درصحن: عمر نایب رئیسی‌اش در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم بیشتر از یک سال دوام نیاورد. ابوالفضل حسن بیگی که با سابقه دو دوره نمایندگی مجلس، موفق شده بود در سال اول مجلس دهم بر کرسی نایب رئیسی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تکیه زند، در انتخابات سال دوم هیات رئیسه این کمیسیون جای خود را به محمد مهدی برومندی داد و از ترکیب هیات رئیسه کنار گذاشته شد. اما سابقه نظامی و حضور در مجلس سوم و چهارم، سبب شده تا نام او در میان چهره های مطرح کمیسیون امنیت ملی کماکان باقی بماند.

 

ابوالفضل حسن بیگی کیست؟

ابوالفضل حسن بیگی در سال ۱۳۳۷ در شهرستان دامغان از توابع استان سمنان متولد شد. او تحصیلات را تا پایان دوران متوسطه در دامغان گذراند و در سال ۱۳۵۶ یعنی یک‌ سال قبل از پیروزی انقلاب ۵۷ دیپلم‌اش را دریافت کرد و برای تحصیل در رشته مهندسی عمران راهی دانشگاه همدان شد.

با پیروزی انقلاب، جذب نهادهای انقلابی همچون کمیته انقلاب، سپاه پاسداران و جهاد سازندگی دامغان شد. با آغاز جنگ ایران و عراق، او به عنوان جهادگر راهی مناطق جنگی شده و فرماندهی مهندسی رزمی جهاد سازندگی قرارگاه حمزه سید الشهدا را عهده دار شد. نام گردان تحت فرماندهی حسن بیگی، حضرت رسول نام داشت. او برای سال‌های متمادی در جبهه‌های جنگ حضور داشت و در یکی از عملیات‌ها نیز مجروح شد. او دو برادرش را در جبهه‌ها از دست داد. او در خصوص اعزام‌اش به جبهه و ماموریت‌اش می‌گوید: «ما همان اول جنگ از استان سمنان تحت نیروی جهادی به جبهه عازم شدیم. و دلیل اعزام نیروی جهاد از استان این بود که استان سمنان هم یکی از استان‌های محروم بود و هم به لحاظ مذهبی بودنش مورد فشار رژیم طاغوت بود. و به مردم هم توجه نمی‌شد. اکثر روستاها تخریب شده بود و با فرمان امام جهاد سازندگی را تشکیل داده بودیم و ۷-۸- تا تیم راه سازی هم تشکیل شده بود تا روستاها را به آبادانی برسانند، از این رو از این توان استفاده شد و نیروهای جهادی به طرف جبهه‌ها اعزام شدند. و قسمت‌های تپه های الله اکبر سوسنگرد و پادگان حمیدیه را به ما ماموریت دادند وقتی که در آن منطقه قرار گرفتیم.»

حسن بیگی در سال ۱۳۶۷ برای اولین بار برای ورود به مجلس شورای اسلامی، اعلام کاندیداتوری کرد و موفق شد آراء لازم برای ورود به مجلس سوم را از حوزه انتخابیه دامغان کسب کند. او کرسی‌اش را در مجلس چهارم نیز حفظ کرد و به مدت ۸ سال در کرسی نمایندگی مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی فعالیت کرد. او در این دوران در کمیسیون دفاع عضویت داشت، کمیسیونی که بعدها با کمیسیون سیاست خارجی ادغام و به کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی تغییر نام داد.

حسن بیگی که با آغاز جنگ، تحصیل را رها و به جبهه‌ها رفته بود پس از اتمام جنگ، نیز به مجلس رفته بود بعد از مجلس چهارم فرصت پیدا کرد تا تحصیلات خود را از سرگیرد ولی او این بار، نه در رشته مهندسی بلکه در رشته علوم سیاسی در دانشگاه علامه طباطبایی تحصیل و مدرک کارشناسی دریافت کرد. او سپس به دانشگاه فارابی رفت و مدرک کارشناسی ارشد را در رشته علوم سیاسی با گرایش امنیت ملی دریافت کرد.

 

سوابق اجرایی و مدیریتی

سردار ابوالفضل حسن بیگی، غیر از نمایندگی مجلس، به عنوان عضو رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیشتر در حوزه‌های نظامی مشغول فعالیت بوده، ضمن اینکه دستی هم در امور نفتی دارد و سال‌ها در وزارت نفت فعالیت کرده است. اهم سوابق اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • فرمانده قرارگاه مهندسی رزمی حمزه سید‌ الشهدا ( ع )
  • نماینده دور سوم، چهارم و دهم مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی
  • عضو کمیسیون دفاعی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
  • مدیر عامل شرکت جهاد نصر وزارت جهاد سازندگی
  • رِئیس ستاد ایثار گران وزارت نیرو
  • مشاور اجرایی وزیر نیرو
  • مسئول دفتر امور مجلس ستاد کل نیروهای مسلح
  • مشاور رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح
  • مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • رئیس سازمان حراست وزارت نفت
  • مشاور فرهنگی و اجتماعی وزیر نفت
  • عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران
  • عضو هیئت رئیسه فدراسون والیبال و بوکس جمهوری اسلامی ایران
  • معاون وزیر نفت در امور اشتغال
  • مشاور مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران
  • عضو هیئت مدیره و نایب رئیس هیئت مدیره هلدینگ نفت و گاز تامین اجتماعی

 

