درصحن:‌ برنامه ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی و آموزشی و اقدام در خصوص تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تعاونی‌های تولید و توزیع و مصرف، به عنوان اهم وظایف شوراهای شهر و روستا، اجرایی نمی‌شود بدون همکاری و همیاری نهادهای جامعه مدنی. سازمان‌های مردم نهاد و فعالان جامعه مدنی به عنوان بازوی فکری و اجرایی شوراها، زمانی می‌تواند در این پروسه یاری رسان شوراها باشد که از یک ساختار منسجم و سازمان یافته و انگیزه کافی برای مشارکت مدنی در بهبود شرایط زندگی شهروندان، برخوردار باشد.

از سوی دیگر، جامعه مدنی به عنوان مرجع سازمان دهنده به مطالبات و تقاضاهای شهروندان، نقشی کلیدی در ایجاد پل ارتباطی میان شوراها و مردم ایفا کند. از این رو توجه به توانمند سازی جامعه مدنی از ابعاد مختلف حائز اهمیت است. «عرصه سوم» به عنوان یک نهاد مدنی، توجه به این مهم را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و می‌کوشد از طریق کمک به جریان گردش آزاد اطلاعات، تولید محتوای آموزشی و انتقال تجربیات موفق بین المللی در راه توانمند سازی جامعه مدنی ایران گام‌هایی بردارد. «درصحن» یکی از این گام‌هاست که با تولید محتوای آموزشی شامل مجموعه مقالات، گزارش‌ها و ویدیوها ‌ کتابچه‌ها، کوشیده است در بستر انتخابات شوراها به نوبه خود به تقویت نهاد‌های مدنی در کشور بپردازد.

برای آشنایی با راه‌های تقویت جامعه مدنی و تقویت زنان و جوانان و معلولان برای حضور در عرصه‌های مدنی، لینک‌های زیر را دانلود و از محتوای آموزشی آن بهرمند شوید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 


کتابچه توانمندسازی جامعه مدنی؛ چرایی‌ها و چگونگی‌ها

کتاب
آنچه پیش روی شماست اولین کتابچه آموزشی «درصحن» است با عنوان توانمند سازی شوراها، چرایی‌ها و چگونگی‌ها. در این کتابچه کوشیده‌ایم با شما از نحوه اثر گذاری جامعه مدنی بر شوراها، لزوم سازمان دادن به مطالبات مردمی، نظارت و پیگیری و کنترل فساد سخن بگوییم.


زنان شوراها و هم آوایی با صداهای مردسالارانه

مقاله
اجرایی شدن قانون شوراها در دهه هفتاد نقطه عطفی در فرایند گسترش نقش مردم در اداره امور محلی بود تا جایی که برخی از صاحب نظران از شوراها به عنوان حکومت‌های محلی تعبیر می‌کردند. اکنون که چهار دورە از عمر شوراها می گذرد و نقاط قوت و ضعف این نهاد، آشکار شده …


تلاش براي تثبيت حضور۳۰درصدي بانوان در انتخابات

اینفوگرافیک
همزمان با تشکیل کمپین تغییر چهره مردانه مجلس برای جلب توجه عمومی به مسایل و حقوق زنان در ایران، جمعیت زنان مسلمان نواندیش نیز با برگزرای کنفرانسی خواستار تثبیت مشارکت سیاسی زنان در کشور شده است.