درصحن-شوراها:عمر شورای چهارم و شهرداری محمد باقر قالیباف به روزهای پایانی، نزدیک می شود. قالیباف که با حمایت اعضای اصولگرای شورا، ۱۲ سال شهرداری تهران را در دست داشته، با اعلام اینکه دیگر در شهرداری نمی مانم، سه توصیه مهم به شورای پنجم و شهردار آینده تهران کرده:

۱- شورایاری ها را جدی بگیرید.

۲- از سیاسی کاری بپرهیزید.

۳- فرهنگ شهروندی را ارتقاء دهید.

پیروزی صدرصدی اصلاح طلبان در انتخابات شوراها، تغییرات عمده در شهرداری تهران را حتمی کرده و حالا قالیباف که خود را نزدیک در خروج می بیند، در سومین هفته خردادماه، خبر انتقال اش به شهرداری اهواز را شایعه می خواند و می گوید: « ۱۲  سال خدمت کردن در یک پست کفایت می‌کند و فرصت را باید در اختیار دیگران گذاشت.»

او با اعلام آمادگی برای انتقال تجربیات و دانش خود به اعضای جدید شورا و شهردار آینده تهران می گوید: «دوستانی که مدیریت شهر را بدست خواهند گرفت، بدانند، نگاه سیاسی در مدیریت شهرداری سم مهلکی است.» قالیباف مدعی است که خود به این توصیه عمل کرده و انتخاب هایش در شهرداری بر دو اصل سلامت و تخصص استوار بوده است.

قالیباف توصیه دیگری به مدیریت جدید شهری دارد. او توصیه می کند شورایاری ها را جدی بگیرید. به گفته قالیباف در ۳۸۰ محله شهر تهران، شورایاری محلات، مدیر و سرای محلات وجود دارد. او معتقد است شورایاری ها می دانند مردم در محلات چه می خواهند و چه نمی خواهند. او گفته تنها در تهران شورایاری ها وجود دارند و الان بخشنامه آمده که در دور جدید انتخابات شورایاری ها برگزار نشود که این تصمیم درست و خوبی نیست.

آخرین توصیه قالیباف به شورا و شهردار جدید تهران، «ارتقاء فرهنگ شهروندی» است. او می گوید: «شهر از نظر زیرساختی به جایی رسیده که اگر بخواهیم کیفیت زندگی ارتقاء یابد حضور یکایک مردم را در همکاری با شهرداری می‌خواهیم و در صورتی کیفیت زندگی بهتر می‌شود که فرهنگ شهروندی را ارتقا دهیم.»

او در حالی این توصیه ها را به اعضای جدید شورا و شهردار تهران دارد، که پاسخگو نبودن شهرداری در مقابل اعضای شورای شهر، مهمترین انتقاد آنها به قالیباف است. نصب پلاکاردهای سیاسی با رویکرد مخالفت با سیاست های دولت از جمله برجام از دیگر انتقادات وارده به شهردار تهران است.

تمرکز شورای پنجم، روی تدوین گزارش وضعیت شهر و مدیریت شهری

اعضای جدید شورای پنجم تهران که جلسات غیررسمی خود را شروع کرده اند، تدوین گزارش جامع وضعیت شهر و مدیریت شهری برای ارائه به مردم را در دستور کار قرار داده اند. آنها در تلاش اند تا تصویری از وضع موجود را در آغاز فعالیت شورا، در دوره جدید به مردم ارائه و بر اساس آن اولویت های خود را تعیین کنند.

اعضای جدید شورای تهران همچنین با برگزاری نشستی، اعضای کمیسیون های شش گانه تخصصی شورای شهر را بطور موقت انتخاب کردند. بر این اساس، عضویت موقتی اعضا در گروه‌های کاری منطبق با کمیسیون‌های شش گانه شورای شهر تهران به شرح زیر است:

کمیسیون برنامه و بودجه: آروین، الویری، رسولی، فراهانی و میرلوحی

کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک: امانی، حبیب‌زاده، علیخانی و هاشمی

کمیسیون فرهنگی – اجتماعی: فخاری، خلیل آبادی، حق‌شناس و مسجد جامعی

کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری: خداکرمی، صدراعظم نوری و میلانی

کمیسیون معماری و شهرسازی: نژادبهرام، اعطا و سالاری

کمیسیون نظارت و حقوقی: امینی و نظری به همراه 5 عضو دیگر که هریک، نماینده یکی از کمیسیون‌ها در کمیسیون حقوقی و نظارت خواهند بود و متعاقبا از سوی کارگروه‌های مربوطه به کمیسیون حقوقی و نظارت معرفی خواهند شد.

احمد مسجد جامعی عضو شورای چهارم تهران که در شورای پنجم نیز حضور دارد، هدف از تشکیل موقتی کمیسیون های تخصصی شورا را برگزاری جلسات مشترک با اعضای فعلی کمیسیون های تخصصی شورا و انتقال تجربه عنوان کرده و گفته: «تلاش این است تا اعضای جدید با فضای شورا بیشتر آشنا شوند.»

