درصحن: انتخاب دو نماینده اصلاح طلب (رمضانعلی سبحانی‌فر و محمد کاظمی) از سوی مجلس دهم در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه شبکه های اجتماعی، و سپردن کرسی ریاست کمیته ارتباطات و مخابرات، کمیسیون صنایع به این عضو فراکسیون امید، در فیلترنشدن اینستاگرام و تلگرام قطعا بی تاثیر نبوده است. نماینده‌ای که با حضور در این کمیته و با رای مخالف‌اش به فیلترینگ، موجب تقویت موضع دولت در برابر اعضای نظامی و قضایی این کمیته شده، تا اینستاگرام و تلگرام آزادانه در دسترس عموم باقی بماند.

رمضانعلی سبحانی‌فر کیست؟

او در سال ۱۳۴۴ در بخش جوین از توابع شهرستان سبزوار و در خانواده ای کشاورز به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در سبزوار پشت سر گذاشت و در حالی‌که نوجوانی بیش نبود، با رویداد تاریخی انقلاب ۵۷ روبرو شد. در مقطع راهنمایی به تحصیل مشغول بود که ۲۲ بهمن ۵۷ فرارسید. او از این روز اینگونه یاد می‌کند: «روز ۲۲ بهمن در منطقه خودمان در راهپیمایی‌ها حضور داشتیم و عکس‌هایی از دکتر شریعتی را در دست داشتم . روز ۲۲ بهمن نیز بهترین حس و حال ما شنیدن مارش پیروزی بود.»

هنوز دیپلم نگرفته که جنگ ایران و عراق شروع می‌شود. او هم مثل خیلی از هم سن و سالان خود راهی جبهه‌ها می‌شود. کمتر جایی از خاطرات جبهه و جنگ سخنی از او ثبت است. او در جنگ مجروح می شود و در مجلس نهم، به همراه دیگر نمایندگان جانباز مجلس، از سوی علی لاریجانی مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

او در سوابق اجرایی و مدیریتی خود اشاره‌ای به فعالیت اش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نکرده، ولی مرور سوابق اش نشان می‌دهد که مدتی در سپاه پاسداران، مامور تحقیق و بازرسی بوده است.

سبحانی‌فر پس از پایان جنگ، تحصیلات‌اش را در رشته فقه و حقوق اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه می‌دهد و موفق می‌شود فوق لیسانس‌اش را دریافت کند. او با وجود تحصیلات در رشته الهیات، فقه و حقوق اسلامی و در تمام دوران فعالیت حرفه‌ای‌اش در بخش‌های صنعتی مشغول به فعالیت بوده به طوری که در حوزه انتخابیه‌اش نیز او را «مهندس سبحانی‌فر» خطاب می‌کنند و اتفاقا در مجلس نهم و دهم نیز به دلیل همین سوابق کاری در کمیسیون صنایع عضویت داشته است.

سبحانی‌فر به لحاظ سیاسی، اصلاح طلب و از اعضای احزاب خط امامی (نیروهای چپ انقلاب اسلامی) بوده است. او در انتخابات مجلس نهم، برای اولین بار موفق می‌شود از حوزه انتخابیه سبزوار وارد مجلس شود. سبحانی‌فر در مجلسی که اصلاح طلبان آن به دلیل تعداد کم، فراکسیون نداشتند، کوشید تا با جمع کردن نمایندگان مستقل و میانه رو و اصلاح طلب، فراکسیون اعتدال را راه اندازی کند و در این راه علی مطهری را در کنار خود داشت و حتی موفق شد امضای ۸۰ تا ۹۰ نماینده مجلس را جلب کند ولی مخالفت علی لاریجانی باعث شد تا او و مطهری قید فراکسیون اعتدال را بزنند و در فراکسیون رهروان ولایت باقی بمانند.

سبحانی‌فر بار دیگر در انتخابات مجلس دهم، از حوزه سبزوار اعلام کاندیداتوری کرد و با حمایت ائتلاف امید و با حمایت انجمن صنفی معلمان، موفق شد برای بار دوم راهی مجلس شود. او همچون دوره قبل به کمیسیون صنایع پیوست و علاوه بر کسب کرسی سخنگویی این کمیسیون، به ریاست کمیته ارتباطات و مخابرات کمیسیون صنایع نیز برگزیده شد. سبحانی‌فر با رای نمایندگان مجلس همچنین به عضویت کمیته تعیین مصادیق عناوین مجرمانه شبکه های اجتماعی (کمیته فیلترینگ) در آمد.

سبحانی‌فر به رغم اینکه همکاری نزدیکی با فراکسیون امید مجلس دارد ولی بیش از آنکه نماینده‌ای سیاسی و پیگیر مسایل ملی و کلان باشد، نماینده‌ای توسعه گرا و پیگیر مسایل حوزه انتخابیه است. بیشتر وقت سبحانی‌فر به امور محلی و توسعه سبزوار و استان خراسان رضوی معطوف است. او برای اولین بار در مجلس نهم،‌ طرح تشکیل استان سربداران به مرکزیت سبزوار را مطرح کرد و خواهان ارائه لایحه مربوطه از طرف دولت شد. او کماکان پیگیر تشکیل استان سربداران است.

در پروفایل رمضانعلی سبحانی‌فر در وب سایت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمده است که او به دو زبان عربی و انگلیسی تسلط دارد، ولی او به ریاست هیات دوستی ایران و روسیه انتخاب شده است. گویی وقتی می‌تواند با مدرک الهیات در شرکت مخابرات و کمیسیون صنایع فعالیت کند با زبان فارسی، عربی و انگلیسی هم می تواند رئیس هیات دوستی ایران و روسیه باشد.

