درصحن: انتشار ویدئوئی کوتاه از دفتر کارش در مجلس و پیکر بی‌جان رئیس دفترش که نقش بر زمین شده، با صحبت‌هایی از مهاجمان داعشی، نام‌اش را به سرتیتر اخبار روز چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه تبدیل کرد. او کسی نبود جز حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر و فرمانده سابق سپاه اصفهان، که در جریان عملیات تروریستی داعش به دفتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس دفتر و مشاور فرهنگی خود را از دست داد. جواد زارعی و ححت السلام تقوی دو تن از جان باختگان این حادثه تروریستی در دفتر نماینده شاهین شهر مشغول فعالیت بودند.

حسینعلی حاجی دلیگانی کیست؟

حسینعلی حاجی در سال ۱۳۴۱ در روستای دلیگان، اصفهان متولد شد. پایان تحصیلات‌اش در مقطع متوسطه، با آغاز جنگ ایران و عراق تقارن می‌یابد تا او به جای کیف دانشگاه، کوله پشتی نظامی بر دوش گرفته و راهی جبهه‌های جنگ شود. سال‌ها در جبهه‌های جنگی حضور دارد و با اتمام جنگ وارد دانشگاه آزاد می‌شود تا در رشته علوم سیاسی تحصیل کند. او همزمان لباس رزم بر تن دارد و به عنوان فرمانده بسیج در شهرهای گورخوار، میمه، نجف‌آباد فعالیت می‌کند و به درجه فرماندهی سپاه اصفهان می‌رسد.

حاجی پس از اخذ مدرک کارشناسی، تحصیلات خود را مثل بسیاری از مدیران جمهوری اسلامی، در رشته مدیریت دولتی ادامه می‌دهد و مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت می‌کند. او در حال حاضر دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی است.

با روی کارآمدن دولت احمدی نژاد، حاجی جذب دولت شده و به عنوان فرماندار ویژه عازم کاشان می شود تا درگیر کارهای اجرایی شود.

حاجی در جریان انتخابات مجلس نهم، عزم خود را برای ورود به مجلس جزم می‌کند و موفق می‌شود با کسب اکثریت آراء مردم شاهین شهر، راهی مجلس شود. او در خصوص انگیزه خود برای ورود به مجلس با اشاره به سابقه فعالیت‌های‌اش در بسیج می‌گوید: «برخی بسیج را تنها از دیدگاه نظامی می‌بینند برای من کاملا جنبه‌های مردمی داشت لذا این مسایل انگیزه درونی برای حضور در انتخابات مجلس شد. البته در سال 84 به عنوان فرماندار شهرستان ویژه استان اصفهان یعنی کاشان توانستم اهداف مد نظر خود را در جهت خدمت‌رسانی به مردم تحقق ببخشم در سال 90 نیز به عنوان نماینده مجلس در انتخابات دور نهم پیروز شده و نهایتا وارد عرصه نمایندگی شدم.» تبلیغات انتخاباتی او که با توزیع بلیط نیم بها و رایگان استخر همراه شده بود، انتقادهایی در سطح شهر برانگیخت ولی شورای نگهبان اقدامات او را مصداق خرید رای تشخیص نداد و صحت آرای او را تایید کرد.

حاجی که با حمایت اصولگرایان به مجلس نهم راه یافته در این مجلس نیز به عضویت فراکسیون اصولگرایان می‌پیوندد و در صف اعضای جبهه پایداری قرار می‌گیرد. او در مجلس نهم در ردیف جدی ترین مخالفان دولت روحانی بود، به طوری‌که در لیست مخالفان برجام نامش در ردیف یک ثبت شده است. او در جریان بررسی رای اعتماد کابینه حسن روحانی نیز به عنوان مخالف دولت پشت تریبون قرار گرفت.

حاجی در دومین همایش جبهه پایداری که تحت عنوان «صیانت از منافع ایران» و در مخالفت با برجام با حضور اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری برگزار شد، شرکتی فعال داشت. همایش اول این تشکل با عنوان «دلواپسیم» علیه برجام تشکیل شده بود.

حاجی که چهار سال در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم عضویت داشت، بار دیگر برای ورود به مجلس، اعلام کاندیداتوری کرد و موفق شد برای بار دوم با کسب 60,411 درصد آراء معادل 51.68 عنوان نمایندگی مردم شاهین شهر و میمه را از آن خود کند. او در مجلس دهم نیز همچون مجلس نهم، به عضویت کمیسیون برنامه و بودجه در آمد.

حاجی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از حامیان سعید جلیلی و در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از حامیان ابراهیم رئیسی بود.

سوابق اجرایی و مدیریتی

حسینعلی حاجی دلیگانی، تا پیش از ورود به مجلس جز در مقطعی که فرمانداری کاشان را عهده دار بوده، در سپاه و بسیج عضویت داشته و از عناصر نظامی بوده است. اهم سوابق اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • نماینده شاهین شهر و میمه در مجلس نهم و دهم
  • عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم و دهم
  • فرماندار ویژه کاشان در دولت احمدی نژاد
  • معاون استاندار اصفهان
  • فرمانده سپاه اصفهان
  • فرمانده بسیج نجف آباد، گورخوار و میمه
  • فرمانده گروهان زرهی تانک در جبهه ها

حمله به علی مطهری به دلیل تقاضای رفع حصر

حاجی دلیگانی که با حکم محمود احمدی نژاد به فرمانداری کاشان رسیده است، در مجلس از جمله مخالفان جنبش سبز به شمار می آید. او در مجلس نهم جزء نمایندگانی بود که با حمله به علی مطهری سبب شدند تا نطق او ناتمام بماند. علی مطهری در نطقی گفت: «حصر موسوی، کروبی و خانم رهنورد بدون حکم قانونی بوده است.» اما این اظهارات از سوی برخی از نمایندگان از جمله حاجی دلیگانی قابل تحمل نبود تا به او حمله ور شده و ضمن ناتمام گذاشتن نطق مطهری، حسن ابوترابی که ریاست جلسه را برعهده داشت را وادار به ختم جلسه و تعطیلی مجلس کنند. حاجی دلیگانی و دیگر معترضان با شعار مرگ بر فتنه گر، فضای مجلس را متشنج و مشت هایی نثار علی مطهری کردند.

