درصحن-شوراها: اعلام حجم بدهی شهرداری تهران توسط رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، با اعتراض دیگر اعضای شورا مواجه شد. علیرضا دبیر حجم بدهی شهرداری تهران را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد ولی مهدی تندگویان این عدد را غیرواقعی و عدد صحیح بدهی شهرداری را حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان دانست.

به گفته علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، بدهی شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی و مؤسسات مالی و بانک‌ها، تا پایان 31 خرداد سال 95  به پیمانکاران(اشخاص حقیقی و حقوقی) 5182 میلیارد تومان و دیون حاصل از تملک 1713 میلیارد تومان بوده است همچنین 481 میلیون تومان سپرده حسن انجام کار و سپرده تأمین اجتماعی 1138 میلیارد تومان بوده و میزان بدهی به موسسات و بانک ها 11981 میلیارد تومان بوده است که این مبلغ در مجموع 20 هزار و 495 میلیارد تومان می‌شود. دبیر اضافه کرده: مجموع مطالبات شهرداری از دولت‌های گذشته تا کنون در مجموع حدود 14 هزار میلیارد تومان است.

مهدی تندگویان دیگر عضو شورای شهر تهران این آمار را غیر واقعی می داند و می گوید:

من ارزش‌گذاری‌ها و کارشناسی‌ها را در گزارش ارائه شده قبول ندارم چراکه برای مثال در تقاطع‌ها میزان تهاطر مشخص نیست. هزینه واقعی شهروند و شهرآفتاب را کسی اعلام نکرده و تا تحقق این موارد این معادله حل نخواهد شد. من نمی‌توانم این اعداد و ارقام را که برخی از آنها ساختگی است بپذیرم.

تندگویان تاکید کرد: در شهر کاهش درآمد داریم، افزایش دارایی‌ها انجام شده، دیون پرداخت شده، بدین ترتیب معجزه‌ای در مدیریت شهری اتفاق افتاده که باید درخصوص آن توضیح داده شود. برابر برنامه 5 ساله شهرداری تهران از بسیاری از پروژه‌ها عقب هستیم و امروز می‌شنویم که بسیاری از بدهی‌ها پاس شده است.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: برآورد اولیه پروژه نیایش چه مقدار بود؟ که امروز با 400 میلیارد تومان به اتمام رسیده است. این موارد باید برای مردم شفاف‌سازی شود. در حدود 60 هزار میلیارد تومان شورا و شهرداری فعلی بدهی به شورای بعد تحویل می‌دهد و 40 پروژه انجام نشده و نیمه کاره طبق برنامه وجود دارد.

به نظر می رسد با اختلافات موجود میان اعضای فعلی شورای تهران در خصوص بدهی های شهرداری، اولین اولویت شورای پنجم حسابرسی دقیق بودجه شهرداری برای تعیین عدد واقعی بدهی ها و مطالبات قابل وصول شهرداری است تا براساس آن شورای پنجم بتواند برنامه ریزی صحیحی برای اداره شهر داشته باشد.