درصحن-شوراها: تعداد زنان راه یافته به شورای شهر در استان کردستان کمتر از انگشتان دو دست است. تنها ۹ زن در این استان به شوراها راه یافته اند. سنندج بعنوان بزرگترین و مرکز استان کردستان هیچ زنی را در شورا ندارد و شورای این شهر کاملا در اختیار مردان است. «ثریا قاضی» تنها زنی است که در شورای شهر بیجار حضور دارد. او اولین حضور خود را در شورای بیجار تجربه می کند. غیر از او زن دیگری در شورای بیجار حضور ندارد.

ثریا قاضی کیست؟

ثریا قاضی دو سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ در شهر بیجار متولد شد. او تحصیلات اش را در مدارس بیجار آغاز کرد و وارد دانشگاه علامه طباطبایی شد تا مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته جامعه شناسی دریافت کند. او در سال ۱۳۹۱ از پایان نامه خود دفاع و مدرک فوق لیسانس خود را دریافت کرد. قاضی پس از آن وارد مقطع دکترا شد و همکنون دانشجوی دکترای جامعه شناسی اقتصاد و توسعه است.

تاکنون مقالات متعددی از ثریا قاضی به رشته تحریر درآمده، که از آن جمله می توان به مقاله اش در خصوص روند ظرفیت های گردشگری استان کردستان در سه دهه گذشته و پیامدهای آن اشاره کرد. او در این مقاله می نویسد: «روند صنعت گردشگری در استان کردستان، رشد را در بیشتر زیرساخت ها نشان می دهد. اما این پیشرفت در حدی نیست که بتواند توان گردشگری منطقه را به طور کامل پوشش دهد و راه بسیاری وجود دارد تا این صنعت در این منطقه به حد اعلای رشد خود برسد و پیامدهای مثبت اقتصادی و اجتماعی ایجاد کند.» او معتقد است با توسعه گردشگری، می توان مشکلات استان را حل و درآمدی بیش از درآمد نفت بدست آورد.

ثریا قاضی در مقاله ای دیگر به تعریف شهر از منظر جامعه شناسی پرداخته و ویژگی های شهر را اینگونه برمی شمارد:

  • وجود سازمان های صنعتی ، تجاری ، آموزشی ، نظامی ، سیاسی ، هنری و اداری و…
  • تأسیسات عمومی از قبیل آب ، فاضلاب ، برق ، تلفن ، گاز ، کتابخانه و…
  • دارا بودن شهرداری
  • ناهمسانی و عدم تجانس بین مردمان شهر نشین
  • وجود تحرک مکانی و اجتماعی
  • تعدد ، تراکم و گوناگونی جمعیت

ثریا قاضی برای اولین بار در انتخابات پنجمین دوره شوراها در حوزه انتخابیه بیجار اعلام کاندیداتوری کرد و موفق شد با کسب ۳ هزار و ۴۴ رای بعنوان منتخب ششم و بعنوان تنها زن شورای پنجم بیجار برگزیده شود. شورای بیجار هفت نماینده دارد که شش کرسی آن در اختیار مردان است.

او پس از ورود به شورای بیجار با جلب اعتماد دیگر اعضاء به هیات رئیسه شورا راه یافت و به سخنگویی شورا برگزیده شد.

ثریا قاضی پنجاه روز پس از آغاز به کار شورای پنجم بیجار، در نشستی مطبوعاتی به پرسش های خبرنگاران پاسخ می دهد. او ترمیم پیاده رو وسرپوشیده کردن بازار قدیمی شهرستان و ساماندهی پل امیر المومنین را از عمده کارهای انجام شده برمی شمارد و می گوید: «متاسفانه احداث بنا در سطح شهرستان بسیار کم رنگ می باشد و در طول این مدت یک پروانه ساخت و هفت مورد پایان کار صادر شده است.»

به گفته قاضی، شورای شهر توانست با پیگیری های مداوم درجه شهرداری از رتبه هفتم را به هشتم برساند و تبدیل واحد آتش نشانی به سازمان آتش نشانی را پیگیری کرده است.

قاضی می افزاید: «شواری شهر تمام تلاش خود را بر فعال کردن واحد فرهنگی شهرداری بکار می گیرد و برنامه ای هم برای تعدیل نیرو در این سازمان ندارد.» او امیدوار است که شورا با برگزاری سمینارهایی بتواند مشارکت مردم در پیشبرد امور شهر را افزایش دهد.