در صحن: هفته سوم مردادماه، مجلس نهم تنها دو روز جلسه علنی داشت و نیمی از هفته را در تعطیلی بود، اما همین دو روز نیز کافی بود تا انبوهی از تنش ها میان مجلس و وزرای دولت و هیات رئیسه رقم بخورد.

این هفته، طیب نیا وزیر اقتصاد کارت زرد سوم خود را از مجلس دریافت کرد تا خود را مهیای برگزاری جلسه استیضاح کند. در اقدامی دیگر، نمایندگان موسوم به جریان دلواپسان هسته ای که درصددند تصمیم گیری در خصوص توافق نامه هسته ای، را به رای نمایندگان در صحن مجلس منوط کنند، در اقدامی عجیب از نیروهای نظامی ایران خواستند که برای پاسخ به تهدیدات ایالات متحده آمریکا، آزمایشات موشکی خود را از سر بگیرند. در خواستی که با بی اعتنایی عالی ترین مقام نظامی در ایران مواجه شد.

تذکرهای پی در پی نمایندگان به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و ادامه احضار وزرای کابینه وی از دیگر رویدادهای مجلس در هفته سوم مرداد ماه سال 94 بود.

طیب نیا قول نداد و استیضاح را به جان خرید

وقتی علیرضا طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم حاضر نشد به مهرداد بذرپاش برای رفع آن چه که بذرپاش آن را «فشار مالیاتی و اجحاف به مردم» می خواند، قول بدهد و به جای آن بر اجرای «قانون» آن هم قانونی که خود مجلس تصویب کرده، تاکید کرد، آن گاه تیغ استیضاح مجلس علیه وزیر اقتصاد برافراشته شد.

به گزارش خبرنگار در صحن، طیب نیا به مجلس رفته بود، تا به سوالات مهرداد بذرپاش پاسخ دهد، اما پاسخ های وزیر اقتصاد، بذرپاش را قانع نکرد و پس از آن نمایندگان مجلس نیز در حمایت از بذرپاش با رای خود، کارت زرد سوم را به وزیر اقتصاد نشان دادند و بدین ترتیب طیب نیا در آستانه استیضاح قرار گرفت.

بذرپاش از طیب نیا درباره «علت عدم اجرای مصوبه گشایش LC با پرداخت 30٪ دولت، توسط بانک‌ها» و «آخرین وضعیت درآمدهای مالیاتی در سال 1392» سوال پرسیده بود.

سوالاتی که طیب نیا پیش از رأی‌گیری آن ها را «خارج از موارد مطرح‌شده و اعلام‌شده» خواند و گفت که «این سؤال‌ها قبلا در کمیسیون اقتصادی پرسیده شده و بذرپاش از این پرسش‌ها اعلام انصراف داده است.»

اما بذرپاش در واکنش به طرح این موضوع از سوی طیب نیا گفت: «این سؤال‌های من، قبلا در این کمیسیون مطرح شده بود و دیگر نمایندگان با مطرح ‌کردن پرسش از طیب‌نیا در صحن علنی، به او وقت دوباره ‌ای برای رسیدگی به آنها دادند. اما هیچ اتفاقی در چندماه گذشته رخ نداده، به همین دلیل سؤالاتی که قبلا مطرح کردم و از آن در کمیسیون اعلام قانع‌شدن کرده بودم را دوباره پرسیدم.»

با این حال بذرپاش که خود در جایگاه هیات رئیسه نشسته بود در اظهاراتی عجیب و خلاف آیین نامه گفت: «اگر امروز وزیر امور اقتصادی و دارایی کارت زرد سوم را دریافت کند، در جلسه بعدازظهر هیأت‌رئیسه باید استیضاح او را اعلام وصول کنیم. برای همین اگر وزیر قول دهد موضوع را حل کند از پاسخ وزیر قانع خواهم شد»

ابوترابی‌فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست مجلس را برعهده داشت اشتباه آیین نامه ای بذرپاش را به وی گوشزد کرد و گفت: «آقای بذرپاش، با سه بار کارت زردگرفتن، استیضاح هیچ وزیری اعلام وصول نمی‌شود»

ابوترابی‌فرد چند بار از بذرپاش خواست نظر خود را درباره قانع‌شدن یا نشدن از پاسخ‌های وزیر اقتصاد اعلام کند که بذرپاش هربار خواستار قول وزیر اقتصاد از پشت تریبون بود که این موضوع باعث عصبانیت ابوترابی فرد شد و به بذرپاش گفت: «شما باید یک کلام صحبت کنید و بگویید آیا قانع شده‌اید یا خیر و ما از شما درخواست نکرده‌ایم سؤال خود را پس بگیرید، پس هرچه سریع‌تر نظر خود را اعلام کنید».

