درصحن: انتخابات هیات رئیسه کمیسیون های تخصصی مجلس، در سال دوم دوره دهم، یک تغییر عمده داشت و آن کنار گذاشتن جبهه پایداری از ریاست کمیسیون فرهنگی و سپردن این کرسی به عضو دیگری از جبهه اصول‌گرایی بود. جمشید جعفرپور که در انتخابات سال اول هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی پس از نصراله پژمانفر و احمد سالک، دو عضو پایداری مجلس دهم، بر کرسی نایب رئیس دوم این کمیسیون تکیه زده بود، در انتخابات سال دوم، هر دو رقیب روحانی خود را کنار زد و کرسی ریاست کمیسیون فرهنگی را از آن خود کرد. او در مجلس نهم نیز در کمیسیون فرهنگی عضویت داشت.

جمشید جعفرپور و دوران تحصیل

جمشید جعفرپور در سال ۱۳۴۲ در شهرستان لار از توابع استان فارس به دنیا آمد. او در سال ۱۳۶۰ موفق شد دیپلم ریاضی خود را از دبیرستانی در لار اخذ و پس از یک سال فعالیت در لار به عنوان مربی امور پرورشی، برای ادامه تحصیل به تهران و مدرسه عالی مطهری مهاجرت کند.

جعفرپور پس از مهاجرت به تهران همزمان تحصیلات حوزوی و دانشگاهی را در مدرسه عالی مطهری تهران، پی می‌گیرد و در سال ۱۳۶۵ مدرک لیسانس خود را در رشته حقوق قضایی از این مدرسه اخذ می‌کند و یک سال بعد وارد مقطع کارشناسی ارشد می‌شود. جعفرپور که تحصیلات خود را تا پایان مقطع سطح در حوزه علمیه به اتمام رسانده است در سال ۱۳۶۹ نیز مدرک فوق لیسانس‌اش را در رشته حقوق قضایی دریافت و برای ادامه تحصیل در رشته فقه و حقوق اسلامی وارد مقطع دکترای دانشگاه تهران می‌شود و با موفقیت تحصیلات خود را با اخذ مدرک دکترا به اتمام می‌رساند.

او همزمان با تحصیل در مقطع دکترا، تدریس در دانشگاه و فعالیت در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را آغاز می‌کند و به عضویت کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در می‌آید و برای سال‌های متمادی در این شورا کار می‌کند.

از شرکت در راهپیمایی‌های انقلاب ۵۷ تا جانبازی در جنگ ایران و عراق

جمشید جعفرپور از نیروهای انقلابی لار معرفی می‌شود ولی در لیست فعالیت‌های انقلابی او قبل از بهمن ۵۷ تنها به شرکت در راهپیمایی و تظاهرات علیه نظام پهلوی یاد شده است. او بعد از انقلاب ۵۷ مسوولیت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان لار را عهده دار می‌شود به عضویت بسیج و سپاه لار در می‌آید.

در طول هشت سال جنگ ایران و عراق، تنها ده ماه در جبهه‌های جنگ حضور داشته و در یکی از عملیات‌های نظامی مجروح و جانباز می‌شود. او در خصوص حضورش در جبهه‌ها می‌گوید: «من هم سعادت داشتم در کنار رزمندگان به دفاع از انقلاب و میهن عزیز اسلامی بپردازم و درعملیات‌های مختلف حضور داشتم که متاسفانه توفیق شهادت نصیب نشد اما به افتخار جانبازی نائل شدم.»

ورود به مجلس از حوزه انتخابیه لار

جمشید جعفرپور که از سال ۱۳۶۱ در تهران زندگی کرده و کمتر در لار حضور داشته بود، در جریان انتخابات مجلس نهم تصمیم می‌گیرد که به عنوان کاندیدا وارد کارزار انتخاباتی مجلس نهم در حوزه انتخابیه لار شود. او با وجود اینکه در میان توده مردم در لار چهره‌ای ناشناخته بود، موفق می‌شود با پشت سرگذاشتن رقبای خود، با جلب ۵۵ هزار و ۸۴۸ رای معادل ۴۴ درصد مجموع آراء، وارد مجلس شود. او با وجود تحصیل در رشته حقوق قضایی ولی به دلیل سابقه فعالیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عضویت کمیسیون فرهنگی در می‌آید و به عنوان نماینده کمیسیون فرهنگی در کمیسیون اصل نود نیز مشغول فعالیت می‌شود.

جعفرپور بار دیگر در جریان انتخابات مجلس دهم، از حوزه لار اعلام کاندیداتوری می‌کند و هرچند با ریزش جدی آراء روبرو می‌شود ولی باز به مجلس راه می‌یابد. او که در انتخابات مجلس نهم بالغ بر ۵۵ هزار رای کسب کرده بود، در این دوره از انتخابات، ۳۸ هزار و ۷۶۶ رای معادل ۳۴ درصد مجموع آراء را کسب می کند و برای دومین دوره متوالی به عنوان نماینده لار در مجلس حضور می‌یابد. او در انتخابات از حمایت ائتلاف اصولگرایان برخوردار بود.

جعفرپور که در هر دو دوره نهم و دهم عضو فراکسیون اصول‌گرایان بود، در انتخابات هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی در سال دوم، موفق می‌شود، رقبای اصولگرای خود که به طیف جبهه پایداری تعلق داشتند را کنار زده و کرسی ریاست کمیسیون را از آن خود کند.

