درصحن: در دوران اقتدار محمود احمدی نژاد بر خواهرش غلبه کرد و به مجلس نهم راه یافت. غلامرضا کاتب که اینک بر کرسی هیات رئیسه مجلس تکیه زده است، دومین حضور خود را در مجلس شورای اسلامی تجربه می‌کند. او پیش از این در انتخابات مجلس نهم با پشت سرگذاشتن پروین احمدی نژاد، از حوزه انتخابیه گرمسار وارد مجلس شده بود. کاتب در انتخابات مجلس نهم ۱۶۲۲۸ رای کسب کرد و پروین احمدی نژاد ۱۵۵۰۰ رای.

غلامرضا کاتب کیست؟

غلامرضا کاتب در سال ۱۳۴۱ در شهرستان گرمسار متولد شد. او پس از اتمام تحصیلات در مقطع متوسطه، وارد دانشگاه شد و در رشته الهیات و معارف اسلامی لیسانس‌اش را دریافت کرد. او فوق لیسانس‌اش را در رشته مدیریت دولتی و دکترایش را در رشته مدیریت منابع انسانی به اتمام رساند. کاتب علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، دروس حوزوی را تا سطح یک، ادامه داد.

غلامرضا کاتب در سوابق‌اش اشاره‌ای به فعالیت در انقلاب ۵۷ نکرده و تنها عکسی را از خود در لباس نظامی منتشر کرده که به نظر به دوران جنگ ایران و عراق می‌ماند. اما آنچه روشن است اینکه او از ابتدای انقلاب مسوولیت‌های متعدد دولتی در وزارت کشور و بنیادهای حکومتی همچون بنیاد مستضعفان و جانبازان را تجربه کرده است.

او فعالیت اجرایی را از معاونت فرمانداری سمنان آغاز و پس از مدتی خود به عنوان فرماندار در شهرهایی همچون ابهر، داراب، سپیدان مشغول کار می شود. کاتب مدتی نیز در شهر اردکان استان فارس در سمت شهرداری حاضر بوده و از آنجا به بنیاد مستضعفان و جانبازان می‌پیوندند تا در مقام مدیر کل امور مجلس، پایش به مجلس شورای اسلامی باز شود.

کاتب در سال ۱۳۹۰ و دو سال پس از وقایع سال ۱۳۸۸، برای ورود به مجلس اعلام نامزدی می‌کند. علاوه بر او پروین احمدی نژاد نیز که به برکت نام برادر، نامی پیدا کرده بود و یک دوره نمایندگی مردم تهران در شورای شهر را در کارنامه داشت، در حوزه انتخابیه گرمسار اعلام نامزدی می‌کند. کاتب موفق می‌شود او را شکست دهد و به مجلس راه یابد. او پس از ورود به مجلس به عضویت کمیسیون فرهنگی درآمد.

کاتب اگرچه در مجلس نهم به‌ عنوان چهره‌ای اصولگرا شناخته می‌شد ولی پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، از جمله حامیان او در مجلس به شمار می‌رفت. کاتب با حمایت از برجام، خط خود را از افراطیون مجلس نهم جدا می‌کند و موفق می‌شود به عنوان چهره‌ای مستقل با پیروزی در انتخابات مجلس دهم، برای بار دوم به مجلس راه یابد و این بار به عضویت هیات رئیسه هم می‌رسد. او برخلاف اصولگرایان تند رو که از ابتدا با برجام مخالف بودند در موافقت با برجام می‌گوید: «با اجرای برجام فضای جدید در کشور پدید آمده که باید با توسعه اقتصادی به دنبال منابع جدید برای سرمایه گذاری باشیم و هزینه جاری را در کشور کاهش دهیم و به فکر درآمد زایی و کاهش وابستگی به نفت در بودجه ها باشیم.»

