در صحن-شوراها: مردم استان همدان در انتخابات شورای پنجم، بیشترین حمایت را از زنان داشته اند. شهر همدان سه عضو زن و در مجموع ۱۱ درصد کرسی های شورای شهرهای این استان به زنان تعلق گرفته است. نرگس نوراله زاده عضو شورای پنجم، تنها زنی است که برای سه دوره متوالی در شورای شهر همدان حضور دارد. او در بیست و نه سالگی به شورای سوم همدان راه یافت و کرسی خود در شورا را تاکنون حفظ کرده است.

نرگس نوراله زاده کیست؟

نرگس نوراله زاده همزمان به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ در همدان متولد شد. او تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته معماری ادامه داد و موفق به کسب مدرک فوق لیسانس معماری شد و به عضویت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان در آمد.

ده سال پیش، نرگس عبداله زاده در حالیکه هنوز ۳۰ سال اش تمام نشده بود، برای حضور در شورای شهر همدان اعلام کاندیداتوری کرد و موفق شد به شورای سوم شهر همدان راه یابد. او پیش از این به مدت ۴ سال مشاور شورای دوم شهر همدان بود از این رو آشنایی و اطلاعاتی از وضعیت شورای و شهر همدان داشت. همین اطلاعات و شناخت این زمینه را برای او مهیا کرد تا او در اولین حضور در شورای همدان، برغم سن کم بر کرسی ریاست کمیسیون عمران و شهرسازی تکیه زند.

این عضو جوان شورای شهر همدان، در انتخابات شورای چهارم نیز موفق به حفظ کرسی خود شد و بعنوان تنها زن شورای شهر همدان، برگزیده شد. نرگس عبداله زاده که در انتخابات دوره سوم شوراها، مستقل به صحنه رقابت های انتخاباتی پا گذاشته بود، در شورای چهارم مورد حمایت اصولگرایان همدان قرار گرفت.

نوراله زاده در شورای چهارم، به عضویت هیات رئیسه شورا انتخاب شد و ریاست مرکز پژوهش های شورای شهر همدان را عهده دار شد. او علاوه بر ریاست این شورا، به عضویت هیات امنا هم درآمد.

نوراله زاده در جریان انتخابات پنجمین دوره شوراها، برای بار سوم اعلام کاندیداتوری کرد. او که در این دوره از انتخابات، سابقه ده سال عضویت در شورای شهر را در کارنامه داشت، موفق شد با کسب ۱۹ هزار ۹۹۹ رای بعنوان منتخب پنجم، وارد شورای شهر همدان شود. در این دوره از انتخابات علاوه بر او، دو زن دیگر به نام های مریم روانبخش و رضوان سلماسی به شورا راه یافتند تا دیگر او تنها عضو زن شورای همدان نباشد.

او در جریان تبلیغات انتخاباتی، بروکراسی سخت و پیچیده مدیریت شهری را مشکل عمده همدان عنوان کرده و می گوید: «مردم خواهان حل مشکل پیچیدگی بروکراسی اداری و کوتاه شدن پروسه اداری در شهرداری هستند. همچنین مشکل برخی از مردم در بروکراسی‌های اداری مواجهه با مفسده و عدم شفافیت است که مردم از آن ناراضی هستند بر این اساس برای تکریم ارباب رجوع افزایش خدمات الکترونیک در سطح شهر راهکار این موضوع است که اکنون 25 درصد از مدیریت شهری برای الکترونیکی شدن باقی مانده است.»

او سخت و سازهای غیرمجاز که به ایجاد محرومیت از خدمات و تاسیسات فضای سبز، بهداشت و مدرسه شده را از دیگر مشکلات مردم همدان می داند.

نوراله زاده در این دوره از انتخابات نیز از حمایت اصولگرایان همدان برخوردار بود. او در شورای پنجم ریاست کمیسیون شهرسازی و عمران را در اختیار گرفت.

نگاه سنتی به زنان

نرگس نوراله زاده همچون دیگر اصولگرایان، نگاهی سنتی به زنان دارد و معتقد است زنان نقش های اصلی و لاینفکی همچون مادری، همسری، فرزندی دارند که باید به نحوی بین اینها با نقشهای اجتماعی شان هماهنگی ایجاد کنند و این امر هم با اولویت بندی نقشها و مسئولیتها امکان پذیر است به طور مثال نباید از حق همسری و مادری و حتی فرزندی کم کرد و به جای آن به مسئولیتهای اجتماعی که واسطه حضور فعال در اجتماع ایجاد می شود اضافه کرد. او خود را نماینده زنان همدان در شورای شهر می داند و می گوید: « زنان در اجتماع دارای یک سری محدودیتها هستند و افراد با اعتقادات مذهبی قوی و توجه به حجاب ممکن است به عنوان یک مانع به نظر برسد اما این مساله به هیچ وجه نمی تواند مانع حضور یک زن در نقشهای اجتماعی مختلف شود.»

