نرخ دلار به کسری از ساعت تغییر می‌کند. هر لحظه رکورد قیمت دلار می‌شکند. داغی بازار دلار، چنان بر کشور سایه انداخته که داغی تابستان حس نمی‌شود. فضا به شدت ملتهب است و کسی از فردا خبر ندارد. فنر تورم رها‌شده و قیمت‌ها‌ سر به فلک کشیده، به طوری‌که بدون آنکه معامله ای انجام شود، قیمت‌ها‌ بالا می‌رود. چه خواهد شد؟ کسی نمی‌داند.

مرداد ۹۷ به روزهای پایانی نزدیک می‌شود، رهبر ایران تصمیم می‌گیرد در خصوص گرانی‌ها‌ با مردم صحبت کند. دفتر رهبری، عده‌ای را به‌ عنوان اقشار مختلف مردم از سراسر کشور جمع می‌کند، رهبر مثل همیشه پس از آماده شدن سالن سخنرانی وارد حسینیه امام خمینی می‌شود و رشته سخن را در دست می‌گیرد. «مشکلات کشور شناخته شده است و برای همه آنها‌ نیز راه حل‌های شناخته شده‌ای وجود دارد.» این جمله ای است که رهبر ایران بر زبان می‌راند. شاید احساس شود می‌خواهد مشکلات را بر گردن بگیرد و عذرخواهی کند، ولی این اتفاق رخ نمی‌دهد، او ناکارآمدی‌های دولت را دلیل اصلی می‌داند. علی خامنه ای میگوید: «عامل همه این مشکلات تحریم‌ها‌ نیست بلکه ناشی از مسائل درونی و نحوه مدیریت و سیاست گذاری اجرایی است. …من این موضوع را در جلسات خصوصی به رؤسای سه قوه و مسئولان کشور گفته‌ام و آنان نیز به اندازه توان خود پیگیر این موضوعات هستند.» او در این سخنرانی قوای سه گانه، دستگاه‌های تبلیغاتی از جمله صدا و سیما و آحاد مردم را مسئول می‌داند و همه را به حل مسایل اقتصادی فرا می‌خواند، جز اینکه پاسخ دهد مسئولیت شخص رهبر و بیت رهبری چیست.

پنج غول اقتصادی ایران یعنی آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد امام خمینی، بنیاد تعاون متعلق به سپاه پاسداران و ده‌ها‌ بنیاد دیگر که بیش از ۵۰ درصد اقتصاد ایران را در کنترل دارند، جملگی زیر نظر رهبر ایران اداره می‌شوند و مالک صدها‌ شرکت، کارخانه و بنگاه اقتصادی خرد و کلان هستند.

آیا اقتصاد ایران از سیاست‌ها‌ و اقدامات رهبر ایران تاثیر نمی‌پذیرد؟

پنج غول اقتصادی ایران یعنی آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد امام خمینی، بنیاد تعاون متعلق به سپاه پاسداران و ده‌ها‌ بنیاد دیگر که بیش از ۵۰ درصد اقتصاد ایران را در کنترل دارند، جملگی زیر نظر رهبر ایران اداره می‌شوند و مالک صدها‌ شرکت، کارخانه و بنگاه اقتصادی خرد و کلان هستند.

محسن صفایی فراهانی قائم مقام اسبق وزارت اقتصاد و دارایی ایران در دولت محمد خاتمی در این خصوص می‌گوید: «حدود ۱۲۰ نهاد، ارگان و بنیاد مختلف در کشور فعالیت اقتصادی دارند که مطلقا کنترل درستی بر عملکردشان وجود ندارد.» به گفته او حدود ۶۵ درصد اقتصاد ایران در اختیار همین نهادها و ارگان‌هاست.

به گفته صفایی فراهانی، هم اکنون نزدیک به ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی ایران در اختیار این نهادهاست، به عبارت دیگر، ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی ما در اختیار بخش‌هایی است که هیچگونه حسابرسی قانونمند و کنترل منظمی روی آن‌ها‌اعمال نمی‌شود.

