درصحن: خبرگزاری خانه ملت، گویی تریبونی ثابت برای نماینده میبد است تا در خصوص هر موضوعی در حوزه روابط بین الملل مصاحبه کند. کمال دهقانی فیروزآبادی نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی هر هفته حداقل یک‌بار با خانه ملت در خصوص مسایل بین المللی مصاحبه می‌کند. او اگرچه با ائتلاف امید و به‌ عنوان اصلاح طلب به مجلس راه یافته ولی مصاحبه‌هایش به لحاظ محتوایی تفاوتی با اعلام مواضع علاء‌الدین بروجردی رئیس اصول‌گرای کمیسیون امنیت ملی ندارد. او بیشتر به سخنگوی کمیسیون امنیت ملی می‌ماند تا نایب رئیس آن.

کمال دهقانی فیروزآبادی کیست؟

کمال دهقانی فیروزآبادی در سال ۱۳۴۳ در شهرستان میبد از توابع استان یزد متولد شد. او تحصیلات دانشگاهی‌اش را در مقطع لیسانس در رشته حقوق و در مقطع فوق لیسانس در رشته معارف اسلامی و علوم سیاسی در دانشگاه امام صادق تهران سپری کرد و برای اخذ مدرک دکترا در رشته روابط بین الملل، جذب واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی شد. «موانع و راه‌کارهای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران» عنوان پایان نامه دکترای او بود که موفق به دفاع از آن شد.

کمال دهقانی در جریان پیروزی انقلاب ۵۷ تنها ۱۴ سال داشت، بنابراین فعالیتی در جریان انقلاب نداشته ولی با آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۰ یعنی در ۱۷ سالگی و در آستانه عملیات نظامی فتح المبین عازم مناطق جنگی شد و به مدت ۱۵ ماه در جبهه‌های جنگی حضور داشت و با جراحات وارده به میبد بازگشت. او ۲۵ درصد از سلامت خود را در جبهه‌ها از دست داده است.

فعالیت های اجرایی و مدیریتی

حوزه فعالیت‌های علمی و اجرایی دهقانی بیشتر روی مسایل بین المللی متمرکز بوده است. او در سال ۱۳۷۲ پس از دو سال فعالیت در دبیرخانه شورای امنیت کشور، جذب وزارت امور خارجه می‌شود تا به عنوان بازرس اداره کل بازرسی وزارت امور خارجه فعالیت کند. او در سال ۱۳۷۴ به عنوان دبیر دوم راهی سفارت ایران در مراکش می شود. حضور در مراکش این فرصت را برای او ایجاد می‌کند تا کتابی تحت عنوان «اسلام گرایی در مراکش» منتشر کند.

با پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد ۷۶، دهقانی به وزارت خارجه باز می‌گردد تا در سمت معاونت اداره امور زیربنایی وزارت امور خارجه در حوزه اقتصادی مشغول به کار شود. کمال دهقانی در سال ۱۳۸۰ مدیر کلی روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری تهران در دوران شهرداری محمد حسن ملک مدنی را عهده‌دار می شود و دو سال بعد به عنوان قائم مقام شهردار منطقه ۷ تهران، همکاری با خانم زهرا صدراعظم نوری شهردار منطقه ۷ تهران را تجربه می کند.

کمال دهقانی در دولت محمود احمدی نژاد ریاست هیات مدیره منطقه آزاد تجاری بندر انزلی و ریاست باشگاه ورزشی ملوان بندرانزلی را عهده دار می‌شود و در اواخر دولت احمدی نژاد راهی استانداری فارس می‌شود تا به عنوان معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فعالیت کند. تا کارنامه همکاری او با دولت های بعد از انقلاب رنگین کمانی شود. او بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی با همه دولت ها کار می کند و از اینکه در بحبوحه جنبش سبز به دولت احمدی نژاد ملحق شود ابایی ندارد.

