درصحن-شوراها- شادی کریمیان: شهر رشت و شهرستان‌های اطراف‌اش پس از گذشت یک هفته از بارش شدید برف به زندگی عادی بازنگشته‌اند، اما با نزدیک شدن به پایان اسفند ماه و در آستانه نوروز، خود را در حالی برای میزبانی از مسافران نوروزی آماده می‌کنند که زندگی شان فلج شده است. بطوریکه ناکارآمدی مدیریت بحران از سوی مقامات شهرداری و استان، به عذرخواهی رئیس شورای شهر از مردم بابت «خدمات رسانی نامطلوب» انجامید. بخصوص وقتی که پس از یک هفته از بارش دومین برف سنگین، هنوز بسیاری از پیاده‌روهای شهر، انباشه از برف و یخ است و ساکنان شهر در هر کوچه و پس کوچه‌ای با تپه‌های یخی که دیگر سپید هم نیستند روبه‌رو می‌شوند که چهره شهر را آشفته کرده است. [گزارش تصویری از پیاده‌روهای شهر]

در فاصله دو برف مسوولیت گریزی‌ و پاس‌کاری بین نهادهای مختلف شهری و استانی هم در نوع خود خبرساز بود. از یک سو استاندار گیلان فرصت را برای «گله‌گذاری» از عملکرد شهرداری رشت مناسب دید و به انتقاد از «عملکرد مدیریت شهر در بحران برف» پرداخت و در سویی دیگر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان، وادار به استعفا شد. با این وجود محمدباقر نوبخت، سخنگوی فعلی دولت و نماینده اسبق شهرستان رشت که هفته گذشته هم سفری به استان گیلان داشت، مدیریت استان را «مدیریتی شایسته» در بحران برف اخیر دانست و تاکید کرد که  «مسوولان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند.»

اما ساکنان شهر نظر متفاوتی دارند. میرهادی از انباشت برف در کوچه‌های باریک و کنار خیابان‌ها شاکی است و می‌گوید: «متاسفانه عدم مدیریت مناسب در مواجهه با برف و انباشت برف در کوچه‌های باریک و کنار خیابان‌ها و پارک خودروها که مزید بر علت شده و خیابان‌ها را مسدود کرده است.» او از تعطیلی مستمر مدارس هم به بهانه برف و یخ‌بندان ناراضی است: «با تعطیلی مدارس و ادارات می‌خواهند صورت مساله را پاک کنند. اگر اینطوری باشد که باید کل روسیه و آلاسکا و کانادا هم نصف سال تعطیل باشند!»

احمد هم که یک کاسب در بازار رشت است، انباشت برف‌ در راه‌گذرهای داخل بازار را مشکلی می‌داند که مانع بازگشت اوضاع کسبه به وضعیت عادی شده است. «تا همین دیروز، پریروز جلوی هر مغازه‌ای یک تپه برف بود و هنوز هم آثارش هست، که مانع برقراری رفت و آمد‌های عادی شده بود و بسیاری از کسبه‌ها هم عملا ترجیح می‌دادند تعطیل کنند.»

با وجود اینکه همچنان شهر به وضعیت عادی خود بازنگشته، اما تقویم فرا رسیدن بهار را گواهی می‌دهد. شهر رشت و استان گیلان همواره یکی از مقصدهای سفرهای نوروزی مسافران و گردشگران بوده و خواهد بود. در همین رابطه استاندار گیلان نیز از نام‌گذاری سال ۱۳۹۶ در گیلان به نام «سال گردشگری» خبر داد. سالی که به گفته محمدعلی نجفی، استاندار گیلان خطاب به مدیران و مسوولان شهری و استانی، «همه باید به دنبال تقویت زیرساخت‌ها» باشند.

مظفر نیکومنش، یکی از اعضای شورای شهر رشت، خبر از آمادگی شهرداری رشت برای ارائه خدمات به مهمان نوروزی داده است، و شهردار انزلی نیز به استقبال «سه میلیون گردشگر نوروزی» رفته است.

البته در این بین سازمان تعزیرات حکومتی هم بیکار ننشسته و ضمن آغاز «طرح نظارتی ویژه نوروز در گیلان»، اولویت‌های نظارتی را هم مشخص کرده است. رضا قشلاقی، مدیرکل تعزیرات حکومتی، مهمترین اولویت‌های طرح نظارتی ویژه نوروز را کنترل و نظارت بر واحدهای عرضه همچون فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شرکت‌های پخش، قنادی‌ها، آجیل و خشکبار، واحدهای پذیرایی و اقامتی، تفریحی و زیارتی عنوان کرد.  وی حمل و نقل درون شهری و برون شهری، میادین میوه و تره بار، جایگاه‌های سوخت، مراکز درمانی و بهداشتی، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، واحدهای ارائه خدمات از جمله خشکشویی‌ها و قالی شویی‌ها و عرضه کنندگان لوازم خانگی، مبلمان، لوستر و پوشاک را از دیگر مکان‌های مورد نظر نظارتی این اداره کل ذکر کرد!

نوروز و فعال شدن گروههای امربه معروف

با این وجود نباید از کنار تشکیل ۶۳۹ گروه «امر به معروف»، توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان نیز به راحتی گذشت! گروه‌هایی که احتمالا در ایام تعطیلات نوروز در گیلان چندان هم «تعطیل» نخواهند بود!

هرچند شهرهای گردشگرپذیری همچون رشت یا انزلی، لاهیجان و یا ماسوله همواره در فصل تعطیلات پذیرای مسافران و میهمانان فراوانی هستند و این توجه، فرصتی ارزشمند برای رونق کسب و کار و توانمند شدن شهرها است، اما نباید فراموش کرد که چنین مقاطعی، فرصتی برای آموزش هم هست. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مناطق گردشگری ایران، از جمله استان گیلان، آسیب‌هایی است که محیط زیست از کم‌توجهی یا بی‌توجهی شهروندان می‌بیند.  کافی است در ایام تعطیلات، همچون ایام نوروز، در مسیر جاده‌های بین شهری به حاشیه‌ها هم توجه کنید. تصاویری که از سال‌های گذشته منتشر شده، تصاویر تاسف‌آوری هستند. ریختن زباله‌ها در مسیرها و فضاهای طبیعی، نه تنها چهره طبیعت را زشت می‌کنند که باعث آسیب‌های جبران ناپذیری به محیط زیست ما و نسل‌های آینده می‌زنند. آیا فرصت تعطیلات نوروزی، فرصت برای یادآوری چنین مسایل به ظاهر ساده‌ای به خود و اطرافیان‌مان نیست؟ کاش آن گروه‌های «امر به معروف» که بنابر تجربه سال‌های گذشته بیشتر تمرکزشان به «ارشاد اسلامی» اختصاص داده خواهد شد، به‌جای توجه به ظاهر و پوشش افراد، تلاش کنند چنین موضوعاتی را نیز در لیست اولویت‌های «امر به معروف‌»شان در نظر بگیرند!