درصحن: هفته اول بهمن ماه بیشتر نمایندگان مجلس، برای سرکشی، به حوزه های انتخابیه رفته بودند. اما تعدادی از آنها نیز در تهران ماندند، تا با شرکت در جلسات کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۶، لایحه بودجه را بررسی و گزارش کمیسیون، برای تصویب در صحن علنی را تقدیم هیات رئیسه کنند. انتشار اخبار جسته و گریخته از مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه،‌ ممنوعیت قوه قضاییه به سپرده گذاری در بانک ها از محل وجوهات دریافتی، پیگیری وضعیت ساختمان فروریخته پلاسکو تهران و نشست خبری محمد رضا عارف رئیس فراکسیون امید، مهمترین رویدادهای مجلس در این هفته بود.

جزئیات خرید خدمت سربازی غایبان

چند سالی است که قانون فروش خدمت سربازی ملغی شده ولی هر از گاهی تحت عنوانی، تبصره ای به قانون خدمت سربازی اضافه می شود تا جمعی از سربازان بتوانند با پرداخت وجهی از انجام خدمت سربازی معاف شوند. حالا در جریان تصویب لایحه بودجه سال ۱۳۹۶، تبصره ای آمده که در صورت تصویب در صحن علنی و تایید شورای نگهبان، سربازانی که هشت سال غیبت کرده اند می توانند با پرداخت جریمه نقدی کارت پایان خدمت دریافت کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در این خصوص گفته: « مشمولانی که ۸ سال غیبت دارند، به این ترتیب می توانند با پرداخت جریمه از خدمت سربازی معاف شوند:

  • زیر دیپلم ۱۰ میلیون تومان،
  • دیپلم ۱۵ میلیون تومان،
  • کاردانی ۲۰ میلیون تومان،
  • کارشناسی ۲۵ میلیون تومان،
  • کارشناسی ارشد ۳۰ میلیون تومان،
  • دکتری پزشکی ۳۵ میلیون تومان،
  • دکتری غیرپزشکی ۴۰ میلیون تومان،
  • پزشکان متخصص ۵۰ میلیون تومان.

مفتح توضیح نداده که این مبالغ بر چه اساسی تصویب شده، خصوصا اینکه دارندگان دکترای غیر پزشکی مثل دارندگان دکترای فلسفه باید مبلغ بیشتری نسبت به دکترای پزشکی پرداخت کنند! او اضافه کرده کسانی که بیشتر غیبت کرده اند برای هرسال بیشتر باید ده درصد بیشتر جریمه بدهند ولی اگر ازدواج کرده باشند برای ۵ درصد تخفیف دریافت می کنند و به تعداد هر فرزند نیز ۵ درصد بیشتر تخفیف می گیرند.

آب و برق گران نمی شود

قیمت حامل های انرژی و آب در سال ۱۳۹۶ به نسبت سال ۱۳۹۵ تغییر نمی کند. کمیسیون تلفیق بودجه این کالاها را از مشمول قانون هدفمندی یارانه ها مستثنی کرده تا قیمت آنها ثابت بماند و گران نشود. مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با اعلام این خبر گفته: «با تصویب کمیسیون مقرر شد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه در سال ۹۶ مانند سال جاری، ۴۸ هزار میلیارد تومان باشد؛ یعنی قیمت حامل های انرژی و آب مشمول قانون هدفمندی یارانه ها افزایش نمی یابد.»

مفتح خاطرنشان کرد: «با مصوبه کمیسیون، اعتبار قانون مالیات بر ارزش افزوده که تا پایان امسال است، برای یک سال دیگر و تا پایان ۹۶ تمدید می شود؛ همچنین این مالیات در فرآیند تولید کالا و خدمات تنها یک بار و از قیمت تمام شده کالا دریافت می شود و بر این اساس تولیدکنندگان فرآیند تولید موظفند این مالیات را بین خودشان تسویه کنند.»

اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی به بودجه عمومی کشور، مکلف کردن وزارت نفت به پرداخت معادل تومانی ۴ میلیون تن قیر رایگان تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان به بنیاد مسکن و راه های روستایی، تخصیص ۵ میلیارد دلار برای پروژه های عمرانی از محل فاینانس، انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت، تسویه حساب ۵ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به دستگاهها، تعیین نرخ مالیات جدید مواد دخانی، از مهمترین مصوبات کمیسیون تلفیق بوده است که سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه به آن پرداخته است.

جنجال حساب های بانکی قوه قضاییه نتیجه داد

اما خبر مهمتری را رئیس کمیسیون بودجه اعلام کرده است خبری که نشان می دهد حاشیه های ایجاد شده در خصوص حساب های بانکی رئیس قوه قضاییه بی نتیجه نبوده است. غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون بودجه اعلام کرده که براساس مصوبه این کمیسیون، همه دستگاهها از جمله قوه قضاییه مکلف است تمام وجوه دریافتی را باید به حساب خزانه واریز کند و هیچ دستگاهی نمی تواند وجوه دریافتی را در بانک ها سرمایه گذاری کند و سود سپرده دریافت کند.

