درصحن: نمایندگان مجلس هفته اول تیرماه همچون هفته آخر خردادماه در تعطیلات بودند اما چهره های امنیتی مجلس با دستور علی لاریجانی در مجلس ماندند تا با شرکت در جلسات کمیسیون امنیت ملی، طرحی برای پاسخ محکم به مصوبه کنگره امریکا مبنی بر تشدید تحریم های ایران آماده کنند، تا بلافاصله بعد از تعطیلات در دستور کار مجلس قرار گیرد. علی لاریجانی مصوبه مجلس امریکا را نقض بخش هایی از برجام می داند و معتقد است پاسخ مجلس باید درخورد اقدام متقابل باشد. رئیس مجلس ایران بعد از صدور این دستور راهی کره جنوبی شد تا ضمن حضور در اجلاس روسای پارلمانهای اورسیا، با تنی چند از مقامات کره دیدار و ملاقات کند.

لاریجانی: تحریم های یکجانبه امریکا نقض حقوق بین الملل

علی لاریجانی در نشست سالیانه روسای مجالس کشورهای حوزه اورسیا، اعمال تحریم های یکجانبه امریکا علیه دیگر کشورها را نقض فاحش حقوق بین الملل، منشور ملل متحد و نظام تجاری چند جانبه دانسته و گفته: «ایران ضمن مردود دانستن تصمیمات اخیر سنای آمریکا در تحریم نهادها و اتباع ایرانی و روسی، معتقد است که این اقدامات مخالف تعهدات آمریکا در حقوق بین‌الملل مبنی بر عدم مداخله در امور داخلی و بین‌المللی سایر کشورها است و لازم است تدابیر و ساز و کارهای لازم از سوی دولت‌ها و مجالس کشورهای این منطقه به منظور جلوگیری از این گونه رفتارهای خودسرانه و زورگویانه و خنثی نمودن اثرات این تحریم‌ها اتخاد گردد.»

لاریجانی در این نشست گفته: با ایجاد دبیرخانه و تدوین اساسنامه، می‌توان این نهاد پارلمانی نو پا را به یک نهاد پرتحرک و تأثیرگذار در صحنه‌ی بین‌المللی، تبدیل کرد. رئیس مجلس، آمادگی ایران برای برگزاری نشست کمیته نگارش پیش نویس اساسنامه در تهران و میزبانی نشست سال آینده در ایران اعلام کرد.

علی لاریجانی در بازگشت از کشور کره در جمع خبرنگاران با انتقاد شدید نسبت به تشدید تحریم ها علیه ایران در کنگره امریکا، آن را نقض بخش هایی از برجام خوانده و گفته: «در مصوبه اخیر آمریکا آمده است که برخی اموال فرماندهان سپاه مصادره شود، در گذشته نیز این موضوع مطرح شد مگرچه نتیجه ای به دست آمد یا مسئولان سپاه چه اموالی دارند با توجه به این موضوعات می توان گفت آمریکایی ها به دنبال لفاظی هستند تا در رسانه ها به گونه ای مطرح شود تا القاء کند بهمنی از تحریم ها در حال سقوط است.»

به گفته علی لاریجانی مصوبه اخیر امریکا موضوع جدیدی نیست ولی برخی موضوعات آن مخالف برجام است لذا ما با دقت روی این مصوبه داریم کار می کنیم تا ما به ازاء هایی برای آن در  نظر بگیریم. لاریجانی طرح کمیسیون امنیت ملی که این هفته تقدیم هیات رئیسه می شود را پاسخی به مصوبه کنگره امریکا دانسته است.

پاسخ ۲۰۰۰ میلیارد تومانی مجلس به کنگره امریکا

طرح مصوب کمیسیون امنیت ملی ایران که در پاسخ به مصوبه کنگره امریکا و به دستور علی لاریجانی تهیه شده برای دولت ایران ۲۰۰۰ میلیارد تومان آب می خورد. این خبر را کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی و رئیس مرکز پژوهش ها اعلام کرده و گفته: «در طرح مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای گسترش فعالیت‌های موشکی و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای مبارزه با تروریسم توسط نیروی قدس سپاه پاسداران پیش بینی شده است.»

به گفته کاظم جلالی چنانچه این طرح در صحن علنی به تصویب برسد وزارت دفاع مکلف است حداکثر ظرف یک ماه طرح عملیاتی افزایش توان دفاعی و بازدارندگی کشور در حوزه موشکی را تهیه و به شورای عالی امنیت ملی ارائه کند.

طبق قانون اگر طرح نمایندگان مجلس بار مالی برای دولت داشته باشد باید محل تامین بودجه طرح مورد نظر مشخص شده باشد در غیراینصورت امکان تصویب ندارد. کاظم جلالی از منابع مالی این طرح سخنی به میان نیاورده است.

جلالی  با بیان اینکه این طرح ۱۷ ماده و ۱۰ بخش دارد اضافه کرده: براساس این طرح دولت موظف است هر شش ماه، راهبرد جامعی برای مقابله با تهدیدهای آمریکا و اعمال تروریستی این کشور تدوین کند.