سوابق اجرایی و مدیریتی

سوابق اجرایی و مدیریتی غلامرضا کاتب نماینده گرمسار، پیش از ورود به مجلس، بیشتر به حوزه فرمانداری محدود می‌شد ولی او در کارنامه خود سابقه عضویت در هیات مدیره بانک و تدریس در دانشگاهها را هم دارد. اهم سوابق اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • نماینده مردم گرمسار در مجلس نهم و دهم
  • عضو هیات رئیسه مجلس دهم
  • عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما
  • عضو و سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه
  • عضو هیات مدیره پست بانک ایران
  • رئیس هیات تخلفات وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات
  • مشاور رئیس و معاون طرح و توسعه دانشگاه پیام نور
  • معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی
  • مدیرکل امور مجلس سازمان مستضعفان و جانبازان
  • فرماندار ابهر، داراب، سپیدان
  • شهردار اردکان
  • معاون فرمانداری سمنان
  • استاد دانشگاه آزاد تهران و پیام نور گرمسار

توهین به معلولان

در کارنامه و سوابق پارلمانی غلامرضا کاتب کمتر فعالیتی در ارتقاء حقوق بشر یا تلاشی برای نقض حقوق بشر می‌توان یافت. او به رغم اینکه در هیات رئیسه مجلس عضویت دارد ولی بیشترین تلاش‌اش متوجه مسایل حوزه انتخابیه‌اش است. اما یکی از اظهارات او در مجلس نهم که مصداق بارز اهانت به معلولان بود خیلی حاشیه ساز شد. او در مجلس و در جریان بررسی قانون انتخابات در خصوص پیشنهاد صلاحیت نابینایان برای ورود به مجلس می‌گوید: «چه فرقی هست میان نابینایان و ناشنوایان، ضمن اینکه ممکن است ورود کسی که لال هست به مجلس بهتر باشد چون حداقل برامون چالش درست نمی‌کند.» سخنانی که واکنش‌هایی در جامعه به همراه داشت. علی صابری عضو حقوقدان و نابینای شورای شهر در این خصوص گفته: «این اتفاق برای هنرمندان و ورزشکاران هم صورت خوشی ندارد چه برسد به کسی که نماینده مجلس است. اگر این اتفاق در انگلستان و دیگر کشورها می‌افتاد، آقای کاتب وادار به استعفا می‌شد اما در کشور ما، این اتفاق معمولا نمی‌افتد.»

تعرض به زنان و بازداشت در فیلیپین

در سندی منتشر شده از دفتر حراست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، غلامرضا کاتب به تعرض به دو زن در کشور فیلیپین متهم شده است. حراست این سازمان در نامه‌ای به معاونت حفاظت پرسنل دانشگاه پیام نور نوشته است: «آقای غلامرضا کاتب در فروردین سال ۱۳۹۰ از سوی سازمان متبوع به عنوان شخصیت علمی همراه با گروه فرهنگی-هنری به کشور فیلیپین اعزام می‌شود، در این سفر نامبرده به دلیل مزاحمت برای یکی از خانم‌های شاغل در موزه دریایی شهر مانیل، از سوی پلیس بازداشت و بعد از چند ساعت بازجویی با پرداخت ۵۰۰ دلار برای اخذ رضایت شاکی، آزاد می‌شود.»

در این نامه همچنین آمده است: «مدیر هتل برل که محل اسکان مشارالیه و گروه فرهنگی-هنری بوده، در برخورد با مسوولان فرهنگی ایران مستقر در این کشور، اعلام کرده که خانم کاربر آسانسور هتل از آقای کاتب به ما شکایت کرده ولی ما به احترام شما موضوع را پیگیری نکردیم.»

غلامرضا کاتب تاکنون نسبت به این سند و ادعاهای مطرح شده واکنشی نشان نداده است.

خانواده و علایق شخصی

غلامرضا کاتب سه فرزند دارد. یک دختر و دو پسر. او در مصاحبه‌ای در سال ۱۳۹۲ می‌گوید دخترم در دانشگاه و پسرم در سازمان (بدون نام بردن از سازمان مربوطه) کار می‌کنند و یکی از پسرانم هم دانشجوست. او در این مصاحبه خودمانی می‌گوید به تفریح و ورزش خیلی بها می‌دهد و برخلاف دیگر مسوولان، که اهل اسکی نیستند رشته ورزشی‌اش اسکی است.