درصحن: انتخابات هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس دهم در سال دوم، برای اعضای فراکسیون امید فرصتی بود برای کسب کرسی‌های بیشتر. اما از میان چهره‌های شناخته شده این فراکسیون کسی به فهرست روسای کمیسیون‌های تخصصی اضافه نشد تا چهره‌ای کمتر شناخته شده به نام علی اکبری نماینده بجنورد در اولین حضورش در مجلس، بر کرسی ریاست کمیسیون کشاورزی تکیه زند و عدد اصلاح طلبان در میان روسای کمیسیون‌های تخصصی را به سه برساند. در سال اول اصلاح طلبان ریاست دو کمیسیون بهداشت و بودجه را در اختیار داشتند و حالا در سال دوم کنترل کمیسیون کشاورزی را نیز در دست دارند.

 

از تولد تا ورود به مجلس دهم

علی اکبری در سال ۱۳۴۷ در خانواده‌ای مذهبی در بجنورد به دنیا آمد. پدرش معلم قرآن بود و خود ترجیح داد به جای دبیرستان راهی هنرستان کشاورزی شود. او پس از اخذ دیپلم کشاورزی راهی جبهه‌های جنگ ایران و عراق شد. او تا سال ۱۳۶۶ کمتر از دو سال به پایان جنگ، در سه مرحله در مناطق جنگی حاضر شد. او در سال ۱۳۶۶ تصمیم به ادامه تحصیل گرفت. لذا خانه و کاشانه را به مقصد کرج ترک کرد تا در دانشکده کشاورزی کرج، مدرک مهندسی‌اش را اخذ کند.

با روی کار آمدن دولت سید محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶ فرصت یافت تا به عنوان سرپرست بخشداری مرکزی تربت جام، راهی خراسان شود. اکبری پس از چند سال از تربت جام به تهران بازگشت تا باردیگر تحصیلات خود را دنبال کند. او این بار با ورود به دانشگاه آزاد تهران، در رشته روابط بین الملل مشغول تحصیل شد. او در دیدار با رئیس دانشگاه آزاد بجنورد، فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد را افتخار خود عنوان کرده و خواستار توجه این دانشگاه به توسعه مقطع تحصیلات تکمیلی می‌شود.

اکبری در اواخر دولت خاتمی برای بار دوم به سمت بخشدار منصوب ولی این بار راهی بجنورد شد. او پس از پنج سال از بجنورد به تهران آمد تا به عنوان معاون امور فنی و عمرانی فرماندار اسلامشهر مشغول فعالیت شود.

با روی کار آمدن دولت روحانی، اکبری برای بار سوم به خراسان بازگشت تا این بار در منصب فرمانداری شهرستان راز و چرگلان فعالیت کند اما پس از چند ماه از فرمانداری این دو شهرستان استعفا داد تا برای انتخابات مجلس دهم مهیا شود.

شرکت در انتخابات مجلس دهم و اعلام کاندیداتوری‌اش با استقبال اصلاح طلبان بجنورد همراه شد. او با حمایت ائتلاف امید پا به میدان رقابت انتخاباتی گذاشت و موفق شد با کسب 103,433 رای به عنوان نفر اول و به همراه علی قربانی دیگر کاندیدای اصلاح طلب بجنورد به مجلس راه یابد.

علی اکبری اگرچه بیشتر به عنوان بخشدار و فرماندار در حوزه وزارت کشور کار کرده و سوابق اجرایی‌اش در تناسب بیشتری با کمیسیون امنیت ملی یا کمیسیون شوراها بود ولی از آنجا تحصیلات‌اش در حوزه کشاورزی بود با تشخیص هیات رئیسه مجلس به کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی پیوست. اکبری اگرچه اولین تجربه پارلمانی‌اش را پشت سر می‌گذارد ولی در همین اول راه موفق می‌شود گام بلندی بردارد و بر کرسی ریاست کمیسیون کشاورزی تکیه بزند. او در انتخابات هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی در سال دوم، کرسی ریاست را از علی شاعری تحویل می‌گیرد تا سومین اصلاح طلبی باشد که در مجلس دهم بر کرسی ریاست کمیسیونی تخصصی تکیه می‌زند.

