درصحن-شوراها: تشخیص توانایی های شهروندان از شاخصه های اصلی یک شورای خوب است. شورای شهری که می تواند توانایی های بالقوه شهروندان را شناسایی، و این توانایی ها را برای حل مشکلات شهر، از حالت بالقوه به حالت بالفعل درآورد.

در ایالات متحده آمریکا شوراهای شهر، زیر شاخه قوه مقننه هستند و همزمان با بدنه حاکمیت در ارتباط هستند. حال فرض کنید اعضای شورا، از انجام کاری در می مانند، و باعث دو قطبی شدن و شکل گیری تضاد یا رفتار نامتعارف در شورای شهر می شوند و در نتیجه یکی از اداره های شهر به مشکل می خورد. بیایید فرض کنیم در مشکل بوجود آمده، هیچ نیت سوئی وجود ندارد. دولت های محلی در اداره شهر ناکارآمد هستند، محاسبات در مورد توزیع کمک های مالی درست انجام نشده یا عمدا کسی قدرت را در دست گرفته که صلاحیت ندارد. اولین اتفاقی که رخ می دهد این است که اعتماد شهروندان به حکومت متزلزل می شود، چراکه اگر بگوییم پنج ستون وجود دارد که اعتماد شهروندان را به حکومت جلب می کند، شورای شهر به منزله بنیان این ستون هاست.

راه اصلی ساخت ستون های اعتمادساز، تجمع و انسجام شهروندان است. به عبارت دیگر سعی کنید که افرادی از اقشار مختلف اجتماع را در شهرداری دور هم جمع کنید. این تجمع یا گردهمایی افراد با علایق مختلف در جامعه شهری باید باعث جذب آنها در هدف گذاری های بلند مدت شود. یک راه می تواند این باشد که روی مشترکات تمرکز کنید، این اختلافات را از بین نمی برد، اما برخورد با آن را متمدنانه و معقول می کند. درنتیجه حمایت متقابل، مدارا و گسترش اعتماد در جامعه، با این رویکرد حاصل می شود. از این رو شش اصلی که یک « شورای خوب» نباید فراموش کند را اینگونه می توان برشمرد:

۱- مهارت های رهبری منسجم

زمانی که رویکرد انسجام بخشی به شهروندان در پیش گرفته می شود، شوراهای شهر برای اجتناب از تضاد های احتمالی، تصدی گری دولتی را کاهش می دهند. برای تحقق بخشیدن انسجام بالقوه و تشکیل شورای شهر منسجم، باید مهارت های رهبری در شورایاران پرورش یابد.

۲- آموزش و توانمند سازی شهروندان

این مسئله واضح است. شهروندان باید توانمند شوند که چطور با حاکمیت همکاری موثر داشته باشند و از تضاد اجتناب کنند. باید توجه کافی به آموزش و یادگیری در این زمینه مبذول داشت. یک مثال خوب در این زمینه شهر توسعه یافته «رالی» است که آکادمی برای آموزش شهروندانش دارد. علاوه بر این که این آکادمی فرصت موثر تعامل با اعضای شورای شهر است، آموزش های پایه ای درباره اصول رهبری، فنون ارتباط موثر، و استفاده از امکانات منطقه را نیز در برمی گیرد. به علاوه حال و هوای خوبِ این فضا، روحیه اعتماد بین شهروندان و اعضای شورای شهر را افزایش می دهد و قابلیت های آنان را تقویت می کند.

یکی دیگر از نمونه های عالی (HCC) در ارتفاعات کلیولند اوهایو است. HCC یک سازمان غیرانتفاعی حقوقی است و به وسیله شهروندانی تاسیس شده که دغدغه بی عدالتی در بازار مسکن داشته اند. شورای شهر کلیولند نه فقط HCC را از نظر مالی حمایت می کند، بلکه با تعیین شاخص هایی برای تعیین قیمت عادلانه مسکن، برنامه های آموزشی گوناگون، و کلاس های مختلفی برای شهروندان برگزار می کند. این به سود هر دو طرف است. شورای شهر از تجارب شهروندان استفاده می کند و از بروز تبعیض در بازار مسکن جلوگیری می کند. حالا این شهر پر از محله های متنوع و دلپذیری شده است.

