درصحن: کمیسیون بی مشتری فرهنگی، درحالی با تلاش هیات رئیسه مجلس به حد نصاب رسید که در اکثر نطق های نمایندگان،‌ خصوصا نمایندگان اصولگرای مجلس، دغدغه های فرهنگی، در شمار مهمترین مسایلی است که به آن پرداخته می شود ولی در هنگام تعیین کمیسیون تخصصی، کمتر نماینده ای برای عضویت در این کمیسیون ابراز علاقه می کند، تا در نهایت این کمیسیون با نمایندگان تهران و دیگر کلان شهرهای کشور که نمایندگان شان کمتر دغدغه پاسخگویی به موکلانشان را دارند، پر شود. علی لاریجانی رئیس مجلس برای به حدنصاب رسیدن این کمیسیون تصمیم داشت که به کمیسیون فرهنگی بپیوندند ولی پس از به حدنصاب رسیدن تعداد اعضا، از عضویت در کمیسیون فرهنگی انصراف داد و به کمیسیون بی مشتری دیگر مجلس، یعنی کمیسیون اصل نود پیوست.

رسیدگی به امور فرهنگی و نظارت بر نهادها و سازمان های فرهنگی وظیفه اعضای این کمیسیون است. با عضویت در این کمیسیون، دسترسی نمایندگان به منابع مالی و اقتصادی محدود شده و فرصت جذب سرمایه برای حفظ آراء در حوزه انتخابیه شان محدود می شود، از این رو نمایندگان شهرهای کوچک عمدتا از ورود به این کمیسیون پرهیز می کنند. طبق قانون در هر کمیسیون باید ۲۳ نماینده حضور داشته باشد ولی این کمیسیون با فشار هیات رئیسه با ۱۷ عضو تشکیل شد. ۹ اصولگرا و ۸ اصلاح طلب، اعضای کمیسیون فرهنگی را تشکیل می دهند تا پیش از رای گیری روشن باشد که اصولگرایان ترکیب هیات رئیسه را از آن خود خواهند کرد.

رهبری کمیسیون

حضور احمد سالک نماینده کهنه کار اصفهان و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم و نهم در این کمیسیون، به نظر می رسید با تداوم ریاست اش همراه باشد ولی نزدیکترین چهره سیاسی مجلس به سالک و هم حزبی اش حجت السلام پژمانفر، در برابرش قد علم کرد و توانست بر کرسی ریاست کمیسیون تکیه زند. او در حالی با ۹ رای اصولگرایان کمیسیون فرهنگی به ریاست رسید که احمد مازنی رقیب اصلاح طلب اش آراء هر هشت عضو کمیسیون را از آن خود کرده بود تا او تنها با اختلاف یک رای به پیروزی برسد. احمد مازنی برای نایب رئیسی نیز اعلام کاندیداتوری کرد و مشترکا با جعفرپور رقیب اصولگرایش،‌ شانس نشستن بر کرسی نایب رئیسی دوم را پیدا کرد ولی در قرعه کشی این کرسی را به جعفرپور واگذار کرد. ترکیب هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی در سال اول دوره دهم به این شرح انتخاب شدند:

رئیس: نصراله پژمانفر

نایب رئیس اول: احمد سالک

نایب رئیس دوم: جعفرپور

دبیر اول: علی ابراهیمی

دبیر دوم: فاطمه ذوالقدر

سخنگو: احد آزادیخواه

حجت السلام پژمانفر که بصورت غیرمنتظره در انتخابات سال اول هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی، موفق شد احمد سالک را کنار زده و بر کرسی ریاست بنشیند، در سال دوم مجلس تنها رئیس کمیسیونی بود که موفق به حفظ کرسی ریاست نشد. اعضای کمیسیون فرهنگی در سال دوم به ریاست پژمانفر و نایب رئیسی احمد سالک دو عضو پایداری مجلس نه گفتند. تا جمشید جعفرپور عضو اصولگرا کمیسیون، بر کرسی پژمانفر تکیه زند و اصغر مسعودی عضو فراکسیون امید جای احمد سالک را بگیرد. بنابراین هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی در سال دوم به این شکل تشکیل شد:

جمشید جعفرپور، رئیس، نصراله پژمانفر و اصغر مسعودی نایب رئیس اول و دوم و فاطمه ذوالقدر و علی ابراهیمی دبیر اول و دوم و احد آزادیخواه به سخنگویی برگزیده شدند.

