در صحن ـ شوراها ـ ژیلا عباسی: با اعلام نتایج انتخابات پنجمین دوره شوراها در سنندج پرونده این انتخابات نیز بسته شد و شهروندان سنندجی 9 منتخب خود را در شورای پنجم شناختند.

اگرچه آمار تفکیکی از میزان مشارکت شهروندان در انتخابات شورای شهرها هنوز اعلام نشده، اما در مجموع مشارکت شهروندان کردستانی در این انتخابات 59 درصد بود که نسبت به انتخابات مجلس دهم 6 درصد افزایش و نسبت به انتخابات شوراهای گذشته 3 درصد کاهش را نشان می دهد.

آنها که در شورای شهر ماندند

از 13 عضو قبلی شورای شهر سنندج 4 نفر توانستند در این انتخابات نیز رای اعتماد مردم را به دست آورده و کرسی های خود را در صحن شورا حفظ کنند. علیرضا از فعالین اصلاح طلب سنندج درباره چرایی پیروزی دوباره این افراد  می گوید: «برخی از اعضای شورای چهارم به لحاظ مالی عملکرد پر ابهامی داشتند. به عنوان مثال یکی از آنها با وضعیت مستاجری وارد شورا شده اما در پایان دوره صاحب آپارتمانی در بهترین نقطه شهر شد. با این حال در مورد اعضایی که دوباره انتخاب شدند شائبه مالی وجود نداشت.»

ژاله هم که معلم و ساکن سنندج است با اشاره به اینکه شورای چهارم نکات منفی فراوانی از جمله توزیع ناعادلانه اعتبارات و امکانات در سطح شهر، تخلفات در حوزه املاک، عدم اجرای مصوبات شورا، دودستگی و مناقشه بر سر عزل شهردار، و عدم کنترل ساخت و سازهای غیر مجاز، …داشت می گوید: «بیشتر افرادی که دوباره رای آوردند کسانی بودند که در این زمینه ها سابقه روشن تری داشته و عملکرد مالی آنها قابل دفاع بود.»

حرکت شورای سنندج به سوی عقلانیت

علیرضا درباره شاخص تخصص گرایی در منتخبان شورای پنجم می گوید: «در مجموع انتخاب مردم در شورای پنجم عقلانی تر از گذشته و بیش از قبل مبتنی بر تخصص افراد بود.»

به گفته علیرضا، منتخب اول شورای شهر سنندج که یک بازیگر طنز تلویزیون به نام یوسف اسدی است در دوره قبل با 40 هزار رای رتبه اول را به خود اختصاص داد اما در این دوره تنها 14 هزار رای کسب کرد. علیرضا کاهش قابل توجه آرای یوسف اسدی را نشانه عقلانی تر شدن انتخاب مردم سنندج می داند.

از سوی دیگر، کاندیداهای جوانی با تحصیلات عالی توانستند در این دوره وارد شورای شهر شوند. نفر دوم شورای شهر سنندج یعنی غریب سجادی جوانی سی و چهار ساله است که دارای مدرک دکتری علوم سیاسی است و از فعالین اصلاح طلب و خوشنام شهر می باشد. نفر سوم شورای شهر سنندج هم جوانی 29 ساله به نام ارسطو گویلی است که دارای مدرک دکتری برق از دانشگاه ویرجینیای آمریکا است.

به عقیده علیرضا هرچند مدرک تحصیلی آقای گویلی به مسائل شهری مرتبط نیست اما او از معدود کاندیداهایی است که  برنامه ای به نسبت جامع را به رای دهندگان سنندجی عرضه کرد. برنامه ای که از حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد گرفته تا سازماندهی دستفروشان و بهسازی شهر برای معلولان را شامل می شود.

عقب گرد زنان در شورای پنجم سنندج


با وجود
ثبت نام 46 زن در انتخابات شورای شهر سنندج اما هیچ کدام از آنها نتوانستند آرای لازم برای حضور در صحن شورا را به دست بیاورند. بالاترین رای زنان در این انتخابات را مژده حسینی با نزدیک به پنج هزار رای به دست آورد و این رای او را تبدیل به نفر اول اعضای علی البدل شورای سنندج کرد.

راه نیافتن هیچ کاندیدای زنی به صحن شورای شهر سنندج نسبت به دوره قبل که دو نماینده زن در آن حضور داشتند را باید یک عقب گرد به حساب آورد.

