درصحن: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرحی برای مقابله با افزایش تحریم های ایران در کنگره امریکا به تصویب رسانده که اگر در صحن علنی به تصویب برسد، دولت مکلف به تخصیص ۲۰۰۰ میلیارد تومان به سپاه برای توسعه فعالیت های موشکی و سپاه قدس می شود. کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی با اعلام این خبر گفته: ۱۰۰۰ میلیارد تومان به گسترش فعالیت های موشکی و ۱۰۰۰ میلیارد تومان به توسعه فعالیت های ضدتروریستی سپاه قدس تعلق می گیرد.

در پی تصویب برجام، انتظار می رفت روابط ایران و امریکا رو به بهبودی بگذارد اما با تلاش های کنگره امریکا برای تشدید تحریم های غیرهسته ای ایران، و تلاش مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به سیاست های کاخ سفید و کنگره امریکا، گویی دستاوردهای برجام در حال کمرنگ شدن است.

کاظم جلالی در ارتباط با طرح تلافی جویانه مجلس ایران گفته: همچنین وزارت دفاع موظف شده حداکثر ظرف  یک ماه طرح عملیاتی افزایش توان دفاعی و بازدارندگی کشور در حوزه موشکی را تهیه و به شورای عالی امنیت ملی ارائه کند.

این نماینده مجلس ادامه داده: اقدامات لازم ضد گروه‌های تروریستی و حامیان آنها، ایجاد شعبه ویژه‌ای در قوه قضائیه برای محاکمه تروریست‌ها، تهیه فهرست جامع و به روز از گروه‌های تروریستی، اقدام لازم درباره رفتار نقض حقوق بشری آمریکا و مشخص شدن مجازات در این زمینه علیه آمریکا جزو بخش‌های بعدی طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکاست.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرده: در بخش هشتم این طرح تکلیف‌هایی برای دولت از جمله وزارت اقتصاد پیش بینی شده است که از جمله آنها اولویت مبادلات اقتصادی با کشورهایی است که در موضوع دفاعی با جمهوری اسلامی ایران همکاری می کنند و رابطه اقتصادی با آمریکا ندارند.

این طرح به دستور علی لاریجانی رئیس مجلس، توسط کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تدوین و در کمیسیون تصویب شده است. این طرح به زودی در دستور کار مجلس قرار گرفته و در صحن علنی مورد بررسی قرار می گیرد.