مسوولیت‌های اجرایی و مدیریتی

سبحانی‌فر تا پیش از ورود به مجلس، بیشتر در حوزه صنعت و مخابرات مشغول فعالیت بوده، هرچند سابقه اجرایی و مدیریتی او هیچ ارتباطی با مدرک تحصیلی و دانش آکادمیک او ندارد. مهمترین عناوین شغلی او به این شرح است:

  • معاون اداره کل نوسازی و تحول اداری شرکت مخابرات ایران
  • رئیس اداره بررسی‌های سازمانی شرکت مخابرات ایران
  • عضو کمیته تهیه و تدوین برنامه پنج ساله چهارم توسعه
  • عضو کمیته ساختار سازمانی شرکت‌های ارتباطات زیرساخت و سیار
  • مامور بازرسی و تحقیق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • معلم در مدارس سبزوار
  • مشاور حقوقی روزنامه حمایت

اصلاح طلبی با ادبیات اصول‌گرایی

سبحانی‌فر کمتر در مسایل مهم و تاثیرگذار سیاسی اظهار نظر می‌کند از همین رو کمتر می‌توان مطلب له یا علیه جنبش سبز از او در رسانه‌ها پیدا کرد. اما در معدود مصاحبه‌های او در خصوص جنبش سبز، نمی‌توان ردی از مواضع اصلاح طلبانه او یافت. او با ادبیات اصول‌گرایان در خصوص جنبش سبز سخن می‌گوید. سبحانی‌فر راهپیمایی حکومتی ۹ دی که برای پاسداشت سرکوب جنبش سبز برگزار شد را حماسه ملی برای دفاع از اعتقادات اسلامی مردم عنوان کرده و می‌گوید: «حماسه ۹ نهم دی برخاسته از انسجام و اتحاد مردم برای دفاع از اعتقادات اسلامی و حفظ حرمت روز عاشورا بود. مردم با حضور پرشور در راهپیمایی نهم دی در حقیقت در برابر اهانت کنندگان به عزاداری سیدالشهدا(ع) ایستادند. حضور مردم در آن راهپیمایی نشان داد هرجا مقدسات و اعتقادات مورد هجمه واقع شوند این مردم هستند که با حضور پرشور خود در صحنه با اهانت کنندگان برخورد می کنند. حماسه 9 دی سند انسجام و وحدت ملی مردم در دفاع از اعتقادات، اصول و مبانی دینی است و باید ابعاد مختلف آن تبیین و به جامعه و نسل جوان شناسانده شود.»

مقابله با انسداد شبکه‌های اجتماعی

تلاش برای مقابله با سانسور و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و رای مخالف به فیلترینگ شبکه‌هایی همچون اینستاگرام و تلگرام، در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه شبکه‌های اجتماعی از نکات برجسته کارنامه این نماینده اصلاح طلب مجلس به شمار می‌رود. او به صراحت می‌گوید با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مخالف است.

سبحانی‌فر در جلسه کمیته فیلترینگ به فیلتر شدن اینستاگرام رای مخالف می‌دهد تا موافقان فیلترینگ اینستاگرام با یک رای کمتر شکست بخورند و دولت بتواند موضع خود مبنی بر فیلترنشدن اینستاگرام را به کرسی بنشاند. او همچنین با فیلتر شدن واتس آپ هم مخالفت کرده و می‌گوید: «اگر محتوای شبکه‌های اجتماعی خارجی مغایر ارزش‌های ملی و مذهبی ما باشد با فیلتر شدن مخالفت نمی‌کنیم ولی وقتی تضادی در میان نباشد نباید این شبکه‌ها را فیلتر کرد.» او قائل به تصمیم گیری موردی در خصوص فیلتر شدن یا نشدن شبکه ای اجتماعی است.

حمایت از حقوق معلولان و تلاش برای حفاظت از محیط زیست

علاوه بر تلاش سبحانی‌فر برای مقابله با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و آزادی رسانه‌ها، حمایت او از حقوق معلولان و تلاش‌اش در حوزه محیط زیست را باید از دیگر فعالیت‌های مدنی این نماینده مجلس عنوان کرد. سبحانی‌فر در کارنامه نمایندگی‌اش، برای استیفای حقوق معلولان از جمله معافیت قانونی آنها از پرداخت هزینه‌های خدمات و اشتراکات آب، برق، گاز و… تلاش‌هایی ثبت است.

سبحانی‌فر با عضویت در فراکسیون محیط زیست مجلس دهم، پیگیری توسعه فعالیت‌های زیست محیطی از طریق حمایت و تقویت سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه است.

سبحانی‌فر از جمله مخالفان طرح کاهش ساعت کار زنان است و این طرح را در تضاد با منافع زنان عنوان کرده و می‌گوید: «این طرح در طولانی‌مدت به ضرر اشتغال زنان است. از طرف دیگر هزینه‏‌های کلانی را به کارفرما و دولت تحمیل می‏‌کند. باید به جای یک نیروی خانم دو نفر را استخدام کرد و به دو نفر تسهیلات بیمه‌‏ای ارائه داد. در طولانی‌مدت هیچ سازمانی این شرایط را قبول نمی‏‌کند.» طرحی که برخلاف نظر سبحانی فر در مجلس دهم تصویب شد ولی همانگونه که پیش بینی می‌کرد از سوی شورای نگهبان به دلیل بار مالی رد شد.

خانواده

پدرش صفرعلی سبحانی‌فر، کشاورز و روستا زاده بود که سال گذشته درگذشت و در روستای ابوچناری دفن شد. اطلاعات بیشتری از خانواده او در دسترس نیست.