درصحن: ورود مسلحانه محافظان علی لاریجانی به صحن علنی مجلس، به همهمه نمایندگان پایان داد تا آنها از زبان رئیس مجلس بشوند بیرون تالار اصلی مجلس، چه خبر است. علی لاریجانی سخنان اش را اینگونه آغاز کرد: «چند نفر از تروریست های بزدل به ساختمان مجلس هجوم آوردند. با آنها برخورد جدی شد. مسئله جزئی است اما خب، نشان می دهد تروریست ها دنبال مسئله سازی هستند و مخصوصا در ایران که یک قطب فعال و موثر در مبارزه با تروریست است، می خواهند خدشه بریزند. حتما نیروهای امنیتی با آنها برخورد جدی خواهند داشت و انشالله مشکل حل خواهد شد.» این تمام واکنش علی لاریجانی به حمله مسلحانه داعش به مجلس و قتل ۱۷ شهروند ایرانی و مجروح کردن دهها نفر دیگر بود.

هفته سوم خردادماه در حالیکه مجلس به دلیل تعطیلات روزهای ۱۴ و ۱۵ ام خرداد، کارش را از روز سه شنبه ۱۶ ام، آغاز کرده بود، اما به دلیل مورد حمله تروریستی قرارگرفتن، در روز چهارشنبه، حساس ترین هفته کاری خود در سالهای اخیر را برگزار کردند. آنها فردا جمعه نیز به مجلس می آیند تا با برگزاری مراسم تشییع جنازه کشته شدگان، با آنها وداع کنند. حادثه ای که حداقل دو نفر از نمایندگان روسای دفتر نمایندگی خود را از دست دادند.

صبح چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه، هجوم پیام های تلگرامی، از واقعه ای مهم در کشور خبر می داد. مرقد آیت الله خمینی، و مجلس شورای اسلامی مورد حمله تروریستی قرار گرفته است. بنابر گزارش منتشره در این روز ۴ میلیارد بازدید و ۳ میلیون پست در شبکه تلگرام رقم خورد تا رکورد جدیدی در استفاده از این شبکه در یک روز ثبت شود و روشن شود آنگونه که لاریجانی می گوید این حادثه جزئی نبوده است.

درگیری مسلحانه یک نماینده با مهاجمان

پیش از علی لاریجانی، نمایندگان از طریق پیام های تلفنی، از حمله تروریستی به مجلس آگاه شده بودند ولی حضور یک نماینده با کلتی در دست، لباسی خونی و چهره ای آشفته در صحن علنی، نمایندگان را از عمق فاجعه آگاه کرد. کورش کرم پور نمایند فیروزآباد در مجلس، شتابان خود را هیات رئیسه رسانده و جزئیات حادثه را برای مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که اداره جلسه را برعهده دارد، توضیح می دهد.

آیا نمایندگان با خود سلاح حمل می کنند؟ این نماینده چگونه با مهاجمان درگیر می شود؟ کورش کرم پور که سابقه عضویت در سپاه و بسیج دارد، پس از پایان جلسه علنی، ماجرا را اینگونه برای خبرنگاران تشریح می کند: «امروز به دلیل داشتن مهمانی از صحن مجلس خارج شدم و به سمت درب شماره دو رفتم تا بتوانم این مهمان  را به داخل مجلس بیاورم.  زمانی که به آخرین ورودی محل کنترل مراجعه کنندگان رسیدم با پاسدار در آن مکان احوالپرسی کردم که یک مرتبه صدای شلیک گلوله‌ای آمد و بلافاصله بعد از آن یک پاسدار نقش زمین شد. یک نفر با کلت و فریاد الله اکبر به سمت مردم تیراندازی می‌کرد و پشت سرش فردی دیگر با کلاشینکف تیراندازی ممتد کرده که چند نفر شهید شدند. بنده چون در آن زمان هیچ سلاحی نداشتم خود را زمین انداختم تا تروریست‌ها فکر کنند که من هم گلوله خوردم. در این هنگام آن‌ها با به رگبار بستن زنان و مردان وارد سالن شده و تعدادی را شهید و مجروح کردند. تروریست‌ها برای ورود به ساختمان مجلس عجله داشتند؛ به همین دلیل مدام تیراندازی می‌کردند تا فقط وارد مجلس شوند.