فهرست فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • کارشناس ارشد دبیرخانه شورای امنیت کشور ۱۳۷۰-۲
  • بازرس اداره کل بازرسی وزارت امور خارجه ۱۳۷۲-۴
  • دبیر دوم سفارت ایران در مراکش ۱۳۷۴-۶
  • معاون اداره زیربنایی و اداره آموزش وزارت امور خارجه ۱۳۷۴-۸
  • مدیرکل روابط عمومی و بین الملل شهرداری تهران ۱۳۸۰-۲
  • قائم مقام و معاون هماهنگی و برنامه ریزی شهردار منطقه ۷ تهران ۱۳۸۲-۴
  • رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری بندر انزلی و رئیس هیات مدیره باشگاه ملوان ۱۳۸۴-۹
  • معاون سیاسی-امنیتی و اجتماعی استانداری  فارس ۱۳۸۹-۹۳

 

کمال دهقانی فیروزآبادی پس از خروج از استانداری فارس، تصمیم گرفت برای ورود به مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه میبد اعلام کاندیداتوری کند. او در انتخابات مجلس دهم در سال ۱۳۹۲ مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گرفت و با نام ائتلاف امید وارد کارزار انتخاباتی مجلس دهم شد و با کسب ۲۷ هزار و ۴۸۰ رای وارد مجلس شد. مهمترین رقیب او در این انتخابات قاسم روانبخش از شاگردان شناخته شده آیت الله مصباح یزدی بود که با ۷ هزار رای کمتر شکست خورد. او در جریان رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرد که در صورت پیروزی از دولت حسن روحانی و سیاست خارجی او در مجلس دفاع می کنم.

عضو فراکسیون امید، همسو با اصولگرایان

او با ورود به مجلس دهم به عضویت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درآمد و در انتخابات هیات رئیسه کمیسیون به عنوان نایب رئیس اول کمیسیون انتخاب شد. او اگرچه به اردوگاه اصلاح طلبان و فراکسیون امید تعلق دارد ولی مواضع‌اش در حوزه سیاست خارجی تفاوتی با اصولگرایان سنتی ندارد حتی در پاره‌ای موارد همچون اصول‌گرایان تندرو اعلام موضع می‌کند. برای نمونه او جیسون رضاییان خبرنگار ایرانی-آمریکایی دستگیر شده در ایران را که در جریان مذاکرات برجام آزاد شده را جاسوس می‌خواند و می‌گوید: «شکایت جیسون رضاییان که جاسوسی او در ایران محرز شده بود با استناد به این قانون در دادگاه‌های آمریکایی وجاهت قانونی ندارد، بلکه بهره برداری سیاسی از قانون داخلی است، او بر اساس رافت اسلامی بخشیده شد و انتظار نداشتیم زیر توافق بزنند.»

کمال دهقانی فیروزآبادی حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در خاک سوریه را به جا و قابل تقدیر می‌خواند و می‌گوید: «جمهوری اسلامی ایران همانند کشورهای غربی با معیارهای دوگانه به تروریسم نگاه نکرده و تروریسم خوب و بد نمی‌شناسد، هر جا که تروریسم خطری داشته باشد چه در ایران یا عراق و سوریه با آن مبارزه خواهد کرد.» او می‌افزاید: «عملیات شب گذشته سپاه پاسداران بسیار دقیق و با استفاده از جنگ افزارهای جدید در فاصله چند صد کیلومتری از کشورمان صورت گرفت که شاید چنین عملیاتی تنها از عهده چند کشور در دنیا بربیاید.» این در حالی است که او پیش از این حمله موشکی آمریکا به سوریه را محکوم کرده و گفته بود: «حمله موشکی آمریکا به سوریه تجاوزی آشکار و خلاف قوانین بین المللی است.»

جنبش سبز و همکاری با دولت احمدی نژاد

سال ۱۳۸۸ و آغاز جنبش سبز، او همکار دولت محمود احمدی نژاد در منطقه آزاد تجاری بندر انزلی بود، بنابراین موضعی علنی در له یا علیه جنبش سبز نداشته است. او با بالاگرفتن درگیری‌ها میان حکومت و بدنه جنبش سبز در سال ۱۳۸۹ از منطقه آزاد تجاری بندرانزلی جدا شده و به عنوان معاون سیاسی-امنیتی استانداری فارس راهی شیراز می‌شود، شهری که بعد از تهران بیشترین فعالیت‌ها را در جنبش سبز داشت. مسوولیتی که بیشتر با ماموریت خاموش کردن موتور جنبش و کنترل امنیتی استان همراه است تا نقشی حمایتی از فعالان جنبش.

اطلاعاتی از وضعیت خانوادگی و روابط فامیلی‌اش در فضای مجازی موجود نیست که پس از کسب اطلاعات لازم این بخش از گزارش تکمیل خواهد شد.