درصحن: اجلاس وحدت اصول‌گرایان در غیاب شاخص‌ترین چهره‌های اصول‌گرایی در تهران برگزار شد.

اجلاسی که قرار بود با حضور آیت الله محمدی‌ یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله موحدی کرمانی دبیر کل جامعه روحانیت و آیت الله مصباح یزدی دبیر کل جبهه پایداری در جهت وحدت اصولگرایان گام برداشته و کار خود را آغاز کند در همین ابتدای با عدم حضور مدعوین اصلی خود مواجه شد تا این شائبه که اتحاد میان اصول‌گرایان دست نیافتنی است بیشتر تقویت شود.

محمد یزدی یکی از غایبین اصلی اجلاس وحدت اصولگرایان بود که گفته می‌شود به دلیل بیماری نتوانسته در این مراسم شرکت کند و سید محمد رضا تقوی را به نمایندگی از خود راهی نشست اصولگرایان کرده است. با وجود این اما حضور شیخ محمد یزدی در جمع شورای سه نفره اصولگرایان خود یکی از ظنز‌های تلخ سیاسی در جمهوری اسلامی است چرا که وی علی‌رغم کهولت سن و ابتلا به انواع بیماری‌ها، هم‌زمان قرار است به عنوان عضو شورای مرکزی هیات نظارت بر انتخابات ۹۴ در شورای نگهبان انجام وظیفه نماید. اتفاقی که شاید نمونه آن در اکثر سیستم‌های انتخاباتی دنیا قابل یافت نباشد.

غایب دیگر آیت الله موحدی کرمانی بود که به بهانه سفر به مشهد در نشست اصولگرایان حاضر نشد تا  این نشست با یک پیام ویدیویی از او کار خود را آغاز کند. پیامی که اطلاع چندانی از محتوای آن در دسترس نیست. او پیشتر درباره وحدت اصولگرایان گفته بود که به وحدت اصولگرایان هم امید داریم هم خوف.

غیبت شیخ محمد یزدی و موحدی کرمانی اما فرصت را برای مصباح یزدی فراهم ساخت تا سخنران اصلی این اجلاس لقب گیرد. سخنرانی که در یک دهه اخیر رهبری نیروهای افراطی و رادیکال حامی حکومت را در کشور عهده دار شده است.

سخنان امروز مصباح یزدی هم همان طور که پیش بینی می‌شد بی حاشیه نبود. وی در سخنان خود با تاکید بر تاثیر گذاری شهوات انسانی بر تصمیم گیری‌های انسان، دلیل عدم پیروی مردم از ولی فقیه این گونه بیان کرد :«وقتی فرمایشات صریح مقام معظم رهبری و راه و رسم حضرت امام (ره) وجود دارد چرا افراد به طرق مختلف عمل کرده و می‌گویند ما قرائت‌های مختلفی از دین داریم؛ بنابراین اساس این مساله نفس انسان است که باعث می‌شود عده‌ای فکر کنند قرائت خودشان اولی بر قرائت ولی فقیه است.»

نفسانی دانستن اعمال و رفتار و تصمیم عموم مردم در مقابل تقدس بخشی به نظرات رهبری به خوبی بیان‌گر نگاه سیاسی و حتی اخلاقی رهبران جبهه پایداری است. نکته قابل توجه این که گوینده این سخنان، عضو مجلس خبرگان رهبری است و  طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وظیفه‌ای جز نظارت بر عمل‌کرد ولی فقیه ندارد. .

آنچه مسلم است وحدت اصولگرایان و آینده سیاسی آنها در انتخابات پیش رو در سایه این ترکیب سه نفره با اما و اگر‌های بسیاری مواجه خواهد شد.  چرا که یکی بیمار است و فرتوت، یکی خوف دارد و دیگری نقشی برای مردم در تعیین سرنوشت خود قائل نیست.

البته اگر قرار باشد جریان اصول‌گرا از امداد‌های غیبی در انتخابات پیش رو بهره‌ای ببرد آنگاه شخص شیخ محمد یزدی و جایگاه او در شورای نگهبان بسیار تعیین کننده خواهد بود.