درصحن-شوراها: افزایش حجم گرد و غبار در خوزستان، اگر چه زندگی روزمره اهالی این استان را مختل کرده ولی ظاهرا این خاصیت را داشته تا با پوشاندن فساد در شهرداری اهواز، موقتا همه را به اتحاد برای حل این بحران زیست محیطی، بسیج کند، بطوریکه نه تنها شهرداران خوزستان بلکه اعضای شورای شهر تهران نیز در حمایت از خوزستان، تمام قد ایستاده اند.

هفته اول اسفند ۱۳۹۵ برای خوزستان، هفته نفس گیری بود اما بسیج نیروها و توجه مقامات کشوری از جمله سفر حسن روحانی به این استان، بارقه های امید را زنده کرد، تا هوای پاک به این منطقه از کشور بوزد. هرچند هنوز روشن نیست آیا در کوتاه مدت می توان به بهبود وضعیت خوزستان امیدوار بود یا نه؟

تخلفات گسترده شهرداری اهواز

رئیس شورای شهر اهواز که با شهردار این شهر، مدتهاست در ستیز است و در هر مصاحبه ای بر تخلفات شهرداری صحه می گذارد، این هفته با فراخوان شهرداران خوزستان به حل بحران گرد و غبار، گفته از حق شهروندان کوتاه نمی آییم و باید با ارائه خدمات شایسته، این بحران را حل کنیم. هوشنگ شیرمرادی، اعتراض مردم به شهرداری را واقعی خوانده و گفته باید برای حل مشکلات، اختلافات را کنار بگذاریم.

او اما در مصاحبه ای دیگر، پرده از تخلفات گسترده شهرداری اهواز پرده برداشته است. او شهرداری را به تخلفات گسترده در استخدام کارکنان، واگذاری املاک، تصرف عدوانی، ساخت و سازهای غیرمجاز و قلع و قمع غیرمجاز درختان، متهم کرده و گفته بود: استخدام های غیر قانونی بخش ناچیزی از تخلفات شهرداری اهواز به شمار می آید. البته هنوز صحت و سقم این تخلفات تایید نشده و هر زمان مراجع قضایی تاییدیه نهایی را انجام دادند آن زمان می توانیم بصورت دقیق تری اعلام کنیم چه افرادی بصورت مستقیم در این تخلفات دخیل بودند. که اختلال جدی در زندگی روزمره، ساکنان این استان را در برداشته است.

تکلیف شهردار تهران به حل مشکلات خوزستان

در حالیکه در اهواز بعنوان کانون بحران گرد و غبار، اختلافات شورا و شهردار، بر حل بحران غلبه کرده، اعضای شورای شهر تهران با تصویب طرحی دوفوریتی، شهردار تهران را ملزم به کمک به خوزستان کردند. در این طرح که با امضای ۲۹ نفر از اعضای شورای شهر تهران (بجز دو عضو غایب) به هیات رئیسه شورا تقدیم و تصویب شد،‌ شهرداری تهران مکلف شد با ارائه لایحه‌ای  درخصوص رفع مشکلات زیرساختی خوزستان در حوزه آب، برق، تلفن و… نسبت به حل مشکلات این استان اقدام کند. اعضای شورای شهر تهران، خود را شهروندان افتخاری خوزستان خوانده و خود را مکلف به حمایت از مردم این استان دانستند.

گفتنی است یکی از اعضای شورای شهر تهران به نام شجاع پوریان پیش از این از نمایندگان استان خوزستان در مجلس ششم و هفتم بوده است.

افزودن قابلیت فعالیت فرهنگی به بوستان های تهران

اعضای شورای شهر تهران به یک فوریت طرحی رای مثبت دادند که شهرداری را به افزودن قابلیت فعالیت فرهنگی-آموزشی به بوستان های تهران مکلف می کند. شاکری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در تشریح جزئیات این طرح می گوید: «در حال حاضر اغلب بوستان‌ها فاقد فضای فاخر و برنامه‌ریزی برای برپایی تئاتر خیابانی، اجرای کنسرت، گالری نمایش آثار هنری و حتی کرسی تلاوت قرآن هستند و از ظرفیت زیرساخت‌های موجود در این راستا به طور کامل استفاده نمی‌شود.» او با اشاره به تاکید رهبر ایران مبنی بر معرفی قهرمان های شرقی نظیر رستم و سهراب و سندباد می افزاید: «سازمان زیباسازی می‌تواند در تعاملی تنگاتنگ با سازمان بوستان‌ها و فضای سبز نسبت به طراحی و تولید آثار حجمی و جانمایی آنها در پارک‌ها اقدام کند تا این فضاهای تفرجی برای استفاده کودکان و نوجوانان بیشتر آماده شود و ضمنا این قهرمان‌ها نیز در اذهان شهروندان بازآفرینی شوند.»

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهرتهران از اعلام آمادگی گروهی از نویسندگان به منظور همکاری با چنین طرحی خبر داد و گفت: «این نویسندگان می‌توانند در ساعات مشخصی با حضور در بوستان‌ها و در مجاورت المان‌های حجمی مذکور، داستان‌هایی از قهرمان‌های شرقی را برای بازدید کنندگان روایت کنند.»

هزینه های اجرای و مراحل اجرایی در جریان بررسی و تصویب جزئیات این طرح مشخص خواهد شد.

