درصحن-شوراها: اولین شهردار زن جمهوری اسلامی ایران، که با حکم غلامحسین کرباسچی آمد و با حکم محمود احمدی نژاد رفت، حالا در مقام انتخاب شهردار تهران نشسته است. زهرا صدراعظم نوری، منتخب شورای پنجم تهران، به همراه ۲۰ عضو دیگر این شورا، حدود یک ماه دیگر فعالیت خود را در شورا آغاز و شهردار بعدی تهران را انتخاب خواهند کرد. او می گوید: «قبل از برکناری قالیباف باید وضعیت شهرداری، بدهی ها و درآمد هایش روشن شود، قالیباف باید اول بدهی ها را شفاف کند.»

زهرا صدراعظم نوری کیست؟

زهرا صدراعظم نوری، در سال ۱۳۴۱ در شهر تهران متولد شد. تحصیلات اش را تا مقطع دکترای مدیریت محیط زیست، ادامه داد. او در سال ۱۳۷۵ در حالیکه تنها ۳۴ سال داشت با حکم غلامحسین کرباسچی، شهردار وقت تهران، بر کرسی شهردار منطقه ۷ پایتخت تکیه زد و به مدت ۷ سال در این مقام باقی ماند، تا محمود احمدی نژاد حکم به برکناری اش دهد. او در این مدت علاوه بر کرباسچی با مرتضی الویری، محمد حسن ملک مدنی و محمد حسین مقیمی سه شهردار بعدی تهران هم کار کرد.

پیش از او هیچ زنی در تاریخ جمهوری اسلامی به سمت شهردار انتخاب نشده بود تا لقب اولین شهردار زن را از آن خود کند. او زمانی به شهرداری منصوب شد که کمتر زنی در مقام اجرایی ارشد حضور داشت. نوری به این مساله اشاره کرده و می گوید: «آن دوره را نمی‌توان با الان مقایسه کرد؛ چرا که توانایی زنان کمتر بود و از حضور زنان کمتر استفاده می‌شد و زمانی که من انتخاب شدم، انتقادات فراوانی ایجاد شد. اما بعد از آن و در دولت اصلاحات از زنان در مسئولیت‌های مهمی استفاد شد و زمینه برای حضور فعال زنان در جامعه ایجاد شد. البته در همان دوره ما و در چندین شرکت‌ زیرمجموعه شهرداری، زنان مسئولیت و نقش مدیریتی داشتند و بعضی از معاونان من و همچنین معاونان اجتماعی در چندین منطقه دیگر هم زنان بودند. در دوره احمدی‌نژاد همه زنان حذف شدند.»

صدراعظم نوری با ترک ساختمان شهرداری به سازمان حفاظت محیط زیست رفت و مسوولیت حفاظت از محیط زیست تهران را عهده دار شد تا دوران احمدی نژاد در شهرداری تهران به سر آید و همسر قالیباف شهردار جدید تهران، بار دیگر او را به شهرداری فراخواند. او در خصوص بازگشت اش به شهرداری تهران می گوید: «سال ٨٤ که من برگشتم خانم مشیر که همسر قاليباف بود، اداره امور بانوان شهرداری را برعهده داشت. من جلسه‌ای با ایشان داشتم و خانم آباد هم که مشاور خانم مشیر بودند در آن جلسه حاضر بودند. در آن جلسه به ایشان گفتم كه با توجه به نسبت خانوادگی‌ات با شهردار تهران از این فرصت استفاده و شرایط را برای حضور فعال زنان فراهم کنید؛ اما متأسفانه خیلی از این سخنان استقبال نکردند.»

کاندیداتوری برای ورود به شورا

زهرا صدراعظم نوری، سال ۱۳۹۲ برای ورود به شورای تهران، اعلام کاندیداتوری کرد و مورد حمایت جبهه اصلاحات هم قرار گرفت. او در این انتخابات، بعنوان عضو علی البدل شورای چهارم تهران انتخاب شد و اگر سه نفر دیگر از اعضای شورای چهارم از این شورا به هر دلیل بیرون می رفتند او به صحن شورا راه می یافت ولی این اتفاق رخ نداد تا او تا پایان دوره در لیست انتظار بماند.

