درصحن: «اگر می خواهید نام بیجار هر روز در پیشانی رسانه ها درج شود به من رای دهید.» این شعار تبلیغاتی نماینده بیجار در مجلس ششم بود. محمد محمدرضایی می گفت من با این شعار توجه مردم را به خودم جلب کردم و اتفاقا به این شعار هم عمل کردم، چون هر روز رسانه ها مطلبی از من منتشر می کنند. (نقل به مضمون از مصاحبه اختصاصی با نگارنده که در همان مجلس ششم انجام شد) حالا بار دیگر نام بیجار در میان سرتیتر اخبار رسانه ها جا گرفته، البته نه به خاطر رخ دادن اتفاقی مبارک در این شهر، بلکه به دلیل درگیری فیزیکی نماینده این شهر با پلیس فرودگاه مهرآباد تهران.

حمداله کریمی نماینده جوان بیجار که به همراه همسر و جمعی از مقامات دولتی راهی استان کردستان بود، در فرودگاه با مامور پلیس درگیر شده و بینی این مامور پلیس را می‌شکند تا نیروی انتظامی شکوائیه ای علیه نماینده بیجار به دادگاه ارسال کند. سردار سعید منتظر المهدی، سخنگوی نیروی انتظامی روز دوشنبه ۹مرداد ۹۶ می‌گوید: کریمی بی توجه به اخطار پلیس، مبنی بر ضرورت کنترل مدارک هویتی و شناسایی افراد تردد کننده، با فحاشی و ضرب و شتم مامور پلیس، او را مجروح کرده است.

ولی حمداله کریمی حادثه را اینگونه تشریح می کند: «با توجه به ترافیک من ۵ دقیقه دیرتر به فرودگاه رسیدم. به همین دلیل خواستم با خودرو مسیر حدود ۱۰۰ متری از پارکینگ تا ورودی ترمینال شماره ۲ فرودگاه را طی کنم که مامور حراست فرودگاه مانع این کار شد. بعد از این من کارت شناسایی نمایندگی را ارائه کردم که باز هم اجازه ورود خودرو من به محدوده مسیر اختصاصی‌ ترمینال داده نشد؛ لذا من از خودرو پیاده شدم و به سمت ترمینال حرکت کردم و قرار بود خودرو شخصی بنده به همراه راننده همسر من را به محل کار برساند اما درحالی که من به همراه معاونان وزیر و تعدادی از نمایندگان در فرودگاه منتظر پرواز بودم همسرم با من تماس گرفت که مامور راهور ناجا مانع حرکت خودرو شده است. این مامور پیش از آنکه من از ماشین پیاده شوم نیز در صحنه حاضر شده بود. من بلافاصله خود را به خودرو حامل همسرم رساندم و مشاهده کردم که مامور راهنمایی و رانندگی همسر مرا با دست به مقام مافوق خود نشان می‌دهد و او را تهدید می‌کند و علاوه بر تهدید فحاشی‌هایی را نیز به همسر من داشت و مانع حرکت خودرو شده بود و من نیز در دفاع از حرمت ناموس خود با مامور راهور درگیر شدم.» بنا به گفته پلیس براثر این درگیری بینی مامور نیروی انتظامی شکسته است و این نهاد شکوائیه ای علیه کریمی به محاکم قضایی ارائه کرده است. هنوز سرنوشت این پرونده روشن نیست.

درگیری با کادر بیمارستان امام حسین بیجار

حمداله کریمی پیش از این نیز سابقه درگیری داشته است. او پیش از این نیز با کادر بیمارستان امام حسین بیجار درگیر شده و خساراتی به بیمارستان وارد کرده است. کریمی اخبار منتشره در خصوص درگیری‌اش را اغراق و بزرگنمایی می‌خواند و با بیان اینکه در این درگیری تنها به کامپیوتر بیمارستان خشی وارد شده می‌گوید: «در تاریخ هشتم مرداد ماه ۱۳۹۵ ساعت دو بامداد در هنگام انجام امورات مردم، متوجه حضور یک خانواده مضطرب در دفتر خود شدم. این خانواده ضمن اظهار نگرانی از وضعیت فرزند خود بیان داشتند که فرزندشان دچار تشنج شده اما هنگام مراجعه به اورژانس بیمارستان متاسفانه هیچکس جوابگوی ما نبوده است. همراه پدر بیمار به اورژانس بیمارستان مراجعه کردیم. در بدو ورود به سالن اورژانس متوجه همسر و فرزند این خانواده که دچار تشنج شده بود شدم و با سلام و احوالپرسی با پزشک و پرستار حاضر در اورژانس جویای حال بیمار شدم که هیچکدام از افراد نام برده شده حتی جواب سلام من را هم ندادند چه برسد که بخواهند در مورد وضعیت بیمار توضیحاتی ارائه نمایند. این خبرها یک کلاغ چهل کلاغ کردن است و اعتراض من اعتراض به مدیران است، نه اعتراض به پزشک و پرستار، متاسفانه برخی مسئولان در گزارش دهی خدمت‌شان اغراق می کنند و می‌خواهند با اقدام به کاغذ سازی قصورات دوران مدیرییشان را توجیه نمایند.» اطلاعاتی از پیگیری قضایی این پرونده توسط کادر بیمارستان امام حسین موجود نیست.

