درصحن: هیات دولت به ریاست حسن روحانی رای به تصویب لایحه شفاف سازی منابع مالی و هزینه های انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری،‌ مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی داد. هیات وزیران امروز (چهارشنبه) تصویب کرد تا این لایحه با قید دو فوریت تقدیم مجلس شود. چنانچه مجلس شورای اسلامی با دوفوریت این لایحه موافقت و لایحه را تصویب کند،‌ مفاد آن در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی لازم الاجرا خواهد بود.

بررسی لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به انتخابات به منظور ایجاد ساز و کار لازم برای قانونمند کردن فعالیت‌های مالی مربوط به انتخابات احزاب و تشکل‌های سیاسی مجاز و نامزدها، مورد تصویب هیات وزیران قرار گرفت.

سال گذشته رحمانی فضلی وزیر کشور از تاثیر پول های کثیف در انتخابات خبر داده بود و در پی آن رئیس جمهور در همایش فرمانداران سراسر کشور خواستار بالارفتن میزان شفافیت در انتخابات شد. برگزاری الکترونیکی انتخابات، استفاده از صندوق های شیشه ای و شفاف سازی منابع مالی و هزینه های انتخاباتی کاندیداها،‌ سه طرح کلیدی دولت بعنوان مجری انتخابات،‌ برای بالابردن شفافیت در امر انتخابات است. پیش از این پس از بحث و گفتگوی طولانی،  دولت موفق به اخذ موافقت شورای نگهبان برای برگزاری الکترونیکی انتخابات و استفاده از صندوق های شیشه ای شده بود و اینک در گام سوم باید بتواند نظر موافق نمایندگان و اعضای شورای نگهبان را برای بالا بردن شفافیت منابع مالی جلب کند.

مجلس هفته آتی تعطیل خواهد بود لذا به احتمال زیاد این لایحه در اولین جلسه بعد از تعطیلات با قید دو فوریت تقدیم هیات رئیسه خواهد شد. هیات رئیسه مکلف است ظرف ۲۴ ساعت پس از اعلام وصول،‌ این لایحه را در صحن علنی مجلس به رای بگذارد.