مالی را ناصحیح قلمداد کرده و با آن مخالفت کردند ولی در نهایت اکثریت شورای چهارم به این طرح با قید دو فوریت، رای مثبت دادند. این در حالی است که طی چند هفته اخیر بحث بدهی های شهرداری به موضوع روز شورا تبدیل شده بود. گفته می شود شهرداری تهران بین ۱۵ تا ۶۰ هزار میلیارد بدهی دارد.

احمد دنیا مالی در بیان دلایل دو فوریتی طرح گفته: بزرگداشت شعایر مذهبی و دینی و نیز مشارکت در تامین بخشی از مطالبات و نیازهای ضروری شهروندان تهرانی که به منظور زیارت حضرت ابا‌عبدالله در راهپیمایی اربعین حضور پیدا می کنند از جمله دلایل دو فوریتی طرح بوده است.

در ماده واحده این طرح نیز آمده است: با عنایت به بند دهم ماده ۵۵ قانون شهرداری ها و اقدامات شهرداری تهران طی سنوات جاری در مراسم اربعین حسینی و انتظارات و مطلبات شهروندان تهرانی و زائرین ،در برگزاری با شکوه مراسم اربعین در سال جاری و ارائه خدمات مطلوب و مناسب و کمک به پایگاه‌های مورد نیاز و تجهیزات ضروری‌، به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود ضمن جذب کمک های مردمی و خیرین تا سقف پنجاه میلیارد ریال از محل اعتبارات در اختیار شهردار یا جابجای سایر اعتبارات ممکن وفق قانون اعتبارات مرتبط سال جاری ، نسبت به تامین نیاز های فوق اقدام و گزارش آن را ظرف ۳ ماه از تاریخ ابلاغ به شورای شهر ارائه نماد.

در طرح اولیه، عدد ۵ میلیارد تومان پیش بینی شده بود که اعضاء با تصویب پیشنهادی، این عدد را دوبرابر کردند.

کوچ شهردار تهران به مجمع تشخیص مصلحت نظام

محمد باقر قالیباف پس از ۱۲ سال شهرداری تهران، با حکم رهبر ایران به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام در‌آمد. او این هفته میزبان محمد علی نجفی شهردار آتی تهران بود و به مدت دو ساعت با هم به گفتگو پرداختند. قالیباف در این جلسه آمادگی خود را برای انتقال تجربیات اش به محمد علی نجفی اعلام کرده است.