در صحن ـ شوراها ـ مازیار: تکلیف پنجمین شورای شهر کاشمر هم پس از انتخابات 29 اردیبهشت مشخص شد. بیش از 47 هزار نفر از اهالی کاشمر به پای صندوق‌های رأی رفتند و تصمیم گرفتند چهار نفر از اعضای شورای چهارم را در شورای جدید همچنان در مدیریت و نظارت کلان شهر خود حفظ کنند.

جالب توجه این که دو نفر از اعضای شورای قبلی نیز در فهرست علی‌البدل‌های شورای جدید قرار گرفته‌اند. به بیان دیگر از ترکیب 9 نفره شورای چهارم، 6 نفر در ترکیب اصلی و ذخیره شورای پنجم حضور خواهند داشت؛ شورایی که برخلاف دور پیشین با 7 نفر تشکیل خواهد شد. به تعبیری، حدود 60 درصد ترکیب شورای شهر کاشمر بی‌تغییر ماند.

اکثریت ترکیب پنجمین شورای شهر 168 هزار نفری کاشمر در اختیار اصلاح‌طلبان و همدلان دولت اعتدال‌گرای روحانی است؛ هرچند چهره‌های مستقل و اصول‌گرا نیز در شورای جدید حضور دارند.

این نفر نخست!

نفر نخست انتخابات شورای پنجم کاشمر، مهندس علی اسماعیل‌پور شد. او حدود 11 هزار رأی کسب کرد. قابل اشاره این‌که نفر نخست انتخابات دور قبل ـ که یک زن بود ـ حدود 9 هزار رأی داشت.

اسماعیل‌پور از فهرست مشهور به «حامیان وفاق مردم و اصناف» پا به شورای شهر گذاشت. فهرستی که در انتخابات اخیر، در کنار دو فهرست اصلی دیگر (متعلق به دو اردوگاه سیاسی اصلی کشور، اصلا‌ح‌طلبان و اصول‌گرایان) در سطح کاشمر خودنمایی کرد و تبلیغات خوبی هم داشت.

جالب توجه این‌که اسماعیل‌پور تنها نامزد فهرست اصناف بود که به شورای شهر راه یافت؛ هیچ‌کدام از شش نامزد دیگر این لیست حتی در صف سه نامزد علی‌البدل قرار نگرفتند. چرایی این‌را باید در پیشینه و شهرت اسماعیل‌پور جستجو کرد.

او شهردار سال‌های نه چندان دور کاشمر بوده و در میان بسیاری از اقشار اجتماعی کاشمر، فردی شناخته شده است.

اسماعیل‌پور 47 سال سن دارد و دارای مدرک کارشناسی در مهندسی عمران است؛ او که در کارنامه‌اش مسئولیت دفتر فنی دانشگاه آزاد کاشمر و نیز مسئولیت شهرسازی و معماری شهرداری کاشمر را دارد، سه سال هم ـ در نیمه نخست دهه 80 ـ شهردار رباط سنگ بوده است و پس از آن، معاون شهردار کاشمر برای دو سال.

وی از پاییز 1388 و به پشتوانه رأی تمام اعضای شورای وقت کاشمر، چهل و سومین شهردار شهر شد و برای چهار سال در این مقام باقی ماند. پاییز 1392 و پس از تغییر ترکیب شورای شهر، او از مقام خود استعفا داد.

حالا او بار دیگر در رأی مدیریت شهری کاشمر حضور دارد و پشتوانه رأی نخست، امکان تحرک بیشتری به وی می‌دهد.

دو نفر بعدی شورای جدید

پس از اسماعیل‌پور، دومین انتخاب مردم کاشمر، محمد صادقی طرقی شد؛ او حدود 1700 رأی کمتر از نفر نخست داشت. نکته جالب توجه این‌که صادقی در انتخابات قبل، به عنوان آخرین نفر (منتخب نهم) عضو شورا شده بود. وی که پزشک است، حدود 80 درصد بیش از دور قبل، رأی کسب کرده؛ به بیان دیگر، کارنامه و عملکرد صادقی مورد تأیید موکلانش قرار گرفته است.

