درصحن- شوراها: «شهر صرفا برای مردان نیست. شهر باید برای زنان و کودکان نیز باشد یعنی در تمام نقاط شهر، مادران و فرزندانشان آسایش داشته باشند. شورای شهر آینده باید به این فکر کند که چگونه شهرآینده به  فضایی سالم تبدیل شود.» ناهید خداکرمی قبل از کاندیداتوری و انتخاب بعنوان عضو شورای پنجم تهران، انتظارات اش از شورای پنجم را اینگونه توصیف کرده و گفته بود: «انتظار داریم که نمایندگان زن کلان‌نگر وارد شورای شهر شوند. زنان می‌توانند بازوی نظارتی قوی برای مدیریت شهری باشند یعنی زنی که به شورای شهر وارد می‌شود می‌تواند به عنوان یک ناظر قوی بر عملکرد شهرداری‌ها نظارت و چالش‌های مدیریت شهری را برای وضع قوانین شهری استخراج کند.» او معتقد بود که شورای پنجم باید مدیریت زنان و نظارت زنانه را به عنوان یک اصل و نیاز برای شوراهای شهر مورد توجه قراردهد و حالا او خود عضو شورای پنجم است و باید به این شعارها جامه عمل بپوشاند.

ناهید خداکرمی کیست؟

ناهید خداکرمی شاید برای رای دهندگان، فعالان سیاسی و حزبی، کمتر شناخته شده بود ولی در میان پزشکان و ماماها، چهره ای شناخته شده بود چراکه او سالهاست عضو شورای مرکزی سازمان نظام پزشکی استان تهران و رئیس انجمن مامایی ایران است.

ناهید خداکرمی تحصیلات اش را در رشته مامایی تا مقطع دکترای تخصصی گذرانده است. او فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران است. او سابقه تحصیل در دانشگاهای ژنو سوئیس، جان هاپکینز امریکا، علوم پزشکی اصفهان و علوم پزشکی تهران را داراست.

او که در تیرماه سال جاری در انتخابات سازمان نظام پزشکی استان تهران برای سومین بار برگزیده شد، پیشتر عضو هیات رسیدگی به تخلفات گروه پزشکی درآمده بود. او خواهان ابطال انتخابات سازمان نظام پزشکی است و می گوید: «با این‌که برای سومین دوره منتخب سازمان صنفی نظام پزشکی تهران شدم٬ ابطال این انتخابات را کوچک‌ترین قدم برای احیای حقوق رای‌دهندگان می‌دانم.» او این انتخابات را مخدوش می داند.

خداکرمی همچنین صاحب کرسی مشورتی در کنفدراسیون بین المللی سلامت خانواده در لندن است.

ناهید خداکرمی در دولت حسن روحانی به دبیری کارگروه سلامت و محیط زیست معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری منصوب شد و به عضویت شورای فرهنگی-اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمد. او در جریان انتخابات دوره پنجم شورای شهر تهران، اعلام کاندیداتوری کرد و مورد حمایت ائتلاف اصلاح طلبان قرار گرفت و با کسب ۱.۱۷۲.۷۸۲ رای و بعنوان نفر پانزدهم راهی شورای پنجم تهران شد.

خداکرمی با ورود به شورای شهر تهران، به عضویت کمیسیون بهداشت و محیط زیست درآمد، هرچند شورای پنجم هنوز فعالیت رسمی خود را آغاز نکرده است. اولویت شورای پنجم تهران از نگاه خداکرمی به این شرح است:

  • شناسایی و حل چالش های پیش روز زنان و کودکان
  • احیای وظیفه نظارتی شورا
  • تبدیل شورا به شورای شهر نه شورای شهرداری
  • ایجاد مدیریت یکپارچه شهری
  • استیفای حقوق شهروندی

ناهید خداکرمی عضو هیچ حزب و سازمان سیاسی نیست ولی گفته می شود به حزب اتحاد ملت نزدیک است. دبیرکلی این حزب را علی شکوری راد عضو سابق جبهه مشارکت برعهده دارد. این حزب از شهرداری محمود حجتی، محمد علی نجفی و حسین مرعشی حمایت کرده است.

سوابق اجرایی و مدیریتی

عمده فعالیت ناهید خداکرمی به حوزه مسایل درمانی و دانشگاهی متمرکز بوده، اما فعالیت هایی نیز در دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته است. اهم فعالیت های اجرایی او به این شرح است:

  • عضو شورای مرکزی سازمان نظام پزشکی تهران (سه دوره متوالی)
  • عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی
  • رئیس انجمن علمی مامایی ایران
  • رئیس کمیته درمان سازمان تامین اجتماعی
  • دبیر کارگروه سلامت و محیط زیست معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری
  • عضو شورای فرهنگی-اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی

سلامت زنان در حاشیه شهر امن نیست

ناهید خداکرمی از منتقدین طرح تحول سلامت دولت روحانی است چراکه معتقد است امنیت سلامت زنان حاشیه نشین بدون متولی مانده است. او می گوید: «در برنامه‌ وزارت بهداشت که در حاشیه شهرها در حال اجرایی شدن است و هدف آن ارائه خدمات پایه سلامت به ساکنین این مناطق است، نحوه ارائه خدمات در حوزه سلامت زنان، باروری، دختران و مادران باردار کاملا نامشخص و دارای چالشهای بسیار زیادی است.»

وی می افزاید: «تا یک سال قبل در تمام مراکز بهداشتی شهری، واحدی به نام تنظیم خانواده و بهداشت مادر و کودک وجود داشت و هر زن و کودکی که به این سه واحد مراجعه می‌کرد، بر حسب نیاز می‌توانست خدمات خود را به صورت رایگان از ماما یا کارشناس بهداشت خانواده دریافت کند. اما در طرح تحول بهداشت، هر سه واحد حذف شدند و علاوه بر پایگاههای سلامت، این امر به مراکز جامع سلامت نیز تسری یافت؛ به طوری که دیگر واحدی به نام مامایی، سلامت باروری  یا مادر باردار در مراکز بهداشتی تعریف نشده است.» این در حالی است که او دبیر کارگروه سلامت و محیط زیست معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری است.

ساماندهی کودکان کار و خیابان

ناهید خداکرمی ساماندهی کودکان کار و خیابان را از جمله برنامه های شورای پنجم می داند و می گوید: «نگاه شورا به کودکان کار، نگاهی صرفا درمانی و تسکینی نیست. اقدامات شورا شامل پیشگیري، تشخیص علت، درمان و بازتوانی این کودکان است.» او کودکان کار را حاصل عملکرد مدیریت شهری و دولت می داند و معتقد است شورا تا زمانی که در زمینه آسیب‌های اجتماعی اطلاعات دقیق نداشته باشد نمی‌تواند برنامه‌های خود را به صورت شفاف اعلام کند. در مرحله اول وضعیت، وسعت و اهمیت آسیب‌های اجتماعی در شهر از نظر محله محوری، کودک محوری و زنان آسیب‌دیده باید بررسی شود و اقدامات گذشته باید ارزیابی مجدد شوند و برمبنای وسعت مساله آسیب‌اجتماعی در شهر، برنامه‌های شورا را به صورت هدفمند و با پر رنگ‌كردن بعد نظارتي شوراي‌شهر پيش ببريم.

اطلاعاتی از وضعیت خانوادگی ناهید خداکرمی در فضای مجازی در دست نیست.