درصحن: علی لاریجانی که دومین دوره ریاست­‌اش بر مجلس شورای اسلامی را تجربه می­‌کند پیش از این رئیس سازمان صدا و سیما بود، سازمانی که وقتی با اصرار نمایندگان مجلس ششم و با موافقت رهبر ایران، مورد تحقیق و تفحص قرار گرفت و در پاره‌ای موارد مجرم شناخته شد. اما واکنش علی لاریجانی به گزارش تحقیق و تفحص، نه سپردن مجرمان به محکمه بلکه «کشکی خواندن» گزارش بود.

علی لاریجانی اولین رئیس مجلس است که از شهری غیر از تهران (قم) به مجلس راه یافته و به ریاست رسیده است. پیش از آن همه روسای مجلس، نمایندگان تهران در مجلس بودند.

او پس از پیروزی انقلاب، مدتی سرپرست سازمان صدا و سیما و بین سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۰ مدیر برون مرزی و واحد مرکزی خبر بود. او سمت‌هایی چون معاون وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی و پست و تلگراف و تلفن (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعلی) و همچنین معاونت سپاه نیز بر عهده داشته تا اینکه با استعفای محمد خاتمی، وزیر ارشاد در دولت هاشمی رفسنجانی، وزیر ارشاد شد.

لاریجانی پس از دو سال وزارت در سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان صدا و سیما منصوب شد. ریاست لاریجانی بر این سازمان از این جهت اهمیت داشت که او جایگزین محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی شده بود که در دوران رهبری آیت‌الله خمینی و چندین سال ابتدایی رهبری آیت‌الله خامنه‌ای این سمت را عهده‌دار بود.

فرارسیدن انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ باعث انتقادهای فراوان به ریاست علی لاریجانی شد. نزدیکان محمد خاتمی و محمد محمدی ری شهری کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، صدا و سیما را به حمایت از علی اکبر ناطق نوری متهم می‌کردند.

ساخته شدن فیلمی به نام «عصر عاشورا» که تعدادی از جوانان را نشان می‌داد که در بعد از ظهر روز عاشورا اقدام به شادی و نمایش پوستر محمد خاتمی می­‌کنند نیز به صدا و سیما نسبت داده شد. پیش از آن نیز پخش برنامه «هویت» که انتقادات شدیدی را متوجه روشنٰ‌فکران و منتقدان حکومت جمهوری اسلامی می‌کرد، انتقاداتی را متوجه سازمان تحت مدیریت علی لاریجانی کرده بود. برخی از روشنفکران اعلام می‌کردند که این برنامه با گرفتن «اعترافات اجباری» از نویسندگان و منتقدان سیاسی جمهوری اسلامی تهیه شده است.

پس از انتخاب محمد خاتمی به ریاست جمهوری در سال ۱۳۷۶، چالش‌های زیادی بین صدا و سیما و دولت پیش آمد. این چالش ها زمانی شدت گرفت که صدا و سیما با پخش برنامه‌ای به نام چراغ و با روایت روح الله حسینیان، قتل­‌های زنجیره‌ای دگراندیشان ایرانی درسال ۱۳۷۷ را به نزدیکان محمد خاتمی نسبت داده بود. در پی این اقدام اعضای دولت خواستار اخراج لاریجانی از جلسات هیات دولت شدند.

از سوی دیگر، مجلس ششم با اکثریت اصلاح طلب، نیز با انجام تحقیق و تفحص از صدا و سیما در نهایت مدیران این سازمان را به «میلیاردها تومان سواستفاده مالی» متهم کرد. علی لاریجانی اما این گزارش تحقیق و تفحص را «کشکی» خواند.

معاون مالی صدا و سیما در دوره ریاست لاریجانی که اکثر اتهامات نیز به مدیریت او باز می‌گشت، علی کردان بود که بعدها در دولت محمود احمدی نژاد به سمت وزیر کشور منصوب و به دلیل جعلی بودن مدرک دکترایش از وزارت برکنار شد. براساس گزارش‌ها علی لاریجانی نیز از استیضاح و برکناری معاون سابق خود حمایت کرده بود.