نوری بار دیگر در سال ۱۳۹۶ شانس خود را برای ورود به شورای پنجم تهران امتحان کرد و این بار موفق شد با حمایت ائتلاف امید به شورا راه یابد. تمام کرسی های دوره پنجم شورای تهران به اعضای ائتلاف امید تعلق گرفت. زهرا صدراعظم نوری در این انتخابات با کسب 1206159 رای بعنوان دوازدهمین عضو شورای تهران انتخاب شد.

سوابق اجرایی، مدیریتی و آموزشی

زهرا صدراعظم نوری، پیش از ورود به شورای پنجم تهران، در سه حوزه شهرداری، محیط زیست و دانشگاه آزاد،، فعالیت و مسوولیت داشته که اهم آن طی ۳۲ سال گذشته، به این شرح است:                                                                    

– مشاور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور

– عضو کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام

– مشاور اجتماعی معاون وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری های کشور

– مشاور رییس دانشگاه آزاد اسلامی و عضو شورای راهبردی زنان فرهبخته

-عضو کمیسیون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی

-عضو کمیته آموزش شورای عالی  انقلاب فرهنگی

– مدیر کل برنامه ریزی و توسعه شهری

– شهردار منطقه 7 تهران

– رییس محیط زیست شهر تهران

– عضو شورای عالی سیاستگذاری کمیسیونهای وزارت کشور

-عضو شورای بررسی مسایل اجتماعی شهر تهران

-عضو شورای سیاست گذاری کمیسیون های وزارت آموزش و پرورش کشور

– مدرس دانشگاههای تربیت معلم، آزاد اسلامی و غیرانتفاعی ارشاد  

زهرا صدراعظم نوری علاوه بر فعالیت های اجرایی در حوزه کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها، توسعه مدیریت رود-دره ها و اراضی پیرامونی سابقه فعالیت پژوهشی دارد. او مترجم کتاب صدرالدین شیرازی نوشته دکتر حسین نصر است.

فراکسیون زنان شورای پنجم

زهرا صدراعظم نوری، از طرح تشکیل فراکسیون زنان در شورای پنجم تهران خبر داده و گفته: «شهر یک مجموعه‌ای از همه شهروندان اعم از زنان، مردان و کودکان است که مدیریت شهری باید دارای یک نگاه جامع به همه گروه‌ها داشته باشد و برای همه آنها برنامه‌ای عملی داشته باشد اما متاسفانه از آنجایی که عمده سیاستگذاران و تصمیم گیران مرد بوده‌اند، نگاه فراگیری به زنان وجود ندارد و این در حالیست که نیمی از جمعیت پایتخت را زنان و دختران تشکیل می‌دهند و باید به ظرفیت این افراد توجه کرد که امیدواریم با تشکیل فراکسیون زنان نگاه دیگری به این گروه و مسائلشان داشته باشیم.»

زهرا صدراعظم نوری، توسعه پایدار بدون حضور زنان را بی معنی می داند و می گوید: «مدیریت بحثی جنسیتی نیست و نباید با نگاهی جنسیتی به حوزه‌ مدیریت نگاه کرد. اگر ما فرصت‌های برابر شغلی را برای مردان و زنان فراهم کنیم براحتی بعد از چند سال این باور در جامعه اصلاح می‌شود. متأسفانه در سال‌های متوالی پست‌های مدیریتی صرفاً در اختیار آقایان قرار داشته و کمتر از توانمندی‌های زنان استفاده شد.» به باور این عضو شورای پنجم تهران جامعه ایران مردسالار است و خاطر نشان می کند: «اگر خانم‌ها اعتماد به نفس خود را تقویت کنند و خودشان را باور داشته باشند می‌توانند با عملکرد و حضور مؤثر خود این نگاه را تغییر دهند. خوشبختانه جامعه‌ ما جامعه‌ای است که امکان تغییر رویکرد‌ها و نگرش‌ها در آن وجود دارد ولی برای تغییر رویکردها باید خیلی تلاش کرد.»

خانواده

اطلاعات زیادی از خانواده او و روابط فامیلی اش با دیگر صاحبان قدرت در ایران در دست نیست. گفته می شود «رحیم عبادی» معاون آموزش و پرورش دولت خاتمی، همسر اوست.