درصحن: اعتراض سپرده گذاران صندوق سرمایه گذاری کاسپین و آرمان به بلاتکلیفی سپرده هایشان، جمعی از نمایندگان مجلس دهم، را بر آن داشت تا در دومین هفته تیرماه، با امضای سوالی از رئیس جمهور، او را به صحن مجلس برای پاسخگویی فراخوانند. علی وقفچی نماینده اصولگرای زنجان مبتکر طرح سوال از رئیس جمهور و بانی جمع آوری امضای نمایندگان بود. این در حالی است که کمتر از یک ماه به پایان کار دولت اول حسن روحانی باقی است و با اتمام کار دولت، تمام سوال های نمایندگان نیز منتفی می شود.

علی وقفچی تعداد امضاها را ۱۳۲ امضاء اعلام کرده ولی محمد علی وکیلی دبیر هیات رئیسه مجلس اعلام کرده که طرح سوال از رئیس جمهور با ۱۱۹ امضاء اعلام وصول شده است.

بلافاصله پس از اعلام وصول این طرح توسط یک عضو هیات رئیسه مجلس، یک نماینده تهران از بازپس گیری امضای ۲۰ نماینده عضو فراکسیون امید خبر داد و اعلام کرد: «به نظر می‌رسد در آستانه اتمام کار دولت یازدهم طرح سوال از رییس‌جمهوری شائبه برانگیز است، به ویژه آن که بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس، همه سوالات با اتمام دوره منتفی شده و سوال‌های جدید در دوره جدید به جریان می‌افتد.» علیرضا رحیمی می افزاید: «باوجود اینکه انگیزه سوال کنندگان پیگیری مطالبات سپرده گذاران و درکل پیگیری حقوق مردم است، اما به نظر می‌رسد شیوه درست در این راستا آن باشد که از مسیر معقول و به طور بی‌واسطه این مطالبات را پیگیری کنیم، آنچنان که در چندماه گذشته نیز وزرای مربوطه و رییس کل بانک مرکزی در مجلس حاضر شده و ابهامات را رفع کرده‌اند.»

سوال از وزراء توسط نمایندگان مجلس امری معمول و متداول است اما سوال از رئیس جمهور به دلیل آنکه می تواند مقدمه رای عدم کفایت سیاسی، تلقی شود و بار سیاسی سنگینی به همراه دارد، به تابو می ماند. این تابو را یکبار مجلس هشتم با طرح سوال از محمود احمدی نژاد به محوریت علی مطهری شکسته، ولی کماکان سوال از رئیس جمهور بسیار حساسیت برانگیز است.

هیات رئیسه مجلس به مدیریت علی لاریجانی که طی سالهای اخیر نشان داده مخالف طرح استیضاح وزراء و ایجاد چالش میان دولت و مجلس است، این بار نیز با فراخوان نمایندگان دولت و نمایندگان سوال کنندگان، به کمیسیون اقتصادی مجلس ماموریت داد تا با برگزاری نشستی به این موضوع فیصله دهد. وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس دفتر رئیس جمهور به همراه تعدادی از نمایندگان سوال کننده در جلسه ای با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر و پرونده صندوق کاسپین را مورد بررسی قرار دادند. در انتهای این جلسه اعلام شد که جز علی وقفچی مبتکر سوال از رئیس جمهور، ما بقی نمایندگان از پاسخ های نمایندگان دولت قانع شدند.

نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس و از حامیان دولت، در خصوص این جلسه گفته: «ما نمی‌گوییم موضوع سوال از رییس جمهور منتفی شده است اما دوستانی که به عنوان نماینده سوال کنندگان از رییس جمهور در این جلسه حاضر بودند به غیر از آقای وقفچی همگی قانع شدند.» او اضافه کرده: «در این جلسه تصمیمات خوبی گرفته شد که سپرده های مردم به آنها بازگردد.»

تعیین منطقه حفاظت شده برای برگزاری تجمعات مردمی مقابل مجلس

حمله تروریستی داعش به ساختمان مجلس در روز هفدهم خردادماه سال جاری، سبب شد تا پس از آن اجازه برگزاری تجمع مردمی مقابل ساختمان مجلس داده نشود. امری که تا پیش از این عملیات تروریستی معمول و متداول بود. رئیس کمیسیون امنیت ملی در این خصوص با بیان اینکه سپاه حفاظت مجلس در حال تهیه طرح امنیتی جامعی برای افزایش ضریب امنیتی مجلس است، گفته: «در این طرح جایگاهی ویژه برای برگزاری تجمعات مردمی دیده شده است.» علاء الدین بروجردی اضافه کرده: «قصد داریم با درنظر گرفتن تمهیدات لازم، فضا را به گونه‌ای مدیریت کنیم که هم امکان انتقال و طرح مطالبات و خواسته‌های مردم به نمایندگان فراهم شود و هم معضل احتمالی امنیتی به‌وجود نیاید.»

گفتنی است سپرده گذاران معترض صندوق کاسپین و آرمان، این هفته قصد تجمع مقابل مجلس داشتند که به دلیل مسایل امنیتی اجازه تجمع پیدا نکردند و با دخالت نیروی انتظامی متفرق شدند. ابطحی عضو اصولگرای مجلس در این خصوص گفته: «شاید از نظر نهادهای امنیتی نظامی و انتظامی صلاح نباشد که در وضعیت کنونی تجمعی برگزار شود چرا که ممکن است تروریست‌ها در این افراد نفوذ کنند. بنابراین حفظ جان مردم در اولویت است و این وظیفه ما نمایندگان است که پیگیر موضوع باشیم به جای اینکه آن‌ها تجمع کنند.»