در نهایت طیب نیا حاضر به دادن هیچ قولی به بذرپاش نشد و مطابق آیین نامه اجازه پاسخگویی نیز پیدا نکرد تا بذرپاش سوال خود را به رای بگذارد و بدین ترتیب با آرای نمایندگان کارت زرد سوم به طیب نیا داده شد و وزیر اقتصاد با عصبانیت پارلمان را به مقصد وزارت اقتصاد ترک کرد.

مجید انصاری: نحوه سوال از وزرا در مجلس ناعادلانه و غیر قانونی است

احضارهای پی در پی وزاری کابینه حسن روحانی به مجلس جهت پاسخ به سوالات نمایندگان که از بدو شکل گیری دولت یازدهم به روال روزمره مجلس نهم بدل شده و اکنون در آستانه انتخابات دور جدید مجلس بیشتر جنبه نمایشی و تبلغاتی برای شماری از نمایندگان پیدا کرده، با اعتراض مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور همراه شد.

انصاری شیوه طرح سوال از وزرا را «ناعادلانه» و «در برخی موارد غیر قانونی» خواند و گفت: «این رویه باعث وارد شدن فشارهای سنگین روحی به وزیران دولت شده است.»

به گفته معاون پارلمانی رئیس جمهور طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «سؤال باید از یکی از وظایف وزرا باشد نه از اختیار و نه از موضوعات غیرمرتبط به حوزه مسئولیت وزیر اما برخی سؤالات نمایندگان مجلس از وزرا خارج از حیطه وظایف وزیر است.»

 

قصه دنباله دار مجلس و «قصه ها»

با گذشت چند ماه از اکران فیلم جنجالی «قصه ها» اثر رخشان بنی اعتماد، اما فشار مجلس به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی ندارد. جنتی هفته گذشته بار دیگر به کمیسیون فرهنگی مجلس نهم احضار شده بود تا این بار پاسخگوی سوال زهره طبیب زاده نماینده تهران درباره اکران فیلم «قصه ها» باشد.

مهر سال گذشته بود که کمیسیون فرهنگی مجلس با ارسال نامه‌ای به علی جنتی، خواستار عدم صدور مجوز اکران فیلم قصه ها و ۷ فیلم دیگر شده بود که از آنها با عنوان «فیلم‌های مرتبط با فتنه» نام برده بودند.

اما سرانجام پس از کشمکش های فراوان میان مجلس و وزارت ارشاد، اکران فیلم «قصه‌ها» پس از 4 سال توقیف از صبح ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ در سراسر ایران آغاز شد.

اکران عمومی این فیلم واکنش های تندی را از سوی نیروهای موسوم به جریان اصولگرا در پی داشت. روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران، فیلم را در ستایش از «فتنه‌گران» و اکران آن را «تابوشکنی» و «عادی شدن» اکران فیلم‌های توقیف شده خواند.

در یکی از دیالوگ های فیلم «قصه ها» آمده: «هیچ فیلمی، هیچ وقت، تو هیچ کُمُدی نمونده، بالاخره یه روز، یه جایی دیده می‌شه، چه سازنده‌اش زنده باشد، چه مرده…»

اکنون بار دیگر جنتی برای پاسخ به سوال تکراری درباره فیلم قصه ها به مجلس رفت اما پاسخ وی به سوال خانم طبیب‌زاده نماینده تهران نتوانست نماینده سوال‌کننده را قانع کند و با توجه به اینکه قلمرو سوال ملی تشخیص داده شد، علی جنتی باید خود را برای پاسخ به این سوال در صحن علنی مجلس آماده کند.

 

جریمه صدهزار تومانی برای کشف حجاب در ماشین

در آخرین روز کاری مجلس در هفته گذشته، کمیسیون مشترک قضایی و فرهنگی مجلس بندی از طرح «صیانت از حریم حجاب و عفاف» را تصویب کرد که در صورت تصویب آن در صحن علنی مجلس، به موجب آن «زنان بدحجاب شاغل در ادارات دولتی» و «رانندگان خودروهایی که در آن کشف حجاب، مزاحمت یا روزه خواری در ایام ماه رمضان صورت گیرد» به ترتیب با کسری حقوق و صدهزار تومان جریمه و ۱۰ نمره منفی مواجه خواهند شد.