حمداله کریمی کیست؟

حمداله کریمی در سال ۱۳۵۹ در بیجار و در خانواده ای کارگری و فقیر متولد می‌شود. پدرش، نبی اله کریمی، کارگر بنا بود که پس از پیروزی انقلاب ۵۷ و ایجاد درگیری مسلحانه در کردستان، به صف انقلابیون می پیوندند تا از مواضع جمهوری اسلامی در برابر کردهای مسلح و معترض حمایت کند. او در سال ۱۳۶۱ در این درگیری‌ها کشته می شود. او از دو سالگی بدون پدر و با پسوند «فرزند شهید» رشد کرد.

او در رشته حقوق قضایی تحصیل کرد و هم اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق است.

حمداله کریمی از جوانی وارد فعالیت های مدیریتی شد و خیلی زود به مقام فرمانداری بیجار رسید تا جوانترین فرماندار کشور لقب گیرد. او پیش از فرمانداری در سمت معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان مشغول بود.

کریمی کمتر از دوسال بعد از انتصاب به فرمانداری بیجار، برای ورود به مجلس دهم اعلام کاندیداتوری کرد و مورد حمایت حزب اعتدال و توسعه و ائتلاف امید قرار گرفت. او با کسب ۱۵ هزار و ۹۱۹ رای معادل ۳۲ درصد مجموع آراء بیجار، موفق به راهیابی به مجلس شد.

حمداله کریمی پس از ورود به مجلس به عضویت کمیسیون اقتصادی درآمد و در انتخابات هیات رئیسه این کمیسیون در سال اول مجلس دهم بر کرسی دبیر دوم هیات رئیسه نشست، اما یک سال بعد از ترکیب هیات رئیسه کمیسیون کنار گذاشته شد. او در جریان انتخابات پنجمین دوره شوراها، به ریاست هیات نظارت استان کردستان منصوب شد.

سوابق اجرایی و مدیریتی

حمداله کریمی پیش از ورود به مجلس به وجود سن کم، در سمت های اجرایی مهمی در استان کردستان فعالیت داشته که اهم آن به این شرح است:

  • فرماندار بیجار
  • معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان
  • معاون فرماندار شهرستان دهگلان
  • بخشدار بخش کرانی بیجار

ساخت پارک شهید نبی اله کریمی با بودجه فرمانداری

ذبیح اله قمری، شهردار وقت بیجار در دوم تیرماه ۱۳۹۲ در مصاحبه ای از احداث پارک شهید نبی اله کریمی با حمایت مالی شخص فرماندار خبر داده و می گوید: «در احداث کوهستان پارک شهید نبی اله کریمی واقع در کوه نصار شهرداری هیچ هزینه انجام نداده و کلیه امکانات با دستور فرمانداری بیجار از دستگاه های اجرایی به صورت رایگان در اختیار مجریان پروژه قرار گرفته است.» حمداله کریمی، در تاریخ ۱۶ آذر ۹۱ به فرمانداری بیجار منصوب شده بود که می توان دریافت که احداث این پارک به نام پدر شهید فرماندار وقت بیجار، اولویت اول فرماندار بوده که در فاصله ۷ ماه پس از روی کار آمدن آن را به سرانجام رسانده است.

حقوق بشر از نگاه کریمی

بیشتر فعالیت های حمداله کریمی حول مسایل اقتصادی و مسایل حوزه انتخابیه است و کمتر بحثی سیاسی یا حقوق بشری از این نماینده بیجار در رسانه ها ثبت و ضبط شده است. او در معدود مصاحبه هایش در خصوص حقوق بشر می گوید: «مشروعیت هر قدرت سیاسی بر اساس حفاظت از ارکان حقوق بشر استوار است.» وی با بیان اینکه زمینه مشترک تمامی نظام های حقوقی جهان حفظ کرامت و حریم انسان هاست، می افزاید: «حقوق بشر در غرب و خاصه آمریکا بر مبنای حقوق مدنی است، این نگاه غرب به حقوق بشر با هدف حقوق بشر که حفاظت جهانی از حقوق همه انسان ها است تعارض دارد.»

خانواده

حمداله کریمی فرزند شهید نبی اله کریمی است. او متاهل است و همسر و خواهرش را پزشک و از کادر بیمارستان امام حسین بیجار معرفی کرده است. اطلاعات بیشتری از اعضای خانواده او در دست نیست.