درصحن- شوراها: یک ماه پس از برگزاری انتخابات شورای پنجم، پرونده تعدادی از حوزه های انتخابیه به شورای عالی مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها ارجاع شده تا ابطال یا تایید انتخابات آنها با حکم و رای اعضای شورای مرکزی ابلاغ شود. صدور حکم ابطال انتخابات از سوی این شورا به منزله بی شورا ماندن شهرهایی است که با این حکم مواجه شده اند. چراکه مرجعی بالاتر برای تعیین تصمیم وجود ندارد و طبق قانون حوزه هایی که انتخابات آن باطل اعلام شود بدون شورا مانده و تحت نظارت وزارت کشور اداره خواهند شد. وزارت کشور شهردار را در این شهرها منصوب و بر آن نظارت می کند.

شهرهای رباط کریم و کهریزک در استان تهران از جمله این شهرها هستند که در وضعیت مبهمی قرار گرفته اند. به گفته علیرضا رحیمی پرونده انتخابات این دو حوزه با شکایت، شاکیان به هیات مرکزی نظارت ارجاع شده تا آنها در خصوص تایید یا ابطال آن، تصمیم گیری کنند. شهر بندرعباس می تواند گزینه دیگر باشد، چراکه بازشماری ۱۵ درصد صندوق ها، از جابجایی آراء برخی کاندیداها حکایت دارد و احتمال اینکه با بازشماری کل آراء، میزان تخلفات اثبات شده افزایش یابد، وجود دارد.

رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان هرمزگان، با بیان اینکه با مشاهده برخی جابجایی‌ها در شمارش 26 صندوق انتخابات شورای شهر بندرعباس، بازشماری صندوق‌های دیگر خواسته به‌حق اعضای هیات عالی نظارت و داوطلبین معترض بوده است، خاطرنشان کرد: هیات مرکزی نظارت کشور اعلام کرده در صورت مشاهده تغییرات زیاد، مجوز بازشماری کلی نیز صادر می‌شود. هنوز روشن نیست با اثبات تخلف در شمارش آراء، هیات مرکزی نظارت رای به ابطال صندوق ها می دهد یا با تصحیح شمارش، منتخبین واقعی را به شورا اعزام خواهد کرد.

ابهامات انتخابات شورای شهر اهواز نیز، شائبه هایی در خصوص ابطال انتخابات این شهر ایجاد کرده بود که در نهایت شورای عالی نظارت بر انتخابات استان خوزستان، رای به تایید انتخابات این شهر داد تا شورای مردانه اهواز بدون حضور خانم ها، همزمان با دیگر شوراها در نیمه مرداد آغاز به کار کند.

شهردار مشهد و حکم انفصال از خدمت

صولت مرتضوی شهردار مشهد که با اعلام کاندیداتوری ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، نامش روی آنتن رسانه های داخلی رفت، بلافاصله با این پرسش جدی مواجه شد که چرا در روز زلزله مشهد را برای امری سیاسی ترک کرده است؟ اعلام دریافت مرخصی برای فعالیت انتخاباتی، کسی را قانع نکرد و او حالا پس از انتخابات با حکم انفصال از خدمت روبرو شده است.

فیاض شجاعی، دادستان دیوان محاسبات، گفته است: «با توجه به اینکه شهردار مشهد در سال گذشته در خصوص روند رسیدگی‌های دیوان محاسبات مانع ایجاد کرد، علیه ایشان توسط دیوان محاسبات دادخواست مطرح شد و نهایتا با رای صادره این نهاد، شهردار مشهد به انفصال از خدمات دولتی محکوم شد.» او متهم به ممانعت از حسابرسی از حساب های مالی شهرداری مشهد و متهم به عدم پاسخگویی به مکاتبات استاندار خراسان رضوی است.

صولت مرتضوی اما به این حکم اعتراض دارد و می گوید: «با پرونده سازی از سوی اصلاح طلبان روبرو شده ام.» او با متهم کردن اصلاح طلبان به پرونده سازی علیه خود می گوید: «دخالت دیوان محاسبات در امورات شهرداری را شورای نگهبان چندین بار رد کرد و مجلس این موضوع را به عنوان قانون اختلافی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاد که مجمع نیز این موضوع را رد کرد.» او معتقد است شهرداری تنها در خصوص بودجه دریافتی از دولت می تواند به دیوان محاسبات اجازه بازرسی دهد.