این خبر را محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس روز دوشنبه 19 مرداد اعلام کرد.

در جزئیات این بند از طرح صیانت از حریم حجاب و عفاف آمده که نیروی انتظامی می‌تواند در صورت تکرار چندباره‌ «تخلف حجاب» گواهینامه‌ راننده را باطل کند و اگر راننده خودرو خود مصداق بدحجاب محسوب نشود و سرنشینان دیگر خودروی او «بدحجاب» دانسته شوند، باز هم راننده جریمه و نمره منفی دریافت خواهد کرد.

اسفنانی در توضیح این مصوبه گفت که «مسئول هر چه در خودرو می‌گذرد، راننده است و رانندگان باید درباره‌ی وضعیت پوشش دیگر ساکنان نیز پاسخگو باشند.»

هر چند این طرح هنوز در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصویب شده و برای تبدیل شدن به قانون باید به صحن علنی مجلس برود و با رای مثبت نمایندگان همراه شود اما سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از «آمادگی کامل نیروهای انتظامی» برای اجرای این طرح نیز خبر داده است. این برای اولین بار است که متولیان مبارزه با بدحجابی در ایران از جریمه نقدی یا کسر حقوقی برای مجازات بدحجابان استفاده می کنند.

پیش تر طی سالهای پس از تاسیس جمهوری اسلامی تاکنون، افراد شاغل در ادارات دولتی در صورت بدحجاب بودن مشمول تذکر، توبیخ و گزینش از سوی دستگاه اجرایی می شدند و نحوه برخورد با بدحجابان در اماکن عمومی نیز از طریق نیروی انتظامی و به صورت تذکر و یا بازداشت افراد صورت می گرفت.

 

پاسخ یک جمله ای فیروز آبادی به درخواست مجلس!

این هفته، نمایندگان مخالف توافقنامه هسته ای ایران طی بیانیه‌ای از سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خواستند تا نیروهای نظامی ایران، آزمایش‌های موشکی خود را از سر بگیرند.

امضاکنندگان دلیل صدور این درخواست از رییس ستاد کل نیروهای مسلح را پاسخ به «تهدیدات نظامی آمریکا» عنوان کرده اند.

30 نماینده مجلس نیز طی تذکر کتبی به حسن روحانی رییس جمهوری ایران از وی خواستند تا از رزمایش های موشکی ایران حمایت کند.

اما سرلشگر حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به درخواست نمایندگان در پاسخی قابل تامل تنها به یک جمله بسنده کرد و گفت که آزمایشات موشکی بر اساس دستور رهبر جمهوری اسلامی در زمان خود انجام خواهد شد.

تذکر به روحانی درباره سد زاینده رود

محمدعلی اسفنانی نماینده فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین‌میان دشت در نطق میان دستور خود نسبت به بی توجهی حسن روحانی رییس جمهوری ایران به نامه ارسالی وی درخصوص ممنوعیت برداشت آب از سد زاینده رود در شهر فریدن به شدت اعتراض کرد.

وی در صحن علنی مجلس خطاب به رئیس‌جمهور ایران گفت: «گمان نمی‌کردم بنده،‌ نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درخواستی مکتوب به حضرتعالی تقدیم نمایم و پیرو آن نیز مرقومه‌ای ارسال کنم اما کمترین پاسخی دریافت ننمایم.»

اسفنانی در سخنان خود خطاب به حسن روحانی اعلام کرد که «برای بار سوم از این تریبون مقدس اعلام می‌کنم در دوران ریاست جمهوری حضرتعالی ظلم بزرگی بر مردم منطقه فریدن بزرگ در حال انجام و بروز است و آن این است که حوزه انتخابیه بنده که سرچشمه اصلی زاینده‌رود و محل وقوع سد زاینده‌رود می‌باشد در هنگام برداشت آب شامل منع است.»

اسفنانی که سخنگوی حقوقی و قضایی مجلس را نیز بر عهده دارد در بخش دیگری از نطق میان دستور خود با انتقاد از عدم انتخاب فرماندار برای شهرستان فریدونشهر‌ پس از 6 ماه، نسبت به عملکرد وزیر کشور دولت یازدهم اعتراض و استاندار اصفهان و همکاران وی را متهم کرد که «کماکان از انجام دستورات رییس جمهور استنکاف و امتناع می‌ورزند.»

هفته پر تذکر مجلس برای حسن روحانی!