براساس گزارش‌ها درمدت ۱۰ سال ریاست علی لاریجانی بر صدا و سیما شبکه‌های تلویزیونی از ۲ شبکه به ۷ شبکه تلویزیونی، افزایش یافت و دراین دوران ۸ شبکه رادیویی ملی و سراسری، ۳۰ شبکه رادیویی استانی، ۴ شبکه تلویزیونی استانی، و هفت شبکه جهانی توسط صدا و سیما اداره می‌شد.

علی لاریجانی درسال ۸۴ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد و در نهایت با وجود حمایت شورای هماهنگی اصولگرایان از بین هفت کاندیدا در جایگاه ششم قرار گرفت.

او پس از انتخابات ریاست جمهوری در ۲۴ مرداد ۱۳۸۴، به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی انتخاب شد از جمله اقدامات وی درمدت ریاست‌اش جلوگیری از راه اندازی شبکه تلويزيونی ماهواره‌ای صبا وابسته به مهدی کروبی بود.

لاریجانی پیش از آن نیز در دوران ریاست خود بر سازمان صدا و سیما خواستار جلوگیری از راه اندازی تلویزیونی کابلی در دانشگاه تهران شده بود و در نهایت دادستانی تهران از راه اندازی این تلویزیون جلوگیری کرد.

علی لاریجانی در دوره ریاست بر شورای‌عالی امنیت ملی، مسئولیت مذاکرات اتمی با کشورهای غربی را نیز عهده‌دار بود. او پس از توافق ایران و کشورهای غربی در سعد آباد تهران در سال ۱۳۸۲ و در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی در انتقاد از این توافق گفته بود که «در غلتان دادیم و آب نبات گرفتیم.»

لاریجانی در نهایت در در روز ۲۸ مهر ۱۳۸۶ از دبیر شورای‌عالی امنیت ملی برکنار شد. براساس برخی گزارش‌ها دلیل این برکناری مصاحبه او درباره پیام پوتین به ایران بود.

علی لاریجانی درمجلس هشتم از حوزه انتخابیه قم به مجلس راه یافت و در نهایت در رقابت با غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس هفتم به عنوان نامزد فراکسیون اصولگرایان برای ریاست مجلس انتخاب شد.

برخی از گروه‌های حامی دولت محمود احمدی نژاد از جمله گروهی که بعدها به جبهه پایداری مشهور شدند، از جمله منتقدان اصلی ریاست  لاریجانی در مجلس هشتم بودند.

انتقادهای این گروه از  لاریجانی پس از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گسترده‌تر شد. برخی از رسانه‌ها از جمله خبرگزاری دولتی ایرنا، نیز در گزارش‌هایی مدعی شدند که  لاریجانی در ساعات انتهایی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ پیروزی میرحسین موسوی دراین انتخابات را به او تبریک گفته است. مجلس ایران از این رسانه‌ها از جمله خبرگزاری دولتی ایرنا به دادگاه شکایت کرد.

برخی از اعضای جبهه پایداری نظیر حمید رسایی و روح الله حسینیان بارها به لاریجانی به خاطر عملکرد مجلس، در واکنش به اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ انتقاد کردند آنها معتقد بودند واکنش مجلس مناسب نبوده است.

لاریجانی پس از اعتراضات روز عاشورا در سال ۸۸ در موضعی شدیداللحن اعتراضات این روز را محکوم و از میرحسین موسوی و مهدی کروبی،معترضان به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ انتقاد کرد.

پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری درسال ۱۳۸۸ برخی از رسانه‌های ایران خبر دادند که  روحانی با توصیه  لاریجانی، عبدالرضا رحمانی فضلی که در زمان ریاست  لاریجانی بر صدا و سیما معاون سیاسی این سازمان بود را به وزارت کشور انتخاب کرده است.

فراکسیون رهروان ولایت که از آن به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس نام برده می­شود، از حامیان لاریجانی درمجلس تشکیل شده است.