درصحن: دولتی بودن ساختار سیاسی و مدیریتی ایران، کیفیت زندگی شهروندان را به تصمیماتی که نهاد دولت، اتخاذ می‌کند گره زده است. بخشی از نهاد دولت در ایران انتخابی و با رای مردم بر اریکه قدرت تکیه می‌زنند و بخشی از آن، خارج از اختیار و رای و نظر مردم است. شاید بتوان شانس تاثیرگذاری محدودی بر نهادهای غیرانتخابی، توسط شهروندان قائل بود ولی بدون شک مردم، بیشترین تاثیر را بر نهادهای انتخابی می‌توانند داشته باشند، ولی کسب توفیق در این مهم، منوط به شناخت و آشنایی کامل با ابزارها، اختیارات، مسوولیت‌ها و دایره نفوذ نهادهای انتخابی است تا مبتنی بر آن، بتوان آن‌ها را در ایفای صحیح وظایف محوله یاری و مورد پرسشگری قرار داد.

نهاد شوراها به‌ عنوان یکی از مهمترین اضلاع نهادهای انتخابی، که بیشترین نقش را در کیفیت زندگی مردم ایفا می کند، یکی از نهادهایی است که باید بیش از پیش مورد توجه شهروندان قرار گیرد. این نهاد که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شد، با تاخیری بیست ساله، موجودیت یافت، ولی به رغم گذشت ۱۸ سال از عمر آن، هنوز وظایف، اختیارات و ابزارهایش، هم برای شهروندان و هم برای بخش‌هایی از حاکمیت مجهول مانده است.

درصحن سعی کوشیده است با تولید مجموعه‌ای از مقالات، اینفوگرافی‌ها و ویدیو‌های و کتاب‌چه‌های آموزشی تصویر کامل‌تری از ساختار شوراهای شهر و روستا و همچنین وظایف این نهاد ارائه دهد.

مجموعه تولیدات درصحن، شاید هنوز دربرگیرنده همه جوانب کار شوراها نباشد که به مرور تکمیل خواهد شد اما آنچه تولید شده را با دانلود لینک‌های زیر تحت عنوان «دانستنی های شوراها» می‌توانید ببینید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 


وظایف شوراها و بحران مدیریت شهری

ویدیو
این ویدیو کوتاه مروری است از عملکرد کلی شوراها تا امروز. اگر می‌خواهید شهر شما جایی بهتر برای زیستن باشد، اگر می‌خواهید میزان آگاهی اطرافیان‌تان را از محدوده اثر شوراها افزایش دهید؛ این ویدیو را ببینید و منتشر کنید.


ضرورت تغییر رویکرد شوراها به توسعه

مقاله
اقتصاد ایران دچار هدر رفتگی بودجه است. بودجه های نهادهای موازی و بریز و بپاش های اضافی و نیز بورکراسی حجیمی، که پیرامون این نهادها شکل گرفته، موجب هدر رفتن بودجه های کلانی می شود …


بزرگ شدن شهرها، پاشنه آشیل شوراها

مقاله
«توزیع و تمرکززدایی از قدرت»، «استقرار نظام شورایی» و «سپردن اداره امور به مردم» به عنوان اهداف سه گانه تشکیل شوراها، با توسعه شهرها و تبدیل آنها به کلان شهرها،‌ به چالش کشیده شده، به طوری که می توان گفت فلسفه شوراها و اداره شورایی شهرها، تنها روی کاغذ باقی مانده است.


هشت نکته خواندنی از شوراها

اینفوگرافیک
۱- آیا می‌دانید بدون این که شوراها تشکیل شود،‌ قانون شوراها بارها اصلاح شده است؟
۲- آیا می‌دانید در صورتی که آرای دو یا چند نفر از داوطلبان انتخابات شوراها یکسان باشد اولویت با کیست؟
۳- آیا می‌دانید می‌توانید در برگه رای نام کاندیدای …


پروسه انتخاب اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراها

اینفوگرافیک
۱- انتخاب نمایندگان دو کمیسیون شوراها و اصل نود مجلس
۲- انتخاب هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها از میان منتخبان دو کمیسیون شوراها و اصل نود در صحن علنی
۳- انتخاب اعضای شورای عالی نظارت استانها در مجمع نمایندگان استانها


آیا می‌دانید چه کسانی نمی‌توانند به عضویت شوراها درآیند؟

اینفوگرافیک
این چند گروه از حق انتخاب شدن در انتخابات شوراها محرومند:
کسانی که در برای تحکیم مبانی رژیم سابق نقش مؤثر و فعال داشته‌اند.
کسانی که به جرم غصب اموال عمومی محکوم شده‌اند.
وابستگان تشکیلاتی به احزاب، سازمان‌ها و گروهک‌هایی که …


آیا می‌دانید در هر شهر یا روستایی که دوست داشتید نمی‌توانید رای بدهید؟

اینفوگرافیک
در انتخابات شوراها، در شهر یا روستایی می‌توانید رای دهید که حداقل یک سال قبل از روز رای‌گیری در آنجا زندگی کرده باشید، مگر این که در شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت را ی دهید. در شهرهای بزرگ این محدودیت وجود ندارد …


آیا می‌دانید در انتخابات شوراها اولویت با کیست؟

اینفوگرافیک
اولویت با ایثارگران است. اگر هر دو ایثارگر یا هیچ یک ایثارگر نبودند، اولویت با کسی است که مدرک تحصیلی عالی‌تری دارد. حالا اگر مدرک تحصیلی هر دو یکی بود چه؟ در مرحله سوم قرعه‌کشی تعیین‌کننده خواهد بود.


ساختار شوراها در تقسیمات کشوری

اینفوگرافیک
مردم سراسر ایران در هر شهر و روستا روز ۲۹ اردیبهشت فرصت دارند تا با شرکت در انتخابات، اعضای شوراها را انتخاب کنند. براساس قانون از کوچکترین بخش تقسیمات کشوری که روستاها باشد تا بزرگترین که استان باشد، شورا وجود دارد.