ساختار ساختمان مجلس این گونه است که یک در به سمت طبقات دفاتر نمایندگان منتهی می‌شود و در دیگر راهرویی است که به سمت صحن مجلس می‌رود. تروریست‌ها می خواستند هر چه سریعتر خود را به صحن مجلس برسانند. من که دیدم آن‌ها از محل حادثه در حال دور شدن هستند  کلت پاسدار شهید را برداشتم و پشت سر تروریست‌ها رفته و با آن‌ها که به اشتباه به طبقه اول رفته بودند، ‌درگیر شدم. اشتباه از آن لحاظ که آن‌ها می‌خواستند وارد صحن شوند ولی چون با نقشه مجلس آشنا نبودند به اشتباه وارد طبقات دفاتر نمایندگان شدند. من تمامی تمرکزم به این بود تا با تروریست‌ها درگیر شوم که نیروهای کمکی برسند. تروریست ها از حیاط به سمت در شماره 4 رفته و به سمت بنده هم شلیک کردند و من هم به سمت آن‌ها شلیک کردم و همین معطل کردن تروریست‌ها باعث شد تا نیروهای کمکی برسند. آن‌ها که دیگر خود را در تور امنیتی دیدند عملا نمی‌توانستند به صحن مجلس بروند و در طبقات دو، سه و چهار محصور شدند. بنده با دیدن نیروهای کمکی سریع خود را به صحن مجلس رساندم و با آقای پزشکیان که ریاست جلسه را بر عهده داشت شرح ماوقع را گفتم.»

روایت یک نماینده از اتفاقات صحن علنی

نمایندگان مجلس پس از وقوع این حادثه و اطمینان خاطر از کنترل اوضاع توسط نیروهای امنیتی و نظامی هریک روایتی از این حادثه بیان کردند. حجت السلام احمد مازنی نماینده تهران، فضای صحن مجلس در هنگام حمله را اینگونه روایت کرده است: «امروز یکی از روزهای خاص مجلس دهم بود. مجلس مورد حمله تروریستی قرار گرفت. حال و هوای صحن و نمایندگان جالب بود. روحیه نمایندگان ملت بسیار بالا بود. همه خطر را در نزدیکی خود احساس می‌کردند، اما من در چهره هیچ نماینده‌ای ترس ندیدم. اغلب با هم مزاح می‌کردند، خیلی‌ها از شهادت سخن می‌گفتند، خبرنگارها آخرین وضعیت را از ما می‌پرسیدند، ما هم با لبخند و شوخی همراه با تبادل خبر به آنها روحیه می‌دادیم و از آنها روحیه می‌گرفتیم. برنامه مجلس آن قدر عادی پیش می‌رفت که انگار پشت درب پارلمان هیچ خبری نیست!

دستورها اعلام و مخالف و موافق اعلام‌نظر می‌کردند، ناطقان نطق می‌کردند، تذکرات کتبی و شفاهی اعلام می‌شد، نوبت به حاجی دلیگانی رسید گفت مرگ بر آمریکا! نمایندگان هم اولین واکنش را به این حادثه بروز دادند و همه فریاد زدند مرگ بر آمریکا! و دکتر پزشکیان که رییس جلسه بود با لبخند گفت مگر چه شده؟ یعنی اتفاق مهمی نیفتاده. رضا انصاری در گوشه‌ای بغض کرده بود همراه با دکتر عارف رفتیم کنار او و با او همدردی کردیم، نگران همسرش بود که در دفتر نمایندگان در حصر مهاجمان بود، خانم محمودی برای همسرش نگران بود و اشک می‌ریخت. تماس‌های تلفنی از منزل، اقوام، دوستان و احوال‌پرسی از طریق پیامک برای همه جریان داشت.

دکتر لاریجانی آمد و مدیریت جلسه را برعهده گرفت، سه نماینده جدید سوگند نمایندگی را ادا کردند. خبرها حاکی از شهادت مراجعین، کارکنان و مجروحیت تعدادی از مردم عادی بود. چند بار از درب جنوب به خارج از صحن رفتم، پاسداران مسلح با سرعت و قدرت در حال رفت و آمد بودند. در آستانه اذان ظهر و طبق رویه معمول، ختم جلسه و زمان جلسه بعد توسط رییس مجلس اعلام شد، نمایندگان یک بار دیگر شعار دادند مرگ بر آمریکا. بعد دو سه دقیقه جلسه غیر علنی بود، دکتر لاریجانی در مورد نحوه خروج و همکاری با ماموران و پرهیز از اقدامات فردی تذکر داد. نماز ظهر و عصر را به جماعت داخل صحن اقامه کردیم، آقای سالک امام جماعت، من، آقای سلیمی، آقای ذوالنور و… در صف اول و آقای آزادیخواه مکبر، می‌گفت قد قامت الصلواه….آخرین نمازتان را اقامه کنید و همه خندیدند و…»

فردا جمعه ۱۹ خردادماه، مراسم تشییع جنازه کشته شدگان این حادثه، با حضور نمایندگان در مجلس برگزار می شود.