صادقی که از فهرست مورد حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان پا به شورا گذاشته، سابقه نایب رییسی شورا دارد و در سال 1395 نیز پزشک نمونه شده است.

قابل اشاره این‌که او به مسئله «سلامت» بیش از درمان بها می‌دهد و در برنامه‌هایش تاکید داشته که شورا می‌تواند برای رسیدگی بهتر به سلامت و بهداشت، «حلقه»ای موثر باشد و جامعه را به نهادهایی چون شبکه بهداشت و درمان متصل کند. او همچنین بر مسئله افزایش سواد سلامت بین شهروندان تاکید دارد.

به نظر می‌رسد، جوان بودن صادقی و برنامه‌ها و کارنامه‌اش، او را چنین کامیاب کرده است.

پس از وی، میثم خزاعی که یک روحانی است، نفر سوم شورای پنجم کاشمر شده است. فاصله رأی نفر سوم با نفر دوم، تنها 52 رأی است.

حجت الاسلام خزاعی، در فهرست مورد حمایت اصول‌گرایان (ائتلاف جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) قرار داشت. او نیز همچون صادقی در شورای چهارم عضو بود. خزاعی نسبت به دور قبل حدود 2300 رأی بیشتر دارد.

او که مدرس حوزه و دانشگاه است ظاهرا برای اصول‌گرایان به‌قدر لازم مقبولیت داشته که نسبت به دور قبل هم رأی بیشتری کسب کرده و هم چهار پله ارتقاء رتبه یافته است.

دیگر منتخبان شورای پنجم

نفر چهارم از هفت عضو شورای کاشمر، حسن اعمی، دانشجوی دکتراست؛ او که 12 سال سابقه تدریس در دانشگاه در رشته‌های اقتصاد و حسابداری دارد، از فهرست مورد حمایت اصلاح‌طلبان (آشنای شهر) وارد شورا می‌شود. حضور وی، ترکیب شورای جدید را جوان‌تر از شورای چهارم می‌کند.

محمد خباززاده، عضو شورای پیشین، با رأی تقریبا مشابه دوره قبل، مجددا و از فهرست مورد حمایت اصلاح‌طلبان (آشنای شهر) برای چهار سال در شورای کاشمر حضور خواهد داشت.

خباززاده که در شورای چهارم، مسئول کمیسیون شهرسازی و معماری بود، از منتقدان پرداخت یارانه و حامیان تولید محسوب می‌شود.

یعقوب گل‌محمدی، دیگر منتخب مردم کاشمر برای شورای جدید از لیست مورد حمایت اصلاح‌طلبان (آشنای شهر) است. جالب توجه این‌که وی در دور دوم و سوم، عضو شورای کاشمر بوده و پس از وقفه و دوری چهار ساله دوباره پا به این نهاد می‌گذارد.

او معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کاشمر را برعهده داشته و به نظر می‌رسد تجربه او در شوراهای دوم و سوم مددرسان شورای پنجم شود.

و سرانجام هفتمین و آخرین منتخب کاشمر، احمد غزنوی است. وی سابقه عضویت در شورای سوم و چهارم کاشمر را در کارنامه دارد.

غزنوی نیز همچون خزایی از فهرست مورد حمایت اصول‌گرایان (ائتلاف جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) پا به شورای جدید می‌گذارد. به بیان دیگر، تنها این دو نفر، عضو اصول‌گرای شورا محسوب می‌شوند. غزنوی که کارشناس ارشد حقوق است، نسبت به دور پیش رأی کمتری کسب کرده است.

وی مدرس دانشگاه آزاد کاشمر است و مهندس کشاورزی؛ همچنین باورمند به گسترش فضاهای سبز و ایجاد توسعه پایدار و متوازن.

گفتنی است از جمع سه عضو علی‌البدل شورا، دو نفر در شورای چهارم عضویت داشته‌اند. اسماعیل سلطانپور (عضو سه دوره شورا) در فهرست مورد حمایت اصول‌گرایان بود، و حسین حسینی یزدی (رییس شورای سوم و چهارم و شهردار سابق کاشمر) در فهرست مورد حمایت اصلاح‌طلبان.

