درصحن- شوراها- مهتاب سمیعی: نوروز و فصل تعطیلات برای بسیاری از شهرهای ایران فرصتی است برای جنب و جوش. کاسب‌ها به امید رونق بازار به استقبال مسافران می نشینند و مسافران به امید تفریح بار سفر می بندند. اما برخی بحران ها این معادله را برهم می زند مثل بحران ترافیک در شهر کوچکی به نام رامسر. شهری که نوروزاش تمام شد ولی خستگی ترافیک آن بر گرده ساکنان این شهر هنوز سنگینی می کند.

ترافیک شهری که یکی از معضلات اصلی بسیاری از شهرهای ایران است، وقتی به شهرهایی همچون رامسر که بزرگراه‌های کمربندی برای مسافران گذری آن تعبیه نشده و یا هنوز به واقعیت تبدیل نشده‌اند، این معضل دوچندان می‌شود.

ترافیک معضل تکراری هر نوروز

این مشکل موضوعی نبود که از دید بسیاری از مسوولین شهری غیر قابل پیش بینی باشد، اما جالب است که هرساله شاهد بروز مکرر همان مشکلات هستیم.

اسفند ماه سال قبل، فرماندار رامسر به عنوان یکی از مسوولین به این موضوع اشاره کرده و خواهان اقدامی برای بهبود شرایط شده بود. محمد آزاد در جلسه شورای ترافیک رامسر، با اشاره به اینکه ایام نوروز در رامسر به دلیل میزبانی از گردشگران با شهرستان‌های دیگر متفاوت است، گفته بود: «مسافران فراوانی در روزهای نوروز به رامسر وارد می‌شوند و باید شرایط عبور و مرور در جاده‌های این شهرستان فراهم شود.»  وی با بیان اینکه باید بسترهای لازم برای خدمات‌رسانی مطلوب به مسافران فراهم شود، تاکید کرده بود: «ستاد تسهیلات سفر در این شهرستان راه‌اندازی شد و جلسات به طور منظم برگزار شده و یا در حال برگزاری است. ترافیک موجب توقف نکردن مسافران در این شهرستان می‌شود و به همین دلیل باید بسترهای لازم برای روان‌سازی ترافیک صورت بگیرد.»

با همه این وعده‌ها، آنهایی که در ایام نوروز رامسر را تجربه کردند، ترافیک سرسآم آور آن رنگ‌و بوی نوروزی این شهر را با «طعم» صف‌های طولانی و معطلی‌های بی‌انتها و صدای متداوم بوق اعتراض رانندگان همراه کرده بود. طعمی که تنها به رامسر اختصاص نداشت و شهرهای دیگر هم چنین تجربه‌های تکراری را از سر گذرانده‌اند.

حالا تصور کنید، شهری که به دلیل جاذبه‌های تفریحی و طبیعی، مقصدی برای مهمانان و توریست‌هاست و باید بهترین بهره را از این فرصت ببرد، ترافیک‌ شهرش تبدیل می‌شود به یکی از موانع بهره برداری مفید از فرصت. شاید بخشی از این معضل دامن مسافران را بگیرد و فراری‌شان دهد، اما بخش دیگری از آن دامن ساکنان شهر را هم می‌گیرد و در عمل بخش‌های زیادی را هم ناراضی می‌کند. تاکسیران‌های شهر یکی از ناراضی‌های این وضعیت هستند که از عملکرد ضعیف مسوولین شهری بشدت شاکی هستند.

کسادی تاکسیرانی

مهدی یکی از تاکسیرا‌ن‌های رامسر است که در خصوص وضعیت این شهر در ایام نوروز در پاسخ به نظرخواهی‌ام گفت: «ترافیک در شهر در روزهای نوروز بیداد می‌کند، اما برای ما راننده تاکسی‌ها بدترین زمان کاری است، همه فکر می‌کنند وقتی که مسافر در شهر زیاد می‌شود وضعیت درآمد ما بهتر می‌شود، در صورتی که شاید برای اصناف دیگر اینطور باشد اما برای صنف تاکسیرا‌ن‌ها اصلا شرایط خوب نیست.»

او با اشاره به اینکه اکثریت مسافرانی که به شهر می‌آیند با خودروهای شخصی‌شان می‌آیند می‌گوید: «۹۹ درصد مسافرانی که وارد شهر می‌شوند خودشان وسیله نقلیه دارند و احتیاجی به سوار شدن به تاکسی ندارند، بنابراین بیشتر تاکسی‌ها در ایام نوروز درآمد ندارند، فقط ترافیک و معطلی برای ما می‌ماند.»

جواد یکی دیگر از کارکنان  این صنف است که نوروز را بدترین زمان کاری برای تاکسیران‌ها می‌داند. «فقط ضرر می‌دهیم نه مسافر آنچنانی داریم نه به کارهای اصلی زندگی می‌رسیم، شدت ترافیک آنقدر بالاست که یک مسیر ۱۵ دقیقه‌ای،  ۲ ساعت طول می‌کشد.»