این نهادها‌عموما مالیات پرداخت نمی‌کنند. تلاش برای الزام نهادهای انقلابی به پرداخت مالیات، در سه دولت خاتمی، احمدی نژاد و روحانی ناکام مانده، چراکه با حکمرهبر ایران  ده بنیاد مهم و قدرتمند انقلابی که بیشترین کنترل را بر اقتصاد ایران دارند از مالیات معاف شده اند.

جدول: ده بنیاد انقلابی معاف از پرداخت مالیات

بنیاد بودجه سال ۹۷ به میلیون ریال
۱ بنیاد شهید و امور ایثارگران ۱۱۸.۵۷۹.۰۰۵
۲ کمیته امداد امام خمینی ۴۸.۱۵۸.۰۰۱
۳ سازمان تبلیغات اسلامی ۴.۷۴۹.۵۸۲
۴ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ۱.۳۴۰.۰۰۰
۵ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۴.۱۷۶.۴۸۳
۶ بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ردیف بودجه دولتی ندارد
۷ ستاد اجرایی فرمان امام خمینی ردیف بودجه دولتی ندارد
۸ مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ۸.۹۶۹.۰۰۰
۹ موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی ۲۹۰.۳۰۰
۱۰ جامعه المصطفی العالمیه ۳.۰۵۱.۲۰۳

غیبت آستان قدس رضوی از لیست نهادهای انقلاب معاف از مالیات

نامی از آستان قدس رضوی در لیست معرفی شده از طرف رهبر ایران به سازمان امور مالیاتی، مبنی بر معافیت از مالیات، به میان نیامده است. این بدان معنا نیست که این سازمان قرار است مالیات پرداخت کند بلکه رهبر ایران برای معافیت این نهاد، دستوری جداگانه صادر کرده است. درنامهرهبر ایران آمده است:««در خصوص معافیت مالی آستان قدس و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته نظر همان است که قبلاً نیز گفته شده، نظر مبارک امام راحل (ره) نیز بر همین نهج بوده که درآمدهای آستان و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته از پرداخت هرگونه مالیات معاف می‌باشند. البته این حکم شامل مالیات های تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده نمی‌باشد، لکن چون فعالیت های اقتصادی باید شفاف و رقابت پذیر باشد، توصیه می‌شود که مالیات شرکت‌ها و موسسات برابر مقررات محاسبه و پرداخت و به صورت «جمعی- خرجی» عیناً به آستان برگشت داده شود.» بنا بر همین دستور، دولت تمام ۳۰ میلیارد تومان مالیاتی که برای سال ۹۷ آستان قدس رضوی پیش بینی کرده را عینا باز می‌گرداند.

بنا بر دستور رهبر جمهوری اسلامی، دولت تمام ۳۰ میلیارد تومان مالیاتی که قرار بود برای سال ۹۷ از آستان قدس رضوی دریافت کند را باید عینا باز می‌گرداند.

مالیات شرکت های وابسته به بنیاد های انقلابی

بنابر حکمرهبر ایران، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، از پرداخت مالیات معاف اند ولی شرکت ها و موسسات وابسته که فعالیت اقتصادی دارند باید مالیات پرداخت کنند. در قانونبودجهسال ۹۷ نیز در دو ردیف مشخص به درآمد دولت از محل دریافت مالیات بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی اشاره شده است.

دولت در جدول شماره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و طی ردیف ۱۱۰۱۰۴ مبلغ   ۱۰ میلیارد و ۸۷۲ میلیون تومان از محل مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی و طی ردیف ۱۱۰۱۱۱ همین قانون، مبلغ ۳۰ میلیارد تومان از محل مالیات شرکت ها و موسسات وابسته به آستان قدس رضوی درآمد دارد.