سیما از زنان ساکن سنندج با اظهار تاسف از این اتفاق می گوید: «این نتیجه به هیچ وجه بازتابی از حضور واقعی زنان در عرصه عمومی شهر سنندج نیست و احتمالا حاصل عملکرد به نسبت ضعیف زنان عضو شورای چهارم است.»

به اعتقاد سیما، تا زمانی که زنان در مسند قانون گذاری و تصمیم‌گیری قرار نگیرند، نمی‌توان به حل معضلات و مشکلات زنان امیدوار بود زیرا مردان لزوما توجه خاصی به مسائل زنان نخواهند داشت و مسائل زنان از دید آنها مورد غفلت قرار می‌گیرد.

جلال هم که روزنامه نگار و ساکن سنندج است با اظهار ناراحتی از راه نیافتن زنان به شورای شهر به نقش رد صلاحیت ها در این زمینه اشاره می کند. به عقیده او تعدادی از زنان سنندجی از جمله خانم سوسن سوسنی که از فعالین مدنی شهر هم بودند به واسطه رد صلاحیت در این انتخابات فرصت حضور نیافتند و در صورت وجود فضای آزاد انتخاباتی، حتما شاهد حضور زنان بیشتری در شورای شهر بودیم.

فضای امنیتی از یک سو و رد صلاحیت ها از سوی دیگر، همچنین مانع از حضور موثر فعالین مدنی از جمله فعالین حقوق زنان و فعالین کارگری در این انتخابات شد. به همین دلیل فعالین جامعه مدنی حضور پر رنگی در شورای شهر سنندج ندارند. به عقیده جلال این مساله هم بازتاب واقعیات اجتماعی سنندج نیست.

عملکرد پر ابهام اصلاح طلبان سنندج

فضای پرشور انتخابات ریاست جمهوری که زمینه طرح مطالبات انباشته اجتماعی و حضور اقشار به حاشیه رانده شده جامعه را در فضای سیاست فراهم کرد فرصتی بود برای اصلاح طلبان در شهرهایی مانند تهران، مشهد، کرج، و اراک تا ضمن حمایت از حسن روحانی لیست منسجمی از کاندیداهای اصلاح طلب را برای شورای شهر به مردم عرضه کنند.

اصلاح طلبان سنندج اما به راحتی از کنار این فرصت گذشتند. آنها هیچ لیستی به عنوان لیست امید در انتخابات ارائه نکرده و نتوانستند از فضای حمایت مردم از روحانی به خوبی استفاده کنند. این در حالی است که 73 درصد از رای دهندگان کردستانی رای خود را به نفع کاندیدای اصلاح طلبان و اعتدال گرایان در انتخابات ریاست جمهوری به صندوق ها ریختند و از این نظر کردستان بعد از سیستان و بلوچستان دومین استان حامی روحانی در کشور بود.

از معدود گروه های غیر دولتی که به انتشار لیستی در انتخابات شورای شهر سنندج اقدام کرد جماعت دعوت و اصلاح بود که یک تشکل میانه رو طرفدار حقوق اهل سنت است. چهار نفر از اعضای این لیست توانستند وارد شورای پنجم سنندج شوند.

در مجموع نتایج انتخابات شورای پنجم سنندج را باید حرکتی به سوی عقلانیت، جوان گرایی و تخصص گرایی بیشتر تفسیر کرد. از دیگر ویژگی های مهم این انتخابات باقی ماندن افرادی از شورای چهارم است که اغلب نقشی در فساد اقتصادی یا پرونده های پر ابهام مالی نداشتند. از آن جایی که فساد یکی از معضلات اصلی شوراهای گذشته بوده، این اقدام مردم سنندج را باید گامی معنا دار به سوی حمایت از پاکدستی تفسیر کرد.

با این حال، راه نیافتن زنان به شورای شهر سنندج و نیز عدم حضور فعالین مدنی پرشمار و خوشنام سنندج در صحن شورا، باید هشداری برای جامعه مدنی این شهر در نظر گرفت. به ویژه که بسیاری از مشکلات شهر سنندج مانند مسائل محلات حاشیه نشین، مشکلات کارگران ساختمانی، گسترش اعتیاد در میان زنان و جوانان و همین طور زنانه شدن فقر که خود را به شکل گسترش تن فروشی در محلات فقیر نشین سنندج نشان می دهد از مسائلی است که اغلب توجه تکنوکرات ها را به خود جلب نکرده و نیازمند توجه و حضور پررنگ فعالین جامعه مدنی است.