تشکیل شعبه ویژه در قوه قضاییه برای محاکمه تروریست ها از دیگر مواد این طرح است. جلالی در این خصوص گفته: اقدام لازم درباره رفتار نقض حقوق بشری آمریکا و مشخص شدن مجازات در این زمینه علیه آمریکا جزو بخش‌های بعدی طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکاست.

این طرح قرار است با قید دوفوریت هفته آینده به هیات رئیسه مجلس تقدیم شود. این طرح به تقاضای کمیسیون امنیت ملی توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تدوین شده است.

برج بنیاد علوی در نیویورک دولتی و قابل مصادره نیست

واکنش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران به احتمال مصادره برج بنیاد علوی در منهتن نیویورک از جدی تر شدن این احتمال حکایت دارد.مایکل لوکارد دستیار دادستان کل آمریکا در مورد دادرسی نهایی پرونده بنیاد علوی مدعی شد شواهدی وجود دارد که “بنیاد علوی” تحریم های ایران که در سال 1995 وضع شده را نقض کرده ودولت آمریکا می‌خواهد درآمد حاصل از فروش این ساختمان و سایر دارایی‌های ایران را در اختیار افرادی قرار دهد که در پرونده‌های موسوم به قربانیان تروریسم، تا کنون از دولت ایران بیش از 5 میلیارد دلار غرامت مطالبه کرده اند.

نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در این خصوص گفته: «ازآنجایی که ساختمان بنیاد علوی دولتی نیست، مصادره آن از سوی آمریکا قانونی نیست. بنیاد علوی بنیاد دولتی نیست و  جزوه اموال ایران محسوب نمی شود که آمریکایی ها بخواهند آن را مصادره کنند. از سوی دیگر در روند دستگاه قضایی آمریکا این پرونده در دو دادگاه بدوی و تجدید نظر مختومه اعلام شد و طرح مجدد آن جای تعجب دارد.»

به گفته نقوی حسینی طرح مجدد مصادره بنیاد علوی به بهانه های تروریستی در واقع اعمال فشار و نفوذ سیاسی برای حکم قضایی است.

گفته می شود برج مورد نظر توسط بنیاد پهلوی در منهتن نیویورک خریداری و عواید آن وقف امور دانشجویان ایرانی مقیم امریکا شده است. این ساختمان پس از پیروزی انقلاب به بنیاد علوی واگذار شده و بنیاد علوی نیز عواید آن را صرف امور مذهبی و ترویج زبان فارسی می کند.

قاچاق کالا و ارز، موضوع جلسه غیر علنی مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکشنبه آینده در جلسه ای غیر علنی با حضور رئیس ستاد قاچاق کالا و ارز و معاون اقتصادی وزارت اطلاعات، به بررسی مساله قاچاق می پردازد. موضوع قاچاق کالا و ارز از مسایل مهم مناظرات انتخاباتی بود. دولت روحانی مدعی است از زمان روی کار آمدن، قاچاق کالا و ارز را به نصف رسانده است اما حجم قاچاق موجود ۱۱ میلیارد دلار در سال برآورد شده که کماکان رقم چشمگیری است.

آخرین آمار میزان قاچاق کالا و ارز، محل ورود کالاهای قاچاق، اثرات قاچاق بر تولید داخلی و عاملان اصلی قاچاق موضوعاتی است که در این جلسه بررسی خواهد شد ولی اینکه چه بخشی از این موضوعات بعد از جلسه با رسانه ها در میان گذاشته شود روشن نیست.

ترکیب کابینه دوم روحانی و تعیین تکلیف شوراها

نمایندگان مجلس پس از دو هفته تعطیلی، هفته آینده بار دیگر به صحن مجلس باز می گردند تا دستور جلسات را طبق روال دنبال کنند، اما آنها در کنار دستور جلسات یک دغدغه جدی دیگر نیز خواهند داشت و آن ترکیب کابینه دوم روحانی است.

طی دو هفته آینده لابی برای ورود به هیات دولت در راهروهای مجلس و در گفتگوهای نمایندگان به اعضای دولت و شخص رئیس جمهور به بالاترین حد ممکن می رسد. برخی نمایندگان از احتمال انتخاب برخی از نمایندگان مجلس برای ورود به کابینه دوم روحانی خبر داده اند. احمد همتی نماینده سمنان در این خصوص گفته: «اگر نماینده‌ای در مجلس شورای اسلامی حضور دارد که تجربه اجرایی دارد و هیأت دولت به این نتیجه برسد که می‌تواند کمک دولت باشد، موافق این اتفاق هستیم.»

در این هفته همچنین اعضای شورای مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، مکلف اند تکلیف شوراها در حوزه هایی که سلامت انتخابات آن مشکوک اعلام شده، را روشن کنند. هیات های عالی استانی نظارت بر انتخابات شوراها، پرونده برخی شهرها را به هیات مرکزی نظارت ارجاع داده اند تا تایید یا ابطال انتخاباتشان با نظر اعضای این شورا مشخص شود. محمد محمودی شاه نشین رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراها گفته تکلیف این حوزه ها روز ۱۱ تیر مشخص خواهد شد. چنانچه حوزه ای ابطال شود، آن شهر از داشتن شورا محروم و وزارت کشور وظیفه تعیین شهردار و نظارت بر شهرداری را برعهده می گیرد.