ملکی تاریخی در قلب تهران در آستانه تخریب

یک عضو شورای شهر تهران با هشدار نسبت به فروش و تخریب ملکی ۷ هزار متری در قلب تهران، برجای مانده از دوران قاجاریه و پهلوی، خواستار هماهنگی شهرداری و سازمان میراث فرهنگی در هنگام صدور پروانه ساخت شده و گفته: «یکسری املاک تاریخی در شهر تهران وجود دارد که در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی است ولی متأسفانه شناسایی و ثبت نشده است.» حکیمی پور اضافه کرده: «چون این املاک ثبت نشده‌اند بعضاً دارای ارزش‌های میراث فرهنگی و در این املاک مجموعه‌های تجاری ساخته می‌شود.»

حکیمی پور با بیان اینکه در حال حاضر ملک 7 هزار متری در خیابان حافظ که متعلق به دوره قاجار و پهلوی است در اختیار یکی از ارگانها بوده و پروانه ساخت داده‌اند و در حال فروش است تصریح کرده: «هماهنگی میان شهرداری و سازمان میراث فرهنگی در خصوص صدور پروانه برای املاکی که احتمال دارد دارای ارزش میراثی باشند، ضروری است.»

اینجا هر پرسشی بی پاسخ و مستوجب توهین است

یک عضو شورای شهر تهران این هفته در نطقی که به وداع با شورای شهر شباهت داشت، با برشمردن مشکلات شهر تهران، اظهار داشت اینجا هر پرسشی سیاسی تلقی می شود و آن را مستوجب توهین و تهدید و ندامت می دانند. غلامحسین مختاباد با بیان اینکه آنچه از مردم تهران به گوش ما می رسد این است که ما نمایندگان خوبی برای استیفای حقوق آنان در شهر تهران نبوده ایم گفت: «واقعیت تلخ اماغیر قابل انکار اینکه شهر تهران در عصر هم آیندی بحران ها قرار گرفته است بحران زلزله ، آلودگی هوا، کاهش رشد اقتصادی ، مهاجرت های بی رویه ، ترافیک ، بی ثباتی در آمد شهرداری، ساخت و ساز های بی رویه و وارونگی ساخت و ساز، رشد بی رویه فقر و تکدی گری ، فرسایش خاک و …. عواملی هستند که در نگاه عمیق حتی تهران را در آستانه فرسایش تمدنی قرار داده اند ، در چنین شرایطی حتی توازن استراتژیک کشور نیز در حال به هم خوردن است و این فرسایش بنیان زیست را در تهران تهدید می کند، اما هنوز امیدهایی برای حل این مشکلات وجود دارد . برای برون رفت از این مشکلات باید تصمیمات تلخ و سختی بگیریم ، باید درباره ی این تصمیمات تلخ به گفتگو نشست و بدون لکنت زبان در باره آنها به بحث نشست و دلیرانه به تصمیم رسید.»

او اضافه کرد: «در اینجا هر سوالی از شهرداری بی پاسخ و در نهایت سیاسی است. سوال از هزینه های انجام برای پروژه های عظیم شهری بی پاسخ و سیاسی است. سوال از املاک نجومی بی پاسخ و سیاسی است. سوال از خرج های سمن ها بی پاسخ و سیاسی است . سوال اینکه بودجه های اختصاص داده شده به تجهیز سازمان آتش نشانی چرا محقق نشده که اگر می شد تهران الان باید مجهز ترین ناوگان آتش نشانی خاور میانه را به خود اختصاص میداد نه اینکه در آتش سوزی یک ساختمان قدیمی اما سرپا و مستحکم؛ جان دهها شهروند شریف و آتش نشانان شهید و مظلوم گرفته شود!؟ بی پاسخ و سیاسی است!؟ سئوال اینکه میلیاردها تومان کمک به سازمانهای خیریه خودساخته تحت چه شرایطی باید از سوی شهرداری پرداخت شود بی پاسخ و سیاسی است!؟ و دردناکتر آنکه نمایندگان شما در شورای شهر در پی سئوال های بحق خود نیز آماج انواع تهمتها نیز قرار میگیرند و… تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل!؟»

پرونده متخلفان شورا و شهرداری تبریز در آستانه صدور حکم

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی از آماده شدن پرونده متخلفان شورا و شهرداری تبریز برای صدور حکم خبر داده و گفته: «در پرونده شورای شهر تبریز برای 44 نفر کیفرخواست صادر شده و محاکمه این افراد در دادگاه به اتمام رسیده و این پرونده در آستانه صدور حکم است.» حجت السلام حکمت علی مظفری اضافه کرده بزودی حکم قضایی متخلفان صادر می شود.

تاکنون در این پرونده ۴۴ نفر از اعضای شورای شهر و مدیران و کارکنان شهرداری تبریز به اتهام تبانی و ارتشاء به دادگاه فراخوانده و محاکمه شده اند. از این تعداد ۴ نفر عضو شورای شهر، ۱۶ نفر از کارکنان شهرداری و ۲۴ نفر از پیمانکاران شهرداری و افرادی خارج از مجموعه شهرداری هستند. میزان تخلف این افراد و حجم کلاهبرداری صورت گرفته هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

چهارمین دوره شورای شهر رو به اتمام است و ثبت نام کاندیداهای انتخابات پنجمین دوره شوراها، سه هفته دیگر در سراسر کشور آغاز می شود. پیش از این وزارت کشور و هیات نظارت بر انتخابات شوراها در تلاش بودند تا زمان ثبت نام را جلو بکشند ولی موفق نشدند. بنابراین ثبت نام کاندیداها طبق برنامه اعلام شده قبلی از روز ۲۹ اسفند به مدت شش روز انجام خواهد شد. انتخابات پنجمین دوره شوراها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۹ اردیبهشت سال آینده برگزار می شود.