او با اشاره به ناآشنایی مسافران با مسیرهای درون شهر می‌گوید: «مسافران مسیرها را بلد نیستند و همین مساله باعث می‌شود که هر جایی ترمز کنند و از دیگران سوال بپرسند، این ترمز ناگهانی و توقف بد خودش باعث ایجاد ترافیک می‌شود و اگر هم اعتراض کنیم، ناراحت می‌شوند.»

جواد البته از عملکرد داهنمایی و دانندگی در دو سال اخیر تا حدودی راضی است اما اعتقاد دارد که فقط اداره راهنمایی و رانندگی نباید به فکر این مساله باشد و «بقیه مسئولین هم باید بیشتر به فکر این معضل باشند تا دید و بازدید عیدشان.»

چاله های ترافیک زا

وضعیت آسفالت خیابان‌ها هم یکی دیگر از نکاتی است که جواد یادآور می‌شود.

هرچند معاون عمرانی شهرداری رامسر در روزهای منتهی به پایان سال «لکه‌گیری و آسفالت خیابان‌ها و معابر شهر» را یکی از اقدامات خود اعلام کرد، اما ظاهرا رضایت شهروندان و مسافران نوروزی تامین نشده و همچنان یکی از گله‌ها دست‌اندازها و آسفالت‌های خراب شهر است.

آقای مقدسی یکی از گردشگرانی است که برای گذراندن تعطیلات سال نو به رامسر سفر کرده بود. او در مورد ترافیک این شهر با تاکید بر اینکه «رامسر شهر بسیار زیبایی است و یکی از اولویت‌های خانواده ما برای سفر» می‌گوید: «ولی وقتی وارد شهر می‌شویم واقعا ترافیک خسته‌مان می‌کند.»

او یکی از معضلات شهر را مشکل مهندسی خیابان‌های شهر می‌داند و می‌گوید: «اصلا خیابان‌های رامسر مشکل مهندسی دارند، شاهراه‌های ورودی شهر بسیار باریک هستند و به نظرم این موضوع باعث پر رنگ‌تر شدن موضوع ترافیک در این شهر زیبا شده است.»

آقای توکلی یکی دیگر از توریست‌ها دراین باره به همکاری نکردن شهروندان بومی با توریست‌ها اشاره دارد و می‌گوید: «شهروندان بومی با توریست‌ها همکاری نمی‌کنند، وقتی که توریست شهر را به طور کامل بلد نیست و باید راه بگیرد راننده‌های شهری به توریست‌ها راه نمی‌دهند.»

او با تاکید بر خرابی آسفالت‌های خیابان‌ها یادآور می‌شود: «خیابان‌های رامسر نسبت به شهرهای دیگر خیلی باریک است، آسفالت خیابان خیلی خراب است. لذا وقتی آسفالت مشکل دارد همین‌که ماشین‌ها مجبورند برای رد کردن دست اندازهای وحشتناک، سرعت خود را خیلی کاهش دهند، خواه ناخواه ترافیک ایجاد می‌شود. امیدوارم شهردار این شهر در این زمینه فکری برای توریست‌ها و بومی‌ها کند.»

معضلات شهری و مطالبه محوری در آستانه انتخابات

هرچند در اطلاعیه‌های ارگان‌های مختلف ادعاهای زیادی مطرح شده بود و  آمادگی سازمان حمل و نقل همگانی برای استقبال از مهمانان نوروزی یکی از آن‌ها بود، اما وضعیت شهر هم ناراضیان زیادی در بین ساکنان شهر ایجاد کرد و هم در بین مسافران نوروزی. در حالی که مدیریت درست و کارشناسی شده می‌تواند و باید ظرفیت‌های یک شهر توریستی را هم برای ساکنان آن تحقق بخشد و هم رفاه گردشگران را تامین کند.

واقعیت این است که اگر شهرداری و نهادها و ارگان‌های مربوطه ده‌ها اعلامیه و بخشنامه صادر کنند ولی از امکانات رفاهی و تدابیر پیش‌بینی شده خبری نباشد، احساس نارضایتی باقی می ماند.

آیا وقت آن نرسیده است که در آستانه انتخابات، وقتی نامزدها برای کسب رای به سراغ ساکنان و کسبه و کارگران می‌روند، برنامه‌هایشان برای رفع مشکلاتی از این دست را مطالبه کنند؟ و آیا وقت آن نرسیده که کارنامه آنهایی که در حال حاضر در کرسی‌های نمایندگی مردم تکیه زده‌اند با همین معیارها سنجیده شود؟ ترافیک نوروزی یکی از تکراری‌ترین معضلات این شهر است، به عنوان نمونه، شورای شهر و شهرداری در طول دوره مدیریت‌شان چه اقدامی صورت داده‌اند که در عمل به کاهش مشکلات و بالا رفتن رضایت شهروندان انجامیده باشد؟