۳- مشارکت دادن شهروندان و متعادل ساختن توان پاسخگویی

شهروندان می توانند نقش مهمی در تمام مراحل سیاست گذاری داشته باشند، نه فقط در تعیین استاندارد ها یا تدوین قانون. با هدف دستیابی به انسجام واقعی، منافع شهروندان باید در تنظیم قوانین و ارزیابی سیاست های دولت نیز باید درنظر گرفته شود. وقتی عده زیادی درگیر مسائل اداره جامعه می شوند، همه یا هیچکس درگیرند و مسئولیتی متوجه کسی نیست، چون قدرت واحدی وجود ندارد. با متمرکز شدن شهروندان آموزش دیده به مسائل عملی، شورای شهر شامل طیفی از افراد می شود که هر کدام مسئولیت نقش خود را در سیاست های شهرشان می پذیرند.

۴- پایبندی به قانون و حقوق اساسی

در حال حاضر بعضی ابتکارات شهروندی می تواند تهدیدی علیه ارزش های دموکراتیک یا شورای شهر محسوب شود. شورای شهر برای حفظ جامعه از فشارها، هیجانات زودگذر، استبداد و حتی تهدید بنیاد گرایان، یا متعصب ها باید به دنبال راه حلی باشد و در عین حال با وجود این عوامل، جامعه سیاسی دموکراتیک را نیز گسترش دهد و با مواضعی که بر خلاف ارزش های جامعه هستند مقابله کند.

پایبندی به قانون و حقوق اساسی راه حل اصلی است. راه حلی که از استقلال شورا و شهروندان حمایت می کند. چنین چارچوبی می تواند بنیان محکمی برای همه احزاب فراهم آورد و لزوما نیازی به قانون سخت گیرانه نیست، اما همچنان باید از اصول دموکراتیک شورای شهر و سایر قوانین تبعیت کنند.

۵- بکار گیری اخلاق در خدمات عمومی

وقتی که اعضای شورای شهر وارد دفترشان می شوند،آنها پذیرفته اند که وظیفه شان خدمت به عموم جامعه است و با این طرز فکر وارد عمل می شوند. چهار اصل که به اعضای شورای شهر در اخلاق عملی کمک می کند، از قرار زیر است:

  • حفاظت از منافع نسل های آینده،
  • حفظ شرایط موجود برای نسل های آینده تا زندگی امن و با کیفیتی داشته باشند،
  • اولویت دادن به خطرات فوری به نسبت خطرات احتمالی درازمدت،
  • اجتناب از خطر آسیب های جبران ناپذیر یا سوانح،

مهم است که همه اقشار دولت و سیاستمداران، از شورای شهر تا رده های عالی همه به این اصول احترام بگذارند. به عنوان مثال باید از دگراندیشان حمایت شود، آنها نباید مطرود باشند، این تنها راهی است که می توان افراد مختلف را به عرصه اجتماع دعوت کرد.

۶- انتقال آموزه های تاریخی

شهرداری و شورای شهر پیشینه ای غنی دارند. آن دسته از افراد در شورای شهر که از تاریخ و سابقه و پیشینه کارشان آگاهی دارند به درک بهتری از وظایف خود می رسند. هر چند مشکل است که این آگاهی را به همه اعضای شوراها داد، چون حجم بالای اتفاقات در شورای شهر باعث می شود نتوان حافظه سازمانی دقیقی داشت. این ممکن است مشکلاتی را برای شهرداری در خصوص «گروه های قبل» به وجود آورد. مقامات محلی جدید ممکن است در مورد پذیرش راهنمایی های سیاسی اسلاف خود دچار دوگانگی باشند. گروه های قبلی ممکن است تمایلی برای همکاری با جانشینان خود نداشته باشند. لذا خوب است کسی در شورای شهر، منشی شورا یا یک مورخ محلی وجود داشته باشد که از فرایند انتقال دانش اطمینان حاصل کند.

این رویکرد علاوه بر اینکه به بهبود شرایط کمک می کند، فرصت های شغلی جدید هم ایجاد می کند. چنین موقعیتی در میفیلد اوهایو به وجود آمده، که در آنجا با تایید شورا، سمینارهای آموزشی برای اعضای شورای شهر و روستا برگزار می کند، این آموزش ها نه فقط در آغاز جلسات، بلکه در طول دوره، برگزار می شود.

نتیجه

شورای شهر نقطه کانونی برای ایجاد تغییر از پایین به بالا در جامعه است. شورا عملکرد ها را منسجم می سازد، افراد موثر و فعال جامعه را در کنار هم جمع می کند. شورا وظیفه دارد پتانسیل جامعه را شناسایی و آن را به انرژی کافی برای اقدامات مفید تبدیل کند. تاثیرات مثبت انسجام بخشی و ایجاد یکپارچگی در شهر، سبب می شود تا شورا به محلی برای پیشرفت و شکل یابی جامعه ای متمدن تبدیل شود.

منبع: This article is based on Vera Vogelsang-Coombs’ toward the Civil City Council (2012)