تخصیص بودجه ۱/۵ میلیارد دلاری برای اشتغال در روستاها

نمایندگان مجلس در دومین هفته تیرماه ۹۶ رای به تصویب طرح تخصیص بودجه ۱/۵ میلیارد دلاری برای ایجاد اشتغال در روستاها دادند. براساس این طرح که به تصویب نمایندگان رسیده، دولت مکلف شده با برداشت ۱/۵ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی از طرح های اشتغال زای بخش خصوصی و عمومی در روستاها حمایت کند. این طرح با قید یک فوریت به تصویب رسید. تصویب این طرح نیاز به دو-سوم مجموع آراء نمایندگان داشت که تصویب آن نشان می داد که هر سه فراکسیون مجلس (امید، اصولگرایان و مستقل ها) با تصویب این طرح موافق بوده اند.

براساس این طرح، هیات امنای صندوق ذخیره ارزی مجاز است مبلغ ۱/۵ میلیارد دلار نزد بانک های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید، و حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی سپرده گذاری کند تا این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت با اولویت مناطق مرزی و عشایری شود.

تشکیل صندوق توسعه صنایع دستی ایران

نمایندگان مجلس همچنین این هفته با تصویب ماده دیگری از طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی، رای به تشکیل صندوق توسعه صنایع دستی ایران دادند. این صندوق زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و با هدف حمایت، توسعه، ترویج صنایع دستی و تشویق فعالان این حوزه تشکیل می شود. دولت مکلف است ظرف یکسال از تصویب این قانون، نسبت به راه اندازی این صندوق اقدام کند.

همچنین منابع صندوق از محل ۳۰ درصد درآمدهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اجاره اماکن و فروش بلیط و بخشی از منابع صندوق کارآفرینی امید، مهر امام رضا (ع) و کمک‌های بخش‌های دولتی و غیردولتی و درآمدهای حاصل از فعالیت‌های صندوق پس از درج در بودجه سنواتی و گردش خزانه تأمین می‌شود.

اساسنامه این صندوق به پیشنهاد مشترک سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

نمایندگان مجلس همچنین دولت را مکلف کردند تا به منظور تشویق و حمایت از رشد و ترویج تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی بومی و اصیل، اقدامات ذیل را انجام دهند:

الف) به‌منظور تشویق و حمایت از رشد و ترویج تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی بومی و اصیل، نسبت به اعمال محدودیت‌های لازم برای واردات محصولات صنایع دستی از جمله وضع تعرفه مناسب اقدام کند.

ب) سقف خروج ظروف ساخته شده از نقره بدون نگین به میزان پنج کیلوگرم و زیورآلات نقره و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی تا سه کیلوگرم برای هر نفر برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی خارج از کشور با ارائه ضمانتنامه‌های بانکی و وثایق معتبر افزایش می‌یابد. سازمان میراث فرهنگی، بانک مرکزی و گمرک بر اجرای این ماده نظارت می‌کنند. اقلام تاریخی و میراث فرهنگی طبق قوانین و مقررات خاص خود خواهد بود.

پ) از صادرکنندگان صنایع دستی در مقابل آثار منفی ناشی از نوسانات قیمت ارز حمایت کند.

ث) گمرک با نظر سازمان میراث فرهنگی نسبت به ایجاد و احصای شناسه، تعرفه‌های فرعی برای کلیه محصولات صنایع دستی کشور اقدام کند.

تعیین زمان برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور

سخنگوی هیات رئیسه مجلس از انتخاب روز ۱۴ مرداد ماه برای برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور خبر داده و گفته: «برای برگزاری این مراسم از مقامات کشوری، لشگری و سفرای خارجی مستقر در تهران دعوت به عمل آمده است.»

معمولا مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب پس از برگزاری مراسم تنفیذ در بیت رهبر ایران، در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود. با برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف، رئیس جمهور منتخب رسما دولت را در اختیار می گیرد.

مجلس حدود دو هفته بعد از برگزاری مراسم تحلیف، خود را برای بررسی رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی آماده می کند. رئیس جمهور باید در صحن علنی از کابینه دفاع کند.

دستور جلسه مجلس در هفته سوم تیرماه ۹۶

ادامه رسیدگی به لایحه یک فوریتی اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها، بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مورد لایحه موافقتنامه پاریس و رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون شوراها اعاده شده از شورای نگهبان مهمترین دستور جلسات هفته آینده مجلس است.

طبق برنامه اعلامی، وزرای جهاد کشاروزی و نیرو نیز با حضور در صحن مجلس به سوال نمایندگان پاسخ خواهند گفت.

قرائت گزارش کمیسیون انرژی در خصوص بحران ریزگردها و قطع آب و برق و مخابرات خوزستان، قرائت گزارش کمیسیون انرژی در خصوص رد طرح تحقیق و تفحص از شرکت آب و برق خوزستان،

و قرائت گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی دیگر موضوعات مطرح در دستور جلسه کاری هفته آینده مجلس است.