دوگانه موسوی-احمدی نژاد یعنی خط فتنه در برابر خط ولایت

ابوالفضل حسن بیگی که از چهره‌های شناخته شده اصول‌گرایان در مجلس دهم به شمار می‌آید، از جدی‌ترین مخالفان میرحسین موسوی در مجلس است. حسن بیگی سال ۸۹ در مصاحبه‌ای موسوی را بدتر از بنی صدر معرفی کرده و با اشاره به دو دستگی در میان بدنه وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: «اين دو گروه در گذشته خيلي با هم درگير نمي‌شدند همان حيا و حجاب و رفاقت‌هاي زمان جنگ و شهادت و مجروحيت و اسارت و آزادگي و جانبازي باعث شده بود که زياد با هم درگيرنشوند. در جريانات انتخابات رياست جمهوري يک مقدار شفاف‌سازي شد. اين شفاف‌سازي هم به گونه‌اي بود که مشخص شد که چه کسي ولايي هست و تبعيت از ولايت مي‌کند. چون ديگر جريان احمدي‌نژاد و موسوي نبود. جريان، جريان ولايت و ضدولايت بود. اطلاعات و اخبار و گزارشي که دست ما آمد براي بچه‌ها ولايت ثابت شد که موسوي عملکردش از بني‌صدر بدتر است»

او دو دستگی موسوی- احمدی نژاد را به خط نفاق و خط فتنه در برابر خط امام و خط ولايت توصیف می‌کند و می‌گوید: «آقايان رأي مردم را مي‌خرند، مردم را گول مي‌زنند چطور ما هيچ چيزي نگوييم و سکوت بکنيم. خيانت‌هاي آقاي موسوي از بني‌صدر هم بدتر است. موسوي، حتي موسوي قبل از انتخابات هم براي ما نيست به همين دليل کسي مثل سيدحسن خميني هم اين‌ها را ول‌شان مي‌کند.»

 

تقاضای عزل علی مطهری از نایب رئیسی مجلس

ابوالفضل حسن بیگی از مخالفان نایب رئیسی علی مطهری در مجلس است و معتقد است او از جایگاه خانوادگی‌اش سوء استفاده می‌کند. حسن بیگی در پی نامه علی مطهری به رئیس قوه قضاییه در خصوص بازداشت احمد منتظری به اتهام انتشار فایل صوتی آیت الله منتظری که از جریان اعدام‌های دهه شصت پرده برداشته بود، خواستار عزل مطهری شده و می‌گوید: «تعدادی از نمایندگان شکایتی را امضا کرده و طبق مواد ۲۴ و ۲۶ آیین نامه به هیات رئیسه مجلس ارائه دادیم و معتقدیم آقای مطهری صلاحیت این مسئولیت را ندارد و خواستار عزل ایشان شده‌ایم.» او در توضیح می‌افزاید: «خانواده‌های منافقین با گروه‌های ضد انقلاب همکاری می‌کنند. جمهوری اسلامی حتی در حق یک نفر هم ظلم نکرده است امام (ره) در آن زمان حساسیت زیادی داشت، تا امروز کسی نتوانسته ثابت کند که در حق یک نفر هم ظالمانه و خارج از عدالت اقدام شده است. هزاران شکایت علیه جمهوری اسلامی به سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشر نوشته‌اند اما هیچ شکایتی ثابت نشده است.»

نقض حقوق بشر در ایران هیچ گاه نه تنها صدای اعتراضی این نماینده مجلس را بلند نکرده بلکه او از جمله مخالفان، منتقدان نقض حقوق بشر در ایران است همانگونه که معتقد است علی مطهری به دلیل نامه‌ها و نطق‌های انتقادی‌اش از نایب رئیسی مجلس باید برکنار شود.

حسن بیگی با اشاره به ضرورت تلاش قوه قضاییه ایران مبنی بر محاکمه دولت آمریکا به دلیل موارد نقض حقوق بشر می‌گوید: «الان مقطع خوبی است که باید رژیم آمریکا را به چالش بکشیم و حقوق بر زمین مانده خود را از آنها مطالبه کنیم.»

 

مخالفت با تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران

حسن بیگی از جمله مخالفان تاسیس دفتر توسط اتحادیه اروپا در ایران است و آن را گامی سیاسی برای تحت فشار گذاشتن ایران می‌داند و می‌گوید: «در صورت تشکیل دفتر اتحادیه اروپا، این تشکیلات سیاسی به بهانه‌های مختلف حقوق بشر و حقوق زنان، جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار خواهد داد تا اهداف آمریکا را در ایران محقق کند. این افراد با حمایت از فتنه گران به دنبال ایجاد قائله سیاسی و گرفتن انتقام شکست اسرائیل در سوریه و لبنان هستند.»

او می‌افزاید: «اگر قرار است سرمایه گذاری اقتصادی در ایران صورت گیرد، شرکت‌ها و کشورها فعال هستند و رفت و آمدهای زیادی در ایران صورت گرفته است و نیازی نیست دفتر اتحادیه اروپا در ایران باز شود.» او هدف از تاسیس دفتر در کشورهای مختلف دنیا، توسط اتحادیه اروپا را اقدام سیاسی می داند.

خانواده

پدر ابوالفضل حسن بیگی کشاورز بود. دو برادرش به نام های علی و محسن حسن بیگی در جنگ ایران و عراق کشته شدند. عموزاده اش، علی اکبر حسن بیگی عضو شورای چهارم دامغان بود که در انتخابات شورای پنجم دامغان نیز شرکت کرد و موفق شد به عنوان عضو اصلی به شورا راه یابد. گفته می‌شود شرکت راه‌سازی اشکور که در زمینه توسعه راه‌های استان سمنان فعال است متعلق به خانواده حسن بیگی است.