درصحن: سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برخی نمایندگان و استانداران مرزی را در نقش داشتن در قاچاق متهم کرده و گفته: دلیل قاچاق کالا را از نمایندگان و استانداران، استانهای مرزی بپرسید. دهها بار به آنها تذکر داده ایم که جلوی قاچاق را بگیرید ولی نمایندگان در پی رای خود و استانداران در  پی بلند نشدن اعتراضات، توجهی به این تذکرات ندارند. خورشیدی حجم کالای وارداتی قاچاق را یک چهارم کل واردات کالا عنوان کرده است.

خورشیدی به موضوع کوله‌بری اشاره کرده و گفته:‌ امروز کوله‌بری برای معیشت مرزنشینان نیست، بلکه روشی برای دور زدن قانون توسط قاچاقچیان است و منفعت حداقلی برای کوله‌بران دارد، ۳.۶میلیارد دلار از قاچاق کالاهای نهایی مصرفی در سال ۹۵ از طریق کوله‌بری بوده است. نمی‌توان از قاچاقی که توسط کوله‌بران به داخل کشور وارد می‌شود، چشم‌پوشی کرد. ۹۰ درصد سود کوله‌بری در جیب قاچاقچیان حرفه‌ای می‌رود و ۱۰ درصد بین ۶۱ هزار کوله‌بر توزیع می‌شود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه 3.8 میلیارد دلار نیز قاچاق از طریق رویه ته‌لنجی وارد کشور می‌شود، در پاسخ به این سؤال که چرا شاهد این حجم قاچاق هستیم و با آن برخورد نمی‌شود، گفت: باید این را از نمایندگان استان‌های مرزی پرسید که باید جلوی آن را بگیرند، اما می‌گویند نارضایتی ایجاد می‌شود، اما تولید از همین دو موضوع زمین خورده و از صرفه خارج شده است، اما نماینده مجلس رأی خود را می‌بیند.

وی تاکید کرده است: استاندار می‌خواهد تا زمانی که مسئولیت دارد، صدای اعتراض از کسی بیرون نیاید، این دو قلم به اشتغال کشور ضربه وارد کرده است. مسئولان محلی، مسئول رسیدگی به این موضوع هستند و ده ها بار شفاهی و کتبی به آنها اعلام کردیم که جلوی این مباحث گرفته شود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که مسئولان محلی یعنی دولت؟ تأکید کرد: بله، یعنی دولت این موضوع وظیفه دولت است، ما ستاد هستیم و یک نهاد فرابخشی حاکمیتی. بنابراین مسئولان باید با آن برخورد کنند.

به گفته خورشیدی رسانه‌ها باید کمک کنند تا در سال جاری جلوی دو رویه ته‌لنجی و کوله‌بری با شیوه کنونی که بیش از ۷ میلیارد دلار قاچاق کالا را تشکیل می‌دهد، گرفته شود و اکنون یک لایحه در دولت و دو لایحه در این رابطه در مجلس است.