او در خصوص عدم پاسخگویی به مکاتبات استاندار می گوید: «مگر اساسا هر مکاتبه ای که شما (استاندار) می‌کنید من باید پاسخگو باشم؟

مرتضوی خواستار تجدید نظر در حکم انفصال از خدمات دولتی شده است. این حکم حتی اگر نقض شود، به نظر نمی رسد او بتواند به شهرداری مشهد بازگردد چراکه ترکیب شورای پنجم به طور کامل تغییر کرده و شهردار فعلی مشهد باید جای خود را به منتخب شورای جدید بدهد. شورای یکدست اصولگرای چهارم مشهد جای خود را به شورای یک دست اصلاح طلب شورای پنجم داده است.

وعده قالیباف به منتخبین شورای پنجم تهران

اعضای فعلی و جدید شورای شهر تهران، این هفته به دعوت قالیباف در شهرداری تهران جلسه هم اندیشی برگزار کردند. این چندمین جلسه پی در پی اعضای جدید شورای تهران برای آشنایی با وضعیت فعلی شهر و شهرداری تهران است که این بار به دعوت قالیباف در ساختمان شهرداری برگزار شد. قالیباف به اعضای شورای جدید تهران قول داد که آماده انتقال تجارب خود به اعضای جدید است.

قالیباف یک دست شدن ترکیب سیاسی شورای شهر را مفید به حال شهر ندانست و گفت: «یکدست بودن را در شورا و مجلس تجربه کرده ایم که موفق نبوده، پس منطق و قانون را جایگزین گرایش سیاسی در تصمیم گیری ها کنیم.» قالیباف همچون دوران تبلیغات انتخاباتی، در این جلسه نیز دولت را آماج حملات خود قرار داد و گفت: «دولت نه تنها به تعهدش عمل نکرد و لایحه درآمدهای پایدار ارایه نشد بلکه درآمدهای پایدار شهرداری ها نیز کاهش پیدا کرد.»

قالیباف با انتخابی کردن شهردار مخالفت کرد و گفت: اگه همین یک اختیار را هم از شورا بگیرند، چیزی برای شورا باقی نمی ماند. او آنگاه به چالش های شهر در حوزه آلودگی هوا، آب و خاک اشاره کرد و آب پاکی را روی دست اعضای جدید شورا ریخت و گفت: در این مسایل کاری از دست شورا بر نمی آید.

مهدی چمران رئیس شورای چهارم تهران که همزمان ریاست شورای عالی استانها را نیز برعهده دارد در این جلسه گفته: «با این وضعیت کنونی شوراها به صورت کج دار و مریز حرکت می‌کنند و در بعضی موارد اختیار ندارند اما مردم از مدیریت شهری انتظار دارند تا مشکلات آنها را برطرف کند و کاری به موانع قانونی ندارند.» او پیشنهاد کرده اعضای جدی شورا با نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون شوراها لابی کنند.

الویری رئیس سنی و موقت شورای پنجم اما به تقاضای قالیباف مبنی بر توجه نکردن به شایعات رسانه ها، از او خواست تا نماینده ای به شورای پنجم معرفی کند تا اعضای شورا به جای توجه به شایعات، صحت و سقم اطلاعات را از او جویا شوند. در این جلسه مسجد جامعی و محسن هاشمی هم از اقدامات مثبت قالیباف در شهرداری تهران تشکر کردند تا رسما به او پیغام خداحافظی با شهرداری تهران را داده باشند.

از شورا نمی رویم

اعضای جدید شورای شهر تهران با اعلام اینکه از شورا نمی رویم، به شایعات در خصوص استعفای برخی از اعضاء برای ورود به هیات دولت و شهرداری تهران، پایان دادند. پیش از این گفته می شد تا احمد مسجد جامعی برای تصدی وزارت فرهنگ به دولت و محسن هاشمی برای تصاحب کرسی شهرداری تهران از شورا جدا می شوند. با تصمیم منتخبین شورای پنجم تهران، هاشمی و مسجد جامعی در شورا ماندگار شدند.

با اعلام این خبر موضوع انتخاب شهردار تهران مجدد داغ و گزینه های خارج از شورا برای تصدی شهرداری تهران در رسانه ها لیست شدند. در روزهای اخیر بیشترین گمانه زنی ها متوجه محمد علی نجفی، مشاور رئیس جمهور، محمود حجتی وزیر کشاورزی و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بود.