نوراله زاده از جمله منتقدان معاون سابق امور زنان رئیس جمهور است و می گوید: «ترویج اندیشه های فمنیستی و تأکید معاون زنان رئیس جمهور بر برابری زن و مرد در جامعه می تواند مخرب باشد، زیرا این جریان فکری با نگاههای خاص در حوزه تفکرات غربی شکل گرفته است و این اندیشه در جامعه ای با تفکرات اسلامی جایگاهی ندارد.»

وی می افزود: «جامعه اسلامی باید پیرو اندیشه هایی باشد که  به تقویت پایه های اعتقادی در جامعه کمک کند و جایگاه زنان را با حرمتی که اسلام برای بانوان مسلمان تعریف کرده است تبیین کند. اما متأسفانه این دیدگاه در معاونت زنان ریاست جمهوری کمرنگ شده است.»

نوراله زاده در دفاع از عملکرد شورای چهارم همدان در حوزه زنان می گوید: «تمام مباحث آموزشی که در فرهنگسراها تعبیه شده، جهت توانمندسازی بانوان و کمک به اشتغال آنها بوده است.» او می افزاید: «بر اساس قانون بهبود محیط کسب و کار راه و شهرسازی به نمایندگی از دولت و شهرداری ها موظف شدند فضایی را برای مشاغل خانگی و زنان خوداشتغال ایجاد کنند. در قانون یک کمیته برای این کار پیش بینی شده است که مسئولیت ان با فرمانداری است و شهرداری باید این فضا را ایجاد کند که متأسفانه در همدان هنوز این مورد محقق نشده است. برای تحقق این قانون باید دولت و شهرداری در کنار شورای شهر قرار گیرند و به عملی شدن این قانون کمک کنند.»

نوراله زاده برگزاری همایش سراسری مدافعان حریم خانواده در هفته حجاب و عفاف و برگزاری راهپیمایی دختران محجبه را از جمله برنامه های موفق در حوزه تحکیم بنیان خانواده مورد اشاره قرار می دهد.

مناسب سازی معابر برای معلولان

این عضو شورای شهر همدان که با تکیه بر ریاست کمیسیون عمران و شهرسازی، بیشترین مسوولیت را در قبال مناسب سازی معابر برای معلولان بر عهده داشته و دارد، در این خصوص می گوید: «از سال 86 به بعد بحث مناسب‌سازی مورد توجه قرار گرفته، اگر چه صد درصد پروژه‌ها مناسب‌سازی نشده‌اند.» وی با بیان اینکه قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۱۳۸۳ تصویب شده، می گوید: «متأسفانه از این سال به بعد در بحث صدور پروانه به موضوع مناسب‌سازی توجه نشده و بسیاری از ساختمان‌هایی که ساخته شده‌اند، فاقد استاندارد لازم هستند.»

به باور نوراله زاده برخورداری از امکانات مناسب سازی معابر و ساختمان ها برای معلولان، حق مردم است می گوید: «فرهنگ‌سازی باید صورت گیرد تا مردم با رضایت کامل مناسب‌سازی را انجام دهند نه اینکه الزام باشد.»

تالار قرآن و برنامه های غیرقرآنی

ساخت تالار قرآن یکی از بزرگترین پروژه های شورای شهر همدان است که منتقدان و موافقان بسیاری دارد. نرگس نوراله زاده از جمله موافقان این پروژه عمرانی است. او در بیان دلایل موافقت خود می گوید: «اساس ساخت تالار قران صرفا برای استفاده برنامه های قرآنی نبوده بلکه  برای متبرک شدن و اخذ بودجه به این عنوان نامگذاری شده است.» نوراله زاده بهترین نحوه استفاده از فضای تالار قرآن را واگذاری آن به بخش خصوصی با محوریت شهرداری دانسته و می افزاید: «استان همدان ظرفیت علمی خوبی دارد می توان برای برگزاری مراسم و همایش های علمی نیز از این ظرفیت بهره برد.»

به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر همدان، این پروژه بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان هزینه دربر داشته است.