پیشنهاد تشکیل فراکسیون زنان در شورای شهر پنجم

یک عضو جدید شورای تهران، از تصمیم زنان شورای تهران به تشکیل فراکسیون زنان خبر داده است. این اولین دوره شورای شهر تهران است که ۶ زن در آن عضویت دارند. تشکیل فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی امری معمول است ولی در شورای شهر، مسبوق به سابقه نیست.

زهرا صدر اعظم نوری با اعلام این خبر، گفته: «با توجه به افزایش تعداد زنان در شورای شهر پنجم تصمیم گرفته شد که با تشکیل یک فراکسیون زنان، در جهت بررسی مسائل، موضوعات و چالش‌های زنان به صورت تخصصی در شورای آتی رسیدگی شود.»

وی تصریح کرده: «نیمی از جمعیت تهران را زنان و دختران تشکیل داده‌اند و در شهرداری تهران و همچنین شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه نیز تعداد زیادی از زنان فعالیت می کنند که لازم است به صورت ویژه رسیدگی به مسائل و چالش‌های آنان در دستور کار قرار گیرد.»

اولین شهردار زن پایتخت با بیان اینکه موافقت تمامی زنان راه یافته به شورای شهر پنجم در زمینه تشکیل فراکسیون زنان جلب شده و پس از فراهم شدن مقدمات به بررسی ساختار و شرح وظایف اقدام خواهد شد، گفته: «شهر یک مجموعه‌ای از همه شهروندان اعم از زنان، مردان و کودکان است که مدیریت شهری باید دارای یک نگاه جامع به همه گروه‌ها داشته باشد و برای همه آنها برنامه‌ای عملی داشته باشد اما متاسفانه از آنجایی که عمده سیاستگذاران و تصمیم گیران مرد بوده‌اند، نگاه فراگیری به زنان وجود ندارد و این در حالیست که نیمی از جمعیت پایتخت را زنان و دختران تشکیل می‌دهند و باید به ظرفیت این افراد توجه کرد که امیدواریم با تشکیل فراکسیون زنان نگاه دیگری به این گروه و مسائل شان داشته باشیم.»

امکان سازی استفاده از حمل و نقل عمومی تهران برای معلولان

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از تدوین لایحه ای برای بهره برداری شهروندان کم توان و معلول از حمل و نقل عمومی تهران خبر داده و گفته: «شرایط ناوگان حمل و نقل عمومی تهران باید به گونه ای تغییر کند که متناسب با نیازهای کم توانان و معلولان باشد.»

بابک نگاهداری با بیان اینکه این لایحه در کمیته تخصصی تایید شده، اضافه کرده: «یکی از وظایف اصلی شهرداری‌ها تأمین دسترسی شهروندان به امکانات جابجایی جهت تأمین نیازهای روزمره است و حل مسائل دسترسی در شهرها و بهبود بخشیدن به کیفیت آن از اهداف عمده مدیریت شهری به شمار می‌رود و حل این مساله با در نظر گرفتن توانایی‌ها و نیازهای کلیه افراد جامعه اعم از پیر، جوان و معلول صورت می‌پذیرد.»

به گفته نگاهداری، ۵۰ هزار شهروند معلول جسمی- حرکتی تهران از امکان استفاده از حمل و نقل عمومی محروم هستند. او اضافه کرده در حال حاضر در تهران تنها ۶۰ دستگاه خودروی ون برای ارائه خدمات به معلولان مناسب سازی شده که تنها ظرفیت ۱۰۰۰ جابجایی را در روز دارد.

نگاهداری ادامه داد: در حال حاضر در شهر تهران با وجود بیش از 50هزار نفر شهروند معلول جسمی – حرکتی و به رغم تلاش‌های صورت گرفته، امکان استفاده مناسب ایشان از حمل‌ونقل عمومی وجود ندارد و بسیاری از این افراد به ناچار از حضور در جامعه و انجام فعالیت اجتماعی و اقتصادی محروم هستند. برای مثال، سامانه حمل و نقل معلولین شرکت واحد اتوبوسرانی با وجود ثبت نام حدود 3000 کاربر در سامانه، به دلیل در اختیار داشتن تنها 60 دستگاه خودرو ون مناسب سازی شده، با تلاش بی‌وقفه کارکنان سامانه تنها امکان انجام حدود 1000 جابجایی در هر روز را دارد. این در حالیست که معلولین نیز شهروندان همین شهر بوده و امکان استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی از حقوق شهروندی آن‌ها است.

به گفته نگاهداری این لایحه برای منظور شدن در لایحه برنامه پنج ساله شهرداری تهران، به شورای شهر تقدیم شده است.

دوره پنجم شوراها به طور رسمی از روز ۱۴ مرداد ماه سال جاری، آغاز به کار می کند. انتخابات این دوره از شوراها روز ۲۹ اردیبهشت برگزار شد.