سوابق اجرایی و مدیریتی

جمشید جعفرپور قبل از ورود به مجلس بیشتر در شورای عالی انقلاب فرهنگی و به تدریس در دانشگاه مشغول بوده و کمتر در دیگر حوزه‌ها فعالیت داشته است. اهم فعالیت های اجرایی و مدیریتی اش به این شرح است:

  • رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم
  • نماینده لار در مجلس نهم و دهم
  • عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • رئیس كميسيون مشورتي شوراي عالي انقلاب فرهنگي
  • رئيس كميته فرهنگ عمومي كميسيون مشورتي
  • رئيس كميسيون تعليم و تربيت دبیرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي
  • عضوشورای تخصصی تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور
  • عضوشورای تخصصی مهندسی فرهنگی
  • عضوشورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • معاون دبیر شوراي عالي انقلاب فرهنگي
  • وکیل دادگستری
  • دانشیار پایه ۲۴ دانشگاه

فتنه خط قرمز مجلس

در میان اظهارات و سخنان جعفرپور کمتر مسایل سیاسی خصوصا مباحث چالش برانگیز یافت می‌شود. او در معدود سخنان سیاسی خود، از جنبش سبز به عنوان فتنه و خط قرمز مجلس نام می‌برد تا نشان دهد مانند دیگر اصول‌گرایان مجلس از مخالفان جنبش سبز است. جعفرپور در واکنش به معرفی وزرای دولت روحانی به مجلس نهم، می‌گوید: «فتنه ۸۸ خط قرمز مجلس برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی است.» او البته تاکید می‌کند که وزرای پیشنهادی در جلسات فراکسیون‌های مجلس اعلام کرده‌اند که در جنبش سبز فعالیتی نداشته‌اند.

مخالفت با جنبش سبز جزء سیاست‌های فراکسیون اصول‌گرایان مجلس در ادوار گذشته بوده است.

حقوق زنان و ممنوعیت وازکتومی و سقط جنین

اعلام وصول طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، در مجلس نهم چالش برانگیز شد چرا که طراحان این طرح برای تشویق خانواده‌ها به زاد و ولد، به مخالفت با راه‌های کنترل بارداری پرداختند. جمشید جعفرپور اگرچه نامش در میان طراحان این طرح نبود ولی وقتی طرح به کمیسیون فرهنگی ارجاع شد، او مامور شد تا نظرات کمیسیون را در طرح اعمال کند. او که دانش آموخته حقوق بود در اصلاحاتی که در این طرح اعمال کرد بدون در نظر گرفتن حقوق زنان، تمام تلاش‌اش را معطوف به حذف تعالی خانواده و افزایش جمعیت کرد. او در این خصوص می‌گوید: «در این طرح صرفا هدف ما افزایش جمعیت است. البته ممکن است موضوع تعالی خانواده از عنوان طرح حذف شود تا بتوانیم به طور دقیق‌تر و تمرکز‌یافته‌تر به افزایش نرخ رشد جمعیت بپردازیم.» جعفرپور بدون توجه به دغدغه جامعه زنان در خصوص ازدواج زیر سن قانونی و تقاضای آنها برای افزایش حداقل سن ازدواج، از تلاش برای حذف بند مربوط به سن ازدواج در این طرح خبر داده و می‌گوید: «برخی از مواد طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده که ارتباط مستقیمی با افزایش جمعیت ندارند را حذف می‌کنیم. در بخشی از این طرح به سن ازدواج پرداخته شده، سن ازدواج چه ربطی به فرزند آوری دارد؟ آیا اگر زنی خواست در سن ۳۵ سالگی فرزندآوری کند، چون در سن قید شده در این طرح قرار ندارد، باید او را از مشوق‌ها محروم کنیم؟»

جعفرپور تغییر نگاه دختران به زن نمونه ایرانی در کتب درسی را مورد نقادی قرار داده و می‌گوید: «در کتاب‌های درسی قدیمی کوکب خانم زن خانه‌داری بود، اما در حال حاضر کوکب خانم روی مبل می‌نشیند و زن خانه‌دار هم نیست. در حال حاضر ما از مقاطع سنی کم، ذهنیت دختران را عوض می‌کنیم و او از سنین کودکی می‌آموزد که باید در آینده حتما شاغل باشد؛ البته ما قصد نداریم کسی را به علت نداشتن فرزند با تصویب این طرح مجازات کنیم، بلکه به دنبال تشویق زوجین برای فرزندآوری هستیم.»

با اسلحه مشابه به هالیوود پاسخ دهیم

جعفرپور که این روزها بر کرسی ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس تکیه زده بر این باور است که باید به فیلم سازان هالیوود با اسلحه مشابه خودشان پاسخ دهیم. او با انتقاد از فیلم های ضد ایرانی هالیوود می‌گوید: «سینما زبانی عمیق و برنده دارد، به گونه‌ای که می‌تواند در افکار و دیدگاه مخاطب اثر بگذارد، از همین رو کشورهای غربی در تلاش هستند تا با استفاده از این ابزار هنری ، ایده‌های پوچ و بی محتوای خود را به بیننده القا کنند.» او می‌افزاید: «سینمای ایران توانایی آن را دارد تا با استفاده از ارزش‌های معنوی و انسانی، به ساخت فیلم هایی دست زند که پاسخگوی جهان هالیوود باشند.»

اکثریت هنرمندان و سینماگران طی پنج سال مدیریت احمد سالک و پژمانفر بر کمیسیون فرهنگی، رابطه خوبی با مجلس نداشتند، حال باید منتظر ماند و دید آیا رویکرد کمیسیون فرهنگی با مدیریت جدید‌اش، نسبت به سینما و هنر تغییر می کند یا خیر؟

اطلاعات چندانی از روابط فامیلی جعفرپور با دیگر ارکان قدرت در ایران در دست نیست.