علی اکبری علاوه بر ریاست کمیسیون کشاورزی، ریاست مجمع نمایندگان خراسان شمالی را نیز در اختیار دارد. این در حالی است که عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان و رئیس کمیسیون اجتماعی و هادی قوامی نماینده اسفراین با سابقه نمایندگی بیشتر در مجمع نمایندگان خراسان شمالی حضور دارند.

 

سوابق اجرایی و مدیریتی اکبری

علی اکبری فعالیت اجرایی و مدیریتی‌اش را از سال ۱۳۷۶ با بخشداری تربت جام شروع کرده و تا قبل از ورود به مجلس بیشتر در سمت‌های بخشداری، معاون فرماندار و فرماندار مشغول بوده است. اهم سوابق اجرایی و سیاسی او به این شرح است:

  • نماینده بجنورد و مانه و سملقان و جاجرم در مجلس دهم
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس دهم
  • رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی در مجلس دهم
  • فرماندار شهرستان راز و جرگلان
  • کارشناس امور بین‌المللی استانداری خراسان شمالی
  • معاون امور فنی و عمرانی فرمانداری اسلامشهر
  • عضو کمیسیون تصویب اراضی کشاورزی شهرستان‌های بجنورد و اسلامشهر
  • دبیر کارگروه انطباق مصوبات شورای شهر تهران
  • سرپرست اداره امور شهری و روستایی فرمانداری تهران
  • بخشداری مرکزی تربت‌جام
  • بخشدار مرکزی بجنورد

 

حامی حسن روحانی

علی اکبری از جمله نمایندگان مدافع کاندیداتوری حسن روحانی در مجلس دهم است. او حضور روحانی در دولت را عامل بهتر شدن وضع موجود می داند و می‌گوید: «فراموش نکرده‌ايم که نفت نزديک بود در برابر غذا فروش برود اما امروز با رشد اقتصاد و کنترل تورم و تک رقمي شدن آن، وضعيت بهبود يافته است.» او البته نسبت به پرداخت‌های نجومی به مدیران در دولت روحانی انتقاد دارد و معتقد است حقوق و پرداخت‌های تمام کارکنان دولت، باید در معرض دید و کنترل آحاد جامعه قرار گیرد.

 

منتقد سیاست‌های ضد حقوق بشری آمریکا

کمتر فعالیت حقوق بشری در کارنامه این نماینده اصلاح طلب مجلس می‌توان پیدا کرد. نه سخنرانی مکتوبی در اعتراض به نقض حقوق بشر از این نماینده جایی ثبت است و نه نطقی در حمایت از حقوق بشر. در تنها مصاحبه‌ای که در فضای مجازی در خصوص حقوق بشر از علی اکبری می‌توان پیدا کرد، مصاحبه‌ای است که حقوق بشر در آمریکا را مورد نقد قرار داده و دولت آمریکا را به نقض حقوق بشر متهم کرده است. او در این مصاحبه گفته است: «دولت‌های آمریکا از موضوع حقوق بشر سوءاستفاده کرده و با بهره‌گیری ابزاری از آن در پی دست‌یابی به اهداف و مطامع خود هستند.» او رفتار دولت آمریکا با مردم عراق و افغانستان را مصداق عدم پایبندی دولت آمریکا به حقوق بشر عنوان کرده است.

 

خانواده

اطلاعات چندانی از خانواده علی اکبری در دست نیست. بنابر اطلاعات موجود در رسانه‌ها، پدرش معلم قران بوده و همسرش دکتر شهربانو جلایی عضو هیات علمی گروه روانشناسی واحد بجنورد دانشگاه آزاد اسلامی است.