تذکرها و احضار وزرا به مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان هفته گذشته نیز ادامه یافت. حجم احضار وزرا به بهارستان به قدری بالا رفته است که در هفته گذشته نمایندگان از طرح دو سوال از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه «درباره عدم خودداری کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت آلمان در اخذ بیمه‌نامه دانش‌آموز متوفی» و «عدم پیگیری وضعیت دیپلمات ربوده‌شده ایران در یمن» و همچنین یک سوال از علی جنتی وزیر ارشاد «درباره علت بیان اظهارات اخیر وزیر در موضوعات فرهنگی» انصراف دادند.

هر چند ظریف هفته آینده باید به مجلس برود تا پاسخگوی سوالاتی در خصوص «ارائه طرح مغایر با خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین 5»، «اقدامات وزارت خارجه جهت حمایت از کشور سودان در موضوع مقاومت»، «علت عدم لغو سفر به فرانسه در اعتراض به توهین نشریه فرانسوی» و «علت مکاتبات دولت و وزارت خارجه با رئیس‌جمهوری آمریکا» باشد.

در میان تذکرهای کتبی نمایندگان به اعضای کابینه، شخص حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران هم هفته پر تذکری را سپری کرد.

اولی مربوط به تذکر 30 نماینده در خصوص لزوم حمایت رییس جمهور ایران از رزمایش های موشکی بود و دومی درباره لزوم ارائه لایحه برنامه پنج‌ساله ششم توسعه به مجلس شورای اسلامی.

تذکرهای بعدی به حسن روحانی مربوط به «لزوم تسریع در صدور دستور اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی راجع به شرکت پدیده شاندیز و موسسه مالی اعتباری میزان» و همچنین تذکر 42 نفر از نمایندگان به رئیس‌جمهور در مورد علت تاخیر در پرداخت بهای گندم خریداری شده از کشاورزان که قریب به 45 روز از عدم پرداخت آن می‌گذرد» بود.

«مشکلات بهداشتی و درمانی ایثارگران» و « عدم توجه به امر تخریب منابع طبیعی و زمین‌خواری توسط برخی از ثروتمندان و اجحاف در حق کشاورزان» دو تذکر دیگر مجلس نهم در هفته گذشته به حسن روحانی بود.

هفته گذشته تجمع اعتراضی مربیان پیش‌دبستانی و حق‌التدریس در مقابل مجلس باعث ارائه تذکر کتبی به وزیر آموزش و پرورش شد.

علی ربیعی وزیر کار نیز به دلیل عدم اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را از مجلس تذکر کتبی دریافت کرد.

همچنین صدور مجوز یک هفته ای برای شبکه خبری بی بی سی جهانی جهت تهیه گزارش از داخل ایران در خصوص توافق هسته ای ایران و توقیف هفته نامه 9 دی به مدیر مسئولی حمید رسایی، با اعتراض شماری از نمایندگان مجلس همراه شد و 27 نفر از نمایندگان در تذکری به وزیر ارشاد خواستار پرهیز از مماشات با رسانه‌های معاند و برانداز مانند بی‌بی‌سی و داشتن روحیه انتقادپذیری و سعه‌صدر در برابر رسانه‌های منتقد داخلی به ویژه رسانه‌های انقلابی شدند.

جنتی یک تذکر دیگر هم دریافت کرد و آن مربوط به «لزوم خودداری از برگزاری کنسرت داود سرخوش افغان برای افغان های مقیم ایران به دلیل سوابق عملکرد مجری کنسرت در شبکه‌های اجتماعی» بود.

این هفته حجتی وزیر جهادکشاورزی برای پاسخ به سوالی درباره علت انتصاب غیرقانونی در زیرمجموعه آن وزارتخانه به مجلس احضار شده و طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی که هفته گذشته سومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرده و در آستانه استیضاح قرار گرفته، این هفته نیز باید به مجلس برود تا در مورد علت مشکلات موجود در حوزه بانکی و مالی و نیز طرح تعیین تکلیف بیمه اعضای صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز و تحت پوشش قرار گرفتن آنان توسط سازمان تأمین اجتماعی پاسخگو شود.

محمدرضا نعمت‌‌زاده وزیر صنعت، نیز باید برای پاسخ به سوالاتی درباره «استفاده از نیروهای ناکارآمد و عملکرد ضعیف در بازاریابی محصولات تولیدی» و «علت صدور مجوز واردات شکر و عدم پرداخت پول چغندرقند خریداری شده به کشاورزان» به مجلس برود.