توضیحات وزیر اطلاعات به نمایندگان روز قبل از حادثه

محمود علوی وزیر اطلاعات روز قبل از حادثه تروریستی، در کمیسیون امنیت ملی مجلس حاضر شد و توضیحاتی در خصوص اقدامات وزارت اطلاعات و وضعیت منطقه به نمایندگان ارائه کرد. حسینی نقوی سخنگوی این کمیسیون در تشریح این دیدار، با بیان اینکه اولین سوال را علی مطهری به نمایندگی از ۲۲ نماینده در خصوص بازداشت مدیران تلگرامی سوال کرده، گفته: «بر اساس گفته های وزیر، فعالان فضای مجازی هم مانند سایر فعالیت ها ممکن است سوءاستفاده کنند ولی وزارت اطلاعات بر همه فعالیت های مجازی اشراف کامل دارد و رویکردهای آنها را می شناسیم و قطعا به کانال ها و سایت ها و… غیرمجاز اجازه فعالیت نمی دهیم و با آنها مقابله می کنیم. تاکنون بیش از 50 هزار کانال ضدارزش و ضداخلاقی را از صحنه خارج کردیم که بخشی از آنها کانال های غیراخلاقی، سیاسی، ضدارزش های دینی بوده اند. در مورد بازداشت شدگان که در کانال های آنها نه مسائل ضدارزش ها بوده و نه مسائل ضد اخلاقی بوده و نه مسائل ضد دین بوده، بلکه اغلب آنها افراد بسیار خوبی هستند و جزو خانواده انقلاب و نظام محسوب می شوند.»

نقوی حسینی تاکید کرد: «علوی در نهایت عنوان کرد که به هر حال این بازداشت ها توسط وزارت انجام نشده و ما نباید پاسخگوی اقداماتی باشیم که دستگاه دیگر انجام داده است، که پس از توضیحات وزیر، مطهری از طرف امضاکنندگان گفت که از پاسخ وزیر قانع نشده است.»

دومین بحث وزیر با نمایندگان در خصوص بکارگیری دوتابعیتی های در دولت بوده است. علوی به نمایندگان گفته: «از سال 95 حدود 300 نفر را احتمال می دادیم دوتابعیتی باشند، بررسی کردیم، حدود 50 نفر آنها دوتابعیتی بودند و برکنار هم شده اند و در این زمینه کوتاه هم نیامدیم و نخواهیم آمد.»

به گفته سخنگوی کمیسیون، وزیر اطلاعات به نمایندگان اطمینان داده است که در حوزه مسایل تروریستی و تسلیحاتی به هیچ گروه و حرکتی امان نمی دهیم. کمتر از بیست ساعت بعد از این ادعا، ساختمان امور نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد حمله تروریستی واقع شده است.

تغییرات اندک در ترکیب هیات رئیسه کمیسیون های تخصصی

مطابق قانون آیین نامه داخلی مجلس، روز سه شنبه ۱۶ خرداد، برخی از کمیسیون های تخصصی انتخابات هیات رئیسه کمیسیون برای سال دوم مجلس دهم را برگزار کردند. براساس نتایج منتشره از میان کمیسیون هایی که انتخابات را برگزار کردند تنها رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تغییر کرد. در این انتخابات نصراله پژمانفر کرسی ریاست را به جمشید جعفرپور واگذار کرد و خود بعنوان نایب رئیس کمیسیون برگزیده شد. احمد سالک دیگر نایب رئیس این کمیسیون که در مجلس نهم ریاست کمیسیون فرهنگی را برعهده داشت نیز کلا از هیات رئیسه کنار گذاشته شد.

