درصحن: ۶۰ نماینده مجلس در نامه ای به هیات رئیسه مجلس خواستار اعطای تابعیت ایرانی به فرزند مرحوم مریم میرزاخانی دانشمند فقید ایرانی که چند روز پیش براثر بیماری درگذشت شدند. تنها دختر مریم میرزاخانی به دلیل اینکه پدرش غیرایرانی است از دریافت تابعیت ایرانی محروم مانده است.

مطابق قوانین ایران، فرزند زنان ایرانی که پدر غیرایرانی دارند از تابعیت ایران محروم هستند. چنین فرزندانی پس از رسیدن به سن ۱۸ سال شخصا می توانند تقاضای تابعیت ایرانی کنند. فعالان جامعه مدنی سالهاست خواستار اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان زنان ایرانی هستند که همسر غیرایرانی اختیار کرده اند ولی مجلس ایران هنوز چنین طرحی را به تصویب نرسانده است چراکه معتقدند تصویب چنین طرحی بار مالی گسترده ای برای ایران دارد چراکه حدود دو میلیون نفر با تصویب این طرح دارای تابعیت ایرانی می شوند. عمده آنها از مادر ایرانی و پدر افغان هستند.

در نامه نمایندگان مجلس به هیات رئیسه آمده است: «ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شما تقاضا داریم با همکفری و رایزنی با سایر قوا هرچه سریع‌تر در مقابل پدیده شوم فرار مغز‌ها و نخبگان ایستادگی و آن‌را مهار کنید. ضمناً به پاسداشت افتخارآفرینی‌های مرحومه میرزاخانی تقاضا داریم تلاش‌های لازم برای اعطای تابعیت ایرانی به فرزند گرامی‌ ایشان انجام پذیرد. به امید آن‌که شاهد مهاجرت میرزاخانی‌ها از میهن پرافتخارمان نباشیم.»

مریم میرزاخانی ریاضی دان و دانشمند ایرانی دانشگاه استنفورد امریکا، در زمان حیات خواستار اعطای تابعیت به دخترش شده بود ولی با این تقاضا مخالفت شد. حالا به مرگ او نمایندگان مجلس خواستار اعطای تابعیت به فرزند او شده اند.