احمد، از فعالان مدنی شهر معتقد است که «به نظر می‌رسد اکثریت انتخاب‌کنندگان در کاشمر، نظر به سن بالای این دو نفر، دیگر تمایلی به حضور آنان در شورا نشان نداده‌اند و ترجیح داده‌اند جوانترها را روانه شورای پنجم کاشمر کنند.»

او تاکید می‌کند: «همه جای دنیا این‌طور است؛ مردم از حضور چهره‌های تکراری خسته می‌شوند و نیاز خود به تغییر را این‌گونه آشکار می‌کنند.»

چند ملاحظه درباره شورای جدید

شورای جدید کاشمر با مشارکت حدودا 60 درصدی اهالی شهر شکل گرفته است. متاسفانه در شورای جدید، برخلاف دوره قبل، هیچ زنی حضور ندارد. این نکته منفی و البته مهمی است که مورد انتقاد بسیاری از زنان کاشمر ـ به‌خصوص دختران دانشجو ـ و حتی بسیاری از کنشگران مدنی و دانشجویان پسر شهر است. به‌خصوص آنکه در دور قبل، نفر نخست شورا، یک زن بود.

جمیله، معلم است و در یک انجمن خیریه هم مشغول به کار؛ او با انتقاد از فهرست‌های «مردانه» می‌گوید: «قابل فهم نیست که چطور در لیست‌های پیشنهادی، هیچ توجهی به 50 درصد جمعیت شهر نشده؛ نتیجه‌اش هم همین می‌شود؛ شکل گرفتن شورایی کاملا مردانه که قطعا نمی‌تواند آن‌طور که باید و شاید حقوق مدنی زنان را ادا کند.»

جز او، کم نیستند زنانی که معتقدند فهرست‌های 100 درصد مردانه تهیه شده توسط دو جناح سیاسی اصلی شهر و نیز لیست اصناف، دلیل اصلی بروز این وضع تلخ و قابل انتقاد است.

تعجب‌برانگیز اینکه مهری پالایی نفر اول انتخابات قبل با بیش از 9 هزار رأی، این‌بار در جایگاه دوازدهم قرار گرفته و کمتر از 6 هزار رأی کسب کرده است.

اما در سطحی دیگر، باید به جوان‌تر شدن ترکیب شورای شهر کاشمر اشاره کرد؛ خروج دو فرد مسن و ورود دو عضو جوان‌تر، متوسط سنی شورا را پایین‌تر آورده است. باید منتظر ماند و دید که آیا این، موجب تحرک و پویایی بیشتر شورا خواهد شد یا خیر.

قاسم، یکی از فعالان فرهنگی شهر ابراز امیدواری می‌کند که «تغییر ترکیب سنی شورا، موجب افزایش شور و نشاط در شهر شود و شورا از فعالیت‌های هنری و فرهنگی و تفریحی، بیشتر استقبال کند و زمینه‌های لازم برای آنها را فراهم کند.»

نکته قابل اشاره دیگر، کاهش میزان مشارکت شهروندان کاشمر در انتخابات شورای پنجم، نسبت به انتخابات پیشین است. یعنی با وجود افزایش جمعیت کاشمر نسبت به چهار سال قبل، حدود هزار نفر در این دوره، کمتر برای شورا رأی داده‌اند؛ اتفاقی که معنادار است و نشان از تقلیل اهمیت شورا در چشم شهروندان کاشمری دارد.

سمیرا، دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد کاشمر معتقد است: «فهرست‌های مردانه و کم‌رنگ بودن تبلیغات زنان مستقلی که نامزد شورا شده بودند، باعث کاهش میزان مشارکت زنان و درنتیجه افت مشارکت کلی شده است.»

او همچنین از اینکه مهر پالایی، نفر نخست انتخابات شورای چهارم، جایی در فهرست هفت نفره شورای جدید ندارد، ابراز تعجب و تاسف می‌کند.

باید دید آیا شورای جدید، با ترکیب جوان‌تر اما بدون حضور زنان، می‌توان کارنامه‌ای بجا گذارد که موجب جلب توجه بیشتر شهروندان کاشمر به نهاد شورا شود یا نه.