روسای کمیسیون های آموزش و تحقیقات، صنایع، انرژی، قضایی، برنامه و بودجه، و عمران نیز ابقاء شدند. انتخابات بقیه کمیسیون های تخصصی مجلس هفته آینده برگزار می شود. ترکیب هیات رئیسه کمیسیون های تخصصی مجلس برای سال دوم به این شرح است:

آموزش و تحقیقات فرهنگی صنایع انرژی حقوقی و قضایی برنامه و بودجه عمران
رئیس زاهدی جعفرپور محمدیان حسنوند ملکشاهی تاجگردون رضایی کوچی
نایب رئیس اول محمدی مسعودی علیزاده خادمی رضازاده محبی نیا قلی زاده
نایب رئیس دوم احمدی پژمانفر احمدی ادیانی کاظمی قوامی کیان پور
دبیر اول فریده اولادقباد فاطمه ذوالقدر نورقلی پور ساعدی کمالی پور کاظمی کاظم زاده
دبیر دوم سلیمی ابراهیمی حسینی کیا کرم پور رحیمی بیگلری نیازآذری
سخنگو میرزاده آزادیخواه باستانی قره خانی نوروزی مفتح بدری

گزارش انتخاباتی وزیر کشور به نمایندگان و تقاضای لاریجانی

روز سه شنبه وزیر کشور با حضور در صحن علنی مجلس، اطلاعاتی در خصوص کم و کیف انتخابات اخیر ریاست جمهوری و شوراها به نمایندگان ارائه کرده و علی لاریجانی رئیس مجلس از او خواسته است تا تلاش کند انتخابات بعدی مجلس که دو سال دیگر برگزار می شود، تمام الکترونیکی باشد. انتخابات شورای پنجم شهر و روستا، امسال برای اولین بار در ۱۴۰ شهر از شهرهایی که بین ۷ تا ۹ کرسی انتخاباتی داشتند، بصورت الکترونیکی برگزار شد.

رحمانی فضلی وزیر کشور، در گزارشی از انتخابات اخیر گفته: هیات اجرایی انتخابات در ۱۰۶۰ شهر و بخش با ۱۳ عضو و در ۱۴۸۶ روستا با ۱۱ عضو تشکیل شده است.

براساس آمار اعلامی از سوی رحمانی فضلی وزیر کشور عوامل اجرایی دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها ۲۹ هزار ۹۲۸ نفر و عوامل امنیتی این دو انتخابات ۱۵۷ هزار و ۴۲۹ نفر بوده است. او گفته این دو انتخابات با اشراف کامل امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی و نظامی برگزار شده است.

به گفته وزیر کشور، ۶۲ هزار و ۳۸۱ بازرس، ۴ هزار و ۲۱۰ سربازرس و ۵۵۰ بازرس ویژه، بازرسی انتخابات را برعهده داشته اند. براساس آمار اعلامی توسط وزیر کشور، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۶۳۶ نفر اعلام کاندیداتوری کردند که صلاحیت شش نفر آنها تایید شد و در انتخابات شوراها نیز جمعا ۲۸۹ هزار ۸۸۳ نفر اعلام کاندیداتوری کردند که صلاحیت ۲۷۰ هزار و ۴۰۹ نفر آنها تایید شد. رحمانی فضلی گفته مشارکت در این دوره از انتخابات به نسبت دوره قبل ۱۲ درصد افزایش داشته است. در این دوره معادل ۷۳.۵ درصد از واجدین شرایط رای دادن، در انتخابات شرکت کرده اند. ۵۰.۵ درصد از رای‌دهندگان از بانوان و ۴۹.۵ درصد از آقایان بودند.

به گفته وزیر کشور، شورای نگهبان، در این دوره از انتخابات آرای حتی یک صندوق را هم ابطال نکرد. وزیر کشور در خاتمه به نمایندگان وعده داده که با برطرف کردن ایرادات و ابهامات قانون انتخابات، بزودی لایحه جامع انتخابات را به مجلس تقدیم کند.

جلسه غیرعلنی با حضور وزرای کشور و اطلاعات

بررسی حادثه تروریستی این هفته مجلس، موضوع جلسه غیرعلنی نمایندگان با وزرای اطلاعات و کشور است که یکشنبه هفته آینده در مجلس برگزار خواهد شد.

ادامه انتخابات هیات رئیسه کمیسیون های تخصصی مجلس دهم در سال دوم، از دیگر برنامه های نمایندگان در هفته پیش روست.