پیش از این انتشار خبر سپرده گذاری های گسترده قوه قضاییه در بانک ها و دریافت سودهای کلان، جنجال آفرین شده بود. رئیس قوه قضاییه این حساب ها را غیر شخصی و با اجازه رهبر ایران عنوان کرده بود. چنانچه این مصوبه در صحن مجلس هم تصویب شود باید منتظر ماند تا شورای نگهبان اعلام نظر کند. اگر افتتاح این حساب ها همانگونه که آیت الله لاریجانی اعلام کرده با اجازه رهبری بوده است، شورای نگهبان نیز ممنوع کردن اینگونه سپرده گذاری ها را منوط به اجازه رهبر ایران عنوان و این مصوبه را خلاف شرع عنوان خواهد کرد مگر اینکه مجلس با نظر رهبر ایران این بند از لایحه را به تصویب برساند.

غلامرضا تاجگردون گفته: «سپرده‌گذاری در حساب‌های بانکی و استفاده از سود آن هم در بودجه ۹۶ ممنوع شد به این معنی که دستگاه‌های اجرایی دیگر نمی‌توانند در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند و از سود آن ولو برای کارهای قانونی خودشان استفاده کنند که این در واقع از محدودیت‌هایی است که کمیسیون تلفیق تصویب کرده و شامل قوه قضاییه نیز می‌شود.»

تلاش برای رفع حصر رهبران جنبش سبز و رفع محدودیت های خاتمی

محمد رضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس و نامزد ریاست مجلس دهم که در معرض اتهام گوشه نشینی و سکوت قرار گرفته، در تعطیلات مجلس،‌ نشست خبری برگزار کرد و به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت. او ضمن حمایت از کاندیداتوری مجدد حسن روحانی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری از تلاش فراکسیون امید برای رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی و خانم رهنورد و تلاش برای رفع محدودیت های اعمال شده برای محمد خاتمی رئیس جنبش اصلاحات سخن گفته است. عارف تصریح کرده: «بارها در این رابطه گلایه کردیم چرا که موضوع ممنوع‌التصویری در هیچ محکمه‌ای مطرح نشده است اما نباید اجازه دهیم این مسائل درگیر مسائل سیاسی شده و بیش از حد رسانه‌ای شود.» او با اشاره به عملکرد خاتمی، اجرای موفق برنامه سوم توسعه را از ویژگی های دولت خاتمی عنوان کرده و گفته برخلاف ادعای آقای لاریجانی رئیس مجلس که برنامه های پیشین تا ۵۰ درصد هم اجرایی نشده، برنامه سوم توسعه به مدیریت آقای خاتمی تا ۹۰ درصد موفقیت آمیز اجرا شده است.

تلاش اعضای فراکسیون امید در خصوص تحقیق و تفحص از شهرداری تهران و هماهنگی نمایندگان تهران با شورا و شهرداری تهران برای حل مشکلات شهری، محور دیگر نشست خبری عارف بوده است. عارف در این خصوص گفته: «ما پیگیری همه جانبه مسایل مربوط به ساختمان پلاسکو را دنبال می کنیم و هر اقدامی لازم باشد انجام خواهیم داد.»

حادثه پلاسکو، انتخابات شوراها، برجام و چالش های بین المللی

نمایندگان مجلس هفته آینده از سفر باز می گردند تا برنامه های مجلس از سرگرفته شود. رسیدگی به مواد اعاده شده لایحه برنامه ششم توسعه از شورای نگهبان اولویت کاری مجلس خواهد بود اما در کمیسیون ها، علاوه بر مسایل مربوط به بودجه سال ۱۳۹۶ که در دستور کار قرار دارد، رسیدگی به حادثه پلاسکو در اولویت خواهد بود.

علی لاریجانی به سه کمیسیون عمران، بهداشت و درمان و اجتماعی، ماموریت داده تا همه جوانب حادثه پلاسکو را مورد بررسی قرار دهند و گزارشی از ابعاد این حادثه تهیه کنند. در همین راستا قرار است محمد باقر قالیباف شهردار تهران و سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان فروریخته پلاسکو در مجلس حاضر شوند تا در جلسه ای غیرعلنی، در خصوص چرای وقوع این حادثه پاسخ دهند.

ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری تهران، پنج شنبه گذشته در اثر یک سانحه آتش سوزی، فرو ریخت و تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.

بررسی تغییر زمان ثبت نام کاندیداهای انتخابات پنجمین دوره شوراها، دستور کار هیات نظارت بر انتخابات شوراها در مجلس است. آنها در تلاش اند تا زمان ثبت نام را از روز ۲۹ اسفند به روز ۲۳ اسفند تغییر دهند تا قبل از فرارسیدن تعطیلات نوروزی کار ثبت نام کاندیداها به اتمام رسیده باشد.

نهایتا اینکه بررسی گزارش یک ساله برجام و تفحص از کمک های مالی دولت ایران به دول خارجی، دستور کار مهم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در هفته پیش روست.