اگر تاکنون فکر می‌کرده اید که بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی مالیات نمی‌دهند احتمالا الان با این اطلاعات شگفت زده شده اید، ولی این همه ماجرا نیست. دولت در محل هزینه‌های متفرقه خود در سال ۱۳۹۷ طی دو ردیف به استرداد مالیات بنیادها و نهادهای انقلابی اشاره کرده است.

دولت در جدول شماره ۹ که به هزینه‌های متفرقه خود در سال ۱۳۹۷ پرداخته طی ردیف شماره ۴۱ مبلغ ۳۰ میلیارد تومان بابت استرداد مالیات شرکت‌ها و موسسات وابسته به آستان قدس رضوی به این نهاد پرداخت می‌کند و طی ردیف شماره ۶ مبلغ ۱۸ میلیارد تومان بابت استرداد مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی پرداخت می‌کند. یعنی کل مالیاتی که از آستان قدس رضوی دریافت می‌کند را باز می‌گرداند یعنی هیچ مالیاتی از آنها‌دریافت نمی‌کند و ۸ میلیارد تومان روی مالیاتی که از سایر بنیادهای انقلابی دریافت کرده می‌گذارد و به آنها‌ باز می‌گرداند، که این آخری احتمالا از شاهکارهای سازمان برنامه و بودجه در تنظیم و تدوین قانون بودجه سالیانه است که رقم استرداد مالیات بیش از رقم مالیاتی است که دریافت می‌شود.

 به عبارت دیگر دولت در سال ۱۳۹۷ نه تنها‌ مالیاتی از بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی دریافت نمی‌کند بلکه ۸ میلیارد نیز علاوه بر ردیف بودجه ای که دارند، به آنها‌پرداخت می‌کند. پس بی ربط نیست اگر بگوییم سود مالی «سیگاری‌ها» از نهادهای انقلابی برای دولت به مراتب بیشتر است، چرا که دولت از محل مالیات مصرف سیگار در سال ۹۷ مبلغ ۱۴۸۶ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

دولت در سال ۱۳۹۷ نه تنها‌ مالیاتی از بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی دریافت نمی‌کند بلکه ۸ میلیارد نیز علاوه بر ردیف بودجه ای که دارند، به آنها‌پرداخت می‌کند. بی‌ربط نیست اگر بگوییم سود مالی «سیگاری‌ها» از نهادهای انقلابی برای دولت به مراتب بیشتر است، چرا که دولت از محل مالیات مصرف سیگار در سال ۹۷ مبلغ ۱۴۸۶ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

خلاصه اینکه

  • رهبر ایران با در اختیار داشتن بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی، تمام دستگاه‌ها‌ را در بحران اقتصادی کشور مقصر می‌داند جز نهادهای وابسته به خود را.
  • بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی جملگی زیر نظر رهبر ایران اداره می‌شوند و بیش از ۵۰ درصد اقتصاد ایران و ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی را در اختیار دارند و نه تنها‌از پرداخت مالیات معاف هستند بلکه بودجه و نحوه هزینه کرد درآمدشان شفاف نیست و در برابر دولت و رسانه ها‌پاسخگو نیستند.
  • دولت در سال ۹۷ نه تنها‌کل مالیاتی که از فعالیت اقتصادی شرکت های وابسته به نهادهای انقلابی دریافت کرده را بازگردانده بلکه ۸ میلیارد تومان نیز اضافه به آنها‌برگردانده است.
  • نهادهای انقلابی برغم دریافت بودجه از دولت ولی برای فعالیت های اقتصادی خود به رئیس جمهور نیز پاسخگو نیستند.
  • آستان قدس رضوی با صدها‌ شرکت و موسسه اقتصادی در سال ۹۷ جمعا مبلغ ۳۰ میلیارد تومان قرار است مالیات پرداخت کند و دولت مکلف است طبق دستور رهبر ایران کل مالیات دریافتی را مسترد کند. یعنی سهم دولت از مالیات آستان قدس رضوی صفر است.

منبع: قانون بودجه سال ۱۳۹۷