کمیته های فرعی

اعضای کمیسیون فرهنگی رای به تشکیل سه کمیته فرعی دادند تا مطابق قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان بتوانند به صورت تخصصی روی طرح ها و لوایح در دست اقدام، کار کنند. کمیته های فرعی کمیسیون فرهنگی به این شرح انتخاب شدند:

۱- کمیته فرهنگی،‌ هنری و رسانه

  • رئیس: احمد مازنی
  • نایب رئیس: صادق طباطبایی نژاد
  • دبیر: احد آزادیخواه

۲- کمیته زن، خانواده، تربیت بدنی و جوانان

  • رئیس: طیبه سیاوشی
  • نایب رئیس: علیرضا ابراهیمی
  • دبیر: فاطمه ذوالقدر

۳- کمیته ارشاد،‌ تبلیغات اسلامی و گردشگری

  • رئیس: احمد سالک
  • نایب رئیس: جمشید جعفرپور
  • دبیر: اصغر مسعودی

اعضای کمیسیون و گرایش سیاسی آنها

نام حوزه انتخابیه فراکسیون سمت در کمیسیون
۱ نصراله پژمانفر مشهد اصولگرایان رئیس کمیسیون در سال اول
۲ احمد سالک اصفهان اصولگرایان نایب رئیس اول کمیسیون در سال اول و رئیس کمیته ارشاد و تبلیغات اسلامی
۳ غلامرضا کاتب گرمسار اصولگرایان
۴ احسان قاضی زاده هاشمی فریمان اصولگرایان
۵ سید صادق طباطبایی نژاد اردستان اصولگرایان نایب رئیس کمیته فرهنگی و رسانه
۶ محمد اسماعیل سعیدی تبریز اصولگرایان
۷ جمشید جعفرپور لارستان اصولگرایان نایب رئیس دوم کمیسیون در سال اول و رئیس کمیسیون در سال دوم و نایب رئیس کمیته ارشاد و تبلیغات اسلامی
۸ علی رضا ابراهیمی رامیان و ازادشهر اصولگرایان دبیر اول کمیسیون و نایب رئیس کمیته زن،‌ تربیت بدنی
۹ احد آزادیخواه ملایر اصولگرایان سخنگوی کمیسیون و دبیر کمیته فرهنگی و رسانه
۱۰ علی مطهری تهران امید
۱۱ محمد علی وکیلی تهران امید
۱۲ طیبه سیاووشی تهران امید رئیس کمیته زن، خانواده و تربیت بدنی
۱۳ احمد مازنی تهران امید رئیس کمیته فرهنگی و رسانه
۱۴ پروانه سلحشوری تهران امید
۱۵ فاطمه ذوالقدر تهران امید دبیر دوم کمیسیون و دبیر کمیته زن، خانواده و تربیت بدنی
۱۶ مهدی شیخ تهران امید
۱۷ اصغر مسعودی نیریز و استهبان امید نایب رئیس دوم کمیسیون در سال دوم و دبیر کمیته ارشاد و تبلیغات اسلامی

حیطه وظایف کمیسیون

كميسيون فرهنگى در محدوده فرهنگ و هنر، ارشاد و تبليغات، صدا و سيما و ارتباطات جمعى، تربيت بدنى و جوانان و زنان و خانواده وظایف محوله را انجام می دهد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ورزش و جوانان و سازمانهای وابسته،‌ از جمله دستگاههای اجرایی تحت نظارت کمیسیون فرهنگی مجلس است. طبق قانون نظارت بر کلیه سازمانها و نهادهای فرهنگی از جمله وظایف این کمیسیون است ولی از آنجا که بیشتر سازمانها فرهنگی از جمله سازمان صدا و سیما زیر نظر نهاد رهبری است، عملا نظارت نمایندگان مجلس در این حوزه با چالش هایی جدی روبروست.