حاجی دلیگانی در خصوص رهبران جنبش سبز، با تاکید بر اینکه سران فتنه زندگی خود را مدیون رافت نظام و رهبری هستند به روزنامه کیهان می گوید: «اگر این افراد در حصر نبودند چه بسا سران اصلی و خارجی فتنه که در خارج از ایران هستند، برای کشته سازی دست به قتل آنان می زدند.» او می افزاید: «حصر کمترین مجازاتی است که اعمال شده و اگر بخواهد دادگاهی صالحه تشکیل شود، حکم این افراد یاغی است چراکه اینها باعث به شهادت رسیدن ده ها نفر شده و آبروی نظامی را که به فرموده امام حفظ آن از اوجب واجبات است، در عرصه بین الملل وجه المصالحه رسیدن خود به اهدافشان کردند.»

اتهام وطن فروشی به نرگس محمدی و مادر ستار بهشتی

حسینعلی حاجی دلیگانی سال ۹۲ پس از ملاقات نرگس محمدی و گوهر عشقی با خانم کاترین اشتون در تهران، آنها را وطن فروش خوانده و در تذکری به وزرای اطلاعات و امور خارجه خواستار جلوگیری از تکرار چنین دیدارهایی شد.

«نرگس محمدی» از فعالان حقوق بشر که مدت‌هاست در زندان به سر می‌برد و «گوهر عشقی» مادر ستار بهشتی که فرزندش در بازداشت کشته شد در تهران با خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی پیشین اتحادیه اروپا، دیدار کردند.

حاجی دلیگانی این دیدار را مصداق رفتارهای غیر دیپلماتیک و دخالت در امور داخلی ایران عنوان کرده و می‌گوید: «شاهد هستیم که کمتر از ظرف دو ماه که از ورود هیأت پارلمانی اروپا به ایران می‌گذرد در یک اقدامی که برخلاف همه شئونات دیپلماتیک است با دو نفر که وطن فروشی آنها به همه تأیید شده است دیدار کرده و بعد از آن و پس از ورود اشتون به ایران وی دزدانه دیدارهای اینچنینی را انجام می‌دهد.» او معتقد است باید از دیدار هیات‌های پارلمانی با سران فتنه جلوگیری شود و مدعی می‌شود که برای این اتفاقات از طرف موکلان‌اش تحت فشار است و پاسخی برای آنها ندارد.

دستگیری زرتشتی‌های دوتابعیتی و ادعاهای حاجی دلیگانی

کارن وفاداری و همسرش آفرین نیساری زوج زرتشتی ایرانی-آمریکایی، سال ۹۵ در ایران بازداشت و روانه زندان شدند. عباس جعفری دولت آبادی، اتهام آنها را کشف ۴۰۰۰ لیتر مشروبات الکلی در خانه متهمان و برگزاری مجالس مختلط و فساد با حضور دیپلمات های خارجی عنوان می کند. اتهامی که کاته وفاداری خواهر متهم آنها را رد می‌کند و مصرف مشروبات الکلی در آیین زرتشتی را امری عادی و پذیرفته عنوان می‌کند.

حسینعلی حاجی دلیگانی اما در نطقی در صحن علنی مجلس مدعی می‌شود که آنها با سرو مشروب میان هنرمندان و تهیه فیلم از آنها اخاذی می‌کرده‌اند. حاجی دلیگانی که روشن نیست به عنوان وکیل ملت سخن می‌گوید یا نماینده دادستان، در نطق‌اش می‌گوید: «یک زوج جوان با نام کارن و آفرین با تابعیت دوگانه وارد کشور می‌شوند. بروید اطلاعات شان را در بیاورید، ببینید چه بر سر هنرمندان و اشخاص نامدار در این کشور می‌آورند. در برخی مراکز مشروب به وسیله لوله کشی میل می‌شود و فیلم آن را می‌گیرند و بعد تهدید و باج خواهی می‌کنند که اگر همکاری نکنید اینها را منتشر می‌کنیم.» کاته وفاداری خواهر متهم با رد این اتهامات می‌گوید: «پس از نطق نماینده شاهین شهر، تهدیدهای تلفنی یا حضوری افراد ناشناس برای اخاذی مالی و تهدیدات امنیتی علیه وابستگان خانوادگی این دو زندانی به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است.»

خانواده

حسینعلی حاجی دلیگانی در خانواده ای روستایی متولد شده است. پدرش کشاورز و اهل روستای دلیگان بوده است. او در سال ۱۳۶۱ با دختر دایی خود ازدواج می‌کند و صاحب دو پسر و یک دختر می‌شود. هر دو پسر او ازدواج کرده و از آنها صاحب یک نوه شده است. دخترش مشغول تحصیل و مجرد است. اطلاعات بیشتری از خانواده و روابط خانوادگی اش موجود نیست.