آخرین مسافر بهارستان هم عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور است که برای پاسخ به سوالی در مورد «علت عدم اجرای قانون تقسیمات کشوری» به مجلس خواهد رفت.

حسینیان: هیات رئیسه چسب بگیرد و دهان ما را ببندد!

روح‌الله حسینیان نماینده تندرو تهران در مجلس پس از مدتها سکوت، بامداد روز دوشنبه 19 مرداد در تذکری شفاهی در صحن علنی با اعتراض به نحوه مدیریت مجلس از برخورد هیات رئیسه با حمید رسایی و مهدی کوچک زاده دو نماینده مخالف توافق هسته ای به شدت انتقاد کرد.

حسینیان در تذکر شفاهی خود گفت: «همین امروز صبح 4 نفر از نمایندگان به عنوان موافق و مخالف صحبت کردند و در اصل موضوع صحبت‌شان تذکراتی را دادند اما کسی ایراد نگرفته چرا این تذکرات خارج از موضوع است ولی همین که آقایان کوچک‌زاده و رسایی حرفی می‌زنند و تذکری می‌دهند مدیریت مجلس به آنها حمله کرده و نمی‌گذارند صحبت کنند.»

این نماینده تندرو در ادامه خطاب به علی لاریجانی گفت: «ما صحبت داریم. چرا اینگونه با ما برخورد می‌کنید؟ اگر واقعا به این نتیجه رسیده‌اید که مخالفین دولت در توافقنامه حرف نزنند یک مقدار چسب بگیرید و دهان ما را ببندید که صحبت نکنیم.»

 

قدوسی خطاب به هاشمی: اگر ادامه بدهی کار را تمام می کنیم!

همزمان با اجرای حکم زندان مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیض مصلحت نظام، جواد کریمی قدوسی یکی دیگر از چهره های تندرو مجلس نهم در نطق میان دستور خود در روز یکشنبه گذشته هاشمی رفسنجانی را تهدید کرد که «اگر دوباره بخواهید از خطوط قرمز انقلاب، امام و شهدا و جوانان غیور این زمان عبور کنید و مسیر فتنه را ادامه دهید در این صورت و در حالی که ملت حجت را بر شما تمام کرده با هزاران لشکر عشق آماده در مقابل شما و فامیل‌های ثروت و خانواده‌های قدرت هم فرهنگ با فتنه که در پی تبدیل نظام به سلطنت هستند خواهند ایستاد و کار را برای همیشه تمام خواهند کرد.»

کریمی قدوسی از هاشمی رفسنجانی خواست که «خود را خانه نشین کند و بیش از این انقلاب و نظام را زحمت ندهد».

نطق همراه با بغض نماینده زن سیستان و بلوچستان

یک روز پس از ان که معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست در گزارشی اعلام کرد که «دریاچه هامون هم اکنون پر از آب است» حلیمه عالی نماینده مردم سیستان و بلوچستان در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس که با بغض این نماینده زن مجلس نهم همراه بود خطاب به دکتر معصومه ابتکار گفت: «خانم دکتر! 18 سال است که هامون خشکیده است. خانم دکتر! ریه های من دیگر خشکیده است. این حرف همه ی سیستانی هاست.

شما دیروز در گزارشی فرموید که هامون پر از آب است. اما من در سیستان زندگی می کنم و نمی دانم اخبار را به شما از چه منبعی دادند!؟ مسئولان محترم محیط زیست و مسئولان محترم پایتخت نشین! امروز بازار و کلیه ادارات مناطق پنج گانه سیستان به دلیل توفان شدید تعطیل بود! غلظت گرد و خاک ها بیش از 10 برابر حد بحران گزارش شده است! منبع اصلی این بحران، خاک های کف دریاچه هامون است. چگونه هامون پر است!؟

امروز شعاع دید، کمتر از 50 متر بوده!

چه کسی جوابگوی مشکلات جسمی و روحی و اقتصادی مردم منطقه است!؟

این فریاد مردم مظلوم سیستان است و من خواستار تشکیل ستاد بحران در سیستان و بلوچستان هستم. نمی خواهم مقایسه کنم، اما همان قدر که برای دریاچه ارومیه وقت و هزینه می گذارید برای سیستان هم وقت و هزینه بگذارید چرا که سیستان هم جزوی از خاک ایران است!»

با نزدیک شدن به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، باید منتظر محلی شدن بیشتر نطق ها و تذکرات نمایندگان در صحن علنی مجلس باشیم.